Adventure-syklene
Blant store motorsykler er dette den hotteste trenden
Høyreiste adventure-sykler er MC-markedets svar på SUV. Denne kategorien blir stadig mer populær. Nå kaster til og med Harley-Davidson seg på.
Interessen for motorsykler er større enn på lenge. Det har markedsplassen Finn merket. I påsken hadde MC-markedet på Finn den høyeste annonsetrafikken på mange år, hele 6,5 prosent høyere enn påsken i fjor. Såkalte Adventure-sykler er en populær kategori blant de større motorsyklene.
Fjorårets bestselger ble lettvekteren Yamaha MT-125. Statistikken for øvrig domineres av små og mellomstore sykler – med ett unntak: Nemlig BMW R 1250GS. I alle år har tyskernes populære adventure-modell figurert høyt oppe på salgsstatistikken. Adventure-syklene er motorsykkelverdenens svar på SUV. De er store og robuste, konstruert for tøffe tak på ujevnt underlag. I praksis funker de til alt. Har du ambisjoner om en lengre tur, gjerne med samboer og bagasje, har de komforten. Skal du en kjapp tur i sentrum, sitter du bredarmet og oppreist, med god oversikt over trafikkbildet. Adventure-syklene er heller ikke borte på svingete småveier. De har både krefter og kjøreegenskaper. Er du god bak styret, kan du godt kjøre fisen av selvgode sportsentusiaster.
Harley i nytt terreng
Mer motorsykler, biler og alt Vi Menn har utgitt siden 1951
- Som abonnent har du full tilgang til Vi Menn digitalt, last ned og prøv her: https://www.flipp.no/solo
- Som Vi Menn-abonnent har du også rabatt på www.vimennpluss.no, hele Vi Menns arkiv tilbake til 1951. Her er det mye snacks!
3. Er du ikke abonnent kan du også gå inn og få et godt tilbud!
Om SUV er stort i bilmarkedet, er adventure minst like stort i motorsykkelverden. Det er i første rekke BMW som har lagt grunnlaget. Deres GS-modeller er i dag målestokken for alle slike sykler, men konkurrentene gjør det de kan for å ta rotta på dem.
Også i år domineres nyhetsbildet av store adventure-modeller. Det er flere nyheter på gang, men i denne sammenhengen trekker vi frem Honda og Suzuki. I år kommer Honda med en helt ny versjon av «Africa Twin». De gode turkvalitetene er ivaretatt, men ut fra det Honda sier, skal den være enda bedre i terrenget. Også Suzuki har latt sin V-Strom-modell være gjenstand for om-
fattende pleie. Selv om grunnkonstruksjonen er beholdt, er det i prinsippet en helt ny sykkel. Med lavere vekt og høyere effekt, seiler den opp som en stor adventure-nyhet.
I det hele tatt skjer det mye på adventure-fronten, men mest interessant er Harley-Davidsons inntreden i klassen. I mange år har amerikanerne vært synonymt med fete cruisere, men nå er de på nye veier, rettere sagt i nytt terreng. I vinter viste de frem «Pan America». En helt ny adventure, utstyrt med vannavkjølt V-twin-motor på 1250 kubikk. Den skulle, etter sigende, være leveringsklar til sommeren, men den er litt forsinket. Harley skylder på koronaviruset, men vi mistenker dem for at de vil bruke enda mer tid før de slipper den ut blant folk. Det er nemlig store forventninger til Harleys adventure-debut. Når de først går inn i segmentet, må de jo komme med en sykkel som kan konkurrere med BMW GS. Ut fra de vi har hørt, vil «Pan America» komme ved årsskiftet.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 27 2020