Bobilnyheter 2022
Dette har du ikke sett i en bobil før
Her har vi plukket ut noen av de viktigste bobilnyhetene for 2022-sesongen.
Franske Challenger er ikke bare markedsledende i Norge – merkets designere utmerker seg også med evnen til å klekke ut kreative interiørløsninger.
En av de siste modellene i så måte, er 699 centimeter lange 240 Open Edition. Det mest oppsiktsvekkende med den er «kjøkkendøren» inn til garasjen, der altså en person kan tre inn i full høyde. Vi kan bruke ordet kjøkkendør, fordi kjøkkenet faktisk er plassert bakerst mot garasjen.
«Kjøkkendøren» er selvsagt praktisk for den som vil ha en sykkel stående i garasjen. En nedfellbar hylle kan hvis ønskelig gi mange flere hylleplasser. Bruksområdene er det bare fantasien som begrenser – rommet bak er så stort at det også kan sees på som en bod, eller et «walk in closet».
For ikke å snakke om hvor praktisk det kan være for den som har behov for et skikkelig tørkerom.
Spesielt for denne modellen er også glassruten som skiller kjøkkenet fra sittegruppen med sin U-formede modulerbare sofa, som også kan bygges om til sengeplass for to. En senkeseng sørger for to andre soveplasser.
Challenger er ikke ukjent med løsninger som vekker oppsikt. Som den delintegrerte modellen 338 som ble lansert i 2019. Den fikk mye oppmerksomhet takket være løsningen med doble vaskeservanter og et nedfellbart speil i hekken, og en stor senkeseng over.
Veiledende pris på 240 Open Edition er 939 900 kroner.
Knaus E. Power Drive: Klar for elektrisk bobil?
Begynner bobilmarkedet å bli modne for elektrifiserte bobiler? På den store messa Caravan Salon Düsseldorf viste Knaus nylig frem det elektriske konseptet Knaus E. Power Drive.
Konseptet har Fiat Ducato-basis og innredningen til den delintegrerte Van Ti 650 MEG. El-motoren har maks effekt på 180 kW og får strøm fra 35 kWh-batteri som kan fullades på cirka tre timer med veggboks.
Maks rekkevidde er rundt ni mil. Det er ikke all verden, men bilen er i tillegg utstyrt med en wankelmotor som rekkeviddeforlenger. Dennes hovedoppgave er å lade fremdriftsbatteriet, men også forsyne motoren med strøm direkte.
Dessuten kan wankelmotoren brukes til å lade opp boenhetens 230-voltsbatteriet og dermed forbedre bobilens selvforsyning. Knaus har valgt å bruke wankelmotor i konseptet fordi den er mer kompakt, har enklere oppbygging og færre komponenter sammenlignet med en stempelmotor.
Adria Matrix Axess og Coral: Oppgraderer populære modeller
Adria oppgraderer de delintegrerte innstegsmodellene Matrix Axess og Coral. Begge modellene kan fås med stort panoramavindu over cockpiten som gir godt med lys og plassfølelse i førerhuset og salongen. Matrix, som er Adrias bestselgende modell, fås også med senkeseng over salongen.
Den nye generasjonen Matrix og Coral fås som Supreme- og Plus-modeller på Fiat Ducato, mens de rimeligere Axess-modellene kan fås på Ducato eller Citroën Jumper.
Ifølge tyske Promobil så har også Axess-modellen fått dobbeltgulv, på lik linje med de bedre utstyrte Supreme- og Plus-modellene. Gulvet rommer en 120 liters ferskvannstank, og grepet gir også mer plass i garasjen som har en høyde på 1,24 meter.
Knaus Boxdrive: Utvider Boxdrive-serien
Boxdrive 600 XL er den andre bybobilen fra Knaus som er basert på MAN TGE. Selv om den heter XL, så er den seks meter lange bilen 84 centimeter kortere enn Boxdrive 680 ME som ble introdusert i 2018.
