Førsteinntrykk: Kabe Van 690 LB

Drømmebobil for helårsbruk

Modellen var en snakkis lenge før noen hadde sett den. Til sommersesongen 2020 lanserte svenske Kabe sin første egenproduserte bybobil, Van 690 LB, et nisjeprodukt med egenskaper som mange forståsegpåere bare trodde fullvoksne bobiler kunne ha.

Pluss ikon
<b>HELÅRSCAMPING:</b> Den som skal bruke bybobilen sin om vinteren, finner en het, men kostbar kandidat hos Kabe. Van 690 LB er svært godt isolert og har komfortabel oppvarming fra Alde. Utstyrsnivået er meget høyt.
HELÅRSCAMPING: Den som skal bruke bybobilen sin om vinteren, finner en het, men kostbar kandidat hos Kabe. Van 690 LB er svært godt isolert og har komfortabel oppvarming fra Alde. Utstyrsnivået er meget høyt. Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

Det er neppe noen hemmelighet at ledelsen hos Kabe nøye følger med på hva som skjer på kjøretøymarkedet. Det var med andre ord ikke så merkelig at den smålandske campingvogn- og bobilprodusenten tok steget inn i klassen for campingutstyrte varebiler.

Et segment som har økt kraftig de seneste ti årene. Og når Kabe gjør noe, så gjøres det skikkelig. Alltid med både hjerte og hjerne der bare det beste er godt nok.

Først ut var en gråsvart modell som dukket opp på Caravanmessen på Lillestrøm i 2019. Der og da var Kabes karakteristiske hvite karosseri med røde innslag et tilvalg.

Les også: Antakelig den mest påkostede bybobilen vi noen gang har sett

Ingen ordinær doning

Nå er det motsatt. Hva er da Kabe Van 690 LB? Jo, en fullverdig og helårsutstyrt bybobil bygget på Mercedes Sprinter med forhøyet tak.

<b>BEKVEMT:</b> Kapteinsstolene leverer topp komfort.
BEKVEMT: Kapteinsstolene leverer topp komfort. Foto: Produsenten

Dette er ingen ordinær varebil. Dette er crème de la crème der vi legger merke til den samme høye standarden som i deres vanlige bobilsortiment. Med andre ord, et kjøretøy som er tilpasset helårsbruk med vannbåren gulvvarme helt frem i førerhuset og et isolert dobbeltgulv der både ferskvannstanken og gråvannstanken er beskyttet mot frost.

Wow-følelse

Det første som slår meg er hvor høy den er (305 centimeter). I tillegg er den lang (696 centimeter). Med andre ord, dette er ingen liten sak, men en fullvoksen, campingutstyrt varebil.

<b>SENGEVALG:</b> To enkeltsenger eller dobbeltseng. Sengen til høyres løftes med elektrisk motor, den andre løftes manuelt.
SENGEVALG: To enkeltsenger eller dobbeltseng. Sengen til høyres løftes med elektrisk motor, den andre løftes manuelt. Foto: Produsenten

Som om dette ikke var nok, viser det seg at testobjektet vårt er utstyrt med både dobbelthjul (en nyhet som ble lansert i 2022 og som øker lastekapasiteten med omtrent 850 kg) samt firehjulsdrift. Begge disse finessene er særdeles populære på kontinentet.

<b>SMALT:</b> Kun 42 centimeter mellom kjøkkenet og sofaen. Det er i smaleste laget.
SMALT: Kun 42 centimeter mellom kjøkkenet og sofaen. Det er i smaleste laget. Foto: Produsenten
<b>SANITÆRT:</b> Godt med plass til en bybobil å være. Den svingbare håndvaskmodulen forvandler rommet til et dusjkabinett på tre sekunder.
SANITÆRT: Godt med plass til en bybobil å være. Den svingbare håndvaskmodulen forvandler rommet til et dusjkabinett på tre sekunder. Foto: Produsenten

Vel ute blant andre bilister kommer wow-følelse umiddelbart. Bare komforten til førerhusstolene er et kapittel for seg Og Mercedes er som alle vet – Mercedes. Når det gjelder kontroller, brukervennlighet, aktive sikkerhetssystemer, størrelse på berøringsskjermen, og sist men ikke minst luksusfølelsen, er det ingen chassisprodusenter som slår dem. Her snakker vi moderne teknologi som i personbil.

