Challenger og pilote

Her kommer "SUV-bobilene"

Challenger frister med godt utstyrte Sport Edition-versjoner og Pilote kommer med en litt barskere utseende bybobil.

<b>NY:</b> Challenger Sport Edition. 
NY: Challenger Sport Edition.  Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

På caravanmessen på Lillestrøm i fjor høst viste Challenger frem en Sport Edition av en delintegrert bobil på Ford Transit-chassis.

Modellen ble av Challenger omtalt som en «delintegrert bybobil» på grunn av dimensjonene. Målgruppen for den tøft utseende bobilen er åpenbart aktive bobilfolk som vil ha en smidig bobil, med litt mer romslig interiør enn hva en finner i bybobiler.

Sport Edition kommer i to versjoner: Den 599 cm lange S194 som koster fra 919 500 kroner, og 659 cm lange S217 GA som koster fra 979 900 kroner. Begge kommer med 170-hester diesel i kombinasjon med sekstrinns automatgir som standard.

Masse utstyr

Prisene inkluderer også masse utstyr, som Thule markise, solcellepanel og en arctic-pakke med isolering og oppvarming som gjør at bilene er fiks ferdige for vinterbruk.

En mediapakke med blant annet berøringsskjerm og rattbetjening koster 39 900 kroner ekstra. Legger du på ytterligere 26 600 kroner får du med fabrikkmontert hengerfeste.

<b>LYST:</b> Interiøret i den delintegrerte Sport Editon-versjonen til Challenger.
LYST: Interiøret i den delintegrerte Sport Editon-versjonen til Challenger. Foto: SASSOULAS

Men det er mer Sport Edition i sikte. Til våren får den delintegrerte sportsversjonen selskap av en bybobil, også den i sportsversjon med mye utstyr. Challenger V114 Sport Edition er basert på Fiat Ducato og kommer standard med 140-hester diesel i kombinasjon med automatgir, i tillegg til utstyr som markise, sol­celler og ekstra isolering.

<b>NY:</b> Challenger V114 Max Sport Edition.
NY: Challenger V114 Max Sport Edition. Foto: Produsenten

V114 Sport Edition er tilgjengelig i tre versjoner: Standardversjonen er 599 cm lang. Det samme er den mer familievennlige Max-versjonen der sittegruppen kan forvandles til en 160x95 lang seng. Er ekstra stor garasje viktig, er det den 636 cm lange V210-versjonen som gjelder.

<b>INNBYDENDE:</b> Interiøret i Sport Edition, bybobil-versjon. 
INNBYDENDE: Interiøret i Sport Edition, bybobil-versjon.  Foto: RONAN KERLOCH

Røff offroad-look

Pilote Atlas har faktisk mer enn et tøft SUV-utseende å by på. Som Challenger tilbyr også Pilote en litt barskere utseende bybobil. Atlas er navnet og den skal ifølge Pilote komme for salg denne våren.

Den vil bli tilgjengelig med utstyr som diesel­varmer, solcellepaneler og stor garasje. Atlas er seks meter lang og basert på Ford Transit Trail.

mDet innebærer SUV-utstyr som beskyttelsesplater under støtfangeren foran, pluss ekstra plastbeskyttelse på støtfangerne samt på nedre del av sidepanelene.

Trail-versjonene har også en differensialbrems på forakslingen som mekanisk overfører momentet til hjulet som har best grep. Systemet har Ford utviklet i samarbeid med spesialisten Quaife.

<b>VÅREN:</b> Pilote Atlas komme for salg denne våren som en jubileumsversjon i forbindelse med Pilotes 60-årsjubileum.
VÅREN: Pilote Atlas komme for salg denne våren som en jubileumsversjon i forbindelse med Pilotes 60-årsjubileum. Foto: Produsent

Det fungerer etter samme prinsippet som en Torsen-differensial, og skal gi god fremkommelighet på løst eller glatt underlag selv med bare trekk på forhjulene. Et vanlig ABS-basert antispinn-system vil typisk bremse et av hjulene eller redusere motorkraften for å overføre krefter til hjulet som har mest friksjon.

<b>RUSTIKK:</b> Enkelt, men lyst og funksjonelt. 
RUSTIKK: Enkelt, men lyst og funksjonelt.  Foto: Produsenten

Quaife-differensialen derimot overfører kraft uten å bremse hjul eller motorkraft. Ford har med hell brukt den samme teknologien på ST- og RS-modellene.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 05 2023