EARTHROAMER

Bygger noen av de heftigste bobilene i verden

Disse bobilene er det garantert mange nordmenn som kunne tenkt seg.

Pluss ikon
<b>LTS:</b> En Earthroamer XV-LTS på vei opp Ophir Pass i Colorado
LTS: En Earthroamer XV-LTS på vei opp Ophir Pass i Colorado Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

Bill Swails fra Colorado ønsket seg en bobil som han kunne bruke til sin lidenskap: naturfoto. Bobilen måtte være bygget for ekspedisjoner til avsidesliggende steder, det som populært kalles «overlanding», men samtidig være komfortabel.

Noe slik fant han ikke i 1998, og Bill bestemte seg for å bygge sin egen basert på Dodge Ram. Han kalte den Earthroamer.

Men Bill ble ikke helt fornøyd. Bilen måtte ha mer komfort og kapasitet, og i 2003 sto Earthroamer produksjonsmodell 1 klar, basert på Ford F-450 Super Duty. Han kalte den Earthroamer XV-LT. XV står for Xpedition Vehicle, LT for Luxury Terrain.

UTENDØRS: XV-LTS er basert på Ford F-550 og drives av en 6,7-liters V8 turbodiesel. Firehjulstrekk er en selvfølge. Luftfjæring er standard og bakkeklaringen er på 32 centimeter. Dieseltanker på 360 liter og en ferskvannstank som rommer 320 liter gjør at du kan "overlande" noen dager i det fri før du trenger påfyll. Utendørs kjøkken med grill hører selvsagt med.
UTENDØRS: XV-LTS er basert på Ford F-550 og drives av en 6,7-liters V8 turbodiesel. Firehjulstrekk er en selvfølge. Luftfjæring er standard og bakkeklaringen er på 32 centimeter. Dieseltanker på 360 liter og en ferskvannstank som rommer 320 liter gjør at du kan "overlande" noen dager i det fri før du trenger påfyll. Utendørs kjøkken med grill hører selvsagt med. Foto: Produsenten

Det ballet på seg. Det viste seg at det ikke bare var Bill som ønsket seg en håndbygget, luksuriøs offroad-bobil for overlading.

I 2011 startet produksjonen av den noe lengre Earthroamer XV-LTS basert på Ford F-550. Fremdriften besørges av en 6,7-liters V8-diesel.

HYTTE-HYGGE: Innredning med så mye trevirke at det kan gi hyttefølelsen. Men her har man ikke gjort kompromisser når det kommer til luksus.
HYTTE-HYGGE: Innredning med så mye trevirke at det kan gi hyttefølelsen. Men her har man ikke gjort kompromisser når det kommer til luksus. Foto: Produsenten
Foto: Produsenten

Selv en startpris på 620 000 dollar har ikke skremt vekk kundene, og etter 244 produserte versjoner ble LTS erstattet av LTi i 2019.

Den har boenhet i karbonfiber, økt ståhøyde innvendig, 11 kWh litium ionbatteri-bank, solcellepaneler og større ferskvannstank. Pris? Fra cirka 680 000 dollar.

<b>NY VERSJON:</b> Etter 244 bygg ble LTS-modellen i 2019 erstattet av LTi med boenhet i karbonfiber, økt ståhøyde, 11 kWh litium ionbatteri-bank, solcellepaneler og større fersk­vannstank. 
NY VERSJON: Etter 244 bygg ble LTS-modellen i 2019 erstattet av LTi med boenhet i karbonfiber, økt ståhøyde, 11 kWh litium ionbatteri-bank, solcellepaneler og større fersk­vannstank.  Foto: Produsenten
<b>ENDA STØRRE:</b> Den 11 meter lange Earthroame HD basert på Ford F-750.
ENDA STØRRE: Den 11 meter lange Earthroame HD basert på Ford F-750. Foto: Drew Martin

Og dersom du ikke synes en ni meter lang luksusbrakke er nok, så har Earthroamer også en nesten 11 meter lang HD-modell basert på Ford F-750 til 1,7 millioner dollar. Som de andre modellene produseres den på fabrikken i Dacono, Colorado.