Adria Supersonic
Slik er Adrias nye og rålekre toppmodell
Rimelig blir den neppe, men listen over standardutstyr er oppløftende.
Supersonic er navnet på Adrias nye toppmodell. Den er basert på Mercedes Sprinter og AL-KO-chassis, og overtar flaggskip-statusen etter Fiat Ducato-baserte Sonic Plus og Sonic Surpreme.
Ifølge produktsjef Denis Car var det ingen enkel oppgave å utvikle Supersonic. Det tok nesten tre år.
– Det var ganske utfordrende å tilpasse våre ønsker til nytt chassis, sier Car.
Mercedes-plattformen har en nesten 40 centimeter lengre front, men som samtidig er noe smalere enn Ducatos. Fronten er dermed helt ny sammenlignet med Sonic.
Fire versjoner
Supersonic kommer i første omgang i fire versjoner: 780 SL med enkeltsenger bak og 780 DC med dobbeltseng – begge 783 centimeter lange. I tillegg kommer de 890 centimeter lange 890 LL og 890 LC med tre akslinger.
Sittegruppene har noe ulik konfigurasjon alt etter hvilken versjon det er snakk om, men felles for alle versjonene er stor kjøkkenbenk på venstre side med rause skuffer og overskap. Tre bluss og Nespresso kaffemaskin er standard.
På motsatt side finnes et 177-liters kjøleskap og valgfri stekeovn med grill. Mellom kjøkkenenheten og soverommet er det separate rom for toalett/vask og dusj. Døren til toalettet kan lukkes mot sittegruppen.
Sengene er lett tilgjengelige og er utstyrt med Luxe-madrasser og elektrisk justering. Det er ekstra oppbevaringsplass under sengene. Dobbeltsengen er 195 x 150 centimeter, mens de langsgående enkeltsengene er 205 x 83 centimeter.
Lys som kan dimmes, spotter og USB-porter er lett tilgjengelig. Det er soveplass til fire takket være den elektrisk justerbare senkesengen foran som måler
190 x 150 centimeter.
Standard med 170 hester
Supersonic kommer standard med 2,0 liters 417 CDI-motor fra Mercedes med 170 hestekrefter. Nitrinns automatkasse er også standard. Det samme er multimediesystemet, MBUX – Mercedes-Benz User Experience, med 10,25-tommers berøringsskjerm.
Automatisk klimaanlegg, cruisekontroll med avstandsholder, bremseassistent, ryggekamera og sensorer, samt navigasjon med gratis kartoppdateringer i tre år finnes også på listen over standardutstyr. Supersonic kan i tillegg fås med 360-kamera, men det er foreløpig ikke implementert i MBUX-systemet og bildet vil derfor bli vist på separat skjerm.
På de toakslede versjonene er Crosssvind Assist standard. Systemet merker om kraftig sidevind bidrar til retningsendring og hjelper sjåføren med å holde kjøretøyet i veibanen.
Full-LED varsellys og Bi-LED-modul er standard. Versjonene som vi fikk ta en nærmere titt på var ikke utstyrt med lyktespylere, men det kommer som en del av standardutstyret.
Det er godt nytt for Norden. LED-lysene på Supersonic er ikke beskyttet av glassdeksel, og siden LED-lys ikke utvikler varme, kunne det bydd på utfordringer i et kaldt klima dersom lyktespylere ikke var inkludert i planene.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 44 2022
Denne saken ble første gang publisert 10/01 2023, og sist oppdatert 19/01 2023.