Førsteinntrykk: Hymer Exsis-t 580
Lekker bobil som kan kjøres med vanlig førerkort
På utkikk etter en delintegrert bobil av det litt flottere slaget der totalvekten er 3500 kilo? Vi har kikket nærmere på en av Hymers lettvektskonstruksjoner.
Hymer Exsis-t 580 har en tradisjonell løsning med dreibare kapteinsstoler og L-formet sittegruppe med loungeputer bak førersetet. Kjøkken, garderobe og sanitærområde ligger i kjøretøyets sentrale del, mens enkeltsengene er helt bakerst.
Den er behagelig og moderne innredet i typisk Hymer-stil. Det meste går i lysegrå toner med hyggelige innslag av tre.
Grått kan høres litt kjedelig og dystert ut, men i Exsis-t 580 gir det et nøkternt og smakfullt inntrykk. Kombinasjonen av snekkerarbeid som gir kvalitetsfølelse og atmosfærebelysning fullfører helheten.
Vifte og trerist
Det er altså ingenting i veien med estetikken, men hva med brukervennligheten? På kjøkkenet noterer vi oss tre bluss, god belysning, et smart tower-kjøleskap samt brede oppbevaringsskuffer. I taket i midtgangen er det installert en takvifte med både inn- og utblåsing. Dusj og toalett deler broderlig det sanitære området der takvindu og takventil sørger for ventilasjon. Dusjen har trerist på gulvet og stang i taket slik at rommet også kan brukes til klestørk.
Mer sengeflate
Helt bakerst finner vi sengene som ikke har tradisjonell ribbebunn, men komforthøyende tallerkenfjærer. I tillegg finnes en ileggsmadrass som gir mer sengeflate. Ved fotenden av sengene er det garderobeskap.
Det skal også legges til at det finnes et smalt garderobeskap i ståhøyde mellom kjøkkenet og soverommet. Både soverommet og sittegruppen har USB-uttak. På veggen bak sofaen, som har setebelter, er det gjort plass til en 32-tommers LED-skjerm med integrerte høyttalere, fjernkontroll, satellittsystem og DVD-spiller.
Helårsbruk
Jeg setter meg i førerstolen for å ta bilen på en liten prøvetur. Den åttetrinns automatkassa er en fryd. Det er som å kutte i smør med varm kniv. Automatgir er imidlertid ekstrautstyr, sekstrinns manuell er standard.
Vi noterer også elektrisk håndbrekk samt at ratt og girspak er trukket med skinn. Ryggekamera, klimaanlegg, cruisekontroll, atmosfærebelysning og glasstak er standard
Utsiden da? Fire meter lang markise er på plass. Likeså gassfilter samt automatisk flaskeomkobler, kollisjonssensor og EisEx (som forhindrer at systemet fryser ved lave temperaturer). Lasteluker finnes på begge sider av karosseriet, den største på passasjersiden.
I den romslige garasjen med lastekapasitet for 450 kilo kan vi krysse av for varmeutblåsing, lastekroker og utendørs dusj. Kjøretøyets belysningssystem består av LED-hovedlys og hybride baklys. En viktig bestanddel er isolasjonen. Veggen består av PUAL-skum, omgitt av aluminium på innsiden og utsiden. Skummet har lukkede porer, noe som garanterer behagelig temperatur uansett årstid og holder gassforbruket nede om vinteren. Gulvet er armert med glassfiber og dermed immunt mot både steinsprut, skitt og veisalt.
Egenvekten er avhengig av utstyr, men kan komme opp i nærmere 3200 kilo med mye utstyr. Det er verdt å vurdere hva du trenger av ekstrautstyr med tanke på nyttelasten. Exsis kan blant annet leveres med 180-hesters og mer batterikraft for bodelen. Du kan imidlertid få vektjustering til 3650 kilo for 3300 kroner ekstra.
Basisbil: Fiat Ducato
Motor: 2,2 liter, 140 hk
Fremdrift: Forhjulsdrift
L/B/H, utvendig, cm: 694/222/277
L/B/H, innvendig, cm: 552/212/198
Akselavstand, cm: 380
Egenvekt, kg (testbil): 3047
Tillat totalvekt, kg: 3500
Tillatt hengervekt, kg: 2000
Antall sitteplasser/m belte: 4
Soveplasser: 2–3
Kjøl/frys, l: 142
Oppvarming: Truma EH6 luft og elektrisk gulvvarme
Ferskvannstank, l: 115
Avløpstank, l: 105
Pris fra kr: Ca. 1 370 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 48 2024