Kabe Travel Master
Børster støv av legendarisk modell
I år relanseres klassikeren Travel Master i Kabes modellprogram.
Modellen har vært en viktig del av Kabes historie siden selskapet startet med bobiler.
Deres første egenproduserte bobil, en Travel Master, ble utviklet i samarbeid med Volvo tidlig på 80-tallet. Bilen var 6,4 meter lang, og til forskjell fra de importerte bobilene som fantes i Sverige, var Kabes bil beregnet på helårsbruk.
Det var imidlertid først i 1997 at Kabe startet med serieproduksjon av Travel Master. Senere gjorde Travel Master Classic stor suksess som innstegsmodell i årene 2015–2022, og nå gjør den altså comeback.
Med nytt eksteriør og nye spesifikasjoner, men tuftet på samme velprøvde konseptet. Den er bygget på Fiat Ducato-chassis med 140-hesters motor, åttetrinns automatgir og en praktisk lengde på 740 cm.
– Nye Classic er trolig markedets mest prisgunstige modellserie med patentert Kabe-kvalitet, helårsegenskaper, moderne teknologi og god bobiløkonomi, sier Mikael Blomqvist, administrerende direktør i Kabe.
Travel Master Classic lanseres i tre velkjente planløsninger: LXL med fransk seng samt enkeltsengvariantene LGB og T. Alle de tre modellene er halvintegrerte bobiler i 3,5-tonnsklassen og kan kjøres på vanlig B-førerkort.
Modellen kan bestilles med tre forskjellige ekstrapakker – sikkerhetspakke, heavy-pakke med totalvekt på 4250 kilo eller heavy-pakke med totalvekt på 4400 kilo og 180 hestekrefters motor.
En prototype på Kabe Travel Master Classic kan du se på Caravan Xpo på Hellerudsletta som går av stabelen fra 19. til 22. september
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 48 2024
Denne saken ble første gang publisert 18/09 2024, og sist oppdatert 19/09 2024.