Jeep Gladiator Overland Diesel 3.0 4WD 264 hk Automat

Ut i det grå

560 centimeter lange Jeep Gladiator kan være noe å bryne seg på, så da sjansen bød seg for å la den digre pickupen bryne seg på offroad-anlegget til KNA Telemark på Luksefjell utenfor Skien, kunne vi ikke takke nei. 

<b>VADING:</b> Jeep Gladiator kan vade i 76 centimeters vanndybde uten snorkel. 
VADING: Jeep Gladiator kan vade i 76 centimeters vanndybde uten snorkel.  Foto: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

Gladiator er en outsider i det norske pickup-markedet. Med 2700 kilo hengervekt, laste­kapasitet på drøye 610 kilo og et lasteplan som måler 153 x 144 centimeter (111 cm mellom hjulbuene), legger den seg noe bak storselgere som Toyota Hilux, Ford Ranger og Isuzu D-Max.

Les også: Test: Isuzu D-Max - Arbeidshesten vært i makeup-salongen uten å miste seg selv

Les også: Test: Toyota Hilux - denne har konkurrentene god grunn til å frykte

Les også: Test: Ford Ranger Thunder - Er den verdt de ekstra tusenlappene?

Men det den måtte mangle av lastekapasitet tar den igjen på karakter.

Dette er den kuleste pickupen på det norske markedet. Det er hevet over tvil, mener vi. Hvilke andre pickuper kan skilte med paneler som kan tas av, interiør med dreneringsplugger og portabel Alpine-høyttaler under baksetet? Dessuten er den et 4x4-ikon av rang.

<b>BAD OG BUSH:</b> Det kan kanskje se ut som et sted i Amazonas, men er KNA Telemarks anlegg på Luksefjell. 
BAD OG BUSH: Det kan kanskje se ut som et sted i Amazonas, men er KNA Telemarks anlegg på Luksefjell.  Foto: Produsent

Kuriositet

Vi setter oss inn i en rød Gladiator med en treliters V6-motor som produserer 264 hestekrefter og 600 Nm. Interiøret står i stil til den ikoniske karosseri-utformingen med utvendig hengslede dører. Den lave og bratte frontruten gjør cockpiten intim.

Dashbordet skiller seg kraftig fra alt annet på markedet. Vindusheisene er plassert på det helt vertikale kontrollpanelet og bak et lite lokk skjuler det seg et par USB-innganger og en AUX-kontakt. Manuelt håndbrekk er nesten for en kuriositet å regne i dag.

<b>OVERSIKT:</b> Den bratte frontruten gir god oversikt. 
OVERSIKT: Den bratte frontruten gir god oversikt.  Foto: Martin Jansen

Ved siden av spaken for automatgiret med åtte trinn er det egen spak for å velge trekk på kun bakhjulene eller alle fire. I tillegg kan du velge elektronisk styrt firehjulstrekk etter behov eller permanent i høy- og lavserie.

Les også: Ford F-150 Lightning - plutselig var drømmebilen i Norge

Legg til rammekonstruksjoner, stive akslinger, låsbar differensial på bakakslingen, en bakkeklaring på 25 centimeter og noen kraftige terrengdekk fra BF Goodrich med grove knaster, så ligger det meste til rette for å kunne ta seg frem der asfalten slutter.

<b>KARAKTER:</b> Intim cockpit. 8,4-­tommers berørings­skjerm som er kompatibel med Apple Carplay. Egne knapper for lyd­volum, rattvarme og setevarme, blant annet. Alpine-anlegg med ni høyttalere og subwoofer er standard.
KARAKTER: Intim cockpit. 8,4-­tommers berørings­skjerm som er kompatibel med Apple Carplay. Egne knapper for lyd­volum, rattvarme og setevarme, blant annet. Alpine-anlegg med ni høyttalere og subwoofer er standard. Foto: Martin Jansen

Gjennom gjørma

Det er perfekt Jeep-vær. Regn gjør offroad-løypene gjørmete og sleipe. Den ene «løypa» er mest av alt et basseng av brunt regnvann. Men det byr ikke på nevneverdige problemer for Gladiator som kan vade i over 70 centimeters dybde.

Den drar seg gjennom gjørma med den største selvfølgelighet. Så oppover bakker med sleipe røtter og grov stein. Elektronisk støtte finnes dersom det trengs. Jeep-en har en Selec-Speed-funksjon, en cruisekontroll for terrengkjøring. Du velger hastighet mellom én til åtte km/t. Bilen holder deretter den valgte hastigheten konstant. Du trenger ikke gjøre annet enn å konsentrere deg om styringen.

