Jubileum for BMW-MC

Denne superpopulære motorsykkelen fyller faktisk 40 år

BMW jubilerer. I år er det nemlig 40 år siden GS ble lansert. Den banet veien for en helt ny motorsykkelklasse.

Pluss ikon
<b>SUKSESS:</b> Den suksessfulle tyskeren har vunnet venner verden rundt. Den er målestokken for alle adventure-sykler og er tidenes mest solgte BMW-modell.
SUKSESS: Den suksessfulle tyskeren har vunnet venner verden rundt. Den er målestokken for alle adventure-sykler og er tidenes mest solgte BMW-modell. Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

I 1980 fikk BMW ideen om å lage en gatetilpasset offroader. Bakgrunnen var «Paris-Dakar», et løp som krysset Sahara-ørkenen.

På slutten av 70- og begynnelsen av 80-tallet var det flere motorsykkelfabrikker prøvde seg i det prestisjefylte løpet.

En seier ga nemlig voldsom reklame. Da BMW stilte til start, utviklet de en gateversjon av raceren som de skulle selge i det kommersielle markedet. 800-kubikkeren fikk navnet R 80 G/S, der «G» sto for «gelände» og «S» for «strasse» - altså «terreng» og «gate».

I 1981 var tyskerne først over mål i Dakar, hvilket resulterte i en gryende interesse for G/S-konseptet. BMW hvilte imidlertid ikke på laurbærene.

<b>TERRENG OG GATE:</b> For 40 år siden lanserte BMW en gateversjon av «Paris-Dakar»-raceren. R 80 G/S het den. Den gang skjønte ikke alle poenget, men G/S ble forløperen til det som i dag er verdens mest populære motorsykkelklasse.
TERRENG OG GATE: For 40 år siden lanserte BMW en gateversjon av «Paris-Dakar»-raceren. R 80 G/S het den. Den gang skjønte ikke alle poenget, men G/S ble forløperen til det som i dag er verdens mest populære motorsykkelklasse. Foto: Produsenten

De fortsatte å vinne og lot G/S være gjenstand for intens produktutvikling. I 1994 lanserte de en helt ny modell. Den fikk navnet R 1100 GS. Med nyutviklet motor og innovative chassisløsninger, slo den til med et brak i markedet. Plutselig skulle «alle» ha GS.

<b>GRUNNLAGET:</b> I 1994 kom tyskerne med en helt ny GS. Med innovativ teknologi og oppsiktsvekkende estetikk, vakte R 1100 GS voldsom oppsikt. Mange syntes den var sær, men «alle» ville ha den. Den la grunnlaget for adventure-boomen.
GRUNNLAGET: I 1994 kom tyskerne med en helt ny GS. Med innovativ teknologi og oppsiktsvekkende estetikk, vakte R 1100 GS voldsom oppsikt. Mange syntes den var sær, men «alle» ville ha den. Den la grunnlaget for adventure-boomen. Foto: Produsenten

I dag, 40 år etter, er den ikke bare BMWs bestselger. I flere år har GS også vært verdens mest solgte motorsykkel. Siden 1981 er det blitt laget godt over en ­million av dem.