20 aktuelle motorsykler

De heteste MC-nyhetene

Årets MC-nyheter spenner fra fornuftige bruksmotorsykler til heftige råskinn som kan parkere det meste annet på veien. 

Pluss ikon
<b>BRUTAL:</b> Ducati Diavel V4 har djevelsk voldsomme ytelser. 
BRUTAL: Ducati Diavel V4 har djevelsk voldsomme ytelser.  Foto: Produsenten
Først publisert

Selvsagt er råskinnene på plass. De påkostede verstingmodellene, som er i stand til å kjøre fra alt og alle. Men det er mellomklassen som selger best, og det er der vi finner de fleste nyhetene.

Vi snakker om anvendelige bruksmotorsykler til vettuge priser. Modeller som fyller behovet for adspredelse og frihet, samtidig som de formidler ekte motorsykkelglede. Man trenger ikke svi av hele formuen, eller ta opp hundrevis av tusen i lån, for å få MC-opplevelse.

Nostalgi

Nyhetene finnes i, nær sagt, alle former og fasonger. Fra velutstyrte adventures, som er i stand til å gi fører og passasjer maksimalt velvære i hundrevis av mil, til aggressive roadstere som bare er til for moro skyld.

Noen av dem spiller på nostalgifølelsene. De ser kanskje ut som veteraner fra forrige århundre, men det er utenpå. Inni er de proppfulle av moderne teknologi. I tidligere tider var den slags forbeholdt de dyreste modellene. Nå får du kjøpt små og billige sykler som er ekstremt avanserte. Teknologien har rett og slett gjort dem til bedre motorsykler.

Jubileum

<b>BMW R32:</b> BMWs første motorsykkel fra 1923.
BMW R32: BMWs første motorsykkel fra 1923. Foto: Produsenten

BMW kan i år se tilbake på 100 år som motorsykkelprodusent. Det var nemlig i 1923 at tyskerne lanserte R 32, en boksermotorisert 500-kubikker med 10 hester. Den var tyskernes aller første motorsykkel. Jubileet markeres med flere jubileumsmodeller, deriblant en hundreårs-utgave av R NineT. Den kan kanskje se ut som noe fra midten av forrige århundre, men det er bare tilsynelatende. Den er faktisk er en av de mest avanserte boksermodellene som BMW noensinne har laget.

<b>SPESIALMODELLER:</b> Harley-Davidson kommer med flere Anniversary-modeller i anledning 120-årsjubileet. 
SPESIALMODELLER: Harley-Davidson kommer med flere Anniversary-modeller i anledning 120-årsjubileet.  Foto: Aaron Brimhall

Også Harley er i jubileumsmodus. De fyller nemlig 120 i år. I den anledning har de foredlet flere av sine modeller. De tilbys som såkalte «120th Anniversary»-utgaver. Selvsagt er produksjonen begrenset, slik at den fremtidige statusen er sikret.

Er du på jakt etter ny sykkel, har du i det hele tatt mye å velge blant. Dyrt eller billig, nostalgisk eller hypermoderne, elektrisk eller med god gammeldags kubikk. Kort sagt: Her er de heteste MC-nyhetene.

Djevelsk rask

Vil du ta teten ut av lyskrysset, er ikke Diavel V4 det dummeste du kan ha deg med. Én ting er selvsagt opphavslandet: Diavel (djevel) kommer fra Italia, hvilket borger for latinsk lynne og søreuropeisk temperament.

HVASSE SAKER: Ducati Diavel V4.
HVASSE SAKER: Ducati Diavel V4. Foto: Produsent

Den potente estetikken lyver heller ikke. Bak hammen skjuler det seg nemlig en 1160-kubikks V4 på nesten 170 hester. Når du stiller på lyskrysset med en Diavel V4, er det neppe noen som tør å prøve seg. 0-100 går unna på under tre sekunder. Slagvolum/effekt/vekt/pris: 1158 ccm/168 hk/211 kg/353 400 kroner

Vekker minner

Med XL750 Transalp vekker Honda gamle minner til live. I 1986 lanserte de nemlig XL600V Transalp og la premissene for en helt ny motorsykkeltrend, nemlig gatetilpassede offroadere. I dag kalles de «Adventures».

