Challenger på Caravan Xpo
Løsningen er mildt sagt oppsiktsvekkende
636 centimeter lange Challenger X250 har en planløsning utenom det vanlige.
I 2021 lanserte Challenger den 599 centimeter lange bybobilen X150 med stort bad helt bakerst. I fjor fulgte Challenger opp med den noe større X250 - 636 centimeter lang. Den er blant hovedattraksjonene på Caravan Xpo på Hellerudsletta, der Challenger har en diger stand.
Planløsningen i X250 er minst like oppsiktsvekkende som i X150, men i stedet for bad bakerst har den kombinert garasje og garderobe. Et elektrisk «heisrom» gjør at du selv kan styre om det er plass i garasje eller garderobe som skal prioriteres.
Tar du «heisrommet» helt ned har du et slags walk in closet-tilgjengelig. Challenger kaller løsningen SDR – Smart Dressing Room. Med en høyde på maks 173 centimeter er det imidlertid ikke alle som kan bruke rommet som omkledningsrom.
Garasjen nås fra en stor dør på høyre side, i tillegg til innenfra. Når «heisrommet» er i øverste posisjon, er garasjen 110 centimeter høy og 78 centimeter bred. Det bør holde til et par sykler og mye annet.
Soveplass?
Løsningen i X150 gir et forbløffende stort bad der en smart skyvedør gjør at det raskt forvandles til et stort dusjkabinett. I X250 har Challenger av åpenbare årsaker måttet finne en annen løsning. Badet har en mer tradisjonell plassering på den ene langveggen.
En svingbar vegg med vask gjør likevel at dusjkabinettet blir stort med denne løsningen også. På motsatt side av badet er kjøkkenmodulen. Et høyt og slankt kjøleskap på 150 liter er plassert mellom badet og garderoben.
Hva så med soveplassen? Den besørges av en senkeseng over salongen på 187 x 140 centimeter. I tillegg kan selve salongen bygges om til soveplass med X-tilbehør til 49 900 kroner. Det inkluderer også utvendig markise, myggnetting til dør, solcellepanel og blending av førerhus. Dermed er det sengeplass til fire, men X250 virker primært bygget for to, selv om bilen er svært mange sitteplasser. Salongen har sitteplasser til fem. Med kapteinstolene kan faktisk syv mennesker samle seg rundt bordet.
Ekstrautstyr
Challenger X250 er basert på Fiat Ducato og kommer standard med en 140-hesters motor og sekstrinns manuell girkasse. Den kan leveres med åttetrinns automat. Bilen koster fra 1 349 000 kroner.
Versjonen vi kikket på koster 1 409 700 kroner, som inkluderer åttetrinns automat, det nevnte X-tilbehøret samt en Connect-pakke med Pioner-anlegg med DAB-radio. Anlegget er kompatibelt med Apple CarPlay og Android Auto. Pakken omfatter også rattbetjening og ryggekamera. Egenvekten med utstyr er 2793 kilo.
Challenger X250 og mange andre Challenger-modeller kan du se på Caravan Xpo på Hellerudsletta som går av stabelen fra 19. til 22. september
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn