Førsteinntrykk: Morelo Loft 82 LB

Det hevdes at livet er best ute. I dette tilfellet er vi i tvil

Om du ikke finner bobilparkeringen med den beste utsikten, så er det ingen grunn til fortvilelse. Da er det bare å nyte livet innendørs.

Pluss ikon
<b>LUKSUSHYTTE PÅ HJUL:</b> Morelo Loft 82 LB er som en luksusinnredet fritidsbolig, velegnet for spill og hygge.
LUKSUSHYTTE PÅ HJUL: Morelo Loft 82 LB er som en luksusinnredet fritidsbolig, velegnet for spill og hygge. Foto: Charlotte Hedberg
Først publisert Sist oppdatert

Det finnes bobiler i alle varianter, størrelser og prisklasser. En av gigantene i premium-segmentet er tyske Morelo. Vi har sett nærmere på modellen Loft 82 LB, med langsgående senger bak og nedfellbar dobbeltseng foran.

Les også: Nytt flaggskip: Luksusbobil-produsenten Morelo topper kransekaka

Morelo debuterte med en prototype på den store caravanmessen i Düsseldorf i 2010. Allerede året etter var de i gang med serieproduksjon. Suksessen var et faktum. I dag, knapt 15 år senere, er merket en av Europas mest suksessrike produsenter av store premiumbobil og liners, bygget på lastebilchassis.

Serien Loft er produsentens rimeligste og enkleste. Beskrivelsen er egentlig ganske misvisende og sier vel mest om Morelos andre og større serier. For Loft 82 LB er en ytterst stor luksusbobil av meget høy kvalitet. Inkludert masse ekstrautstyr koster herligheten rundt 4,5 millioner kroner.

<b>RUVER:</b> 340 centimeter høye Morelo Loft 82 med busspeil ruver i landskapet. 
RUVER: 340 centimeter høye Morelo Loft 82 med busspeil ruver i landskapet.  Foto: Charlotte Hedberg

Fryktelig dyrt, mumler kanskje noen under markisen. Vel, det kommer an på. Sammenlignet med badehus på Nesodden eller hytte på Hvasser er dette ganske rimelig.

<b>PLANLØSNING:</b> Morelo Loft 82 LB er 858 centimeter lang og 240 centi­meter bred. 
PLANLØSNING: Morelo Loft 82 LB er 858 centimeter lang og 240 centi­meter bred.  Foto: Produsent

Uansett prislapp, så dreier det seg om et elegant og luksuriøst innredet feriehus på hjul som du kan reise og bo i året rundt.

Mye utstyr

Utstyrslisten er nesten like lang som selve bobilen, 858 centimeter. Sammen med «alt ekstra» sjekker vi av Drive Safety-pakken (86 200 kroner) som inneholder elektronisk parkeringsbrems, nødbremsassistanse, adaptiv cruisekontroll, kjørefeltassistanse med varselsignal, sidevindsassistanse, Traction Plus med assistent ved kjøring i nedoverbakke og dekktrykkindikator.

<b>GOD PLASS:</b> Digert bad med toalett. 
GOD PLASS: Digert bad med toalett.  Foto: Charlotte Hedberg

Bilen har en totalvekt på nær 7,5 tonn og er bygget på Iveco Daily-chassiset 70 C 18. Fremdriften besørges av en treliters diesel med fire sylindre som produserer 175 hestekrefter og et dreiemoment på 430 Nm.

Versjonen vår har imidlertid Chassis-pakke til 171 500 kroner som omfatter 207 hestekrefter og åttetrinns automatkasse fra ZF. Pakken inkluderer også Morelo multifunksjonsratt i skinn, klimaanlegg i førerhuset, differensialsperre på bakakselen, LED-lys bak i buet utførelse, tillatt bruttovekt på 7490 kilo og opplegg for hengerfeste.

<b>DUSJROM:</b> Separat dusjkabinett på motsatt side av gangen for toalettet. 
DUSJROM: Separat dusjkabinett på motsatt side av gangen for toalettet.  Foto: Charlotte Hedberg

Fra førerkupeen har du kontroll med navigasjonssystem, DAB+ og ryggekamera med avtagbar 10-tommers berøringsskjerm.