<b>ADVENTURE:</b> Honda XL750 Transalp
ADVENTURE: Honda XL750 Transalp Foto: Produsenten

Årets Transalp-nyhet likner til forveksling på opphavet, men det er utenpå. Den er helt ny, tvers igjennom. 750 Transalp er en moderne sykkel som møter alle de forventninger som kravstore adventure-elskere stiller. Slagvolum/effekt/vekt/pris: 755ccm/92 hk/208 kg/159 990 kroner

Streetfighter

Lett og underholdende er stikkord for Kawasaki Z400. Årets Kawa-nyhet er først og fremst en fornuftig mellomklassemodell, men den er utstyrt med bremser og fjæring som fikser mer enn som så. Med lav vekt, spenstig twinmotor og sportslig chassisoppsett, er det snakk om en leken og sporty roadster.

<b>LETT OG UNDERHOLDENDE:</b> Kawasaki Z400.
LETT OG UNDERHOLDENDE: Kawasaki Z400. Foto: Ryne Swanberg

En prisgunstig roadster som i høyeste grad har utseendet med seg. Den gjør seg på gata. Kan leveres med Performance-pakke som inkluderer Akrapovic Titan lyddemper. Slagvolum/effekt/vekt/pris: 399 ccm/45 hk/167 kg/85 990 kroner

Jubileumsmodell

Med 1200-kubikks boksermotor og gjennomført retro-stil, er BMW R NineT 100 Years med på å markere BMWs 100-års jubileum som motorsykkelprodusent. Den ser kanskje gammeldags ut, men vi snakker altså om en av tyskernes mest avanserte boksermodeller.

<b>100 ÅR:</b> BMW R NineT 100 Years
100 ÅR: BMW R NineT 100 Years Foto: Produsenten

For å tilkjennegi at det er snakk om en eksklusiv jubileumsmodell, er bensintanken prydet med en 100-års badge. Sikkert en modell som det er verd å ta vare på. Slagvolum/effekt/vekt/pris: 1170ccm/109 hk/221 kg/298 000 kroner

Sprek roadster

Uendelig potensial og grenseløs moro. Det sier i hvert fall Suzuki om GSX-8S . Vi får tro dem på det. Roadsteren er nemlig spekket med sportslige attributter som man ellers finner på rene «R»-sykler.

<b>MELLOMVEKTER:</b> Suzuki GSX-8S
MELLOMVEKTER: Suzuki GSX-8S Foto: Produsenten

I farta nevner vi «quick-shift»-giringen, som tillater opp- og nedgiringer uten clutch, samt grov oppned-gaffel. Den nyutviklede rekkemotoren har en tenningskarakter som gjør at den føles som en V-twin. En skikkelig spennende nyhet. Slagvolum/effekt/vekt/pris: 776 ccm/83 hk/202 kg/129 900 kroner

Ny toppmodell

Yamahas Tracer-modeller er velfungerende allroundere med god komfort og potente sportsegenskaper. Den karakterfulle trippelmotoren formidler en leken aggresjon. Den bidrar i stor grad til at Tracer er gøyal å kjøre.

<b>TOPPMODELL:</b> Yamaha Tracer 9GT+
TOPPMODELL: Yamaha Tracer 9GT+ Foto: Produsenten

I år får Tracer-serien selskap av en ny toppmodell, nemlig 9GT+. Foruten en omfattende utstyrspakke, er «pluss» proppet med elektronikk som skal assistere føreren i alle mulige og umulige situasjoner. Slagvolum/effekt/vekt/pris: 890 ccm/119 hk/223 kg/229 900 kroner

Nyutviklet

Etter stor suksess med V-Strom 650, er Suzuki nå ute med en ny og litt større mellomklasse-adventure, V-Strom 800DE. Den fordums V-motoren er nå erstattet av en nyutviklet parallelltwin.

<b>OFFROAD-ORIENTERT:</b> Suzuki V-Strom 800DE
OFFROAD-ORIENTERT: Suzuki V-Strom 800DE Foto: Simon Palfrader

For ikke å miste V-følelsen, er den nye 800-motoren utstyrt med en veivaksling som gjør at den har tenningsrekkefølge som en V-twin.

Vi var veldig glade i V-Strom 650. Den var en av klassens beste adventures. Vi ser frem til å møte den nye. Er den like bra? Slagvolum/effekt/vekt/pris: 776 ccm/84 hk/230 kg/169 900 kroner.

Første vannavkjølte

BRYTER BARRIERER: Moto Guzzi Mandello V100.
BRYTER BARRIERER: Moto Guzzi Mandello V100. Foto: Produsenten

Moto Guzzi Mandello V100 ble vist frem i fjor, men det skulle drøye litt før den ble tilgjengelig for allmennheten. Følgelig blir den lansert som en 23-nyhet.

