Hvilke dekk bør du velge?

Velg riktig vinterdekk:
Store sprik i egenskapene

I Norge kan du oppleve store temperatur­svingninger mellom landsdelene og svært ulike kjøreforhold om vinteren. Det kan gjøre det vanskelig å velge rett vinterdekk. Her er våre tips.

Pluss ikon
<b>STOR VARIASJON:</b> Bar asfalt i Oslo-gryta, vått på Vestlandet og vinterføre i Nord- og Midt-Norge. Den norske vinterbilisten skal velge sine dekk med omhu.
STOR VARIASJON: Bar asfalt i Oslo-gryta, vått på Vestlandet og vinterføre i Nord- og Midt-Norge. Den norske vinterbilisten skal velge sine dekk med omhu. Foto: Statens Vegvesen
Først publisert Sist oppdatert

Kjører du over fjellet fra Oslo til Bergen en vanlig vinterdag får du ofte alle typer underlag det norske klimaet kan by på. Det begynner med bar asfalt, fortsetter med en blanding av bar vei, snø og isdekke. Mens en av fjell­overgangene gjerne har alt fra dypsnø til knallhard is på menyen.

Og på Vestlandssiden av fjellet; slaps, våt asfalt og dype spor med masse vann i. Og er du riktig heldig, rene vårværet ute langs kysten. Det viser at dekkvalg for norske kjøreforhold alltid innebærer en grad av kompromiss.

Les også: Fordeler med smale vinterdekk

Stort sprik i egenskaper

Aller viktigste når du skal velge vinterdekk: Tenk gjennom hvilke type kjøreforhold du opplever i løpet av vinteren. Og i hvilke situasjoner egenskapene til dekkene betyr mest for deg.

Eksempelvis: Vil du sko bilen etter ekstremforhold du kun møter en sjelden gang, eller vil du ha de beste egenskapene under de forholdene du oftest kjører under?

Hovedutfordringen ved valg av vinterdekk er stort sprik i egenskapene. Ikke bare mellom piggdekk og piggfri vinterdekk, men også mellom de ulike merkene og modellene.

Vinterdekktester er til hjelp i prosessen, men det er ikke slik at du bare kan kjøpe test­vinneren og tro du har fått det perfekte vinterdekket.

<b>BEST PÅ IS:</b> Kjører du ofte på fast snødekke eller is, er piggdekk et naturlig valg. Foto: Continental 
BEST PÅ IS: Kjører du ofte på fast snødekke eller is, er piggdekk et naturlig valg. Foto: Continental 

Testene vektlegger ulike type egenskaper, og er det lagt mest vekt på snø og is i totalvurderingen, er testvinneren antagelig utmerket i Finnmark, men trolig ikke på Jæren. Derfor bør du studere hvilke områder dekkene gjør det bra på, før du konkluderer.

Les også: (+) Vi har testet ID.4 - og det er særlig én ting vi ikke liker

Piggdekk fortsatt viktig

Med fokus på luftkvalitet, svevestøv og veislitasje skulle man kanskje tro at piggdekk var en saga blott. Men en av de største dekkaktørene i Norge kan fortelle at det ikke er tilfelle:

– Piggdekk utgjør rundt 40 % av vårt vinterdekksalg, sier Knut Knudsen, produktsjef hos Continental Dekk Norge AS.

Ikke uten grunn. Fortsatt er piggdekk det beste valget for mange nordmenn. Særlig på hardpakket snø, is og hålkeføre gir det de sikreste egenskapene. Vår erfaring er at tyngre biler – for eksempel store SUV-er og elbiler – har godt utbytte av
pigger på slikt underlag. Føreforhold som er vanlige i Innlands-­Norge og i våre nordligste fylker.

<b>TIL FJELLS:</b> Skal du sko elbilen for den ene fjellturen til Hovden, eller for alle dagene i Kristiansand eller Stavanger?
TIL FJELLS: Skal du sko elbilen for den ene fjellturen til Hovden, eller for alle dagene i Kristiansand eller Stavanger?

Krevende kjøreforhold

Bor du et sted der temperaturen ofte svinger rundt null, er pigger også en fordel. Og noen vil bare ha det de opplever som en ekstra sikkerhet. For en uerfaren vinterbilist, kan det være lurt å velge piggdekk.

I overgangen mellom høst og vinter kan du bli stilt overfor noen av de mest krevende kjøreforholdene. Som underkjølt regn. Når regndråpene fryser til is med en gang de treffer bakken, blir veibanen dekket av et tynt islag.

De samme gjelder regn som har frosset på bakken over natten. Regn som fryser til is på bakken skaper de mest lumske og vanskeligste føret å kjøre bil på. Under slike forhold må du ha å gode vinterdekk. Det beste er piggdekk.

Et lite varsku: At et dekk har pigger, betyr ikke at det er fantastisk. Igjen viser tester store utslag mellom merker og modeller.

