Bobilfruene
Menn ingen adgang
Facebook-gruppen Bobilfruene har 8600 medlemmer. Som navnet antyder, er samtlige kvinner.
For seks år siden gikk karmøybuen Marit Wichmann og mannen hennes til innkjøp av bobil. Naturlig nok meldte de seg inn i diverse Facebook-grupper for dette segmentet. Slik kan man jo bli orientert og opplyst av. Men Wichmann ble mer deprimert enn orientert.
– Det var mye stygt å lese, særlig i helgene. Mobbing, trolling, krenking og latterliggjøring. Selv om det blant synderne også var kvinner, var majoriteten menn, sier Wichmann.
Hun fikk nok og meldte seg ut.
– Jeg savnet en gruppe der man oppfører seg, respekterer forskjeller og er hyggelige mot hverandre.
Løsningen ble opprettelsen av Facebook-gruppen Bobilfruer. En gruppe der alle kvinner som deltar i bobillivet kan være medlemmer, enten de sitter bak rattet eller i passasjersetet, eller veksler på det.
Navnet er inspirert av TV-serien «Frustrerte fruer», men selvsagt har gruppen ingen krav til sivil status. Sjefsfruen, som er gruppens egen betegnelse på en moderator/administrator, er selv samboer. Bobilfruer vokste raskt, og har i dag hele 8600 medlemmer. Ikke et eneste mannfolk har sluppet inn.
Flere med på laget
Ganske raskt fikk en takknemlig Wichmann hjelp til å håndtere den hurtig økende aktiviteten i gruppen. Ann-Bjørg Moan fra Fredrikstad ble Bobilfruenes andre Sjefsfrue.
– Ann-Bjørg gjør en fabelaktig jobb, og er en uvurderlig samarbeidspartner. Hun står i stormer og styrer gruppa på lik linje med meg, forteller Wichmann.
Harde tak
For et og annet kraftig vindkast har det også vært hos Bobilfruene. Særlig til å begynne med.
– Det har vært harde tak og utskjellinger noen ganger, spesielt når ytringer ikke har blitt akseptert. Men de siste par årene er det sjelden vi har måttet slått ned på noe, sier Wichmann.
Gruppen har selvsagt regler for innlegg. Hovedregelen er at de ikke skal være negativt ladede. Frustrasjoner og aggresjoner får medlemmene lufte andre steder.
– Vi vil at gruppen også skal være et fristed fra all negativiteten vi bombarderes så hyppig med, ikke minst på internett. Men det er selvsagt lov å fortelle kortfattet og konstruktivt om for eksempel kjedelige opplevelser, sier Wichmann.
- Hva handler så innleggene om, primært?
– Om alt mulig. Mange er om flotte plasser for bobiler. Det er også spørsmål fra nye og uerfarne bobilbrukere, og en god del interiørtips og smarte duppedingser.
Tilhørighet og fellesskapsfølelse er viktig for medlemmene i Facebook-gruppen Bobilfruene. Spørsmål om kjennetegn ble derfor raskt tema. Wichmann designet selv en logo, som blant annet kan klistres på bobilene. Tilbehør og utstyr med logoen selges uten profitt, og brukes som premier i for eksempel fotokonkurranser.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 21 2023