Det hevede taket på XL-modellen gir rom for en senkeseng over cockpiten. I tillegg kan den utstyres med løfteseng bak. Godt med oppbevaringsrom og skap med soft-close, et romslig og fleksibelt bad, et stort kjøkken og to separate plasser, gjør at Boxdrive 600 XL skal passe både til par og familier.
LMC Tourer: Lav og lett
Delintegrerte LMC Tourer er basert på Citroën Jumper og skal være en lav og lett bobil der den minste modellen har en egenvekt på 2800 kilo, ifølge LMC. Det åpner for at du kan ha med mye bagasje uten å støte på vektproblemer.
De fire variantene T 630, T 660 G, T 720 og T 730 G har alle en høyde på 2,69 meter. Tourer Lift-variantene er høyere og har dermed plass til en elektrisk styrt senkeseng foran, noe som gir hele seks sengeplasser totalt.
140-liters kompressor-kjøleskap er standard. T 630 og Lift T 630 har baderom med dusj bakerst i bilen ved siden av dobbeltsengen, mens 660 G og Lift T 660 G har enkeltsenger bakerst samt baderom og dusj midt i bilen på motsatt side av kjøkkenet. De 7,38 meter lange variantene T 720 og Lift T 720 har dobbeltseng bakerst, romsligere bad med separat dusj midt i bilen og salong foran. T 730 G og Lift T 730 G har enkeltsenger bakerst. Tourer kan fås med mye tilleggsutstyr, alt fra sykkelstativ med plass til fire sykler til solcellepaneler.
LMC Cruiser: Oppgradert serie
Produsenten fra Sassenberg har oppgradert Cruiser-serien som ble introdusert i fjor. Den delintegrerte modellen er basert på Fiat Ducato-serien. Som før dreier det seg om tre varianter. 6,99 meter lange T 662 G og 7,55 meter lange T 732 G har enkeltsenger og stor garasje i hekken.
Det har også den 10 centimeter smalere V 646 G (6,76 meter lang). Trioen har fått mer standardutstyr, ifølge Auto Bild, samt nye farger i interiøret. Elementer i krom er erstattet med matte farger. Ekstrautstyr omfatter ting som LED-kjørelys, skyroof og en 6,3 meter bred markise med lys.
LMC Innovan: LMCs mest kompakte
Etterspørselen etter bybobiler vokser, og nå kommer også LMC med en slik variant. Innovan er navnet, og den blir produsentens mest kompakte. Innovan er mellom 5,4 og 6,4 meter lang og du kan velge mellom tre alternativer for planløsning, to med dobbeltseng bak og en variant med enkeltsenger.
Innovan er minimalistisk innredet og er primært rettet mot par. Den kan imidlertid fås med pop up-tak som gjør det mulig å ha med to barn. Kjøkkenet er plassert i lengderetning og stikker litt ut i skyvedøren, slik det er vanlig i bybobiler. Kjøleskapet på 70 liter kan åpnes fra begge sider.
Kabe Van: Mulig med tvillinghjul
I 2019 viste svenske Kabe sin første bybobil. Det skjedde blant annet på caravanmessa på Lillestrøm samme år. Van er bygget på Mercedes-Benz Sprinter-chassis – nærmere bestemt på det nest lengste fra Sprinter. Det betyr en lengde på hele 690 centimeter. Det er kanskje mest påkostede bybobilen vi noen gang har sett. Og i hvert fall den lengste. Den er 6,9 meter lang – en halvmeter lengre enn hva som vanligvis er de lengste bybobilene (6,36 meter). Forhjulsdrift er standard, men Van kan leveres med firehjulstrekk.
Nytt for 2022 er at du kan bestille Van med tvillinghjul, noe som betyr at du kan øke lastevekten med rundt 850 kilo og få en tillatt vognvekt på syv tonn. Nytt er det også at hvit farge med hvit støtfanger foran blir standard mens grå metallic er ekstra.