Les også: Mitsubishi gjør helomvending etter sjokkavgjørelse

Det beste kompromisset

For mange nordmenn byr de
nordiske piggfrie vinterdekkene på det beste kompromisset. Stort sett alle testbilene vi kjører i løpet av vinterhalvåret er utstyrt med slike. Erfaringen er at de fungerer bra på de vanligste typene vinterføre, men taper seg der de blir presset mot tøffe snø- og isforhold i den ene retningen og på asfaltegenskaper i den andre.

Vi merker også at produsentene har valgt å prioritere ulike egenskaper. Noen dekk er svake på bart underlag, men bedre på snø og ved lavere temperaturer. Andre har valgt å balansere egenskapene og er dermed sjelden «best» på noe, mens en tredje gruppe er gode som by- og lavlandsdekk, men tåler en fjelltur i ny og ne. Dette er generelt sett et godt valg for bilister bosatt i byer, men som jevnlig trenger dekk for vinterlige kjøreforhold.

Les også: Dette må være det mest vanvittige som har satt sine fire hjul i Norge

Mitt valg

<b>DEKKVALG:</b> Terje Bjørnsen er Norges mest erfarne biltester. Han har kjørt biltester og skrevet om bil siden 1980. 
DEKKVALG: Terje Bjørnsen er Norges mest erfarne biltester. Han har kjørt biltester og skrevet om bil siden 1980. 

Det er ikke god latin å nevne de såkalte «kontinentale vinterdekkene» som alternativ for norske bilister. Jeg har kjørt slike dekk på min privatbil siden 2013 for å følge med på hvordan disse dekkene oppfører seg sammenlignet med de nordiske piggfridekkene.

Riktig dekkmodell er enda viktigere her. De første var en sportslig utgave, de jeg kjører på nå er snøegenskaper prioritert høyt. Mens førstnevnte ikke kjentes spesielt bra på vinterføre, fungerer dagens utgave trygt på vanlige vinterveier.

Den største fordelen har dekkene på våt og bar asfalt. Det betyr også at de egner seg bedre som «overgangsdekk» – altså kan settes på tidligere og tas av senere siden de har gode egenskaper ved høstlige og vårlige kjøreforhold. For en som kjører mest på asfalt og tar en og annen tur på vinterføre i løpet av sesongen er slike dekk noe man etter vår erfaring godt kan vurdere.

<b>TRYGT VALG:</b> Nordiske piggfri vinterdekk har som regel godt balanserte egenskaper. Har bilen gode vinteregenskaper duger de til det meste. 
TRYGT VALG: Nordiske piggfri vinterdekk har som regel godt balanserte egenskaper. Har bilen gode vinteregenskaper duger de til det meste. 

Les også: (+) Akkurat nå er nok dette VWs morsomste bil

Testvinnere vinterdekk

I årets test av nordiske vinterdekk som bladet Motor har gjort sammen med svenske Vi Bilägare er det Continental ContiVikingContact 7 som stikker av med seieren i klassen for piggfrie vinterdekk, foran Nokian Hakkapeliitta R3 og Goodyear Ultra Grip Ice 2. For Continental-dekket fremheves egenskapene som gjør at grepet på is er meget bra til et piggfritt vinterdekk å være.

Michelin X-Ice North 4 er kåret til det beste piggdekket. Det er satt opp med hele 250 pigger i dimensjonen 205/55 R16, noe som er dobbelt så mange som forrige generasjon X-Ice North, og 30 prosent mer enn dekk i samme størrelse fra andre produsenter, ifølge Michelin.

Tett bak Michelin-dekket, med bare litt lavere poengscore, følger Continental IceContact 3 og Nokian Hakkapeliitta 9.

Tyske Auto Bild har testet kontinentale vinterdekk. Vinneren ble Michelin Pilot Alpin 5 foran Bridgestone Blizzak LM 005 og Goodyear UltraGrip Performance.

Mønsterdybde

<b>PIGG PÅ:</b> For mange norske bilister er piggdekk fortsatt det tryggeste dekkvalget.

En undersøkelse utført av Norstat for Codan Forsikring viser at halvparten av oss ikke kjenner til mønsterdybdekravet på vinterdekk. Over halvparten svarer feil på spørsmålet om mønsterdybde, eller at de ikke kjenner til kravet om mønsterdybde på vinterdekk. Snøvær og glatte veier gjør at man må være ekstra forsiktig bak rattet, og passe på at dekkene er gode.

– Riktig svar er tre millimeter. Kravet til mønsterdybde på vinterdekk er minst tre millimeter, mens sommerdekk skal ha minst 1,6 millimeter mønsterdybde, sier Georg Richvoldsen, kommunikasjonssjef i Codan Forsikring.

Frem til første mandag etter 2. påskedag er kravet til mønsterdybde minimum 3 millimeter i Sør-Norge. I de tre nordligste fylkene gjelder kravet frem til 1. mai.

– Du kan enkelt sjekke dekkene dine selv med en tommestokk eller en mønsterdybdemåler, sier Richvoldsen.

Hus å rense dekkene med jevne mellomrom

– Vi kjører stort sett på saltede veier. Da blir dekkene skitne og får dårligere friksjon. Sprayer man på dekkrens, blir veigrepet bedre, uttaler Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.