Førsteinntrykk: Hymer Exsis-t 580

Lekker bobil som kan kjøres med vanlig førerkort

På utkikk etter en delintegrert bobil av det litt flottere slaget der totalvekten er 3500 kilo? Vi har kikket nærmere på en av Hymers lettvektskonstruksjoner.

Pluss ikon
<b>SIKKERHETSFUNKSJONER:</b> Hymer Exsis-t 580 er basert på nye Fiat Ducato, som inkluderer sikkerhetsutstyr som blindsonevarsler og annet. Den kan fås med åttetrinns automat. 
SIKKERHETSFUNKSJONER: Hymer Exsis-t 580 er basert på nye Fiat Ducato, som inkluderer sikkerhetsutstyr som blindsonevarsler og annet. Den kan fås med åttetrinns automat.  Foto: Produsenten
Sist oppdatert

Hymer Exsis-t 580 har en tradisjonell løsning med dreibare kapteinsstoler og L-formet sittegruppe med loungeputer bak førersetet. Kjøkken, garderobe og sanitærområde ligger i kjøretøyets sentrale del, mens enkeltsengene er helt bakerst.

Den er behagelig og moderne innredet i typisk Hymer-stil. Det meste går i lysegrå toner med hyggelige innslag av tre.

Grått kan høres litt kjedelig og dystert ut, men i Exsis-t 580 gir det et nøkternt og smakfullt inntrykk. Kombinasjonen av snekkerarbeid som gir kvalitetsfølelse og atmosfærebelysning fullfører helheten.

<b>GRÅTONER:</b> Lunt og harmonisk, der gråtoner i kombinasjon med treelementer gir en svært smakfull innredning. 
GRÅTONER: Lunt og harmonisk, der gråtoner i kombinasjon med treelementer gir en svært smakfull innredning.  Foto: produsent

Vifte og trerist

Det er altså ingenting i veien med estetikken, men hva med brukervennligheten? På kjøkkenet noterer vi oss tre bluss, god belysning, et smart tower-kjøleskap samt brede oppbevaringsskuffer. I taket i midtgangen er det installert en takvifte med både inn- og utblåsing. Dusj og toalett deler broderlig det sanitære området der takvindu og takventil sørger for ventilasjon. Dusjen har trerist på gulvet og stang i taket slik at rommet også kan brukes til klestørk.

<b>PEIS:</b> Varm bakgrunns­belysning og mulighet for «peis» på TV-skjermen. 
PEIS: Varm bakgrunns­belysning og mulighet for «peis» på TV-skjermen.  Foto: produsent

Mer sengeflate

Helt bakerst finner vi sengene som ikke har tradisjonell ribbebunn, men komforthøyende tallerkenfjærer. I tillegg finnes en ileggsmadrass som gir mer sengeflate. Ved fotenden av sengene er det garderobeskap.

<b>SOM BYBOBIL:</b> Kjøkkenmodul rett innenfor døren – akkurat som i en bybobil. 
SOM BYBOBIL: Kjøkkenmodul rett innenfor døren – akkurat som i en bybobil.  Foto: produsent

Det skal også legges til at det finnes et smalt garderobeskap i ståhøyde mellom kjøkkenet og soverommet. Både soverommet og sittegruppen har USB-uttak. På veggen bak sofaen, som har setebelter, er det gjort plass til en 32-tommers LED-skjerm med integrerte høyttalere, fjernkontroll, satellittsystem og DVD-spiller.

<b>USYNLIG:</b> Funksjonelt bad, som også inkluderer dusj. 
USYNLIG: Funksjonelt bad, som også inkluderer dusj.  Foto: produsent

Helårsbruk

Jeg setter meg i førerstolen for å ta bilen på en liten prøvetur. Den åttetrinns automatkassa er en fryd. Det er som å kutte i smør med varm kniv. Automatgir er imidlertid ekstrautstyr, sekstrinns manuell er standard.

Vi noterer også elektrisk håndbrekk samt at ratt og girspak er trukket med skinn. Ryggekamera, klimaanlegg, cruisekontroll, atmosfærebelysning og glasstak er standard

Utsiden da? Fire meter lang markise er på plass. Likeså gassfilter samt automatisk flaskeomkobler, kollisjonssensor og EisEx (som forhindrer at systemet fryser ved lave temperaturer). Lasteluker finnes på begge sider av karosseriet, den største på passasjersiden.

Plan­løsning: Langs­gående enkelt­senger bakerst.
Plan­løsning: Langs­gående enkelt­senger bakerst. Foto: Produsent

I den romslige garasjen med lastekapasitet for 450 kilo kan vi krysse av for varmeutblåsing, lastekroker og utendørs dusj. Kjøretøyets belysningssystem består av LED-hovedlys og hybride baklys. En viktig bestanddel er isolasjonen. Veggen består av PUAL-skum, omgitt av aluminium på innsiden og utsiden. Skummet har lukkede porer, noe som garanterer behagelig temperatur uansett årstid og holder gassforbruket nede om vinteren. Gulvet er armert med glassfiber og dermed immunt mot både steinsprut, skitt og veisalt.

Komfort: Bekvemme kapteinsstoler med solide armlener.
Komfort: Bekvemme kapteinsstoler med solide armlener. Foto: Produsent

Egenvekten er avhengig av utstyr, men kan komme opp i nærmere 3200 kilo med mye utstyr. Det er verdt å vurdere hva du trenger av ekstrautstyr med tanke på nyttelasten. Exsis kan blant annet leveres med 180-hesters og mer batterikraft for bodelen. Du kan imidlertid få vektjustering til 3650 kilo for 3300 kroner ekstra.

Basisbil: Fiat Ducato

Motor: 2,2 liter, 140 hk

Fremdrift: Forhjulsdrift

L/B/H, utvendig, cm: 694/222/277

L/B/H, innvendig, cm: 552/212/198

Akselavstand, cm: 380

Egenvekt, kg (testbil): 3047

Tillat totalvekt, kg: 3500

Tillatt hengervekt, kg: 2000

Antall sitteplasser/m belte: 4

Soveplasser: 2–3

Kjøl/frys, l: 142

Oppvarming: Truma EH6 luft og elektrisk gulvvarme

Ferskvannstank, l: 115

Avløpstank, l: 105

Pris fra kr: Ca. 1 370 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 48 2024


Denne saken ble første gang publisert 10/10 2024, og sist oppdatert 10/10 2024.

Les også