Roadtrip
Innredningen er løst på en helt spesiell måte
En bybobil til drøye 2,2 millioner kroner? Roadtrip tilbyr reising på første klasse.

Det driftige ekteparet Gunvor og Tor Alvern står bak importør/forhandler Abobil på Bryne, og har alltid turt å tenke alternativt. Benimar, for eksempel, er blitt en salgssuksess i Norge. Noe uvanlig for et spansk merke.
Nå har de to tatt enda et djervt skritt, og står som importør/forhandler av det nederlandske merket Innova og deres påkostede bybobil Roadtrip.
Den utmerker seg på mange områder. Prisen, for eksempel. Drøye 2,2 millioner kroner er omtrent det doble av hva en gjennomsnittlig bybobil på Fiat-chassis med automatgir koster.

Unik løsning
Men selvsagt er det en grunn til prissettingen. Roadtrip er alt annet enn «gjennomsnittlig». Bodelen er innredet av et firma med lang fartstid innen innredning av yachter. Inspirasjonen derfra er åpenbar, med blant annet ekte tre i rause dimensjoner (men trefri isolasjon)!
Og båtbransjen har tradisjon for å overgå bobilbransjen hva kreativitet og plassløsninger angår.
Ett av flere eksempler på det er løsningen med langsgående senger, noe som er mildt sagt uvanlig i en 5,99 meter kort bybobil.

De potensielle ulempene med senger som tar stor plass oppveies av en unik løsning. I stedet for den tradisjonelle sittegruppen i bybobiler, med sofa, bord og snudd pilot- og passasjerstol, er nemlig sittegruppen plassert bak.

Et justerbart bord plasseres mellom sengeendene, ryggstøtte settes opp, og så har man en komfortabel og romslig sittegruppe.

Førsteklasses
Chassiset er selvsagt også førsteklasses. Mercedes-Benz Sprinter 4x4 med høy bakkeklaring bør besørge komfortabel og trygg fremdrift året rundt.
Innova er en småskala-produsent, men produksjonen av Roadtrip har økt jevnt og trutt og ligger i dag på rundt sytti. Abobil håper å kunne selge fire–fem i året.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 21 2023