Dethleffs Globebus Go
Bytter til Ford
Dethleffs kompakte Globebus Go-modeller går fra Fiat Ducato til Ford Transit-chassis.
Mange bobilprodusenter tilbyr produkter som plasseres et sted mellom bybobiler og større bobiler.
Dethleffs Globebus Go er en slik slank og kompakt delintegrert modell, i versjonene T15 og T45.
Nytt for 2023 er det at Globebus Go kommer på Ford Transit-chassis i stedet for Fiat Ducato.
Motoren er en toliter på 130 hk. T15 er 5,99 meter lang, og rimeligvis da med tverrstilt dobbeltseng bak.
T45 er 6,69 meter lang, med langsgående enkeltsenger. Begge er 2,20 meter brede, noe som gjør dem smalere enn bobilmodeller flest, men fortsatt 15 centimeter bredere enn bybobiler.
Kjøler bedre, men ...
I kjøkkenseksjonen finnes to bluss samt et 86-liters kompressorkjøleskap (149 liter er ekstrautstyr). Dette er en type kjøleskap som kjøler bedre enn absorpsjonskjøleskapene, som de fleste bobilene er utstyrte med.
Ulempen er at kjøleskap med kompressor ikke kan drives med gass, men kun med strøm. Et litiumbatteri for boenheten vil i så fall være smart.
Frigjør plass
Varmesystemet i Globebus Go henter energien fra bobilens diesel, og det betyr altså at det kun er blussene som er gassdrevne. Som et resultat av dette er gassflasker på 11 kilo byttet ut med en mindre.
Noe som frigjør mer plass til bagasje. Toalettet er kompakt med den smarte plassbesparende løsningen der en skyvbar vegg på et blunk gjør det om til dusj.
Salongen har fire sitteplasser og en løsning vi som oftest finner i bybobiler – pilotstolen, passasjerstolen og en motstående sofa, og mellom der et bord festet til veggen.
Ifølge Dethleffs skal nye Globebus Go være tilgjengelige for forhandlere fra sommeren 2023. Priser er i skrivende stund ikke klare.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 21 2023