Slik leser du dekktestene 

Testvinneren er ikke nødvendigvis det rette vinterdekket for deg

Det kan være komplisert å finne vinterdekk med de rette egenskapene for din kjøring. Kanskje noen av våre tips kan hjelpe deg på veien. 

Pluss ikon
<b>FIRE ÅRSTIDER:</b> Det er ikke lett å velge riktig dekk i Norge. På denne testdagen i april varierte forhold­ene på Vestlandet fra sol, via styrtregn, til slaps (bildet) og vinterføre på fjellovergangene. 
FIRE ÅRSTIDER: Det er ikke lett å velge riktig dekk i Norge. På denne testdagen i april varierte forhold­ene på Vestlandet fra sol, via styrtregn, til slaps (bildet) og vinterføre på fjellovergangene.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Det var enklere før. På 70-tallet var det bare skru på Viking piggdekk, og nyte klangen av stålpigger mot asfalt gjennom tynne metallplater og billige plastdeksler.

Trøsten får være at ingenting var bedre før. Bakhjulsdrift, stiv aksel, bladfjærer og ikke et snev av ABS, antispinn eller stabilitetskontroll.

I dag er det vanskelig å skjønne hvordan det gikk an å komme seg frem i vinter-Norge for 40–50 år siden.

Fremkommelighet og kjøresikkerhet i vinterhalvåret er på en helt annen planet med dagens biler. Selv om du kjøper bruktbil med 10 år på baken, vil den i de aller fleste tilfelle ha de viktigste støttesystemene.

På finn.no har nesten 45 % av bruktbilene 4WD. Med det på plass gir du vinterdekkene de aller beste arbeidsbetingelsene.

Da velger du piggdekk

I dag handler det meste om piggfri dekk. Det selges fortsatt piggdekk, og de har sin plass – særlig i områder der man enten har strenge vinterforhold, eller ofte opplever isdekke.

<b>PIGG PÅ:</b> Kjører du en gammel SUV på snø og is kan du sette på piggdekk med god samvittighet. 
PIGG PÅ: Kjører du en gammel SUV på snø og is kan du sette på piggdekk med god samvittighet.  Foto: Terje Bjørnsen

Piggdekk hører også hjemme på tyngre, særlig eldre biler uten de hjelpe­midlene vi har beskrevet over, som antispinn og elektronisk stabilitetskontroll.

Men for de fleste vil et piggfritt dekk være det beste kompromisset, og vi konsentrerer oss derfor om disse.

Noen viktige dekktips

* Kravet til mønsterdybde på vinterdekk er 3 mm, men skift gjerne ved 4 mm

* Ikke la pris overstyre kvalitet når du velger vinterdekk

* Dann deg et bilde av hvilke forhold du kjører mest under, og hvilke egenskaper du vil prioritere

* Sjekk dekktester nøye for å se hvilke dekk som møter dine krav. Det er ikke nødvendigvis testvinneren som er dekket for deg. 

* Kjører du mest på is- og snødekke, er det verdt å vurdere piggdekk. Særlig hvis bilen er gammel og uten moderne sikkerhetssystemer.

To merker dominerer

Her i Norge dominerer Nokian og Continental markedet for piggfri vinterdekk på nye biler. Bare 10 % av bilene vi testet på vinterdekk i 2019–2021 har vært utstyrt med andre dekkmerker.

Nå skal ikke vi overta jobben for konkurransetilsynet, men det finnes også andre dekkmerker som leverer vinterdekk med gode, og ikke minst annerledes egen­skaper enn Nokian Hakkapeliitta R3 og Continental Viking Contact 7.

Begge disse har gode egenskaper på snø, is og det vi kan kalle klassiske vinterforhold. Dette har også vært en type egenskaper dekktestene av nordiske vinterdekk har prioritert.

I en periode kjørte Vi Menn egne vinterdekktester, og vi vet godt hva som ligger bak slike. Det er et enormt arbeid, med flere ulike testanlegg og masse logistikk involvert.

Derfor er det blitt slik at dagens vinterdekktester ofte er et samarbeid over flere land og medier samt at selve testen ikke lenger bare utføres av egne journalister, men også av profesjonelle aktører.

Forholdene endrer seg

Den skumle mellomfasen

Det kan være utfordrende å tenke at et vinterdekk også skal være bra på tørr og våt asfalt. Men det har noen fordeler. Det mest åpenbare er at bilen blir stødigere og mer presis å kjøre under slike forhold, og du vil oppleve bedre bremseeffekt og styrerespons. Men det har også en praktisk fordel:

Vi har kjørt med kontinentale vinterdekk på en privatbil i fire sesonger nå. En av de største praktiske fordelene er at gode egenskaper på asfalt gjør det er lettere å skifte dekk tidlig og beholde dem på litt lenger.

Dermed unngår man å kjøre med sommerdekk i den skumle mellomfasen der du kan få snøfall, og forholdene for øvrig hverken passer sommerdekk, eller vinterdekk beregnet for snø og is spesielt godt.

Det er i utgangspunktet ikke noe problem, men det stiller visse krav til dem som publiserer testene og til hvordan du som forbruker leser dem.

Hvis du er av den typen som registrerer at dekk slik og sånn vant vinterdekktesten hos NAF, og kjøper uten å sjekke bedre, kan det hende at du ender opp med ett dekk som ikke er det best egnede til din kjøring.

Vi kjører mange tusen testkilometer hver vinter, og det er liten tvil om at klima, veistandard og vedlikehold har endret kjøreforholdene over tid.

Det betyr at stadig flere kjører stadig mindre på ekstremt vinterunderlag, eller til og med vanlig «godt» vinterføre.

