Vinterlagring av bobil
Dette må du gjøre før du parkerer bobilen for vinteren
Bobilen kan vinterlagres ute eller under tak. Her er hva du må tenke på.
Det blir stadig flere bobiler i Norge, og siden de aller fleste bobileiere er aktive bare i sommerhalvåret, er det mange og stadig flere som har behov for vinterlagring.
Mange har registrert salgsøkningen for bobiler, og det er blåst nytt liv i mangt et nedlagt varelager og fabrikklokale for å møte denne kundegruppen.
Flere bønder har sett sitt snitt til å tjene en slant på låver som kanskje uansett står tomme. Eller de har gitt opp en næringsvei og bygget om driftsbygninger og veksthus til lagerplasser for blant annet bobiler.
Bobilforhandlere har bruktbiler stående ute om vinteren, og tilbyr kanskje et antall kunder en uteplass gjennom den kalde sesongen.
Fremvekst av bobilhotell
Og så har vi sett en viss fremvekst av dedikerte bobilhotell, med et bredt spekter av tilbud. Som helårsparkering på egen plass, vask, polering og service.
I tillegg til at utleier også tar seg av prosedyrene i forbindelse med vinterlagringen.
Det er små plasser og store plasser, med og uten varme. Plasser der bobilen pent må stå mellom høst og vår. Og plasser der du selv kan hente den ut etter behov (da kalles det gjerne «parkering»).
Alle typer plasser, til priser fra noen få tusen kroner vinteren til over 20 000 kroner for en helårsplass.
Og så er det selvsagt mange som velger å la bilen stå under åpen himmel på egen eiendom, eventuelt under tak i en garasje eller carport.
Les også (+): I de dype skogene langs grensen til Sverige kan du oppleve et ukjent eldorado for bobilturister
Kulde og vann
Uansett er det visse prosedyrer som må følges for at bobilen skal komme best mulig gjennom vinteren. Kulde kombinert med vann er utfordring nummer én. Vann som fryser utvider volumet med ti prosent, og sprenger og ødelegger.
Derfor må du være nøye med å følge prosedyrene for tømming av vann før vinterlagring.
Har du en nyere bobil finner du antageligvis en fremgangsmåte i et informasjonshefte, men uansett handler det om å tømme ut absolutt alt vann i bilen.
Kranene skal deretter stå åpen i midtstilling. Noen velger også å kjøre giftfri frostvæske gjennom systemet som ekstra sikkerhet.
Husk å åpne avtappingsventilen til vannvarmeren og få ut alt vann derfra.
Det kan også være en idé å la dusjslangen ligge på gulvet, og skru av hodet på dusjslangen. Vi har selv opplevd å få den ødelagt av frost fordi det hadde «gjemt» seg en vannskvett der.
Og selvsagt må også septiktanken tømmes.
Batterier
Her er det to batterier som må ivaretas – startbatteriet og bodelsbatteriet.
Startbatteriet må enten lades opp ved å starte bobilen med jevne mellomrom gjennom vinteren. Ellers bør det topplades før en av kabelskoene kobles fra for å unngå krypstrøm.
Bodelsbatteriet bør få samme behandling, såfremt det ikke står koblet til strøm gjennom vinteren.
Les også (+): Hundepromp utløser bobilalarm
Mus
Mus kan komme seg inn i en bobil ad flere veier. Og de små gnagerne kan gjøre stor skade. En bobil som står med lunk på kan friste mus i en kald årstid, og det samme kan matrester.
Og vær oppmerksom på at forsikringsselskapene kan gi avkorting i erstatningen hvis en skaderapport dreier seg om en bobil som har stått uten tilsyn gjennom hele vinteren.
Annet
La gjerne også fuktabsorberende tørrballer stå i bilen; de tar opp i seg luftfuktighet.
Ta ut madrasser og puter. Sett i hvert fall madrasser på høykant. Ta ut en del campingutstyr fra fulle garasjer/lasterom, og åpne skapdører og kjøleskapsdør. God gjennomlufting er viktig for å unngå kondens og mugg/jordslag.
Koble fra gassflasker, og smør gjerne låser og pakninger.
Blir det mye snø på taket bør den fjernes. Vær forsiktig. Vi har selv god erfaring med en rimelig snømåker med teleskopskaft og myk plastblad.
Les også (+): I denne bobilen er det mer luksus enn hjemme hos deg selv