Uansett er V100 Mandello en av fabrikkens største nyheter - noensinne. Her kommer nemlig Moto Guzzi med sin aller første vannavkjølte motor. Den holder hus i en adventure-inspirert roadster.

Mange er spente på nyheten. Vi også. Er den fremtiden for Guzzi? Mye tyder på det. Slagvolum/effekt/vekt/pris:1042 ccm/115 hk/233 kg/227 900 kroner

Elektrisk alternativ

Elektriske motorsykler er på full fart inn i markedet. En av de mest interessante er Zero DSR/X. Vi snakker om en velvoksen adventure som både går langt og som kan konkurrere med liknende modeller med tradisjonelle forbrenningsmotorer.

EL-MC: Zero DSR/X.
EL-MC: Zero DSR/X. Foto: Produsenten

Med et dreiemoment på ekstreme 225 Nm har den faktisk et drag som overgår dem alle. Den amerikanske nyheten er en god eksponent for det som skjer på el-fronten. Slagvolum/effekt/vekt/pris: Elmotor/100 hk/247 kg/279 900 kroner

Enda en på strøm

Italienske Energica er langt langt fremme på el-motorsykkel fronten. Deres store nyhet er Experia, en voksen og velutstyrt tursykkel med lang rekkevidde. Med batteri på hele 22,5 kWh, skal nemlig Energica være god for over 30 mil mellom hver lading.

PÅ STRØM: Energica Experia.
PÅ STRØM: Energica Experia. Foto: Produsenten

Det er ingen tvil om at el-motorsyklene er i ferd med å få rekkevidde som selv konservative motorsyklister kan leve med. Vi gleder oss til å prøve den. Slagvolum/effekt/vekt/pris: Elmotor/101 hk/260 kg/295 400 kroner

Legges merke til

CL500 er årets nostalginyhet fra Honda. Med høyt plassert eksospotte og gummibelger på gaffelbena, er den inspirert av fabrikkens offroadere fra 60- og 70-tallet. I 2023-innpakning er CL500 en anvendelig og lett A2-modell som kan brukes til nær sagt alt.

RETRO: Honda CL500.
RETRO: Honda CL500. Foto: Produsenten

Med en prislapp på godt under 100 000 kroner er den også en sykkel som bør være tilgjengelig for mange. En sykkel som garantert blir lagt merke til. Slagvolum/effekt/vekt/pris: 471 ccm/47 hk/192 kg/91 990 kroner

Bringes tilbake

Om 750 Hornet er helt ny, er ikke «Hornet» en ny betegnelse i Hondas modellprogram. På 1990-tallet var nemlig 600 Hornet noe av det tøffeste man kunne herje med. En naken streetfighter som så sint ut og som gikk bra.

HORNET-MAGI: Honda 750 Hornet.
HORNET-MAGI: Honda 750 Hornet. Foto: Produsenten

Med den helt nye 750-versjonen bringes Hornet-imagen tilbake. Den går enda bedre, ser enda sintere ut og er proppet med hi-tech. En fire-sylindret bøllesykkel som inviterer til mye moro. Slagvolum/effekt/vekt/pris:755 ccm/92 hk/190 kg/119 990 kroner

Helt sjef

Årets Indian-nyhet ble avduket på MC-messa i Lillestrøm tidligere i år. Med høyt styre og smekker styrekåpe er Sport Chief er en modell som viser at Indian har seriøse roadster-hensikter. Grov opp-ned gaffel, solid bremseutrustning og stramt fjæringsoppsett gir sportslige assosiasjoner.

KRAFTFULLT: Indian Sport Chief.
KRAFTFULLT: Indian Sport Chief. Foto: Produsenten

Sport Chief takker ikke nei om den skulle bli utfordret til en aldri så liten fight på svingete landeveier. Den er i stand til å vinne. Slagvolum/effekt/vekt/pris: 1890 ccm/89 hk/302 kg/376 900 kroner

Kinesisk utfordrer

CF Moto er en kinesisk produsent som har spesialisert seg på mindre terrengkjøretøy. De har også motorsykler på programmet. Deres nyeste kreasjon er 800 MT. Den tosylindrete adventuren er særdeles velutstyrt.

