De heteste MC-nyhetene

De 12 heteste MC-nyhetene: En nostalgisk vind er på gang

Kommer med en motorsykkel som til forveksling ligner legendarisk modell fra 1977.

Pluss ikon
<b>RETRO:</b> 45 år etter kommer Kawasaki med en modell som til forveksling ligner den legendariske sykkelen fra 1977
RETRO: 45 år etter kommer Kawasaki med en modell som til forveksling ligner den legendariske sykkelen fra 1977 Foto: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

Det blåser en nostalgisk vind gjennom MC-markedet. Bare se på Kawasaki. For fire år siden lanserte de en moderne versjon av sin legendariske 900 Z1. Den het Z900RS, og ble en umiddelbar suksess. I dag er den en av Kawasakis mest etterspurte modeller. Derfor er det kanskje ikke så rart at de prøver seg med noe tilsvarende i mellomklassen. Den passer dessuten inn i trenden med «nakne» motorsykler uten hverken kåpe, lange gafler eller fancy stylingdetaljer – motorsykler i sin pureste form.

Kawasaki Z650RS

For tre-fire år siden lanserte Kawasaki modellen Z900, som til forveksling lignet 900 Z1. På 1970-tallet var Z1 selveste supersykkelen, og fikk legendestatus. Følgelig bestemte Kawasaki seg for å gjøre noe tilsvarende i mellomklassen. I 1977 hadde de Z 650, og den var kongen blant de mellomstore syklene.

I år, altså 45 år etter, kommer de med en modell som til forveksling ligner Z 650 fra 1977. Men det er utenpå: På 70-tallet var det en luftavkjølt rekkefirer som ga liv til modellen.

Nyheten Z650RS er derimot bestykket med en vannavkjølt twinmotor. Men 70-tallsstilen er der, og prisen er slett ikke ille. For 45 år siden måtte en gjennomsnittlig nordmann jobbe over et halvt år for å ha råd til en Z 650. Nå holder det med det halve. Det er kanskje ikke så rart at Kawasaki har store forventninger til sin nye 70-talls-retro. I bakgrunnen står den fordums mellomklasse-kongen.

Slagvolum/effekt/vekt/pris: 649 ccm/68 hk/187 kg/kr 123 990,-

Kawasaki Z650RS
Kawasaki Z650RS Foto: Produsent

Yamaha XSR125

Egentlig kom XSR125 på markedet i fjor sommer, men i Yamahas program figurerer den som en 2022-nyhet. Uansett er den en etterlengtet modell. Suget etter lettvektere er nemlig så stort at importørene sliter med å tilfredsstille etterspørselen.

I og med at den kom i fjor har vi allerede kjørt den, og vi har sansen. Komforten er blant det beste i klassen og sykkelen gir en grom og voksen kjørefølelse. Faktisk er det en av de lettvekterne vi liker aller best.

Slagvolum/effekt/vekt/pris: 124 ccm/15 hk/140 kg/kr 51 900,-

Yamaha XSR125
Yamaha XSR125 Foto: Jon Asgeir Lystad

Ducati Multistrada V4 Pikes Peak

Den ser ut som en adventure-sykkel, men skiller seg dramatisk fra det tradisjonelle konseptet. Med 170 hester og en vekt ned mot 200 kg, er den i prinsippet en R-sykkel med adventurestil. Selv om nyhetsbildet også inneholder tradisjonelle adventure-MC, er det ingen tvil om at klassen er i endring. Med Pikes Peak setter Ducati en ny og råere standard i adventure-klassen. Med V4-motor på 170 hester, sportslig chassis og brede asfaltdekk, er dette klassens sterkeste kort. I motsetning til adventure-sykler flest, som ikke har noe imot en aldri så liten avstikker utenfor allfarveien, er Pikes Peak kalibrert for svingete asfalt. Det er der den hører hjemme. Den har komfort som både fører og passasjer kan leve med, og den har krefter nok til å sette selvgode R-kjørere på plass.

Slagvolum/effekt/vekt/pris: 1158 ccm/170 hk/214 kg/kr 379 000,-

Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
Ducati Multistrada V4 Pikes Peak Foto: Produsent

Triumph Speed Triple 1200RR

Speed Triple er fellesbetegnelsen på britenes nakne roadstere. Siden betegnelsen oppsto midt på 1990-tallet, er den blitt synonymt med bøllete og morsomme sykler som liker å bli brukt. Når Triumph nå lanserer sin største og sterkeste Speed Triple, er det duket for enda mer moro.

Dette er nemlig britenes nye versting. Når sykkelen ikke veier mer enn 200 kilo, og den tresylindrede 1200-­kubikkeren pumper ut 180 hester, sier det seg selv at resultatet blir ganske så eksplosivt.

Slagvolum/effekt/vekt/pris: 1160 ccm/180 hk/198 kg/kr 281 500,-

Triumph Speed Triple 1200RR
Triumph Speed Triple 1200RR Foto: Produsent

BMW R 18 Transcontinental

I fjor overrasket BMW en hel motorsykkelverden med en gigantisk cruiser, men de gjorde det på sin egen måte. I stedet for kjøleribber i V-form, slik cruisere flest er smykket med, gikk tyskerne for utstikkende sylindre. Boxermotor er jo deres varemerke. De utviklet en 1800-kubikker som de puttet inn i retro-cruiseren. R 18 lignet til forveksling modellene som BMW lagde for 60–70 år siden. Den ble så godt mottatt at tyskerne har utviklet nye touringutgaver i år. Toppmodellen, R 18 Transcontinental, er en seriøs konkurrent til Harleys luksuriøse touringmodeller.