Dekkenes betydning trer ganske tydelig frem. På Luksefjell-anlegget er det også en annen Gladiator med vanlige vinterdekk. Den sliter noe mer i de verste partiene sammenlignet med versjonen skodd med all terrain-dekk.

<b>GJØRME­BRYTING:</b> Jeep Wrangler Rubicon har differensial­lås på begge akslingene …
GJØRME­BRYTING: Jeep Wrangler Rubicon har differensial­lås på begge akslingene … Foto: Martin Jansen

Lås og sway bar

Vi hopper over i en ladbar hybridversjon av Jeep Wrangler Rubicon. Jeep begynte å produsere Wrangler i 1986 på fabrikken i Toledo, Ohio, og i sitt 35. år tok modellen steget over i den elektrifiserte verdenen i form av plug in-hybriden 4xe (uttales «four by e»).

Les også: Vi Menn Bils test av Jeep Wrangler Rubicon 4xe

Les også: Vi Menn Bils test av Jeep Wrangler Sahara 4xe

Drivlinjen består av en turbo­ladet toliters bensinmotor, to elmotorer, to clutcher og en åttetrinns automatkasse. Den minste elmotoren er plassert foran på bensinmotoren mens en kraftigere elmotor er plassert foran girkassen. Total system­ytelse er 380 hestekrefter og et dreiemoment på 637 Nm.

… men når seipingen og området mellom knastene fylles med seig gjørme må selv Wrangler Rubicon gi tapt. 
… men når seipingen og området mellom knastene fylles med seig gjørme må selv Wrangler Rubicon gi tapt.  Foto: Martin Jansen

Bakkeklaringen og vadedybden er den samme som Gladiator, men Wrangler Rubicon har kortere akselavstand og differensial­sperre på begge akslingene. I tillegg har den en sway bar-funksjon som frikobler stabilisator­stagene, gir lengre fjæringsvei og mer fleksibilitet i ulendt terreng.

Les også: Nye Ford Ranger Raptor - parkerer konkurrentene fullstendig

Ved å låse begge differensialsperrene tvinges alle fire hjulene til å dreie med samme hastighet. Det fordrer lavserie og lav hastighet og gjør underverker for evnen til å dra seg frem i ulendt terreng.

Rubicon-versjonen virker nærmest ustoppelig – helt til tykk gjørme legger seg som lim mellom knastene og i seipingen slik at dekkene blir som slicks. Da må selv Rubicon melde pass.

TEKNISKE DATA

<b>KONSTRUKSJON:</b> Gladiator har ramme­konstruksjon med stive akslinger. En klar fordel ved offroad-kjøring. 

Jeep Gladiator Overland

Motor, cm³:  2987

Gir:  8-trinns automat

Effekt, hk:  264 

Dreiemoment, Nm:  660

Egenvekt, kg:  2360 (personbil)

Lasteplan, lengde/bredde, cm:  153/144

Tilhengervekt, kg:  2700

Lengde/bredde/høyde, cm:  559/189/184

Akselavstand, cm:  349

Bakkeklaring, cm:  25,3

Vadedybde, cm:  76

Standard dekkdimensjon:  255/70R18

Forbruk, WLTP l/mil:  0,96

CO₂-utslipp, g/km:  251

0–100 km/t, fabrikk, sek:  8,6

Toppfart, km/t:  177

Pris, fra kr:  844 900 (varebil)

Pris, fra kr:  1 289 900 (personbil)

Siden 1962

I år er det dermed 60 år siden Gladiator ble presentert for første gang. Etter andre verdenskrig ville Willys-Overland lage en pickup « … for den moderne bonden». Willys-­Overland Truck holdt stand helt til Jeep Gladiator ble presentert i 1962, like før Willys-­Overland Motors byttet navn
til Kaiser Jeep Corporation. Gladiator hadde samme front og samme base som Jeep Wagoneer. Gladiators lave frem­toning og høye bakkeklaring gjorde den unik. Første pickup med firehjulstrekk i kombinasjon med automatgir var den også. Gladiator-navnet eksisterte til rundt 1971. Etter det kom Jeep-pickupene som J-serie samt den mindre Comanche som var basert på Cherokee. Jeep stanset produksjonen av pickuper i 1992.
I 2018 børstet selskapet støvet av Gladiator-­navnet. Dagens versjon hadde verdenspremiere på bilutstillingen i Los Angeles i 2018.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 58 2022