Kabe Travel Master

Børster støv av legendarisk modell

I år relanseres klassikeren Travel Master i Kabes modellprogram.

<b>COMEBACK:</b> Travel Master Classic 740 på Fiat Ducato kommer i Kabes modellutvalg. Den skal være en rimeligere inngangsbillett til Kabes univers, som ellers består av modeller på Mercedes-plattform. Bilen på bildet er en prototype.
COMEBACK: Travel Master Classic 740 på Fiat Ducato kommer i Kabes modellutvalg. Den skal være en rimeligere inngangsbillett til Kabes univers, som ellers består av modeller på Mercedes-plattform. Bilen på bildet er en prototype. Foto: Produsenten
Sist oppdatert

Modellen har vært en viktig del av Kabes historie siden selskapet startet med bobiler.

Deres første egenproduserte bobil, en Travel Master, ble utviklet i samarbeid med Volvo tidlig på 80-tallet. Bilen var 6,4 meter lang, og til forskjell fra de importerte bobilene som fantes i Sverige, var Kabes bil beregnet på helårsbruk.

<b>1983:</b> «Travelmaster - svenskbyggd framhjulsdriven husbil»: Slik låt det i reklamen da Kabe i 1983 gikk sammen med Volvobil AB og lagde en bobil basert på Renault Master med firesylindret motor og 85 hestekrefter.
1983: «Travelmaster - svenskbyggd framhjulsdriven husbil»: Slik låt det i reklamen da Kabe i 1983 gikk sammen med Volvobil AB og lagde en bobil basert på Renault Master med firesylindret motor og 85 hestekrefter. Foto: Produsenten

Det var imidlertid først i 1997 at Kabe startet med serieproduksjon av Travel Master. Senere gjorde Travel Master Classic stor suksess som innstegsmodell i årene 2015–2022, og nå gjør den altså comeback.

Med nytt eksteriør og nye spesifikasjoner, men tuftet på samme velprøvde konseptet. Den er bygget på Fiat Ducato-chassis med 140-hesters motor, åttetrinns automatgir og en praktisk lengde på 740 cm.

– Nye Classic er trolig markedets mest prisgunstige modellserie med patentert Kabe-kvalitet, helårsegenskaper, moderne teknologi og god bobiløkonomi, sier Mikael Blomqvist, administrerende direktør i Kabe.

<b>KLASSIKER:</b> Kabe Travel Master 700 fra 2009. 
KLASSIKER: Kabe Travel Master 700 fra 2009.  Foto: Produsenten
<b>2009:</b> Interiøret i en Travel Master 750, trolig rundt år 2009. 
2009: Interiøret i en Travel Master 750, trolig rundt år 2009.  Foto: Produsenten
<b>2024/2025:</b> Stilen er litt annerledes nå. 
2024/2025: Stilen er litt annerledes nå.  Foto: Produsenten

Travel Master Classic lanseres i tre velkjente planløsninger: LXL med fransk seng samt enkeltsengvariantene LGB og T. Alle de tre modellene er halvintegrerte bobiler i 3,5-tonnsklassen og kan kjøres på vanlig B-førerkort.

På messe: Kabe Travel Master Classic 740 LGB har en startpris på 1 490 000 kroner.
På messe: Kabe Travel Master Classic 740 LGB har en startpris på 1 490 000 kroner. Foto: Martin Jansen

Modellen kan bestilles med tre forskjellige ekstrapakker – sikkerhetspakke, heavy-pakke med totalvekt på 4250 kilo eller heavy-pakke med totalvekt på 4400 kilo og 180 hestekrefters motor.

En prototype på Kabe Travel Master Classic kan du se på Caravan Xpo på Hellerudsletta som går av stabelen fra 19. til 22. september

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 48 2024


Denne saken ble første gang publisert 18/09 2024, og sist oppdatert 19/09 2024.

Les også