Vinterdekk

Derfor bør du tenke nytt om hva slags vinterdekk du skal velge

De siste årene har gitt oss piggfridekk med mer nyanserte egenskaper. Det er en god ting. 

<b>BALANSERT:</b> Pirellis P Zero Winter-dekk ble lansert i 2019 og har vist seg som et dekk som både har grep om utfordrende vinterføre og bar asfalt. 
BALANSERT: Pirellis P Zero Winter-dekk ble lansert i 2019 og har vist seg som et dekk som både har grep om utfordrende vinterføre og bar asfalt.  Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

Vinterkjøring i Norge er en variert sak. I løpet av en og samme kjøretur kan du sveipe innom alt fra speilblank stålis til tørr asfalt, krydret med alle mulige variasjoner mellom disse ytterpunktene.

Det sier seg selv at en dekkmodell ikke klarer å levere topp egenskaper på alle områder. Du må ta et valg opp mot de kjøreforholdene du opplever, hva slags bil du har og hvilke egenskaper som er viktige for deg.

Les også: Testvinneren er ikke nødvendigvis det rette vinterdekket for deg

En gammel varebil i Gudbrandsdalen krever helt annet fottøy enn en ny Tesla i Stavanger, eller en fire år gammel diesel-SUV i Mosjøen.

Piggfridekk har lenge vært inndelt i to grupper: De nordiske vinterdekkene, og de kontinentale vinterdekkene. Den generelle oppfatningen har vært at kun nordiske piggfridekk passer hos oss.

Trenden har også vært at de ekstreme vinteregenskapene har fått prioritet, der egenskaper på is, hard snø og ved lave temperaturer har vært viktigst. Veldig bra hvis du bor på Drevsjø eller i Karasjok, men ikke like fint om du mest kjører i Øygarden.

GODE ERFARINGER: BMW iX xDrive50 med Michelin Pilot Alpin 5 SUV-dekk.
GODE ERFARINGER: BMW iX xDrive50 med Michelin Pilot Alpin 5 SUV-dekk. Foto: Terje Bjørnsen

Med mild vinter og vått underlag ville sannsynligvis et kontinentalt vinterdekk med mer nordiske egenskaper passet bedre.

Større variasjon

Vi tester mange biler i løpet av vinterdekk­sesongen, og har dermed gode muligheter til å følge med på hva slags vinterdekk bilimport­ørene setter på de nye modellene sine. Og tidlige års nesten unisone oppfatning av at kun de mest vinterlige av de nordiske modellene holder mål, er i ferd med å slå sprekker.

<b>NYTT:</b> Pirelli lanserer Ice Zero Asimmetrico, som skal ha bedre egenskaper på is og våt veibane enn forgjengeren Ice Zero FR. 
NYTT: Pirelli lanserer Ice Zero Asimmetrico, som skal ha bedre egenskaper på is og våt veibane enn forgjengeren Ice Zero FR.  Foto: Produsenten
<b>TUNGT:</b> Michelin Pilot Alpin 5 SUV gir tunge el-SUV-er bedre egenskaper på asfalt enn de mykere vinterdekkene. 
TUNGT: Michelin Pilot Alpin 5 SUV gir tunge el-SUV-er bedre egenskaper på asfalt enn de mykere vinterdekkene.  Foto: Terje Bjørnsen

Det skyldes i hovedsak to faktorer: Særlig elbiler, men også større ladehybrider er svært tunge, og krever andre egenskaper av dekkene enn tidligere – både på mildt og kaldt vinterføre.

I tillegg er endringer i vintervær, veistandard og veivedlikeholdet på vinteren med på å endre forutsetningene for hva som er «riktig» dekkvalg.

To av testbilene vi kjørte sist vinter skilte seg ut mer enn normalt fra den nordiske dekkstandarden. BMW iX xDrive50 med Michelin Pilot Alpin 5 SUV og BMW i4 M50 med Pirelli P Zero Winter. Den norske BMW-­importøren mener at flere kunder vil ha en bedre opplevelse av sine biler med disse dekkene enn med myke, nordiske vinterdekk, og gir BMW-kjøperne valgmulighetene.

MAXXIS: Premitra Ice 5 SUV er et nytt SUV-dekk med bedre egenskaper på is og lavere støynivå enn forgjengeren Presa SUV SS01.
MAXXIS: Premitra Ice 5 SUV er et nytt SUV-dekk med bedre egenskaper på is og lavere støynivå enn forgjengeren Presa SUV SS01. Foto: Produsent

Begge er elbiler, og særlig iX med sine nesten 2,6 tonn er en håndfull for nordiske vinterdekk på tørr og våt asfalt. Med de fastere Pilot Alpin 5 har du langt bedre kontroll under slike forhold.

Vi var også positivt overrasket over hvordan bilen kjentes balansert og kontrollerbar ut med snø og is under hjulene. Den mer sportslige i4 M50 skjuler sine 2,3 tonn under et elegant coupekarosseri, og ble blant annet kjørt på en «Rondane-rundt»-tur med krevende snø- og isforhold.

P Zero Winter er laget for sportslige biler og gir et svært godt totalinntrykk på denne bilen. Veiegenskapene på tørr og våt asfalt er veldig stabile, og selv på vanskelig vinterføre får du ingen ekle overraskelser.

En god kombinasjon

I fjorårets vinterdekktester var Goodyear Ultra Grip Ice 2 og Pirelli IceZero FR to av de nordiske vinterdekkene som gjorde et solid inntrykk også på tørr og våt asfalt.

Jeg kjøpte et sett Goodyear-dekk og satte på min VW Golf GTE. De ble brukt fra midten av november til tidlig i mai på varierte kjøreforhold både i lavlandet og i fjellet på Østlandet.

<b>GOD KOMBINASJON:</b> Goodyear UltraGrip 2 Ice er et nordisk vinterdekk med gode egenskaper også på asfalt. 
GOD KOMBINASJON: Goodyear UltraGrip 2 Ice er et nordisk vinterdekk med gode egenskaper også på asfalt.  Foto: Produsenten

Jeg har kjørt på kontinentale vinterdekk de siste fire vintersesongene. Inntrykket av Goodyear-dekkene ble preget både av den erfaringen, samt de andre dekktypene vi kjørte på våre testbiler.

Kort oppsummert er dette et dekk som effektivt kombinerer trygt vintergrep med fine egenskaper på asfalt, i alle fall på en relativt lett kompaktbil som VW Golf.

Konklusjonen før vinterdekksesongen 2023 er at vi må nyansere egenskapene til de piggfri vinterdekkene langt bedre enn bare å snakke om «nordiske» og «kontinentale» dekk.

Vi kunne heller bruke begreper som lavlandsdekk, asfaltdekk, høyfjells- eller isdekk.

Uansett hva vi velger å kalle dekkene, kan du nå i større grad enn tidligere skreddersy dekkvalget ditt med tanke på biltype, kjøreforhold og personlige preferanser. Det er en svært positiv utvikling.