Prøvekjørt: Nye Jeep Wrangler PHEV
Vi vet om noe seige greier som kan stoppe dette råskinnet
Ladbare Jeep Wrangler er her i fornyet utgave. Vi fikk testet de formidable terrengegenskapene på KNAs flotte anlegg på Luksefjell. Men stilt overfor seig masse må selv kvasse offroad-egenskaper gi tapt.
Den kravler opp bakkene og over glatte fjellpartier som en Volvo Felt. Solide steiner forseres uten at understellet slår nedi, og renner med 50 centimeter dypt sølevann er ingen sak. Motbakker av sand og gjørme går som en lek. Stupbratte bakker der man nærmest henger i sikkerhetsbeltet nedover er heller ingen sak.
KNA Telemarks Offroads anlegg på Luksefjell er full av utfordringer, men ladbare Jeep Wrangler er bygget for å ta mange av dem på strak arm. Mer om det litt lenger ned i saken.
Et ansiktsløft
I 2021 tok Wrangler steget over i den elektrifiserte verdenen i form av plug in-hybriden 4xe (uttales ”four by e”). Da ble også komfortutstyr som adaptiv cruisekontroll standard. Nå er Wrangler fornyet med enda mer komfort- og sikkerhetsutstyr.
Førerplassen med det vertikale panelet er som før, men med nytt utstyr. Det mest iøynefallende er en helt ny berøringsskjerm som er 31 centimeter bred.
Den har langt bedre oppløsning enn den forrige og operativsystemet fra Android skal være fem ganger så raskt. Navi-systemet er fra Tom Tom og leverer trafikkinformasjon i sanntid.
Skjermen er nå trådløs kompatibel med Apple CarPlay og Android Auto. I forgjengeren må du bruke ledning. Softwaren kan oppdateres trådløst mens bilen står parkert, såkalt Over The Air (OTA).
Skinntrukket ratt med varme er standard i likhet med 12-veis elektriske skinnseter. Rubicon-versjonen har Nappa-skinn.
Interiøret er oppgradert med nye materialer i stoff og mykere plast (polyuretan). Wrangler kan nå også forvarmes, fra neste år også via app. Ifølge Jeep er mer enn 85 sikkerhetsfunksjoner tilgjengelig, blant annet tretthetsvarsler, filskiftevarsler og skiltlesing. Den har også fått nye sidekollisjonsputer for første og andre rad, som komplementerer dagens sidekollisjonsputer og øker sikkerheten for passasjerene i tilfelle en sidekollisjon.
Elektronikk og mekanikk
Det finnes ikke mange nye biler i Norge som er kapable for offroad i ordenes rettebetydning. Toyota Land Cruiser, Mercedes G-klasse, Land Rover Defender og Ford Bronco, pluss noen pickuper, er blant de få. Og Jeep Wrangler.
I Norge fås den i to varianter, Sahara og Rubicon, kun som ladbar hybrid. I likhet med noen av de nevnte offroad-alternativene er den et ikon med legendariske status. Jeep begynte å produsere Wrangler på fabrikken i Toledo. Ohio, i 1986. Den feirer med andre ord snart 40-årsjubileum.
I 2021, i sitt 35.år, tok Wrangler som nevnt steget over i den elektrifiserte verden og ble ladehybrid. Det forhindrer ikke at den fortsatt har rammekonstruksjon, stive aksler, mekanisk forbindelse mellom for- og bakaksel, lavserie, diverse offroad-programmer og 24 centimeters bakkeklaring. I tillegg har bilen en Select Speed Control-funksjon, en cruisekontroll for kjøring i bratte bakker eller på vrient underlag.
Les også: Sniktitt: Jeep Wagoneer S: Luksus-Jeep med voldsomme ytelser
Rubicon-versjonen har 25 centimeters bakkeklaring, sperrer på begge akslingene samt swaybar-funksjon som frikobler stabilisatorstagene. 17,3 kWt-batteriet skal holde til en elektriske rekkevidde rundt 40 kilometer. Det er plassert under baksetet og reduserer ikke bakkeklaringen. Det ligger i tillegg så godt beskyttet at Wrangler skal kunne vade i opptil 76 centimeter vann.
Batteripakken øker vekten, men det ekstra dreiemomentet som elmotoren på 107 kW leverer er ingen ulempe for terrengegenskapene. Tvert imot. Batteriet tømmes aldri helt. Total systemeffekt er 380 hestekrefter og 637 Nm. 0–100 km/t går unna på 6,4 sekunder – tre sekunder raskere enn forgjengeren med 2,2-liters diesel. Det er ikke dårlig for en bil på 2,4 tonn som ikke akkurat glimrer med aerodynamiske egenskaper.
Les også: Test: Land Rover Defender varebil: Har all motorkomforten, lyden og overskuddet som vi savnet
Forrædersk underlag
Offroad-området til KNAs anlegg på Luksefjell er stort og har mange «veier» som krever ombygde biler med høyere bakkeklaring og større dekk. Vi får virkelig testet terrengegenskapene til Wrangler, og de imponerer.
Det kan ikke stikkes under stol at sjåførmotet øker utover dagen, men en våt oktoberdag har gjort underlaget forrædersk. Litt høy og mørk bestemmer jeg meg for å runde av dagen med en siste tur til et område av Luksefjell jeg ennå ikke har testet.
Les også: Test: Ford Bronco Badlands: Den har navn etter en utemmet hest, og helt tam er Ford Bronco ikke.
En liten sidevei ned mot et bekkefar ser tilforlatelige ut. Jeg rygger ned for å ta noen bilder, men da jeg skal returnere blir motet ganske straks blåst mot og erstattet av en smule bekymring. Det merkes raskt at bilen ikke har grep.
I stedet for å dra seg rett opp, trekker Jeep-en seg sidelengs mot et tre. Et raskt blikk på dekkene forklarer uføret. Under det tynne dekket av vegetasjon ligger tjukk, seig gjørme. Jeg rygger, men kommer faretruende nær bekkefaret. Svinge mot høyre? Nei. Mot venstre? Ikke der heller.
Les også: Førsteinntrykk: Toyota Land Cruiser: Vi har sett nærmere på helt nye Toyota Land Cruiser
Sporene mellom knastene på all terrain-dekkene er fylt med klissete gjørme tjukk som peanøttsmør. De er i praksis forvandlet til slicks. Verken lavserie eller sperrer kan hjelpe. Her måtte man ha hatt skoveldekk som en Formula Offroad-bil.
Det er bare å krype til korset og be om hjelp. To karer fra KNA dukker straks opp med en eldre Wrangler med kort akselavstand, løftet og med kraftig terrengdekk. Og vinsj, som drar oss ut av gjørme og forsmedelighet.
TEKNISKE DATA
Jeep Wrangler 4xe Rubicon
Motor, cm³: 1995
Elmotor: 107
Batteri, kWt: 17,3
Gir: 8-trinns automat
Effekt, hk: 380
Dreiemoment, Nm: 637
Egenvekt, kg: 2383
Lengde/bredde/høyde, cm: 488/189/184
Akselavstand, cm: 300
Bakkeklaring, cm: 25,3
Vadedybde, cm: 76
Maks taklast, kg:
Standard dekkdimensjon: 255/75-R17
Forbruk, WLTP l/mil: 0,42
CO₂-utslipp, g/km: 90
Rekkevidde el WLTP, km: 45
AC-lading med 7,2 kW ombordlader: Tre timer
0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,5
Toppfart, km/t: 156
Sahara: Pris, fra kr: 1 288 900
Rubicon: Pris, fra kr: 1 353 900
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn