Adventure og roadstere

Årets heteste MC-trender

Bøllete roadstere og storvokste adventure-sykler er i vinden som aldri før. 

Pluss ikon
<b>MÅLESTOKKEN:</b> Et luftig stunt i terrenget eller ut på tur – aldri sur! Uansett hva den utsettes for, fikser BMW R 1250 GS det meste. Den suksessfulle tyskeren har vunnet venner verden rundt. Den er målestokken for alle adventure-sykler og er tidenes mest solgte BMW-modell.
MÅLESTOKKEN: Et luftig stunt i terrenget eller ut på tur – aldri sur! Uansett hva den utsettes for, fikser BMW R 1250 GS det meste. Den suksessfulle tyskeren har vunnet venner verden rundt. Den er målestokken for alle adventure-sykler og er tidenes mest solgte BMW-modell.
Først publisert Sist oppdatert

Etter nok et godt år, der MC-bransjen kan glede seg over bra salg og enorm interesse, er konklusjonen klar: Norske motorsyklister vil ha storvokste adventure-sykler og strippede roadstere, men de vil ikke svi av en formue.

Riktignok figurerer BMWs kostbare GS-modeller høyt oppe på bestselgerlisten, men motorsyklister flest går for billigere sykler.

Som for eksempel fjorårets bestselger, Yamaha MT-07. Den koster rundt hundre tusen. For den prisen får du en ilter 700-kubikker med aggressiv utstråling.

Sikler du på ny motorsykkel, behøver du med andre ord ikke gjøre deg til raka fant.

Bestselgeren

Om MT-07 selger mest, er det faktisk enda flere som vil ha BMW R 1250 GS. I og med at GS leveres i to forskjellige utstyrs-varianter, figurerer den nemlig som forskjellige modeller i salgsstatistikken.

Hver især, så troner ikke de to GS-versjonene helt øverst, men forskjellene mellom dem er så små at de godt kan betraktes som én og samme modell. I så fall er BMW R 1250 GS bestselgeren i Norge.

<b>PARIS-DAKER-OPPHAV:</b>Også Ténéré har sitt opphav i «Paris-Dakar». I 1979 gikk Yamaha til topps, og selvsagt lanserte de en gateversjon av raceren. Siden har den vært gjenstand for voldsom utvikling Her er Ténéré 700. I fjor kom den på tredje plass i salgsstatistikken.
PARIS-DAKER-OPPHAV:Også Ténéré har sitt opphav i «Paris-Dakar». I 1979 gikk Yamaha til topps, og selvsagt lanserte de en gateversjon av raceren. Siden har den vært gjenstand for voldsom utvikling Her er Ténéré 700. I fjor kom den på tredje plass i salgsstatistikken.

BMW R 1250 GS er en offroad-basert tursykkel med voldsom kapasitet. Med GS, har BMW satt standarden for alle slike sykler. «Adventure», som som denne motorsykkelklassen kalles, er blitt et betydningsfullt segment i MC-markedet. Alle motorsykkelprodusenter, med respekt for seg selv, må ha minst én adventure i portefølgen.

Det er ikke så rart at interessen for adventures har tatt av. De funker nemlig til alt. I byen er de lettkjørte og smidige. Føreren sitter oppreist og avslappet med god oversikt over trafikkbildet. På tur byr de på super komfort både for én og to.

De fleste adventure-modellene leveres også med romslige vesker, slik at bagasjekapasiteten er på nivå med de største tursyklene. De sier heller ikke nei takk til en frisk fight på svingete asfalt. På den slags underlag stiller de med bra drag og presise kjøreegenskaper. Oppå det hele er de gøyale å kjøre. Vi snakker om perfekte allroundere.

<b>ADVENTURE-LEST:</b> KTM har godt grep om markedet. Her er 390 Duke. Ingen utpreget adventure kanskje, men den er bygget på samme lest som fabrikkens adventure-modeller. Duke er populær i Norge. Den har alltid figurert høyt på salgsstatistikken.
ADVENTURE-LEST: KTM har godt grep om markedet. Her er 390 Duke. Ingen utpreget adventure kanskje, men den er bygget på samme lest som fabrikkens adventure-modeller. Duke er populær i Norge. Den har alltid figurert høyt på salgsstatistikken.
<b>ALLROUNDER:</b> KTM har flere adventure-­sykler på programmet. Den minste er 390 Adventure, en velutstyrt og bekvem modell med én-sylindret motor. En lett og leken sykkel som trives like godt i terrenget som på landeveien. En allrounder, i ordets rette forstand.
ALLROUNDER: KTM har flere adventure-­sykler på programmet. Den minste er 390 Adventure, en velutstyrt og bekvem modell med én-sylindret motor. En lett og leken sykkel som trives like godt i terrenget som på landeveien. En allrounder, i ordets rette forstand.