Nytt laminat og ny belysning hører også med. Panoramavindu i taket er standard, mens en fire meter bred elektrisk markise fra Thule er ekstra. Kabe Van skal være godt forberedt for vinterbruk, og ikke bare på grunn av vannbåren Alde-varme. Isoleringen er basert på en ny teknikk der det blåses pellets sammen med lim inn i rammeverket.
Rapido 60 Edition: jubileumsmodell
Det er i år 60 år siden Constant Rousseau lagde sitt første mobile overnattingssted. Det var på sett og vis en kombicamper, og Rousseau synes den var så rask å sette opp at han kalte den Rapido. Frem til 80-tallet fokuserte den franske produsenten i Mayenne på campingvogner.
Deres første bobil kom i 1983, og het Randonneur 410. 60 år som produsent av fritidskjøretøy markeres med seks jubileumsmodeller. 60 Edition-modellene kommer med masse utstyr, blant annet integrert støvsuger, og det er lagt ekstra vekt på farger- og materialvalg som skal gi en opplevelsen av eksklusivitet.
Lucky Dog Camper: Integrerte hundehus
Lucky Dog Camper har utviklet en hundehus-løsning som er skreddersydd for et utvalg Knaus-modeller med enkeltsenger. Deler av området i garasjen disponeres til hundehus, og garderobedøren under sengen erstattes av en gitterdør.
Inkludert i løsningen er også en gitterdør bak den ene luken til garasjen. Hundehuset er utstyrt med sklisikker matte samt låser på dørene. Det stjeler noe av lasteplassen i garasjen, men det skal fortsatt være plass til campingmøbler og annet ferieutstyr. Hundehuset kan ettermonteres i eldre bobiler.
Knaus Van I 550 MF: Ventilerte seter
Helintegrerte VAN I ruller på chassiset til Fiat Ducato Serie 8 og er bare 2,2 meter bred. Likevel skal du ikke mangle plass.
Den såkalte FoldXpand-hekken med de karakteristiske baklysene ser ikke bare tøff ut, den gir omtrent åtte centimeter mer plass, ifølge Knaus. Den 5,96 meter lange varianten 550 MF har dobbeltseng i tilnærmet full bredde bakerst i bilen. Det samme har 6,76 meter lange 600 MG, mens syv meter lange 650 MEG har enkeltsenger.
Du kan velge mellom forskjellige møbeltrekk, som også inkluderer noe mer slitesterke varianter. Van I har bad med variabel rominndeling, som blant annet inkluderer foldbar vask. Plassbesparende Slim‐Tower kjøleskap og skap med soft-close er standard. Det samme er Grammer-Luxury-forseter med integrerte setebelter. De kan i tillegg fås som ventilerte.
Knaus Van Ti Vansation: På MAN TGE-base
Knaus Van Ti Plus har vært å få på MAN TGE-chassis. Nå kan Van Ti og Van Ti Vansation-versjonene også leveres på denne basen, begge med 640 MEG-oppsett. Med sine 6,89 meter er den ti centimeter kortere enn Van Ti Plus 650 MEG, men like stor innvendig grunnet FoldXPand-hekken som i likhet med Van I gir mer plass inne i bilen, ifølge Knaus.
Dette betyr blant annet at det er plass til to meter lange enkeltsenger som kan utvides til ett større sengeområde med en ekstra pute. Badet har dusjkabinett som er skjult bak veggen der vasken er plassert. Toalettet er av benketypen. Kjøkkenet har ambientbelysning og har en smart skjøteplate som gir mer benkeplass.
Med MAN TGE-basen er kompressorstyrt luftfjæring med to kamre standard. Vansation kommer også standard med nyttig utstyr som navigasjon, cruisekontroll med hastighetsvarsler, tretthetsvarsler, DAB+, ryggekamera og elektriske og oppvarmede sidespeil.
