Eksklusivt forvarsel om fremtidens folke-utstyr

Virus-vognas hemmelighet

Man kunne tro at splitter nye Audi RS6 var utviklet med tanke på forbud mot alt annet enn dagsbesøk på hytta. Men bak en fjong fasade ligger forvarsler om hva du kan vente deg i mer folkelige biler i årene fremover.

Pluss ikon
<b>STYRER MED FIRE HJUL:</b> Bakhjulene på Audi RS6 bidrar til korte svinger i byen og nesten eventyrlig veigrep på lande­veien. Dynamisk styring gjør at rattutslagene og hvor lett bilen er å svinge varierer etter hastighet. Teknikken er på vei over på langt mer folkelige biler.
STYRER MED FIRE HJUL: Bakhjulene på Audi RS6 bidrar til korte svinger i byen og nesten eventyrlig veigrep på lande­veien. Dynamisk styring gjør at rattutslagene og hvor lett bilen er å svinge varierer etter hastighet. Teknikken er på vei over på langt mer folkelige biler. Foto: Eirik Andreas Mortensbakke
Først publisert Sist oppdatert

Norske hytteeiere, bekymrede hyttekommuner, beslutningsivrige politikere og et smittsomt virus må ha vært premissleverandørene da Audi-konstruktørene utviklet den splitter nye prestisjemodellen RS6.

For uinnvidde: RS6 er en ekstrem bil. Den kan til forveksling minne om en stasjonsvogn ikke bare velbeslåtte nordmenn har latt seg friste av. Men sammen med familiebilens fornuftige ytre er RS6 en sistegenerasjons sportsbil med ytelsesgrenser hinsides hva man kan oppsøke på norske veier. RS6 har bagasjeplass og ytre mål som en familiebil, men 600 hestekrefter under panseret og lyden av ekte fireliters V8-er ut av eksospottene. Og med en pris på fra 1,6 til drøyt 2 millioner kroner, plasserer bilen seg i segmentet der ingen ting er overlatt til tilfeldighetene eller trange budsjetter.

Med andre ord; Audis største satsing noensinne på RS-modeller kan fremstå som noe av det minst politisk korrekte og markedstilpassede man kan se for seg. Men ikke om man ser nærmere etter:

For Audis nyutviklede prestisjemodell gir et innblikk i hva som kan bli allemannseie om noen få år. Både i mer folkelige fossildrevne modeller og elbiler.

<b>G-KRAFTMÅLER:</b> Audis fører­miljø fra de store modellene er på vei over i de mindre. Men noen ting er forbeholdt de råeste modellene. G-kraftmåler, for eksempel.
G-KRAFTMÅLER: Audis fører­miljø fra de store modellene er på vei over i de mindre. Men noen ting er forbeholdt de råeste modellene. G-kraftmåler, for eksempel. Foto: Lars-Martin Fossgard

Spesialutstyr mot smitte

Av de 10 kommunene med flest hytter i Norge, ligger syv mer enn 123 kilometer i luftlinje unna hytteeiernes bosted, ifølge eiendomsmeglerbransjens beregninger (median-avstand bosted-hytta for alle hytteeierne sett under ett). Trafikk, svinger og telehiv bidrar til et betydelig antall hytteeiere må kjøre mer enn to og en halv time til hytta − hver vei.

<b>KOMBINASJON:</b> På det ekstreme sports­understellet kanaliseres olje til støtdemperne fra hjulene med mest trykk til hjulene med minst trykk. Ellers fanger luft­fjæringen opp telehiv mens stivt understell sørger for presisjon og veigrep i svingene. 
KOMBINASJON: På det ekstreme sports­understellet kanaliseres olje til støtdemperne fra hjulene med mest trykk til hjulene med minst trykk. Ellers fanger luft­fjæringen opp telehiv mens stivt understell sørger for presisjon og veigrep i svingene.  Foto: Lars-Erik Nygaard

Om de ikke har spesialutstyr.

I vinter har dagsturer vært regelen. Det kan fremstå meningsløst for hytteeiere å kjøre fem timer eller mer på én dag.

Om de ikke har spesialutstyr.

Begrunnelsen for overnattingsforbudet har vært frykt for at virus dukker opp og at syke ikke skal rekke hjem til egen fastlege eller sykehus. Om de ikke har spesialutstyr.

Et slikt spesialutstyr er Audi RS6.

<b>LYNRASK SVIPPTUR:</b> Oslo-Geilo-Oslo går lett som en lek i dagslys på én dag med RS6, men utstyret gjør leken mindre farlig enn i andre ekstrembiler.
LYNRASK SVIPPTUR: Oslo-Geilo-Oslo går lett som en lek i dagslys på én dag med RS6, men utstyret gjør leken mindre farlig enn i andre ekstrembiler.
<b>FLYTTER UTSTYR:</b> Mesteparten av den nyeste og dyreste tekno­logien blir bygget inn i prestisje­modellene. Men allerede er mye på vei til de folkeligere modellene med både elektrisk og fossil drivlinje, sier kommunikasjons­sjef Morten Moum i Møller as.
FLYTTER UTSTYR: Mesteparten av den nyeste og dyreste tekno­logien blir bygget inn i prestisje­modellene. Men allerede er mye på vei til de folkeligere modellene med både elektrisk og fossil drivlinje, sier kommunikasjons­sjef Morten Moum i Møller as. Foto: Ml\øllergruppen
<b>SIGNATURLUKE:</b> Bare dørene, taket og bakluken går igjen fra folke-A6en til Audi. Resten av detaljene er satt sammen spesielt for å gi RS6 et fyrrig kontrafei. Pottene er fortsatt store nok til å kunne sluke et kneippbrød.
SIGNATURLUKE: Bare dørene, taket og bakluken går igjen fra folke-A6en til Audi. Resten av detaljene er satt sammen spesielt for å gi RS6 et fyrrig kontrafei. Pottene er fortsatt store nok til å kunne sluke et kneippbrød. Foto: Lars-Martin Fossgard

Trådløse bremser

Men det er ikke bare evnen til å holde en snittfart nærmere fartsgrensen enn i eiendomsmeglerbransjen kalkyle, som gjør den nye Audi RS6 interessant for langt flere enn bilgale med stor formue eller låneiver.

