Fuktskader

Bobilens verste fiende

Fuktspesialisten har særlig ett godt råd til alle med bobil.

Pluss ikon
<b>FUKTSKADER:</b> Oppstått i garasjen på en eldre bobil.
FUKTSKADER: Oppstått i garasjen på en eldre bobil. Foto: Geir Svardal
Først publisert Sist oppdatert

I «bobilbygda» Råde i Østfold ligger firmaet Fuktfritt AS der Bjørnar D. Olsen er daglig leder.

Etter en rotløs tilværelse på grunn av byggeforsinkelser, har de nå slått rot i moderne lokaler, der syv ansatte har hendene fulle av oppdrag. Kundene er forhandlere, forsikringsselskaper og private.

Fuktfritt er godkjent skadeverksted, og fikser sånn sett med all rett det aller meste som angår bobiler. Her feilsøkes det, og av og til må deres faste samarbeidspartner innen elektrisk arbeid kalles inn.

<b>NYTT ANLEGG:</b> Fuktfritt er etablert i «bobilbygda» Råde.
NYTT ANLEGG: Fuktfritt er etablert i «bobilbygda» Råde. Foto: Geir Svardal

Bobilens rust

Her foretas service på Alde-anlegg; for eksempel utskifting av glykolen som pumpes rundt, og som skal skiftes hvert fjerde til femte år for ikke å krystallisere seg. Her gjøres takstoppdrag.

Og her monteres også diverse utstyr, som for eksempel alarmer og wifi-anlegg. Men det ligger jo i navnet – fukt og fuktskader er sentralt når gutta skrur på lyset og starter dagens dont.

At bobiler kan være utsatte for fukt er velkjent. Fukt er bobilens rust, som det heter. De potensielle følgene er muggvekst og råte, og i verste fall skader som takseres til hundretusener av kroner.

Fuktskader florerte

Olsen kunne godtfolk tidligere møte som ansatt hos Norum Bobilgården, landets største caravanrelaterte kommisjonsforretning. Det var der de virkelig ble oppmerksomme på hvor mye fuktproblematikk det var i brukte bobiler.

<b>JAKTER FUKT:</b> Daglig leder Bjørnar D. Olsen hos Fuktfritt.
JAKTER FUKT: Daglig leder Bjørnar D. Olsen hos Fuktfritt. Foto: Geir Svardal

– Alle bobiler som skulle selges ble sluset gjennom en sjekk, og jeg vil tro at så mange som tre av ti eldre bobiler med et betydelig innslag av treverk hadde fuktskader av alvorlig eller mindre alvorlig art, sier Olsen.

Skadene måtte repareres. Men kapasiteten på verkstedet strakk ikke alltid til.

– Vi slet med å få unna jobbene. Ingen drev med reparasjon av fuktskader i stor skala, og ideen om å profesjonalisere dette arbeidet dukket opp, forteller Olsen.

<b>FUKT I PLATE:</b> Denne innvendige platen er helt ødelagt av fuktskader. Fra en 2014-modell. 
FUKT I PLATE: Denne innvendige platen er helt ødelagt av fuktskader. Fra en 2014-modell.  Foto: Fuktfritt

Når man daglig fikser fuktskader, får man rimeligvis et inntrykk av hvor de oftest oppstår.

– Rundt luker og vinduer, og i forbindelse med gjennomføringer, fugemasser og langs plateskjøter. Sånn sett nærmest hvor som helst. Men som sagt – mesteparten av skadene er bakover, for eksempel i forbindelse med garasjen, forklarer Olsen.

Bakerst Bobiltekniker Svein-Erik Hansen jobber med en fuktskade i en garasje.
Bakerst Bobiltekniker Svein-Erik Hansen jobber med en fuktskade i en garasje. Foto: Geir Svardal

- Hva med bybobiler?

– De er ikke like utsatte, men vi har hatt noen av dem også. Disse har jo også luker, vinduer og gjennomføringer, og gjerne interiørplater av treverk.

Fukttester og tørråte

De fleste bobilforhandlere tilbyr fukttest der det benyttes måleapparater som kan måle fuktighet i vegger, tak og gulv. Også Fuktfritt foretar fukttester. Det neppe mange er klar over, er at fuktmåleren kun måler graden av fukt, og ikke vil reagere på det vi gjerne kaller «kjeks» – tørråte, eller inntørket fukt som det også kalles.

– Tørråte må enten spottes med det blotte øye, eller luktes. Vi oppdager gjerne tørråte i forbindelse med fukttester, forklarer Olsen.

Han påpeker at bobiler som fortsatt har garanti bør ta fukttest hos merkeforhandler. Og anbefaler ellers sterkt at man fortsetter med dette også etter at garantien er utløpt.

<b>TØRRÅTE:</b> Bobiltekniker Ronny Holter har hentet ut litt «kjeks» – en sidekonsoll festet mot dashbordet i en eldre bobil.
TØRRÅTE: Bobiltekniker Ronny Holter har hentet ut litt «kjeks» – en sidekonsoll festet mot dashbordet i en eldre bobil. Foto: Geir Svardal

– Det er det viktigste du kan gjøre for å unngå store skader på bobilen.

Fukt i bobiler var nok alt i alt et større problem tidligere enn i dag. Men ikke alle bobilprodusenter tar skikkelig grep hva fukt angår.

Fortsatt leveres det bobiler med en god del treverk i oppbygningen.

Og som vi har vært inne på – fuktskader kan oppstå på mange steder, og på mange måter. Byggkvalitet er viktig. Bobiler bygges fortsatt primært for hånd. Mennesker er i stor grad involvert, og mennesker kan ha dårlige dager og gjøre feil, eller fabrikken kan ha svakheter i rutinene.

<b>PILL RÅTTENT:</b> Når fukten har fått boltre seg over tid, kan det ende med et deprimerende resultat.
PILL RÅTTENT: Når fukten har fått boltre seg over tid, kan det ende med et deprimerende resultat. Foto: Geir Svardal

Vedlikehold og fukttester er enda viktigere. Bobiler med treplater i bunn, for eksempel, er behandlet med pustende masse, slik at platene puster hvis det blir fuktig. Men platene må behandles jevnlig for at de over tid skal være værbestandige og motstandsdyktige mot sprutvann og slitasje.

<b>SOPP:</b> Soppdannelse i en eldre bobil, forårsaket av fukt. 
SOPP: Soppdannelse i en eldre bobil, forårsaket av fukt.  Foto: Fuktfritt

Som vi nevnte innledningsvis så har Olsen særlig ett råd til oss bobilister:

– Sørg for å ha skvettlapper bak. Bobiler er nemlig særlig utsatt for fuktskader bakover, forårsaket av sprut. Og når vær og vind møter fuger, kan det gå galt.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 53 2023