Dethleffs Globetrotter XLI: Ansiktsløft
2022-versjonen av Dethleffs tungvekter Globetrotter XLI får nytt eksteriørdesign, med samme front som fra før av er kjent hos modellene Pulse og Esprit. Hekken er redesignet, med klare kanter og fordypninger og en smal baklys-stripe, samt en synlig diffusor, slik man gjerne ser på moderne personbiler som vil virke sportslige. Sideveggen preges av en kurvet rød linje.
Porten inn til garasjen er uten håndtak, og benytter såkalt «push to open»-funksjon. Heller ikke servicelukene for øvrig har håndtak, noe som gir en glatt vegg. Låsing foregår via et sentralt system. Det er en trend å unngå sterke fargekontraster i bobiler, og interiøret i XLI er lyst og dempet, med lyst tre som matcher farger i hvitt og grått.
Den tidligere langsgående benken ovenfor det L-formede sitteområdet er avløst av en multifunksjonell skjenk. I den nedre skuffen er det en elastisk setepute, som også kan fungere som stigtrinn til senkesengen.
Kjøkkenet har fått ny benkeplate med syrefast mineraloverflate som skal tåle mye. Skuffene låses automatisk når bobilen startes. Kjøleskap og fryser er på hele 177 liter, og stekeovn er standard. Et nytt overvåkingssystem med berøringsskjerm holder øye med det meste. XLI fås med utformingene DBM (midtstilt dobbeltseng) og EB (langsgående enkeltsenger). Alt hviler på tre aksler og Fiat Ducato Maxi med lav ramme fra AL-KO.
Grunnversjonen har startpris 1 763 000 kroner.
Malibu Van diversity: Lys og luftig allrounder
Bybobil-segmentet opplever en voldsom vekst i Europas største bobilmarked, Tyskland. Rundt halvparten av nyregistreringer er i dag en bybobil. De siste tolv månedene er det solgt utrolige 40 000 bybobiler i Tyskland. Ikke rart at produsentene satser friskt på å utvikle nye modeller. Det gjelder også premiumprodusent Carthago, eller rettere sagt Malibu, som er Carthagos «billigmerke» i «øvre middelklasse».
Malibu har økt salget av bybobiler med 40 prosent det siste året. Nyheten på den fronten heter Van diversity, som er en oppfølger til fjorårsnyhetene Van family for 4 og Van comfort. Van diversity er en allrounder der Malibu først og fremst har lagt vekt på å skape en følelse av luftighet mellom pilotseter og seng.
Modellen kommer med grunnrissene 600 DB K og 640 LE K, og man kan velge bort standardløsningen med lagringsplass over førerkabin til fordel for høyere ståplass eller et panoramavindu i taket.
Løsningene for øvrig viser at det er svært vanskelig å endre på måten interiøret i en bybobil er organisert. Men Van diversity viser at detaljer teller. For eksempel så har en arbeidsplate på toppen av det 84 liter store kjøleskapet gitt bedre arbeidsrom når mat skal lages. Og den smarte skyvedøren inn til toalettet bidrar til følelsen av romslighet.
Dessuten er interiøret i Van diversity lyst og lekkert, og hver centimeter er utnyttet til å skape smarte lagringsplasser.
Morelo: Gigant-alkove
Ok, kanskje en vitkig nyhet for Norge, men dette er fete saker. På caravanmessa i Düsseldorf i fjor høst, viste Morelo frem en av de største alkovebilene vi noensinne har sett.
Morelo har modellen Palace fra før, men nå kommer den også som alkove basert å Iveco Daily 70 C 18-chassis. Modellen kommer med fem ulike alternativer for layout, tre med plass til scooter.
Tre av alternativene har i tillegg til alkoven en stor dobbeltseng bakerst, mens to løsninger bruker denne plassen til et sitteområde i stedet. Alkove-bilen kan leveres med hele seks plasser med setebelter. En maks tillatt totalvekt rett under 7,5 tonn gjør at den kan kjøres med førerkort klasse C1.