Mye å glede seg til

Adventure-entusiasmen blomstrer i Norge. Blant fjorårets ti mest solgte modeller, er over halvparten slike sykler. I år kan det godt bli enda flere, for det er mye nytt og spennende på gang. I fjor omtalte vi «Pan America», Harleys aller første adventure.

Den amerikanske GS-utfordreren var ment å komme på markedet for ett år siden, men så kom koronapandemien og forsinket lanseringen. Nå er imidlertid «Pan America» klar, men den er ikke alene. Andre motorsykkel­fabrikker har også vist fram spennende nyheter. Går du med adventure-MC i tankene, har du mye å glede deg til.

<b>IØYENFALLENDE TØFFING:</b>Blant bestselgerne er Honda CB650R alene om å ha firesylindret rekkemotor. De iøynefallende eksosrørene, som krøller seg ned på siden av motoren, understreker det. En tøffing – i ordets rette forstand.
IØYENFALLENDE TØFFING:Blant bestselgerne er Honda CB650R alene om å ha firesylindret rekkemotor. De iøynefallende eksosrørene, som krøller seg ned på siden av motoren, understreker det. En tøffing – i ordets rette forstand.
<b>RIMELIG BØLLETE:</b>I flere år har Yamaha MT-07 vært den mest solgte motorsykkelmodellen i Norge. Moderat pris, morsomme egenskaper og bøllete stil er attributter som fenger. Den er hjemme i byen og skikkelig gøyal på svingete småveier.
RIMELIG BØLLETE:I flere år har Yamaha MT-07 vært den mest solgte motorsykkelmodellen i Norge. Moderat pris, morsomme egenskaper og bøllete stil er attributter som fenger. Den er hjemme i byen og skikkelig gøyal på svingete småveier.
<b>R UTEN KÅPE:</b>Med tre-sylindret motor, er Yamaha MT-09 en sykkel med karakter og sjarm. Den går bra og har kjøreegenskaper på nivå med de beste R-syklene. Kall den gjerne en kåpeløs «R», men roadstersjela er hjertelig til stede.  
R UTEN KÅPE:Med tre-sylindret motor, er Yamaha MT-09 en sykkel med karakter og sjarm. Den går bra og har kjøreegenskaper på nivå med de beste R-syklene. Kall den gjerne en kåpeløs «R», men roadstersjela er hjertelig til stede.  
<b>LEKEN ALLROUNDER:</b>Yamaha Tracer 900 er en bekvem og leken allrounder. Den tre-sylindrede motoren er den samme som gir liv til MT-09, men i egenskaper og funksjon har Tracer mer felles med adventure-modellene.  
LEKEN ALLROUNDER:Yamaha Tracer 900 er en bekvem og leken allrounder. Den tre-sylindrede motoren er den samme som gir liv til MT-09, men i egenskaper og funksjon har Tracer mer felles med adventure-modellene.  

PUR MORO

Det enkle er ofte det beste, sies det. En klisjé kanskje, men vil du ha pur motorsykkelmoro, behøver du ikke å gjøre det vanskelig.

Selv om salgsstatistikken domineres av velutstyrte adventure-­sykler, er det mange motorsyklister som ser enklere på det. De vil føle vinden i trynet og ha det gøy – enkelt og greit. Da er det nakne motorsykler, roadstere som de gjerne kalles, som er tingen.

Roadstere er billige, morsomme og ser bøllete ut. Tråkler du rundt i sentrum, finnes det knapt sykler som funker bedre. De er omtrent like lettkjørte som en moped, men de har drag som sørger for at du er først ut av lyskrysset. ­Finner du en landevei, krydret med innbydende svinger, rår du over krefter og kjøreegenskaper som gjør deg i stand til å kjøre fra store R-sykler.

Her er fjorårets mest populære MC-modeller.

1. Yamaha MT-07. Pris fra kr 97 900,-

2. BMW R 1250 GS Adventure. Pris fra kr 234 000,-

3. Yamaha Ténéré 700. Pris fra kr 137 900,-

4. BMW R 1250 GS. Pris fra kr 225 000,-

5. Honda CB650R. Pris fra kr 119 990,-

6. Yamaha MT-09. Pris fra kr 144 900,-

7. KTM 390 Duke. Pris fra kr 60 500,-

8. Yamaha Tracer 9. Pris fra kr 159 900,-

9. KTM 390 Adventure. Pris fra kr 64 800,-

10. Vespa GTS 300. Pris fra kr 67 990,-