− Det er vanlig prosedyre: RS-modellene får det råeste og heftigste utstyret i startfasen når teknologien er ny og kostbar. Men etter hvert finner man teknologien igjen i de folkelige modellene, sier kommunikasjonssjef Morten Moum i Audi.

<b>TURTALL OG G-KREFTER:</b> Prioritert visning i dynamisk kjøremodus.
TURTALL OG G-KREFTER: Prioritert visning i dynamisk kjøremodus. Foto: Lars-Martin Fossgard

Audi har en lang merittliste i så måte. Mest kjent er kanskje firehjulsdrift-systemet Quattro som fortsatt gir assosiasjoner til Audis revolusjon av rallysporten på 1980-tallet. Idag er quattro tilgjengelig på alle Audis modeller. Automatgirhendler på rattet stammer også fra Audis sportsmodeller. Idag følger girhendlene med ved valg av rattvariant, uansett bilmodell. Det samme gjelder «virtuell cockpit» − instrumenter vist på skjerm og ikke med fysiske visere og nåler, og headup-display − visning av fart og annen kjøreinformasjon på frontruten.

Også andre bilprodusenter følger samme mønster: Mercedes lanserte for eksempel sitt digitale informasjonssystem på luksusmodeller, men i dag er det skjermbaserte systemet tilgjengelig på de langt mer folkelige modellene.

<b>LEK MED LYS:</b> Både frontlys og baklys leker når bilen starter og stopper, men lysløsninger som gir bedre sikt er allerede på vei over på den nye A3-småbilen til Audi.
LEK MED LYS: Både frontlys og baklys leker når bilen starter og stopper, men lysløsninger som gir bedre sikt er allerede på vei over på den nye A3-småbilen til Audi.

Enkelte av nyvinningene er forbeholdt modeller med forbrenningsmotorer. Andre er utviklet for hissige fossilbiler, men brukes på elektriske modeller også. Som bremsene på den kommende elektriske motstykke til RS-­modellene, GT concept:

− Brake-by-wire, altså bremser uten mekanisk forbindelse mellom pedal og hjul er utviklet av Audi Sport for Formel E-biler, forteller kommunikasjonssjef Morten Moum i Audi. Elektronisk håndbrekk er for lengst allemannseie − etter å ha blitt lansert på toppmodellene.

GT concept vil trolig også bli utstyrt med bakhjulsstyringen som bidrar til å gi nye RS6 spektakulære egenskaper i svinger, både med lav svingradius i bytrafikk og i kjøring på øde landeveier.

<b>DRØYE BREMSER:</b> En sportsbil verdig.
DRØYE BREMSER: En sportsbil verdig. Foto: Lars-Martin Fossgard

Stenger av motor

De tradisjonelle bilprodusentene kvier seg for å kutte ut forbrenningsmotoren. For det første er inntektspotensialet på elbiler både ved salg og vedlikeholdstjenester høyst usikkert. For det andre forventes etterspørselen å bli begrenset av høye priser i alle andre land enn Norge. For å klare EUs krav til flåteutslipp, må alle modellers utslipp av klimagasser strupes.

Produsenter som Ford og Opel har utviklet blodtrimmede småmotorer med mini-utslipp og ytelser tilsvarende mye større motorer. På Audi RS6 er to andre metoder tatt i bruk: Slipper du gassen og lar bilen seile fremover, stenges fire av de åtte sylindrene. RS6 er trass i fire liters V8 biturbo, utstyrt med en elektrisk 48-volts hjelpemotor. Motoren gjør det mulig å kutte forbrenningen når bilen triller og bidrar til raskere og mer smidig oppstart. Batteriene lades gjennom bremsing og når bilen triller.

<b>ELEKTRISK SEILING:</b> En ekstra elmotor i RS6 slår inn når bilen triller, slik at bensinforbruk og utslipp går ned.
ELEKTRISK SEILING: En ekstra elmotor i RS6 slår inn når bilen triller, slik at bensinforbruk og utslipp går ned. Foto: Eirik Andreas Mortensbakke

− Motorkutt og mildhybrid-motoren bidrar til å kutte drivstofforbruket med 15 prosent og utslippet tilsvarende, sier Morten Moum.

Dette er teknologi Audi planlegger å innføre på alle sine fossildrevne modeller etter hvert.

− 4. generasjon av den høyst folkelige A3 lanseres nå. Her finner man igjen både lysutstyr, understell og styring som er hentet fra de store modellene, sier Morten Moum i Audi.

Motor, cm³:  4000

<b>FAMILIEVENNLIG:</b> Gitt solid økonomi er RS6 en kombinasjonsbil for familier og sportslige sjåfører uten frykt for prikker.

Effekt, hk ved o/min: 600

Dreiemoment, Nm ved o/min:
800/2050-4500

Egenvekt, kg: 2075 kg.

Tilhengervekt, kg: 2100 kg

Lengde/bredde/høyde, cm: 499,5/195,1/146

Bagasjerom, liter: 565

Standard dekkdimensjon: 21 tommer

Forbruk, EU-miks l/mil: 1,24

CO₂-utslipp, g/km: 281

0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,6

Toppfart, km/t: 250

Pris fra, kr: 1 605 300

Pris testbil, kr: 2 061 420

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 24 2020