Slagvolum/effekt/vekt/pris: 1802 ccm/90 hk/527 kg/kr 405 000,-

BMW R 18 Transcontinental
BMW R 18 Transcontinental Foto: Produsent

Honda NT1100

Med tosylindret rekkemotor, er NT1100 et helt nytt touring-konsept fra Honda. Den har sin tekniske basis i 1100 Africa Twin, fabrikkens største adventure-modell. NT er imidlertid bygget som en ren tursykkel. Akkurat som Africa Twin, kan også NT leveres med automatgir. Da kan føreren velge helautomatisk giring, alternativt betjene girene elektronisk via hendler på styret. Til tross for at Honda har syslet med automatgiring i mange år, er NT spesielt interessant. Det er godt mulig at den kan bety gjennombruddet for automatgir på tunge motorsykler.

Slagvolum/effekt/vekt/pris: 1084 ccm/102 hk/248 kg/kr 225 990,-

Honda NT1100
Honda NT1100 Foto: Produsent

Harley-Davidson Sportster S

I den grad en modell kan kalles «Bølla fra Harley», må det være nye Sportster S. Med feite ballongdekk, strippet hekk og grove eksosrør, ser den skikkelig gretten ut. Sportster S er blant de første modellene med Harleys ny­utviklede V-twinmotor.

Den vannavkjølte 1250-kubikkeren pumper ut 121 hester, hvilket er respektabelt i Harley-­verdenen. Sportster S er utvilsomt en indikator på hva vi kan forvente av amerikanerne i fremtiden.

Slagvolum/effekt/vekt/pris: 1252 ccm/121 hk/228 kg/kr 258 900,-

Harley-Davidson Sportster S
Harley-Davidson Sportster S Foto: Produsent

Moto Guzzi Mandello V100

For alle Guzzi-entusiaster er V100 en stor nyhet. Med denne modellen lanserer nemlig de sin nye, vannavkjølte V-motor. Vi snakker om en adventure-inspirert roadster. Både merkeentusiastene og vi er veldig spente på Mandello V100. Representerer den fremtiden for Guzzi? Mye tyder på det.

Slagvolum/effekt/vekt/pris: 1042 ccm/115 hk/­vekt ikke oppgitt/pris ikke klar.

Moto Guzzi Mandello V100
Moto Guzzi Mandello V100 Foto: Produsent

Triumph Tiger 1200

Også Triumph vil ha et ord med i adventure-laget, og i år trår de til med Tiger 1200 – en ny toppmodell. Dette er først og fremst en sykkel som skal konkurrere med BMW 1250 GS, klassens bestselger. Vi snakker altså om en stor og komfortabel adventure-MC, en sykkel som skal ha kapasiteter på alle typer underlag.

Tiger leveres i flere utgaver, der Rally Explorer er den mest velutstyrte. Den har blant annet 21-tommers eikehjul og 30-liters bensintank. Selvsagt er er det vanskelig å ta rotta på BMW GS, men britene gjør i hvert fall et hederlig forsøk.

Slagvolum/effekt/vekt/pris: 1160 ccm/147 hk/260 kg/kr 259 500,-

Triumph Tiger 1200
Triumph Tiger 1200 Foto: Produsent

Suzuki GSX-S1000GT

Suzuki er ute med to nye modeller, nemlig roadsteren GSX-S1000 og toureren GSX-S1000GT. Begge er basert på rekkemotoren som i sin tid holdt liv i GSX-R1000. Da var effekten på godt og vel 200 hester.

For å gjøre de nye modellene mer omgjengelige, er effekten redusert til jevnt 150. Det bidrar til bredere effektregister og mer balansert adferd. Med en prislapp som starter like over 200 000 kroner har Suzuki store forventninger til de nye modellene. Her viser vi GT.

Slagvolum/effekt/vekt/pris: 999 ccm/152 hk/226 kg/kr 231 990,-

Suzuki GSX-S1000GT
Suzuki GSX-S1000GT Foto: Produsent

Yamaha R7

For alle med et snev av R-interesse, er R7 et begrep. For 20 år siden var den en håndbygd sportsmodell, tilpasset datidens superbike-regler. Når Yamaha nå lanserer en ny R7, er den ikke fullt så eksklusiv. Nå snakker vi om en prisgunstig sportsmaskin med gode bruksegenskaper. Den er bestykket med en tosylindret motor på litt over 70 hester. Det er selvsagt ikke skremmende sterkt, men så lenge sykkelen ikke veier stort mer enn 180 kg, bør den ha draget.

Slagvolum/effekt/vekt/pris: 689 ccm/74 hk/188 kg/kr 119 900,-

Yamaha R7
Yamaha R7 Foto: Produsent

Voge 500AC

Her til lands er Voge et relativt ubeskrevet merke, men faktum er at den kinesiske MC-produsenten er på full fart inn i det europeiske markedet. De har allerede et bredt og spennende modellutvalg. Her er 500AC, en retro-preget roadster med tosylindret motor. En spennende modell som absolutt bør appellere til de som er opptatt av å få MC-valuta for pengene.

Slagvolum/effekt/vekt/pris: 471 ccm/47 hk/185 kg/kr 84 900,-

Voge 500AC
Voge 500AC

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 20 2022