Vinterdekk
Derfor kan det være smart å velge smale dekk
Moderne biler har fått stadig bredere dekk, men det kan være lurt å velge smalere når kulda kommer.
Vi Menns Bil har gjennom årenes løp testet en rekke biler - med forskjellige dekk.
Fra utpregede «nordiske» dekk til dekk som går i såkalt kontinental retning. Nesten alltid har testbilene piggfrie vinterdekk, men innimellom kjører vi også biler med piggdekk. Noen ganger har vi like testbiler der den ene har brede og den andre har smalere dekk.
Og ja visst, vi kjenner tydelige forskjeller. Her er noe av det vi selv ville lagt vekt på om vi skulle kjøpt dekk til våre egne biler.
Hvor du bor og hva du bruker bilen til, betyr mye for dekkvalget. Er du en bykjører som nærmest alltid kjører på saltede og bare veier? Bor du et stykke oppe i lia, der det er snø seks måneder hver vinter? Er hålke vanligere enn tørr snø, slik tilfellet kan være veldig mange steder langs kysten?
Eller er du en av dem som har den vanskelige miksen, der det meste av kjøringen skjer på bare veier, men der den ekle bakken opp til hus eller hytte alene avgjør både bil- og dekkvalg?
Les også: Dette må være det mest vanvittige som har satt sine fire hjul i Norge
Les dekktester
Hver høst kommer vinterdekktester. De kan gi deg nyttig informasjon. Vær obs på at det finnes ulike typer tester av ulike kategorier dekk, så ikke hopp rett til tabellen med karakterene uten å lese teksten. Sjekk hva slags test det er du leser. Er det en test av vinterdekk for nordisk klima?
Eller det en tysk dekktest oversatt til norsk, med dekk beregnet for langt mer blandede forhold? Dette har stor betydning for egenskapene til dekkene. (Selv om vi bor i Norge, kan kontinentale dekk med god drenering passe for noen.)
Finn ditt kompromiss
Dekk er et eneste stort rullende kompromiss. Det finnes ikke noe slikt som et dekk som er best til alt. For ulike typer dekk legger produsentene vekt på ulike egenskaper. Hvis én egenskap blir prioritert, går det ut over noe annet. Dekkene som er best på snø, kan være ganske så svake når det kommer til bremsing på våt asfalt, for eksempel.
Egenskapene avgjøres av en rekke ulike faktorer. Som for eksempel: Stammen i dekket kan være myk, slik den ofte er i rene nordiske vinterdekk. Hensikten er å skape et dekk som er smidig mot glatt underlag. Eller stammen kan være langt fastere i et utpreget kontinentalt dekk, der egenskaper i høy fart er viktigere.
Gummiblandingen varierer på samme måte, og ikke minst har vi dette med hvordan gummien er formet og kuttet. Nordiske dekk har gjerne ganske rette kanter der mønsteret slutter, mens mer kontinentale dekk har rundere skuldre. De nordiske dekkene har tette lameller (seipinger) som skal lete opp grep i porer i is og pakket snø, mens det er mer avstand mellom disse småkuttene i gummien i dekk av mer kontinental type.
Les også: (+) Vi har testet ID.4 - og det er særlig én ting vi ikke liker
Skal du ha pigger?
Pigger har definitivt noe for seg på enkelte typer underlag. Desto mer is og hålke, desto riktigere blir piggdekk. En eventuell piggdekkavgift kan gjøre valget komplisert for noen. Hvis du føler at du trenger pigger, synes vi at du bare skal bite i det sure eplet og betale. Sikkerhet – og sikker opplevelse med bilen – kommer først.
Smart med smalt
Nye biler får stadig bredere dekk, men kanskje kommer du best ut om du søker ned mot standarddimensjonen (den du finner i vognkortet) for vinterdekkene. Særlig gjelder dette om du kjører ofte på realt vinterføre med løs snø oppå et underlag av fastere snø og/eller is.
Her kan brede dekk flyte i løssnøen, mens smalere dekk kan «skjære» seg lettere ned mot det fastere underlaget. Forskjellen på for eksempel 205- og 235-bredde er godt merkbar i snøslaps og om du mot ut i snøstrengen mellom de oppkjørte sporene. Husk uansett at dimensjonen på felg og dekk må passe sammen. Følg anbefalingene fra bil- og dekkprodusenten.
Les også: 10 viktige bilnyheter
Bor du i byen?
Kjører du mye på saltede veier der det er bar asfalt det aller meste av vinteren, men tar innimellom turen til steder med hvit vinter? Da kan nordiske piggfridekk være det beste valget. De er kanskje ikke de aller beste på rent vinterføre, men har desto bedre egenskaper på våt og bar asfalt.
Vi ville dessuten valgt moderat bredde. En i redaksjonen med tilgang til hytte på fjellet kjører konsekvent med kontinentale vinterdekk. For det meste passer det utmerket, men egenskapene på snø er naturlig nok svakere.