Prøvekjørt: Nye Jeep Wrangler PHEV

Vi vet om noe seige greier som kan stoppe dette råskinnet

Ladbare Jeep Wrangler er her i fornyet utgave. Vi fikk testet de formidable terrengegenskapene på KNAs flotte anlegg på Luksefjell. Men stilt overfor seig masse må selv kvasse offroad-egenskaper gi tapt.

Pluss ikon
<b>FORNYET:</b> Ladbare Jeep Wrangler PHEV i Rubicon-versjon er en offroader av rang og er stinn av karakter. 
FORNYET: Ladbare Jeep Wrangler PHEV i Rubicon-versjon er en offroader av rang og er stinn av karakter.  Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

Den kravler opp bakkene og over glatte fjellpartier som en Volvo Felt. Solide steiner forseres uten at understellet slår nedi, og renner med 50 centimeter dypt sølevann er ingen sak. Motbakker av sand og gjørme går som en lek. Stupbratte bakker der man nærmest henger i sikkerhetsbeltet nedover er heller ingen sak.

KNA Telemarks Offroads anlegg på Luksefjell er full av utfordringer, men ladbare Jeep Wrangler er bygget for å ta mange av dem på strak arm. Mer om det litt lenger ned i saken.

<b>SAHARA PÅ LUKSEFJELL:</b> Den ikoniske grillen på 2024-modellen av Wrangler har fått sorte spalter med nøytrale grå metalliske innfatninger som igjen er rammet inn av karosserifargen.
SAHARA PÅ LUKSEFJELL: Den ikoniske grillen på 2024-modellen av Wrangler har fått sorte spalter med nøytrale grå metalliske innfatninger som igjen er rammet inn av karosserifargen. Foto: Martin Jansen

Et ansiktsløft

I 2021 tok Wrangler steget over i den elektrifiserte verdenen i form av plug in-hybriden 4xe (uttales ”four by e”). Da ble også komfortutstyr som adaptiv cruisekontroll standard. Nå er Wrangler fornyet med enda mer komfort- og sikkerhetsutstyr.

Førerplassen med det vertikale panelet er som før, men med nytt utstyr. Det mest iøynefallende er en helt ny berøringsskjerm som er 31 centimeter bred.

Den har langt bedre oppløsning enn den forrige og operativsystemet fra Android skal være fem ganger så raskt. Navi-systemet er fra Tom Tom og leverer trafikkinformasjon i sanntid.

<b>NYTT OG TRADISJONELT:</b> Det vertikale panelet med store knapper og brytere, med særegenheter som vindusheiser på midtkonsollen, har fått selskap av en moderne berøringsskjerm. 
NYTT OG TRADISJONELT: Det vertikale panelet med store knapper og brytere, med særegenheter som vindusheiser på midtkonsollen, har fått selskap av en moderne berøringsskjerm.  Foto: Martin Jansen
<b>FORGJENGEREN:</b> Sammenlignet med forgjengeren er inngrepene ganske beskjedne. Heldigvis. 
FORGJENGEREN: Sammenlignet med forgjengeren er inngrepene ganske beskjedne. Heldigvis.  Foto: Martin Jansen

Skjermen er nå trådløs kompatibel med Apple CarPlay og Android Auto. I forgjengeren må du bruke ledning. Softwaren kan oppdateres trådløst mens bilen står parkert, såkalt Over The Air (OTA).

Les også: Test: Jeep Wrangler 4xe Rubicon: Alea jacta est, sa Cæsar og krysset Rubicon. Vi dro av gårde i en Rubicon og kastet terningen

Skinntrukket ratt med varme er standard i likhet med 12-veis elektriske skinnseter. Rubicon-versjonen har Nappa-skinn.

Interiøret er oppgradert med nye materialer i stoff og mykere plast (polyuretan). Wrangler kan nå også forvarmes, fra neste år også via app. Ifølge Jeep er mer enn 85 sikkerhetsfunksjoner tilgjengelig, blant annet tretthetsvarsler, filskiftevarsler og skiltlesing. Den har også fått nye sidekollisjonsputer for første og andre rad, som komplementerer dagens sidekollisjonsputer og øker sikkerheten for passasjerene i tilfelle en sidekollisjon.

<b>MANUELT:</b> Fortsatt skikkelig spak for å skifte mellom 2WD, 4WD Auto, 4WD ved behov samt firehjulstrekk i høy- eller lav serie. 
MANUELT: Fortsatt skikkelig spak for å skifte mellom 2WD, 4WD Auto, 4WD ved behov samt firehjulstrekk i høy- eller lav serie.  Foto: Martin Jansen

Les også: Test Jeep Wrangler 4xe Sahara: Her snakker vi karakter som bare biler som Gëlandevagen og Land Rover Defender kan matche

Elektronikk og mekanikk

Det finnes ikke mange nye biler i Norge som er kapable for offroad i ordenes rettebetydning. Toyota Land Cruiser, Mercedes G-klasse, Land Rover Defender og Ford Bronco, pluss noen pickuper, er blant de få. Og Jeep Wrangler.

SNART JUBILEUM: Jeep Wrangler har snart vært produsert i 40 år.
SNART JUBILEUM: Jeep Wrangler har snart vært produsert i 40 år. Foto: Martin Jansen

I Norge fås den i to varianter, Sahara og Rubicon, kun som ladbar hybrid. I likhet med noen av de nevnte offroad-alternativene er den et ikon med legendariske status. Jeep begynte å produsere Wrangler på fabrikken i Toledo. Ohio, i 1986. Den feirer med andre ord snart 40-årsjubileum.

