Fukt i bobil
Fukt er bobilens rust
Fukt er bobilens verste fiende. Hva gjør man når fukttesten gjør utslag?
Unngå fukt
Vi har snakket med fagsjef Jørgen Snoen hos Norsk Caravan Club og daglig leder Tore Steinar Pettersen i Norsk Bobilforening. Her er en sammenfatning av rådene de kommer med, både for å unngå fukt og for å unngå at fukt som oppstår gjør alvorlig skade.
* Fukttest bobilen en gang i året; følg helst fukttesten som anbefales i serviceheftet
* Få utbedret en eventuell feil hos en forhandler
* Ikke kjøp en brukt bobil som ikke kan fremlegge fukttest
* Kjøp gjerne en fuktmåler og følg med selv. Mange i bransjen bruker fuktmålere med stifter, men da skal du vite hva du gjør for ikke å risikere å perforere en fuktsperre
* Tøm bobilen for all løsøre når du vinterlagrer den, det bidrar til god lufting
* Snakk gjerne med erfarne bobil-eiere; det er vel kjent at noen merker "lekker" mer enn andre
* Bruk gjerne såkalte tørrballer i bobilen under vinterlagringen, uten at vi er sikre på hvor effektivt det egentlig er
Er det én ting du ikke skal slurve med når det gjelder kjøp, eierskap og salg av bobil er det fukttesten. Testen som skal avsløre om det finnes farlig fukt og kondens i bobilen; fukt som over tid kan skape råte i treverk og forårsake reparasjoner som koster svært mye mer enn de 700-800 kronene fukttesten selv koster.
Så undertegnede tok med sin drøye årsgamle Chausson Flash 03 til en fukttest hos utleieren Rent-a-Snail, der bobilen er kjøpt. Daglig leder Jan Høgli fukttester årlig alle sine bobiler, med et apparat som koster flere tusen kroner, og kan innstilles på typen materiale som skal sjekkes.
Test-apparatet kalibreres inn på riktig "frekvens". Det legges første gangen mot et sted vi vet er tørt, for å få frem et referansetall. Så legges det mange andre steder mot vegger, gulv og tak, og ikke minst rundt vinduer. Hver gang kommer et tall frem i displayet. Det er et tall som viser graden av fuktighet i materialet der målingen finner sted.
Grensen for hva som er definert som "tørt" er forhåndsdefinert. Vi følger spent med, og er lenge fornøyde med at ingen målinger tilsier at det finnes fukt i bilen.
Men så - i nedre høyre hjørne av salongvinduet - kommer det et saftig utslag for fukt. Rundt resten av vinduet er det tørt.
Kondens eller lekkasje?
Vi tar vekk gummiforingen og ser det umiddelbart. Dråper. Kondens.
- Typisk; det er i hjørnet på vinduene som åpnes en del at bobilene er mest utsatt for fukt, sier Jan Erik Høgli som utleiefirmaet Rent a Snail.
Årsaken er at vinduer som ofte er åpne kan være utsatt for regn som renner inn. Dessuten er vinduene den dårligst isolerte delen av bobilen. Det er her varmetapet er størst, det er her det vil være kaldest når det er temperaturforskjell ute og inne.
Fukten kan også komme innefra, som kondens som skapes når du bruker bobilen. Vi avgir fuktighet bare med vår blotte eksistens. Vi puster, koker mat, vasker, dusjer etc.
Bra, i hvert fall, at vi fant ut av det nå. For dette synker jo bare med tyngdekraften. Innover i treverk. Men det var tilsynelatende ikke fuktig under punktet som ga utslag.
Så hva gjør vi nå?
- Finner man slik fukt bør man tørke opp og sjekke jevnlig for å se om dette er kondens eller reell fukt, sier daglig leder i Norsk Bobilforening, Tore Steinar Pettersen
Fagsjef Jørgen Snoen i Norsk Caravan Club er enda mer kategorisk.
- Når man får et slikt utslag er det viktig at man går til en merkeforhandler og får sjekket og eventuelt utbedret feilen. Dette er selvsagt viktig der fuktgarantien fortsatt gjelder, men det er først og fremst viktig for å forhindre at feilen oppstår igjen, og at den ikke utvikler seg til en råteskade.
- Mange kjører jo rundt i bobil-merker som ikke er representerte med egne forhandlere i Norge. Hva bør de gjøre?
- Man kan jo oppsøke en forhandler som selger bobiler som er produserte på samme fabrikk, er rådet fra Snoen.
Dette bør ikke være spesielt vanskelig. Bobilproduksjonen i Europa koker for en stor del ned til at noen få eier veldig mye, og produserer litt forskjellige typer biler med forskjellige merkenavn.
Chausson produseres for eksempel på samme fabrikk som for oss mer kjente Challenger. Så da ringer vi Challenger-forhandler Bobilsenteret Øst, som er lutter øre og velvilligheten selv.
Fukt - bobilens rust
- Det er veldig rått ute, og det er en dårlig oppladning til fukttest. Men det har nok vært noe her, ja.
Freddy Risan hos Bobilsenteret Øst legger fuktmåleren mot området der det tidligere er påvist fukt. Det lyser rødt i displayet.
Deretter går han ut, og sjekker gummipakningen rundt ruta fra utsiden.
- Den ser grei ut. Så da må vi ta ut ruta og sjekke kittet i pakningen.
Og der finnes den antatte årsaken til vannansamlingen under pakningen. Med trente øyne ser Risan umiddelbart at det mangler litt kitt et sted; ikke mye, kanskje bare oppstått av en luftboble i kittpistolen, men nok til at vann over tid har kunnet trenge inn og renne nedover i pakningen.
- Her er ingen skade skjedd, siden det blir oppdaget så kvikt. Det viser hvor viktig det er å ta en årlig fukttest. Nå er det en enkel operasjon å rydde opp i dette. Men hadde fukten fått ligge et par-tre år, kunne det ha oppstått skader som det i verste fall hadde kostet titusener å reparere.
- Er det noe man kan gjøre selv når en slik type fukt oppdages?
- Ja, da kan man åpne opp gummipakningen og sette på varme mot stedet for å tørke opp - for eksempel en liten vifteovn. Men dette er bare en midlertidig løsning, for en bør absolutt la fagfolk se på det så fort som mulig.
Fukt er bobilenes rust, i følge Freddy Risan. Det er den snikende faren man skal ta på alvor.
- Så den ene årskontrollen bør en absolutt ta, enten bobilen er innenfor femårsgarantien mot fukt eller ikke. Det gir en god følelse, og er vel investerte penger.
Les også:
Bobilene som ikke lar seg stoppe
Vi har prøvekjørt nye Fiat Ducato
Denne saken ble første gang publisert 29/09 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.