Kinesisk bobil
Vil kopiere Kina-bilene
Bobiler fra Kina er fortsatt et temmelig ukjent fenomen i Europa, men det kan bare være snakk om tid før kineserne tar opp konkurransen på det europeiske bobilmarkedet på lik linje med person- og varebilene fra BYD og andre Kina-merker. Deedle RV har ambisjonene klare.
Kinesiske bilmerker har skapt store omveltninger i det europeiske bilmarkedet. Kineserne pøser ut rimelige biler i en takt som har gitt tradisjonsrike europeiske bilprodusenter hodebry og bekymret rynke i pannen.
Mens prisene på kinesiske elbiler nesten er halvert fra 2011 til i dag, har gjennomsnittsprisen på europeiske elbiler økt med 35 prosent.
En viktig grunn er at kineserne har lettere tilgang på råvarer og bedre teknologi. Store deler av den kinesiske bilindustrien er dessuten kontrollert av myndighetene som ikke må ta nevneverdig hensyn til brysomme fagforeninger eller demokratiske spilleregler.
– De har den beste batteriteknologien, og har god tilgang på mange av de viktige ingrediensene i batteriet som koboltprosessering og litiumionet, forklarte Ross Douglas, grunnlegger og administrerende direktør for Autonomy Paris, et nettverk for bærekraftig mobilitet.
I tillegg har den kinesiske staten subsidiert landets egne elbiler med over 600 milliarder kroner mellom 2017 og 2022, og dermed holdt prisene lave. Situasjonen for den store og viktige bilindustrien i Europa er såpass alvorlig at EU vil undersøke om subsidiene er urettferdige, og vil sjekke alt fra råvarer og batteripriser, til bilfirmaenes låneavtaler og leiepriser. Frankrike har allerede tatt avgiftsgrep for å stagge takten fra Kina og skjerme egen bilindustri.
Kan det samme skje på bobilmarkedet?
– Vi kommer til å være etablert her om fem år, kanskje tidligere, sier Shang Yugi, forretnings- og markedssjef i Deddle RV.
Kjørt fra Kina
På en av utstillerstandene på Caravan Salon i Düsseldorf før jul sto tre kinesiske alkovebiler av merket Deddle RV. Den kinesiske delegasjonen, 13 totalt, inkludert tre sjåfører, hadde kjørt hele veien til Düsseldorf fra Wuzhen i det østlige Kina.
Den månedslange reisen gikk gjennom Russland via Moskva. Deretter videre til Finland, Helsinki og Rovaniemi og opp til Nordkapp. Så inn i Sverige via Umeå og sørover mot Skåne, Øresundbroen, København, Hamburg og endelig til bobilmessen i Düsseldorf.
– Vi overnattet på 4000 meters høyde i Tibet. Tross minusgrader klarte vi utfordringene bra, hevder Shang Yugi.
– Det mest utfordrende vi opplevde på reisen var den utbredte korrupsjonen og de høye bensinprisene i Russland, forteller Yugi og hans kolleger til svenske Husvagn & Camping.
Reisens formål var selvfølgelig å vekke oppmerksomhet samt markedsføre og synliggjøre merket. Nå gjenstår det bare å finne forhandlere som er villige til å importere merket til Europa, en delikat oppgave, ifølge delegasjonen.
Mye utstyr
Hva med kjøretøyene? Det er noe forfriskende over dem. Annerledes, innovative og luksuriøse. Alkovebilene er bare 599 centimeter lange og basert på Iveco, men markedsføres som godt isolerte med en omfattende utstyrsliste.
Det inkluderer smart-TV, projektor, utendørskjøkken, slide out-seksjoner, vaskemaskin og 400 liters vanntanker. Det heller ikke spart på kruttet når det kommer til teknologi: Litiumbatteri på 48 volt og 1680 Ah. Med hele taket dekket med solcellepaneler, kan det dreie seg om hele 1450 watt, noe som i prinsippet gjør deg selvforsynt.
Egenvekten på bilene er det imidlertid ikke mulig å få rede på. Den rimeligste utgaven skal koste fra rundt 68 000 euro, mens prisen på de større og mer luksuriøse versjonene ligger rundt 140 000 euro.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 10 2024