Rykker bare ut på ferie
Norges feteste bobil?
Denne brannbilen rykker bare ut når Hilde og Tore Baardsen skal på ferie.
Finnes det et campingkjøretøy som kan trumfe en fullblods original brannbil med tilhenger og innredet skap lakkert i samme farge?
Stavanger-mannen Tore Baardsen (52) er Service Manager og medeier i firmaet Firecom, som leverer brannvernutstyr til offshoreindustrien. Firecom er kunde hos Hitech Products på Sola, og det er der Baardsen viser oss den unike ekvipasjen.
– Hvordan kom du på dette, Baardsen?
– Prosjektet er ikke så vilt som det kanskje virker. Vi bruker brannbilen også i jobben, når vi tester brannutstyr som skal ut i Nordsjøen. Den er hundre prosent original. Vannkanon, slanger og alt annet er på plass, blålys inkludert.
Brannbilen har en fortid fra Brønnøysund lufthavn, der den var operativ fra 2000 til 2020. Da skulle den skiftes ut, og Baardsen og kona Hilde slo til. For 260 000 kroner var sekshjulingen med 13-liters motor og 466 hk deres.
Luksusinnredning
En tilhenger ble kjøpt ny fra Tyskland sommeren 2021. Et skap ble montert på hengeren, og lakkert i nøyaktig samme gulfarge som på brannbilen.
Hilde Høyland Baardsen og Tore Baardsen har selv designet og bygd innredningen. Inngangen er bakerst. Når metallporten skyves opp, kommer heldekkende glassvinduer og skyvedør til syne. En nedsenkbar terrasse skal også monteres her bak, og vil være klar til sesongen 2022.
Vi stiger inn på laminatgulvet med våtroms-isolasjon, og befinner oss i en romslig sittegruppe- og kjøkkenseksjon. En gang fører oss videre innover til et digert baderom med dusj og elektrisk kverntoalett med ferskvannsspyling.
– Det er tilkoblet en 137-liters septiktank med egen kvern. Vi kan pumpe ut avfallet direkte i egnede kummer eller bruke slange, forklarer Baardsen.
Innerst er soverommet, med dobbeltseng og en køyeseng for barnebarnet.
Selvforsynt med strøm
Ekteparet har planer om å bruke brannbilen og hengeren året rundt. Skapet har vinterisolerte gulv og vegger. Varme besørges av klimaanlegg tilknyttet luftdyser samt gulvvarme fra varmtvann.
Energien hentes fra to AGM-batterier på 240 amperetimer hver samt fra to sammenkoblede solcellepaneler på taket. Skapet er selvforsynt med energi, og kan kobles fra brannbilen og stå for seg selv.
Stikkontakter er dessuten lagt opp i «heimen», så ekteparet Baardsen kan også koble seg til landstrøm, eller for den saks skyld til et integrert dieselaggregat i brannbilen.
Norgesferie
Sommeren 2021 dro Hilde og Tore Baardsen på ferie med brannbil og henger. Ekvipasjens fartsressurser er testet på flyplass. Uten henger klarer brannbilen fint 130 km/t. Med henger har Baardsen kjørt i 100 km/t. Fartsgrensen de uansett må forholde seg til på veiene er 80 km/t.
Bredden er ofte mer utfordrende enn lengden på større kjøretøy, men brannbil/henger er rundt 2,5 meter brede. Ikke bredere enn mange store bobiler er.
– Vi hadde ingen problemer med å ta oss frem, og kjørte mange smale veier, blant annet ytre vei mellom Egersund og Flekkefjord, videre til Spangereid og Hamresanden i Kristiansand, og hjem over Suleskar, forteller Tore Baardsen.
Selvsagt ble det stor ståhei der de stanset.
– Og så har vi alltid fått hyggelig besøk fra det lokale brannvesenet, smiler Baardsen.
Det er ikke alltid plass til dem på vanlige bobilparkeringer. Men med dette kjøretøyet kan de lovlig stå på parkeringer tilegnet busser og lastebiler. Og det gratis.
Brannbil i Botswana
Brannbiler er sentralt i livet til Hilde og Tore Baardsen. I Botswana, hos venner som også kommer fra Stavanger, står bobilen døpt «Gamle Glør». En innredet boenhet på en eldre Man-basert brannbil, som hadde sitt virke på Biri.
– Vennene våre driver et safariselskap der nede, og jeg har flere ganger vært der og bodd i telt. Kona ville ha noe tryggere da hun ble med for første gang, og da bygget vi «Gamle Glør».
Til sommeren er det ikke Botswana, men Island, som er hovedmålet. Den nye ekvipasjen sendes med fraktskip til sagaøya, via Rotterdam.
Ekteparet Baardsen flyr over, til nye eventyr med sekshjulsdreven brannbil og leilighet på henger.
Registrert som «Motorsprøyte»
Hvilke formelle krav finnes for å kunne kjøre en doning som dette? Jørgen Melbye Ingebrigtsen hos Statens vegvesen har sendt oss denne orienteringen:
Man-basert brannbil med sekshjulsdrift
Motor: 13-liter, 466 hk
Forbruk bil + henger/skap: 4,5 l/mil
Samlet lengde bil og henger: 18 meter
Lengde henger/skap: 9/7,45 meter
Høyde (skap): 4,05 meter
Bredde: 2,55 meter
Vekt: 24 tonn
Toppfart: ca. 130 km/t
Ferskvannstank: 410 liter
Gråvannstank: 410 liter
Varmtvannsbereder: 100 liter
Dometic Freshwell 3000 klimaanlegg
Varmtvann og gulvvarme fra Webasto dieselbrenner.
Kverntoalett tilknyttet 137-liters septiktank.
AGM-batterier, solcellepanel og aggregat.
Brannbiler ble tidligere definert som motorredskap og det var kun nødvendig med førerkort klasse C1 eller påført kode 131 for å kjøre disse. Forskriften vedrørende definisjon av motorredskap ble revidert i 1995, noe som medførte at alle biler som var oppbygd på lastebilramme skulle registreres som lastebil. Etter denne regelendringen ble det krav om førerkort klasse C1/C for å kjøre brannbiler (lastebiler med tillatt totalvekt over 3 500/7500 kg).
Unntaket var personer som fikk utstedt førerkort for klasse 1 eller 2 før 1. april 1979 og som fikk påført førerrett for brannbil (lastebil) avgiftsmessig klassifisert som motorredskap (kode 131). Hvorvidt slike brannbiler kan benyttes privat eller ikke avhenger av om det er registrert som et utrykningskjøretøy. En brannbil som er godkjent og spesialbygget som et utrykningskjøretøy kan ikke benyttes privat. Dersom man har påført kode 140 som en vilkårskode på førerkortet kan man føre kjøretøy som er registrert som motorredskap, uten vektbegrensning. Kode 131/140 gir i seg selv ingen rett til å kjøre med tilhenger, hvorvidt man kan føre slike kjøretøy med tilhenger, avhenger av øvrige førerkortklasser.
Tore Baardsens brannbil er registrert som motorredskap, og kan kjøres av den som har førerkortkode 140 i sertifikatet. Den er for øvrig registrert som «motorsprøyte», og ikke utrykningskjøretøy. Brannbilen har ingen krav om EU-test, og kan fylle avgiftsfri diesel.