I 2021, i sitt 35.år, tok Wrangler som nevnt steget over i den elektrifiserte verden og ble ladehybrid. Det forhindrer ikke at den fortsatt har rammekonstruksjon, stive aksler, mekanisk forbindelse mellom for- og bakaksel, lavserie, diverse offroad-programmer og 24 centimeters bakkeklaring. I tillegg har bilen en Select Speed Control-­funksjon, en cruisekontroll for kjøring i bratte bakker eller på vrient underlag.

Les også: Sniktitt: Jeep Wagoneer S: Luksus-Jeep med voldsomme ytelser

Rubicon-versjonen har 25 centimeters bakkeklaring, sperrer på begge akslingene samt swaybar-­funksjon som frikobler stabilisatorstagene. 17,3 kWt-batteriet skal holde til en elektriske rekkevidde rundt 40 kilometer. Det er plassert under baksetet og reduserer ikke bakkeklaringen. Det ligger i tillegg så godt beskyttet at Wrangler skal kunne vade i opptil 76 centimeter vann.

KAN STRIPPES:: Nesten alle panelene på bilen kan tas av. Takpanelene er enkle å ta av slik at Wrangler kan bli kabriolet. Andre paneler krever litt mer verktøy. Det følger til og med en egen veske til oppbevaring av bakvinduet.
KAN STRIPPES:: Nesten alle panelene på bilen kan tas av. Takpanelene er enkle å ta av slik at Wrangler kan bli kabriolet. Andre paneler krever litt mer verktøy. Det følger til og med en egen veske til oppbevaring av bakvinduet. Foto: Martin Jansen

Batteripakken øker vekten, men det ekstra dreiemomentet som elmotoren på 107 kW leverer er ingen ulempe for terrengegenskapene. Tvert imot. Batteriet tømmes aldri helt. Total systemeffekt er 380 hestekrefter og 637 Nm. 0–100 km/t går unna på 6,4 sekunder – tre sekunder raskere enn forgjengeren med 2,2-liters diesel. Det er ikke dårlig for en bil på 2,4 tonn som ikke akkurat glimrer med aerodynamiske egenskaper.

Les også: Test: Land Rover Defender varebil: Har all motorkomforten, lyden og overskuddet som vi savnet

Forrædersk underlag

Offroad-området til KNAs anlegg på Luksefjell er stort og har mange «veier» som krever ombygde biler med høyere bakkeklaring og større dekk. Vi får virkelig testet terrengegenskapene til Wrangler, og de imponerer.

<b>KREVENDE FORHOLD:</b> Wrangler ble utsatt for en rekke prøvelser på Luksefjell.
KREVENDE FORHOLD: Wrangler ble utsatt for en rekke prøvelser på Luksefjell. Foto: Martin Jansen

Det kan ikke stikkes under stol at sjåførmotet øker utover dagen, men en våt oktoberdag har gjort underlaget forrædersk. Litt høy og mørk bestemmer jeg meg for å runde av dagen med en siste tur til et område av Luksefjell jeg ennå ikke har testet.

Les også: Test: Ford Bronco Badlands: Den har navn etter en utemmet hest, og helt tam er Ford Bronco ikke.

En liten sidevei ned mot et bekkefar ser tilforlatelige ut. Jeg rygger ned for å ta noen bilder, men da jeg skal returnere blir motet ganske straks blåst mot og erstattet av en smule bekymring. Det merkes raskt at bilen ikke har grep.

<b>MUD WRESTLING:</b> Med all terrain-dekk forvandlet til slicks av seig gjørm må selv Wrangler melde pass.  
MUD WRESTLING: Med all terrain-dekk forvandlet til slicks av seig gjørm må selv Wrangler melde pass.   Foto: Martin Jansen

I stedet for å dra seg rett opp, trekker Jeep-en seg sidelengs mot et tre. Et raskt blikk på dekkene forklarer uføret. Under det tynne dekket av vegetasjon ligger tjukk, seig gjørme. Jeg rygger, men kommer faretruende nær bekkefaret. Svinge mot høyre? Nei. Mot venstre? Ikke der heller.

Les også: Førsteinntrykk: Toyota Land Cruiser: Vi har sett nærmere på helt nye Toyota Land Cruiser

Sporene mellom knastene på all terrain-dekkene er fylt med klissete gjørme tjukk som peanøttsmør. De er i praksis forvandlet til slicks. Verken lavserie eller sperrer kan hjelpe. Her måtte man ha hatt skoveldekk som en Formula Offroad-bil.

Det er bare å krype til korset og be om hjelp. To karer fra KNA dukker straks opp med en eldre Wrangler med kort akselavstand, løftet og med kraftig terrengdekk. Og vinsj, som drar oss ut av gjørme og forsmedelighet.

TEKNISKE DATA

Jeep Wrangler 4xe Rubicon

Motor, cm³:  1995

Elmotor:  107

Batteri, kWt:  17,3

Gir:  8-trinns automat

Effekt, hk:  380

Dreiemoment, Nm:  637

Egenvekt, kg:  2383

Lengde/bredde/høyde, cm:  488/189/184

Akselavstand, cm:  300

Bakkeklaring, cm:  25,3

Vadedybde, cm:  76

Maks taklast, kg: 

Standard dekkdimensjon:  255/75-R17

Forbruk, WLTP l/mil:  0,42

CO₂-utslipp, g/km:  90

Rekkevidde el WLTP, km: 45

AC-lading med 7,2 kW ombordlader: Tre timer 

0–100 km/t, fabrikk, sek:  6,5

Toppfart, km/t:  156

Sahara: Pris, fra kr: 1 288 900

Rubicon: Pris, fra kr: 1 353 900

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn


Denne saken ble første gang publisert 10/10 2024, og sist oppdatert 13/10 2024.

Les også