EARTHROAMER
Bygger noen av de heftigste bobilene i verden
Disse bobilene er det garantert mange nordmenn som kunne tenkt seg.
Bill Swails fra Colorado ønsket seg en bobil som han kunne bruke til sin lidenskap: naturfoto. Bobilen måtte være bygget for ekspedisjoner til avsidesliggende steder, det som populært kalles «overlanding», men samtidig være komfortabel.
Noe slik fant han ikke i 1998, og Bill bestemte seg for å bygge sin egen basert på Dodge Ram. Han kalte den Earthroamer.
Men Bill ble ikke helt fornøyd. Bilen måtte ha mer komfort og kapasitet, og i 2003 sto Earthroamer produksjonsmodell 1 klar, basert på Ford F-450 Super Duty. Han kalte den Earthroamer XV-LT. XV står for Xpedition Vehicle, LT for Luxury Terrain.
Det ballet på seg. Det viste seg at det ikke bare var Bill som ønsket seg en håndbygget, luksuriøs offroad-bobil for overlading.
I 2011 startet produksjonen av den noe lengre Earthroamer XV-LTS basert på Ford F-550. Fremdriften besørges av en 6,7-liters V8-diesel.
Selv en startpris på 620 000 dollar har ikke skremt vekk kundene, og etter 244 produserte versjoner ble LTS erstattet av LTi i 2019.
Den har boenhet i karbonfiber, økt ståhøyde innvendig, 11 kWh litium ionbatteri-bank, solcellepaneler og større ferskvannstank. Pris? Fra cirka 680 000 dollar.
Og dersom du ikke synes en ni meter lang luksusbrakke er nok, så har Earthroamer også en nesten 11 meter lang HD-modell basert på Ford F-750 til 1,7 millioner dollar. Som de andre modellene produseres den på fabrikken i Dacono, Colorado.