<b>SKÅL:</b> Skikkelige krystallglass.
SKÅL: Skikkelige krystallglass. Foto: Charlotte Hedberg

Andre ting i den rikholdige godteposen er vannbåren varme (selvfølgelig Alde), varmeveksler, oppvarmet dobbeltgulv, luftfjæring på bak­akselen, hydrauliske støtteben med automatisk nivellering og berøringspanel, diesel­varmer, separat dusjrom, litium fritidsbatteri og mye, mye mer. Potensielle kunder får definitivt mye for pengene.

<b>KOKKEGLEDE:</b> Stor kjøkkenbenk og masse skap- og skuffeplass. Nespresso kaffemaskin med hylle og 230 V-uttak koster 6400 kroner ekstra.
KOKKEGLEDE: Stor kjøkkenbenk og masse skap- og skuffeplass. Nespresso kaffemaskin med hylle og 230 V-uttak koster 6400 kroner ekstra. Foto: Charlotte Hedberg

Skinnstoler

Interiøret er stilig og robust, men først og fremst praktisk og funksjonelt, noe som gir en hjemmekoselig og sober atmosfære med høy kvalitet på materialer, snekkerarbeid og detaljer.

<b>GOD OVERSIKT:</b> Førermiljøet hos Iveco er i topp­klasse. Meget komfortable kapteinsstoler trukket i skinn. 
GOD OVERSIKT: Førermiljøet hos Iveco er i topp­klasse. Meget komfortable kapteinsstoler trukket i skinn.  Foto: Charlotte Hedberg

Testobjektet vårt har to komfortable, langsgående enkeltsenger bakerst som kan gjøres om til en bred dobbeltseng. I tillegg er det en elektrisk senkeseng i dobbeltformat foran. Dermed er det bekvem soveplass til fire personer. Komforten i de vendbare og beige skinnstolene foran er utmerket, og samme vurdering gis den L-formede sofaen med sittebenk på motsatt side.

<b>ELEKTRISK STYRING:</b> Bekvem senkeseng med målene 200 x 130 centimeter. 
ELEKTRISK STYRING: Bekvem senkeseng med målene 200 x 130 centimeter.  Foto: Charlotte Hedberg

Sittegruppen har høyderegulerbart sofabord og høy trivselsfaktor. Kjøkkenet er godt utstyrt med hyller, skap, 177-liters kompressorkjøleskap, mikrobølgeovn, tre bluss, to vasker og kaffemaskin. Oppbevaringsrom er det rikelig av, både inne i bilen, under dobbeltgulvet og i den store garasjen med lasting og lossing fra begge sider.

<b>SOVEROM:</b> Et godt å sted å sove – og våkne. Masse skapplass. 
SOVEROM: Et godt å sted å sove – og våkne. Masse skapplass.  Foto: Charlotte Hedberg

Merker vinden

Bobilen er stor, ingen tvil om det, men fortsatt lettkjørt, i hvert fall på store, brede veier.

Det er litt mer utfordrende på småveiene dersom man ikke er vant med store kjøretøy. Med busspeil og ryggekamera er kjørekomforten veldig behagelig.

Da vi prøvekjørte Morelo Loft var det kraftig vind, og vi merket av og til at vindkastene tok tak i det 340 centimeter høye kjøretøyet. Likevel kan vi oppsummere det hele som en elegant luksusdoning med fantastiske bekvemmeligheter.

Morelo Loft 82 LB

Basisbil: Iveco Daily 70 C18

Motor: 3,0, 207 hk, nitrinns automat

Fremdrift: Bakhjulsdrift

L/B/H, utvendig, cm: 858/240/341

L/B/H, innvendig, cm: 728/230/204

Akselavstand, cm: 475

Egenvekt, kg: 5009

Tillat totalvekt, kg: 7490

Hengervekt, kg: 3500

Antall sitteplasser/m belte: 4

Soveplasser: 2+2

Kjøl/frys, l: 177

Oppvarming:  Alde vannbåren sentralvarme med termostat, gulvvarme 

Ferskvannstank, l: 300

Avløpstank, l: 200

Pris fra, euro: 221 750

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 48 2024