Adria Twin

Det har skjedd store ting i den populære bybobil-serien

Adria fokuserer Twin-serien og slo til med en overraskelse på den store caravan­messen i Düsseldorf.

<b>NY PLATTFORM:</b> Twin er basert på nye Fiat Ducato, noe som innebærer flere moderne fører­assistenter, som adaptiv cruise­kontroll og filholder­assistent. 
NY PLATTFORM: Twin er basert på nye Fiat Ducato, noe som innebærer flere moderne fører­assistenter, som adaptiv cruise­kontroll og filholder­assistent.  Foto: Martin Jansen
Først publisert

Adrias bybobiler heter Twin og kommer nå på den helt nye Fiat Ducato-plattformen. Det åpner for åttetrinns automat og opptil 180 hestekrefter samt flere moderne førerassistenter og bedre multimediaskjerm som er trådløs kompatibel med Apple CarPlay og Android Auto.

<b>TWIN:</b> Nye Ducato betyr mulig­het for 10-­tommers berørings­skjerm som er tråd­løs kompatibel med Apple CarPlay og Android Auto. 
TWIN: Nye Ducato betyr mulig­het for 10-­tommers berørings­skjerm som er tråd­løs kompatibel med Apple CarPlay og Android Auto.  Foto: Martin Jansen
<b>PLAN­LØSNINGER:</b> Twin-serien består av by­bobiler med flere forskjellige lengder og plan­løsninger. 
PLAN­LØSNINGER: Twin-serien består av by­bobiler med flere forskjellige lengder og plan­løsninger.  Foto: Produsenten
<b>POP-UP:</b> Twin Sport kommer standard med taktelt. 
POP-UP: Twin Sport kommer standard med taktelt.  Foto: Flash Blesst

Kutter versjoner

Nylig kunngjorde Adria at de dropper de rimeligste Twin-versjonene, Axess og Plus, og fokuserer utvalget, som for 2025 vil bestå av Twin, Twin Surpreme og Twin Sport. De fås i tre forskjellige lengder og fem ulike planløsninger der forskjellen hovedsakelig dreier seg om sengeløsningen bak.

Surpreme og Sport har omtrent samme utstyrsnivå, men har bedre isolering enn Twin. Forskjellen på Surpreme og Sport er at sistnevnte har pop up-tak.

I Norge selges nesten bare Surpreme, helst som 636 centimeter lange 640 SLB med langsgående enkeltsenger bak.

Kom med en overraskelse

2025-nyhetene fra Adria hadde premiere på Caravan Salon i Düsseldorf. Der overrasket den slovenske bobil- og campingvognprodusenten med å vise frem offroad-bybobilen SuperTwin basert på Mercedes Sprinter.

<b>OVERRASKELSE:</b> SuperTwin basert på Mercedes Sprinter med trekk på to eller fire hjul og all terrain-dekk. 
OVERRASKELSE: SuperTwin basert på Mercedes Sprinter med trekk på to eller fire hjul og all terrain-dekk.  Foto: Produsenten

Med den entrer Adria et nytt markedssegment: det nokså smale, men voksende markedet av terrenggående bybobiler som appellerer til friluftsentusiaster og såkalte overlandere. SuperTwin kommer standard med bakhjulsdrift, men kan også leveres med trekk på alle hjulene.

SuperTwin er ikke med på Caravan Xpo på Hellerudsletta, som varer fra 19. til 22.september, men Adria stiller ut mange andre nye modeller.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 48 2024