Adventure-syklene

Blant store motorsykler er dette den hotteste trenden

Høyreiste adventure-sykler er MC-markedets svar på SUV. Denne kategorien blir stadig mer populær. Nå kaster til og med Harley-Davidson seg på.

Pluss ikon
<b>GS-SVAR:</b> I vinter viste Harley frem «Pan America». Med nyutviklet V-twin-motor på 1250 kubikk, er det amerikanernes første adventure. Amerikanernes svar på BMW GS, kan man godt si. «Pan Amerika» ble annonsert som 2020-modell, men det drøyer litt før den kommer på markedet.
GS-SVAR: I vinter viste Harley frem «Pan America». Med nyutviklet V-twin-motor på 1250 kubikk, er det amerikanernes første adventure. Amerikanernes svar på BMW GS, kan man godt si. «Pan Amerika» ble annonsert som 2020-modell, men det drøyer litt før den kommer på markedet.
Først publisert Sist oppdatert

Interessen for motorsykler er større enn på lenge. Det har markedsplassen Finn merket. I påsken hadde MC-markedet på Finn den høyeste annonsetrafikken på mange år, hele 6,5 prosent høyere enn påsken i fjor. Såkalte Adventure-sykler er en populær kategori blant de større motorsyklene.

SJEKK UT VI MENN+

Fjorårets bestselger ble lettvekteren Yamaha MT-125. Statistikken for øvrig domineres av små og mellomstore sykler – med ett unntak: Nemlig BMW R 1250GS. I alle år har tyskernes populære adventure-modell figurert høyt oppe på salgsstatistikken. Adventure-­syklene er motorsykkelverdenens svar på SUV. De er store og robuste, konstruert for tøffe tak på ujevnt underlag. I praksis funker de til alt. Har du ambisjoner om en lengre tur, gjerne med samboer og bagasje, har de komforten. Skal du en kjapp tur i sentrum, sitter du bredarmet og oppreist, med god oversikt over trafikkbildet. Adventure-syklene er heller ikke borte på svingete småveier. De har både krefter og kjøreegenskaper. Er du god bak styret, kan du godt kjøre fisen av selvgode sportsentusiaster.

HARLEY: Det er knyttet store forventninger til Harley-Davidsons første adventure-motorsykkel. Foreløpig er det uklart når den kommer på markedet.
HARLEY: Det er knyttet store forventninger til Harley-Davidsons første adventure-motorsykkel. Foreløpig er det uklart når den kommer på markedet.
<b>GS-UTFORDRER:</b> Suzuki V-Strom seiler opp som en aktuell utfordrer til BMW GS. V-twin-motoren er ikke fullt så stor som den tyske boxeren, men V-Strom veier mindre. I år er den Suzukis største nyhet, og forventningene er store. <br/>Pris fra: 219 900 kroner.
GS-UTFORDRER: Suzuki V-Strom seiler opp som en aktuell utfordrer til BMW GS. V-twin-motoren er ikke fullt så stor som den tyske boxeren, men V-Strom veier mindre. I år er den Suzukis største nyhet, og forventningene er store.
Pris fra: 219 900 kroner.
<b>TERRENG:</b> I de senere år har «Africa Twin» gjort seg sterkt bemerket i adventure-segmentet. Det er en av Hondas mest populære modeller. I år er de ute med en helt ny utgave. Den skal etter sigende være enda bedre i terrenget. Pris fra: 224 900 kroner.
TERRENG: I de senere år har «Africa Twin» gjort seg sterkt bemerket i adventure-segmentet. Det er en av Hondas mest populære modeller. I år er de ute med en helt ny utgave. Den skal etter sigende være enda bedre i terrenget. Pris fra: 224 900 kroner.

Harley i nytt terreng

Mer motorsykler, biler og alt Vi Menn har utgitt siden 1951

  1. Som abonnent har du full tilgang til Vi Menn digitalt, last ned og prøv her: https://www.flipp.no/solo
  2. Som Vi Menn-abonnent har du også rabatt på www.vimennpluss.no, hele Vi Menns arkiv tilbake til 1951. Her er det mye snacks!

3. Er du ikke abonnent kan du også gå inn og få et godt tilbud!

Om SUV er stort i bilmarkedet, er adventure minst like stort i motor­sykkelverden. Det er i første rekke BMW som har lagt grunnlaget. Deres GS-modeller er i dag målestokken for alle slike sykler, men konkurrentene gjør det de kan for å ta rotta på dem.

Også i år domineres nyhetsbildet av store adventure-modeller. Det er flere nyheter på gang, men i denne sammenhengen trekker vi frem Honda og Suzuki. I år kommer Honda med en helt ny versjon av «Africa Twin». De gode turkvalitetene er ivaretatt, men ut fra det Honda sier, skal den være enda bedre i terrenget. Også Suzuki har latt sin V-Strom-­modell være gjenstand for om­-
fattende pleie. Selv om grunn­konstruksjonen er beholdt, er det i prinsippet en helt ny sykkel. Med lavere vekt og høyere effekt, seiler den opp som en stor adventure-nyhet.

I det hele tatt skjer det mye på adventure-fronten, men mest interessant er Harley-Davidsons inntreden i klassen. I mange år har amerikanerne vært synonymt med fete cruisere, men nå er de på nye veier, rettere sagt i nytt terreng. I vinter viste de frem «Pan America». En helt ny adventure, utstyrt med vannavkjølt V-twin-motor på 1250 kubikk. Den skulle, etter sigende, være leveringsklar til sommeren, men den er litt forsinket. Harley skylder på koronaviruset, men vi mistenker dem for at de vil bruke enda mer tid før de slipper den ut blant folk. Det er nemlig store forventninger til Harleys adventure-debut. Når de først går inn i segmentet, må de jo komme med en sykkel som kan konkurrere med BMW GS. Ut fra de vi har hørt, vil «Pan America» komme ved årsskiftet.

<b>NY TIGER:</b> Som modell, har «Tiger» vært med lenge, <br/>men nå er Triumph ute med en helt ny versjon. En fornuftig og prisgunstig adventure med tre­sylindret motor. Den veier knapt 200 kilo og prisen starter på 139 500 kroner.
NY TIGER: Som modell, har «Tiger» vært med lenge,
men nå er Triumph ute med en helt ny versjon. En fornuftig og prisgunstig adventure med tre­sylindret motor. Den veier knapt 200 kilo og prisen starter på 139 500 kroner.
<b>POPULÆR:</b> BMW R 1250 GS Adventure er kongen i sitt segment, og den alle vil måle seg med.
POPULÆR: BMW R 1250 GS Adventure er kongen i sitt segment, og den alle vil måle seg med.
<b>TURSYKKEL:</b> Selv definerer BMW den som en adventure, men mange karakter­iserer F 900XR som en tur­sykkel. For oss er betegn­elsen uves­entlig, bare sykkelen er bra. F 900XR er en av årets mest spennende nyheter. Pris: 169 800 kroner
TURSYKKEL: Selv definerer BMW den som en adventure, men mange karakter­iserer F 900XR som en tur­sykkel. For oss er betegn­elsen uves­entlig, bare sykkelen er bra. F 900XR er en av årets mest spennende nyheter. Pris: 169 800 kroner

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 27 2020