TEMA VINTERDEKK: Nokian R5

Årets viktigste dekknyhet

Finske Nokian har vært en bestselger på det norske vinterdekkmarkedet i mange år. Nå lanseres et helt nytt piggfritt vinterdekk med spennende varianter og teknologier.

<b>SPENNENDE LANSERING:</b> Nokians nye piggfri vinterdekk kommer i tre hovedvarianter for personbil, SUV og elbil. 
SPENNENDE LANSERING: Nokians nye piggfri vinterdekk kommer i tre hovedvarianter for personbil, SUV og elbil.  Foto: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

Nokian Hakkapeliitta R3 har det stått på dekksiden til over 60 prosent av bilene vi har testet med vinterdekk siden R3-modellen dukket opp i januar 2018.

Og kjenner vi Nokian rett, blir det ikke færre norske biler utstyrt med det nye Hakkapeliitta R5-dekket, den virkelig store nyheten for vinterdekksesongen 2022/23.

Vi snakker selvsagt om et piggfritt vinterdekk, spesialtilpasset for nordiske temperaturer og kjøreforhold.

Mer kontakt

Den finnes i hele 160 varianter, fra 14 til 22 tommer og tre de hastighetsmerkingene Q, R og T for 160, 170 og 190 km/t. Det nye R5-dekket kommer også i tre hovedkategorier; personbil, SUV og elbil, med teknikk tilpasset de spesifikke egenskapene disse biltypene krever.

<b>SEIPING:</b> Det nye mønsteret har fått tettere seiping og bedre vinteregenskaper.
SEIPING: Det nye mønsteret har fått tettere seiping og bedre vinteregenskaper. Foto: Produsent

Basisen er selvsagt den samme for de tre variantene, og Nokian sier at det nye, såkalte Double Block Grip-mønsteret (dekkprodusentene er verdensmestere i fancy navn …) skal gi utmerket grep og kjøreegenskaper. Nokian forklarer det med den stive raden av mønsterblokker som går fra midten og deler seg i to ut mot skulderområdet.

Sammenlignet med forgjengeren har nye Hakkapeliitta R5 40 prosent flere mønsterblokker på skulderen og mellomområdet. Ifølge Nokian resulterer det i fire prosent mer gummi i kontaktflaten mellom dekket og veien, med bedre grep på glatte veier.

Magiske krystaller

I tillegg kommer Arctic Grip-krystallene (nei, sjaman Durek er så vidt vi vet ikke involvert). Nokian forteller at de mikroskopiske krystallene er blandet inn i gummiblandingen og fungerer som integrerte pigger ved at de skaper skarpe og sterke gripekanter i gummien. Nye kommer fram etter hvert som dekket slites. Det skal gi flere forbedringer sammenlignet med forgjengeren R3, hevder Nokian.

FORSTERKET: Sideveggene i SUV-utgaven er forsterket med aramidfibre.
FORSTERKET: Sideveggene i SUV-utgaven er forsterket med aramidfibre. Foto: Produsent
BREMSER BEDRE: Nokian sier det nye dekket har inntil 5,6 meter kortere bremsestrekning på is fra 80 km/t enn forgjengeren.
BREMSER BEDRE: Nokian sier det nye dekket har inntil 5,6 meter kortere bremsestrekning på is fra 80 km/t enn forgjengeren. Foto: Produsent

Bremselengden på is fra 80 til 0 km/t skal være opptil 5,6 meter kortere med R5 enn med R3. Også slaps og våt veibane har vært i fokus: Hovedsporene i dekkbanen er utformet slik at de i best mulig grad skal drenere vekk vann og slaps mellom dekket og veien for å hindre planing på slapset.

Nokian har også endret blokkfordeling i dekkets mønsterdesign for å oppnå stillere og mer komfortabel kjøring. Det skal ha blitt oppnådd ved at antall blokker er økt, men der de enkelte blokkene og sporene er mindre.

Rullemotstanden er drøyt fire prosent lavere enn hos R3, ifølge den finske dekkprodusenten. I den store sammenhengen er det et viktig tall. Nokian har beregnet at hvis alle personbilene som kjører med premium-dekk i Finland, Sverige og Norge brukte Hakkapeliitta R5 gjennom produktets levetid, ville de estimerte drivstoffbesparelsene ha vært 340 millioner liter, og CO₂-utslippene ville ha gått ned med anslagsvis 900 000 tonn.

To spesialversjoner

Hakkapeliitta R5 SUV er utviklet for store og tunge SUV- og crossovermodeller. Aramidforsterkede sidevegger skal gi holdbarhet og beskyttelse under krevende kjøreforhold. Dekkbanen og gummiblandingen er også tilpasset biltypen, der det er lagt vekt på stabilitet, holdbarhet og sikkert veigrep.

SUV: Som forgjengeren kommer også R5 i en SUV-utgaven, spesielt tilpasset de tyngre modellene.
SUV: Som forgjengeren kommer også R5 i en SUV-utgaven, spesielt tilpasset de tyngre modellene. Foto: Produsent

Helt nytt for R5-serien er et EV-dekk spesialutviklet for ladehybrider og elbiler. Nokian sier de har prioritert sikkerhet, komfort og rekkevidde i EV-versjonen. I elbiler kommer støyen som regel fra vindmotstanden eller dekkene.

– Da vi utviklet R5 EV-dekket, fokuserte vi spesielt på lydbølgeisolasjon, uttaler Hannu Onnela, senioringeniør hos Nokian Tyres.

<b>STØYISOLERT:</b> R5 EV har et lag akustisk skum på innsiden, og skal redusere veistøyen. 
STØYISOLERT: R5 EV har et lag akustisk skum på innsiden, og skal redusere veistøyen.  Foto: Produsent

En såkalt SilentDrive-teknologi, der det legges et lag med akustisk skum på innsiden av dekket, skal ifølge Nokian virke svært gunstig på støynivået.

Elbiler er kraftigere og tyngre enn tilsvarende biler med forbrenningsmotorer. Derfor er R5 EV utviklet med en sterkere struktur og forsterket mønsterprofil med en ekstra mengde gummi.

Strukturen skal gi stabilitet, mens slitebanen er designet for å tåle høyt dreiemoment og høye hjulbelastninger. Lavere rullemotstand skal gi bedre rekkevidde, med gummiblanding spesielt optimalisert for elbiler.

Og en aldri så liten gimmick: Alle bokstaver og tall er integrert i dekksiden for å redusere luftmotstanden.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 49 2022