KINA-MC: CF Moto 800 MT.
KINA-MC: CF Moto 800 MT. Foto: Produsenten

Blant annet er den utstyrt med varme i førersete og styrehendler. 800 MT er en utfordrer til europeiske og japanske produsenter. Kineseren er minst like avansert, og prisen er i høyeste grad konkurransedyktig. Slagvolum/effekt/vekt/pris: 799 ccm/91 hk/225 kg/169 900 kroner

Iøynefallende lettvekter

Den indiske produsenten Voge har produsert motorsykler i mange år. De er også godt etablert i Norge. I år satser de på lettvekt. Nå er de ute med 125R, en tøff roadster som absolutt bør gjøre seg bemerket her til lands.

INDISK: Voge 125R.
INDISK: Voge 125R. Foto: Produsenten

Tross gunstig pris, har den alt som forlanges av en tøff lettvekter. En iøynefallende 125-kubikker som vi gleder oss til å prøve. Slagvolum/effekt/vekt/pris: 125 ccm/15 hk/128 kg/41 900 kroner

Solid retro

Royal Enfield er først og fremst kjent for sine retromodeller. Britisk-inspirerte motorsykler som ser ut som de ble skrudd sammen en gang i midten av forrige århundre. Men nå er den indiske fabrikken på vei inn i cruisermarkedet.

BRITISK-INSPIRERT: Royal Enfield Super Meteor 650.
BRITISK-INSPIRERT: Royal Enfield Super Meteor 650. Foto: Produsenten

I år kommer Super Meteor, en tilbakelent og lav sykkel med tosylindret 650-motor. Du kan ikke unngå å bli lagt merke til når du cruiser av sted på en Royal Enfield Super Meteor. Slagvolum/effekt/vekt/pris: 648 ccm/47 hk/241 kg/114 900 kroner

Ninja-pulver

Kawasakis Ninja-merkelapp kan spores helt tilbake til 1984 og får stadig påfyll av nye og oppdaterte modeller. Ninja H2 SX og H2 SX SE etterfølger modeller som kom i henholdsvis 2018 og 2019, og de nye versjonene er ifølge Kawasaki merkets mest avanserte Sports Tourer noensinne.

RÅTT: Kawasaki Ninja H2 SX SE.
RÅTT: Kawasaki Ninja H2 SX SE. Foto: Marco Campelli

Her snakker vi kompressormatede ytelser i kombinasjon med langturskomfort og moderne teknologi som adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsling og fjernlysassistent. SE-modellen kommer også med elektronisk styrte dempere. Slagvolum/effekt/vekt/pris: 998 ccm/200 hk/206 kg/384 990 kroner

Kultstatus

Honda har flere nostalgikere på gang. Den største, eller rettere sagt den minste er Dax 125. I 1969, da Dax kom til verden, var den Hondas første minimoped. 50-kubikkeren vakte enorm oppsikt og fikk etter hvert kultstatus.

NOSTALGI: Honda Dax 125.
NOSTALGI: Honda Dax 125. Foto: Produsenten

Da den ble tatt av programmet, ble Honda nedrent av dax-diggere som ville ha den tilbake. Nå er de hørt. Utseende og fysikk er som før, men nå snakker vi om en moderne lettvekter. En moderne klassiker! Slagvolum/effekt/vekt/pris: 124 ccm/9,4 hk/107 kg/47 990 kroner

Fete saker

Harley-Davidson har det med å feire seg selv, og i 2023 skjer det igjen. I år fyller det amerikanske MC-ikonet 120 år, hvilket selvsagt skal markeres. I anledning jubileet har de laget såkalte «Anniversary» utgaver av flere modeller.

120 ÅR: Harley-Davidson Fat Boy 114 Anniversary Edition.
120 ÅR: Harley-Davidson Fat Boy 114 Anniversary Edition. Foto: Ben Christensen

De vil selvsagt bli produsert i begrenset antall, og er forventet å bli attraktive samlerobjekt med tiden. Her er Fat Boy i jubileumsinnpakning. Slagvolum/effekt/vekt/pris: 1 868 ccm/94 hk/317 kg/485 900 kroner

Kraftige saker

BMW har fornyet flere av sine råeste modeller, som BMW S 1000 RR. Den firesylindrete rekkemotoren produserer hele 210 hestekrefter ved 13 750 omdreininger og et maks dreiemoment på 113 Nm ved 11 000 omdreininger. 0-100 skal gå unna på 3,1 sekunder og toppfarten ligger over 300 km/t.

HEFTIG: BMW S 1000 RR.
HEFTIG: BMW S 1000 RR. Foto: Markus Jahn

Den kommer med støttefunksjoner som dynamisk stabilitetskontroll og dynamisk demperkontroll. Slagvolum/effekt/vekt/pris: 999 ccm/210 hk/197 kg/286 400 kroner

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 22 2023