FØRSTEINNTRYKK: Malibu T 430 LE

Luksuriøs lillebror

Bobilmerket Malibu var opprinnelig tenkt som et supplement og rimeligere alternativ til storebror Carthago. Men én ting er sikkert, lillebror har vokst seg stor. I dag lever Malibu sitt eget liv og leverer kvalitet fra topp til tå.

FEIENDE FLOTT: Malibu skal være et rimeligere alternativ til Carthago, men det er intet simpelt ved delintegrerte T 430 LE.
Publisert Sist oppdatert

Introduksjonen av Malibu skjedde på den store caravanmessen i Düsseldorf i 2015. Opplegget var gjennomtenkt. Hadde ikke potensielle kunder råd til konsernets flaggskip Carthago, skulle de sluses inn i familien ved å velge en Malibu.

Vi rykker frem til 2024. T 430 LE føles ikke som en lillebror. Fenomenet med å kjøpe seg oppover, blant båtfolk kjent som trefotsyken, har også endret seg. 

Nå er det ganske vanlig at bobileiere også går motsatt vei, det vil si at de skifter fra Carthago til Malibu – og uten å føle at de bytter ned. Å kalle vårt testobjekt en innstegsbobil ville være en fornærmelse. 

KLASSE: Sjekk de elegante overskapene. Du kan selvsagt velge mellom forskjellige farger til møbeltrekk. 

Prismessig spiller Malibu i en annen divisjon enn sin storebror, men rundt 1,6 millioner kroner er heller ikke småpenger. Estetisk sett er dette også et bobilmerke som skiller seg ut. Praktisk og luksuriøst på en og samme tid, med en velavveid fingerspitzgefühl. 

Min favoritt

Komfort- og kvalitetsmessig er dette en bobil som gir mersmak. Produsenten bruker avansert karosseriteknikk, komfort av høy kvalitet og funksjonalitet som få andre kan matche. Og det er mange pluss i margen. Blant annet TV-skapet bak sofaen, som har sikkerhetsbelter, og den elegante skoskuffen under den selvsamme sofaen. 

PRAKTISK: Dometic kjøleskap med dør som er hengslet på begge sider er meget praktisk. 
SAMLET: Toalett og dusj i samme rom. Separat runddusj, speilskap, servantskap og mange hyller.

Dessuten setter vi pris på kjøleskapet som kan åpnes fra begge sider og at den ene sengens fotende kan løftes, noe som gir enklere tilgang til klesskapet under. Den delintegrerte bobilen kan også utstyres med en 184 centimeter bred senkeseng over bodelen. 

Min personlige favoritt er de konkave overskapdørene – de er utrolig stilige, selv om jeg personlig foretrekker matt front i stedet for høyglanset.

HØY KOMFORT: Langsgående enkeltsenger med superkomfortable madrasser. Patent­søkt av Malibu: Trappen kan trekkes ut slik at du også kan stige bekvemt opp i sengen når den ekstra madrassen, som gir tilnærmet dobbeltseng, er i bruk.

Den usynlige luksusen

Så er det dette med kvalitet som vi aner, men ikke kan se med det blotte øye. Den minst like viktige, usynlige luksusen. En bobils karosseri er ofte sammenføyet punktvis med skruer eller plugger. Malibu kjører i stedet på med en konstruksjon uten kuldebroer ved hjelp av en formtilpasset fortanningsstruktur i polyuretan som limes. 

TV-SKAP: Plassbesparende med eget TV-skap.
LØFT: Fotenden på sengen kan løftes, noe som gir enkel tilgang til klesskapet.

Veggenes utside er av aluminium, mens isolasjonen består av fuktbestandig RTM-skum og vannavvisende PU-forsterkninger. Glassfiberarmert tak gir beskyttelse mot hagl. Også gulvets underside er glassfiberarmert, noe som gir beskyttelse mot slag, steinsprut og fuktighet. Skulle du mot formodning være uheldig og få en liten skade, trenger du ikke «bytte ut» halve karosseriet, siden sideskjørtene er bygd i seksjoner, slik også støtfangeren er.

MÅL: Malibu T 430 LE er 690 centimeter lang og 227 centimeter bred. 

Vi nevner også dobbeltgulvet som er isolert hele veien rundt og gir gulvvarmeeffekt samt målrettet oppvarming av førerhuset, de tekniske komponentene, oppbevaringsrom og innsteget bak bodelsdøren. Dette er svært gunstig ved lave utetemperaturer. Montering av møblene? Det skjer med skruer og tapper. Uten tvil blir vårt inntrykk: robust hjemmekvalitet.

TEKNISKE DATA

Basisbil: Fiat Ducato

Motor: 2,2 liter, 140 hk, nitrinns automat 

Fremdrift: Forhjulstrekk

L/B/H, utvendig, cm: 690/227/294

L/B/H, innvendig, cm: 561/220/198

Akselavstand, cm: 380

Egenvekt, kg: 2975 (3136 med alt utstyr)

Tillat totalvekt, kg: 4250

Hengervekt, kg: 2000

Antall sitteplasser/m belte: 4

Soveplasser: 4

Kjøl/frys, l: 133

Oppvarming: Luftbåren Truma Combi 6E,
 oppvarmet dobbeltgulv

Ferskvannstank, l: 125

Avløpstank, l: 90

Pris fra, kr: Ca 1 600 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 48 2024