Jubileum for BMW-MC
Denne superpopulære motorsykkelen fyller faktisk 40 år
BMW jubilerer. I år er det nemlig 40 år siden GS ble lansert. Den banet veien for en helt ny motorsykkelklasse.


I 1980 fikk BMW ideen om å lage en gatetilpasset offroader. Bakgrunnen var «Paris-Dakar», et løp som krysset Sahara-ørkenen.
På slutten av 70- og begynnelsen av 80-tallet var det flere motorsykkelfabrikker prøvde seg i det prestisjefylte løpet.
En seier ga nemlig voldsom reklame. Da BMW stilte til start, utviklet de en gateversjon av raceren som de skulle selge i det kommersielle markedet. 800-kubikkeren fikk navnet R 80 G/S, der «G» sto for «gelände» og «S» for «strasse» - altså «terreng» og «gate».
I 1981 var tyskerne først over mål i Dakar, hvilket resulterte i en gryende interesse for G/S-konseptet. BMW hvilte imidlertid ikke på laurbærene.

De fortsatte å vinne og lot G/S være gjenstand for intens produktutvikling. I 1994 lanserte de en helt ny modell. Den fikk navnet R 1100 GS. Med nyutviklet motor og innovative chassisløsninger, slo den til med et brak i markedet. Plutselig skulle «alle» ha GS.

I dag, 40 år etter, er den ikke bare BMWs bestselger. I flere år har GS også vært verdens mest solgte motorsykkel. Siden 1981 er det blitt laget godt over en million av dem.