Årets hotteste MC-nyheter
Sterkere enn noensinne
De hører tilsynelatende hjemme i terrenget, men i praksis fungerer de til alt. Adventures kalles de, og det er slike sykler folk vil ha. Her er årets nyheter.
Det er sesongstart og årets motorsykkelnyheter er på plass. Også i år er det offroad-inspirerte tursykler, gjerne kalt adventures, som dominerer nyhetsbildet.
Alle motorsykkelfabrikker med respekt for seg selv satser hardt på denne klassen. Nyhetene er mange og interessante. 2024 tegner til å bli et godt adventure-år.
Setter standarden igjen
Årets trolig største nyhet er BMW R 1300 GS. Du tar ikke munnen for full dersom du hevder at det er BMW som har satt standarden for slike sykler.
Det har de gjort i 30 år, og med 1300 GS tar de sikte på å fortsette med det. R 1300 GS er den største og sterkeste GS-modellen som noensinne er laget. Den viderefører arven etter en av tidenes mest suksessfulle modellserier, og staker ut kursen fremover.
Selv om den er større og sterkere enn forgjengeren, sørger nyutviklet motor og nytt chassis for at vekten blir lavere. Alt tyder på at R 1300 GS sørger for at BMW fortsatt holder tronen i adventure-verdenen.
Men det stopper ikke der: BMW er nemlig ute med flere GS-nyheter. Med F 800 GS og F 900 GS møter tyskerne den tiltagende konkurransen i det mellomstore segmentet. Mens førstnevnte er en anvendelig flerbrukssykkel, er 900 en aggressiv og røff modell som gjerne blir med på utskeielser utenfor allfarveien.
Flere om beinet
Selvsagt er ikke BMW alene. Det er flere som vil ha et ord med i laget. Etter fjorårets suksessen med Transalp, er Honda ute med NX500. Vi snakker om en myk og anvendelig adventure til jevnt 100 000 kroner. Følgelig har den bred appell.
Fra Europa er det enda mer på gang. Vi snakker i første rekke om Moto Guzzi og Triumph. Mens Guzzi er ute med Stelvio, en modell som har sitt fundament i fabrikkens nyutviklede V-twin-motor, kommer Triumph med Tiger 900 GT Pro.
Vi nevner også det som på alle mulige måter er en nykommer, kinesiske Voge. For nordmenn flest er merket ukjent, men er på full fart inn i markedet. DS 900 er fabrikkens største modell til nå. Med den går de til angrep i mellomklasse-markedet.
Sterkere enn noensinne
På 1980-tallet lanserte BMW en modellserie som de kalte G/S («Gelãnde/Strasse»). Med den hadde de til hensikt å tilby motorsykler som håndterte både terreng og landeveien. Ikke alle skjønte bæret, men G/S modellene solgte brukbart. I 1994 kom de med R 1100GS.
Den ble en braksuksess og forårsaket en eksplosiv interesse for slike sykler. BMW hadde satt standarden. Siden den gang har BMWs GS-serie vært bestselgere. I år er de ute med en helt ny modell, nemlig R 1300 GS. Den er større og sterkere enn noensinne.
Tekniske data: Motor: Boxer/Slagvolum: 1300 ccm/Effekt: 145 hk/Vekt: 237 kg/Pris fra: 261 000 kr
Utfordreren
BMW har grep om den største og mest prestisjefylte delen av adventure-markedet, men har tilsvarende ambisjoner i de mindre klassene også. I år er BMW ute med to nye modeller, nemlig F 800 GS og F 900 GS (bildet).
Mens den minste er en bekvem og anvendelig allrounder, fremstår 900-utgaven som en røffere utgave. En terrengglad offroader som også har kvaliteter på bearbeidet underlag.
Tekniske data: Motor: 2 syl. rekke/Slagvolum: 895 ccm/Effekt: 105 hk/Vekt: 219 kg/Pris fra: 183 800 kr
Crossover
Foran årets sesong er Suzuki ute med et helt nytt konsept, som de selv kaller «crossover». På sett og vis har de rett, for GSX-S1000GX er en mer touring-orientert adventure.
Ifølge Suzuki har de tatt de beste adventure-kvalitetene og paret dem med egenskapene som man forlanger av en sport-tourer.
Tekniske data: Motor: 4 syl. rekke/Slagvolum: 999 ccm/Effekt: 152 hk/Vekt: 230 kg/Pris fra: 279 900 kr
Rimeligere alternativ
For å møte etterspørselen i budsjettmarkedet, er Honda ute med en spennende mellomklassemodell. Er du på utkikk etter en vaskeekte adventure til under 100 000 kroner, er NX500 et interessant alternativ. Selv om den har sitt konstruksjonsmessige opphav fra den utgående CB500X-modellen, er endringene såpass omfattende at det er snakk om en helt ny sykkel. Verken størst eller sterkest, men den er lett og kan by på ekte adventure-fornøyelse.
Tekniske data: Motor: 2 syl. rekke/Slagvolum: 471 ccm/Effekt: 47 hk/Vekt: 196 kg/Pris fra: 99 900 kr
Italiensk prestisjemodell
Moto Guzzi er ute med en helt ny modell som de kaller Stelvio. Den har fått navn etter et av Europas mest kjente fjellpass. Stelvio har sin basis i den nyutviklede V-twin motoren som ble lansert i fjor.
Med den nye motoren forventes det at Stelvio vil bli en real utfordrer i den mest prestisjefylte delen av adventure-markedet.
Tekniske data: Motor: 2 syl. V/Slagvolum: 1042 ccm/Effekt: 115 hk/Vekt: 222 kg/Pris fra: 261 900 kr
Kinesisk utfordrer
Som på mange andre felt er kineserne på full fart inn i motorsykkelverdenen. Deres utfordrer er Voge. I flere år har merket vært til stede med mindre modeller, men kommer i år med DS900X. Med tosylindret 900-motor er den en seriøs utfordrer.
Tekniske data: Motor: 2 syl. rekke/Slagvolum: 895 ccm/Effekt: 95 hk/Vekt: 218 kg/Pris fra: 159 900 kr
Kattedyr
I en årrekke har Triumph Tiger vært britenes adventure-alternativ. I år dreier det seg om flere nye Tigre-versjoner, deriblant Tiger 900 GT Pro. Den er bygget rundt merkets velkjente trippelmotor, men den er sterkere enn noen gang.
Med den nye Tiger’n vil britene markere seg i et av markedets heteste segment. En tøff oppgave, men britene har bevist at tigere kan temmes.
Tekniske data: Motor: 3 syl. rekke/Slagvolum: 888 ccm/Effekt: 108 hk/Vekt: 219 kg/Pris fra: 209 900 kr
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 20 2024