<b>FORLENGELSE:</b> Uttrekkbar skjærefjøl og utfellbar benke­forlenger er praktiske innretninger i kjøkken­modulen.
FORLENGELSE: Uttrekkbar skjærefjøl og utfellbar benke­forlenger er praktiske innretninger i kjøkken­modulen. Foto: Produsenten

Mange finesser

Interiøret da? Innredningen er elegant. Kombinasjonen av veggkledning, skap, lister og snekkerarbeid er sofistikert og sober – i typisk Kabe-stil. Planløsningen i seg selv er tradisjonell med kjøkkenenhet ved skyvedøren, spiseplass bak de svingbare førerhus­stolene og et sanitærrom med svingbar vaskvegg.

<b>BELTER:</b> Høy kvalitet også på passasjersetene som er utstyrt med sikkerhetsbelter. Isofix-fester er der også. 
BELTER: Høy kvalitet også på passasjersetene som er utstyrt med sikkerhetsbelter. Isofix-fester er der også.  Foto: Produsenten

Ingen nyheter i seg selv, men smart og plassbesparende. Blant mange finesser legger vi særlig merke til et oppbevaringsskap der en skjult trapp er plassert slik at du enkelt kan komme deg inn og ut av sengene.

Helt bakerst viser det seg at innsidene av begge bakdørene er godt isolert allerede i grunnutgaven. Det prisbelønnede elektriske systemet Smart D er selvfølgelig på plass. Det samme med et kompressorkjøleskap med dobbelthengslede dører.

<b>OFFROAD:</b> Nytt for 2025-­sesongen er at Kabe Van kan fås med offroad-pakke, som blant annet omfatter 18-tommers all terrain-dekk, skjermbreddene og kufanger. 
OFFROAD: Nytt for 2025-­sesongen er at Kabe Van kan fås med offroad-pakke, som blant annet omfatter 18-tommers all terrain-dekk, skjermbreddene og kufanger.  Foto: Produsenten

Toppklasse

Slik kan vi holde på lenge. For som vi nevnte innledningsvis, er dette ikke en standardvare. Dette er en helårs bybobil i toppklassen. I hvilken annen kompakt bobil, bygget på et varebilchassis, har du et vannbåret gulvvarmesystem med fire sløyfer (AGS II Pro) og sentralvarme i form av Alde Compact 3030-varmekjele, for ikke å glemme: Et interiør som er tilpasset optimal luftsirkulasjon?

<b>VINTERBRUK:</b> Den som skal bruke bybobilen sin om vinteren, finner en het kandidat hos Kabe. Van 690 LB er svært godt isolert og har komfortabel oppvarming fra Alde. 
VINTERBRUK: Den som skal bruke bybobilen sin om vinteren, finner en het kandidat hos Kabe. Van 690 LB er svært godt isolert og har komfortabel oppvarming fra Alde.  Foto: Produsenten

Om dette er bybobilmarkedets mest velutstyrte bil, tør jeg ikke si, men det er klart en av dem. Ok, prislappen er deretter, men du får mange goder for pengene. Med en Kabe Van 690 LB 4WD er du ikke bare eier av en flott bybobil med firehjulstrekk. Du har et kjøretøy som samtidig kan fungere som kontor og arbeidskjøretøy i en og samme forpakning.

Basisbil: Mercedes Sprinter A3

Motor: 1950 cm³, 190 hk, nitrinns
 automat 9G-Tronic

Fremdrift: Firehjulsdrift

L/B/H, utvendig, cm: 696/202/305

L/B/H, innvendig, cm: 430/178/196 

Akselavstand, cm: 367

Egenvekt, kg: 3844

Tillat totalvekt, kg: 5500

Hengervekt, kg: 2000

Antall sitteplasser/m belte: 4

Soveplasser: 2+1

Kjøl/frys, l: 146 

Oppvarming: Alde vannbåren varme med gulvvarme

Ferskvannstank, l: 83

Avløpstank, l: 83

Pris fra kr, 2WD: 1 696 800 

Pris fra kr, 4WD: 1 855 072

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 48 2024