<b>KALD VINTER:</b> Stabilie vinterforhold med snø og is gjør det viktig å prioritere dekkets vinter­egenskaper.
KALD VINTER: Stabilie vinterforhold med snø og is gjør det viktig å prioritere dekkets vinter­egenskaper. Foto: Continental

Vidunderdekket finnes ikke

Særlig på hovedveiene i Sør-Norge er våt asfalt blitt en vanligere del av underlaget, mens du må opp i høyden eller ut på mindre veier for å oppleve de klassiske vinterforholdene.

Når du skal velge vinterdekk, er den viktigste jobben å definere hvilke forhold du kjører under og hvilke som er viktigst for deg.

Det finnes ikke noe vidunderdekk som er best på alt, alle produsenter prioriterer egenskapene ulikt og du må velge hvilke som passer deg best.

Les dekktestene nøye

Det beste hjelpemidlet er utvilsomt å bruke tid på de dekktestene som kommer hver høst.

Her i Norge dreier det seg om NAFs vinterdekktest, men du kan gjerne supplere med andre tester – her er det særlig svenske bil­blader som har tester av god kvalitet, noen av dem med samme testgrunnlag som NAF.

Neste punkt på listen er å sette seg godt inn i vurderingsgrunnlaget for testen. I utgangspunktet kan alle dekk blir vinnere, det kommer bare an på hvilke kriterier man setter.

Andre- og tredjeplass

<b>MILD VINTER:</b> Kjører du mye på våt asfalt, bør du lete opp et dekk som takler slike forhold godt. 
MILD VINTER: Kjører du mye på våt asfalt, bør du lete opp et dekk som takler slike forhold godt.  Foto: Terje Bjørnsen

Hvis vi holder oss til NAFs vinterdekktest er de åpne på at vinteregenskaper er prioritert og derfor vektet høyere når en vinner skal kåres.

Årets test finner du på motor.no og det er meget interessant lesing for alle som skal handle både pigg- og piggfridekk.

Tydelige karakteristikker, klare kriterier og innholdsrike tabeller gir godt grunnlag for å velge riktig dekk.

Det mest interessante med årets test er ikke at Continental VikingContact 7 vinner på grunn av gode vinteregenskaper. Isteden er dekkene på 2. og 3. plass faktisk mer spennende – sett med våre øyne.

GODE DEKK: Nokian lager gode og svært populære dekk, og scorer ofte høyt i dekktestene. Men det er ikke sikkert at et Hakkapeliitta-dekk er det rette dekket for din kjøring.
GODE DEKK: Nokian lager gode og svært populære dekk, og scorer ofte høyt i dekktestene. Men det er ikke sikkert at et Hakkapeliitta-dekk er det rette dekket for din kjøring. Foto: Nokian

Gledelig utvikling

Michelin CrossClimate2

<b>NY TREND:</b> Michelin lanserer sitt CrossClimate2 i Norden i 2022. 

Michelin skal markedsføre sitt CrossClimate2-dekk i Norden fra 2022. Det er nok et tegn på at hegemoniet til de rendyrkede vinterdekkene for is og snø er i ferd med å bli utfordret. 

Michelin sier at CrossClimate2 er et «sommerdekk med vinteregenskaper”, eller det vi kjenner som et helårsdekk. Samtidig understreker fabrikken at de anbefaler at bilistene fortsatt bytter mellom sommer- og vinterdekk etter sesongen. 

Dermed kan man vel beskrive CrossClimate2 som et dekk enda bedre tilpasset asfalt enn dagens vinterdekk. Trolig er det mer attraktivt for bilister i Danmark og Sør-Sverige, men kan også tenkes å ha en anvendelse i visse områder her i Norge. 

Om det blir på Jæren vinterstid eller i Troms på sommeren, gjenstår å se. 

Her havner Goodyear Ultra Grip 2 og Pirelli IceZero FR. De klarer nemlig å kombinere egenskaper på tørr og våt asfalt på en måte som ifølge testen ligger tett opptil kontinentale vinterdekk.

Samtidig klarer spesielt Good­year å levere gode resultater på snø og is.

Det er svært gode nyheter for norske bilister. Dekk med denne typen egenskaper har nemlig vært mangelvare, og et savn hvis du ikke kjører store deler av vinteren på is og snø.

Alternativet frem til nå har vært å velge kontinentale vinterdekk, men det har de aller færreste begitt seg ut på, blant annet fordi kjennskapen til slike dekk er relativt liten i Norge.

Det er nemlig viktig å velge kontinentale dekk med de beste vinteregenskapene, siden de jevnt over er svært gode på nettopp tørr og våt asfalt.

Hvis du vet at du ofte kommer ut for vanskelig eller ekstreme vinterforhold, er det riktig å velge dekk som er best på nettopp slike forhold.

<b>REPETISJON:</b> En dekktest består av mange repetisjoner, nøyaktige målinger og korreksjoner for endringer i forholdene underveis. 
REPETISJON: En dekktest består av mange repetisjoner, nøyaktige målinger og korreksjoner for endringer i forholdene underveis.  Foto: Terje Bjørnsen

Bedre allroundegenskaper

Men rundt mange av de større byene, med gode utfartsårer og bra vinterberedskap, er det lett å tenke seg at mange kjører på vinterdekk med egenskaper som passer bedre i Alvdal og i Bardufoss.

Siden NAFs vinterdekktest viser at vi har fått dekkmodeller med bedre allroundegenskaper, bør det være en god grunn til å vurdere sine vaner rundt valg av vinterdekk.