Prøvekjørt: AMG G 63 4x4² og AMG G 63

Du får neppe noe mer ekstremt enn dette

Hvis du tror en vanlig G 63 er en voldsom skapning, så hils på den brutale offroadvarianten G 63 4x4². Vi har kjørt begge under spektakulære forhold på Vestlandet.

Pluss ikon
<b>PÅ FJELLTUR:</b> Den normale G 63 i front, og den enorme Squared-versjonen i bakgrunnen. Med sistnevnte vekker du virkelig oppsikt.
PÅ FJELLTUR: Den normale G 63 i front, og den enorme Squared-versjonen i bakgrunnen. Med sistnevnte vekker du virkelig oppsikt. Foto: Silje Harstad/Mercedes-Benz Norge
Først publisert

Det drar seg mot slutten på det store sommerinnrykket av turister på Vestlandet. Men fortsatt utgjør utvalget av mer eller mindre (helst det siste) velholdte bobiler og turistbusser i alle fasonger en stor andel av trafikken. Særlig på de smale veiene langs våre flotte fjorder, og lengst fremst i køen på de mange fine kjøreveiene opp og ned fjellsidene.

Her er AMG G 63 4x4² – bedre kjent som Squared – virkelig i sitt ess. Eller – for å være helt ærlig – så er den egentlig ikke det. Men mer om det senere.

Les også: Elektriske G-klasse kan snu på femøringen som en stridsvogn

Akkurat nå passer det meg helt utmerket at denne voldsomme, og for turistbuss- og bobilsjåfører tydeligvis skremmende skapningen, gir bortimot automatisk forkjørsrett når veien utover fra Odda er som verst.

Da forsvinner de ut på skjøre veikanter og limer seg inn mot stupbratte fjellsider. For ingen har tydeligvis lyst på en tête-à-tête med Geländewagen i Hulken-versjon.

Les også: Mercedes-AMG G 63 prøvekjørt: Er dette den ultimate smugler-raceren?

<b>FORBLØFFENDE BRA:</b> Med svingete asfaltvei under hjulene gjør en vanlig G 63 et utmerket inntrykk, tross en temmelig terrengbilaktig oppbygning. 
FORBLØFFENDE BRA: Med svingete asfaltvei under hjulene gjør en vanlig G 63 et utmerket inntrykk, tross en temmelig terrengbilaktig oppbygning.  Foto: Terje Bjørnsen

V8-versjon med legendestatus

Da vinker jeg en vennlig takk for hjelpen ut av det steile frontvinduet, der vinkelen neppe har vært endret siden krigens dager, eller i det minste siden Geländewagen ble innrullert i det kongelige norske forsvar tidlig på 1980-tallet.

Mye bilteknologi og Geländewagen-utvikling har rent i havet siden den gang, men uansett hvordan du snur og vender på det, selv i dag – rundt 45 år etter at G-modellen så dagens lys – gjør det grunnleggende designet at du kjenner deg igjen. Det er slik legender oppstår.

En sterk bidragsyter til legendestatusen sitter etter min mening under panseret. V8-motor dukket opp for første gang i 1993 med 500 GE.

AMG begynte selvsagt også å fikle med G-klasse, noe som virkelig skjøt fart fra 1999 da tuningfirmaet ble en del av Mercedes-konsernet. Da kom AMG-utgaven med 5,4 liters V8-motor og 354 hk, og i 2004 ble det virkelig futt i sakene med kompressormating og 476 hk.

<b>HIT, MEN IKKE LENGER:</b> I skråningen på parkeringsplassen er det lov å leke seg med den voldsomme offroadkapasiteten til Squared. Men der stopper moroa for de fleste her i Norge.
HIT, MEN IKKE LENGER: I skråningen på parkeringsplassen er det lov å leke seg med den voldsomme offroadkapasiteten til Squared. Men der stopper moroa for de fleste her i Norge. Foto: Silje Harstad/Mercedes-Benz Norge

Jeg har av og til lurt på hvorfor en i utgangspunktet rendyrket terrengbil skal biffes opp med den bælsterke V8-motoren. Med hånden på hjertet gjør den langt mer nytte for seg i en finslepen sportssedan eller rendyrket gateracer.

Akkurat her og nå, med vinduet på gløtt og en passe gjenklang av V8-bassen fra fjellveggen, kjennes det ut som den mest naturlige ting i verden. Og sementerer tanken om at V8 i Geländewagen var og er en genial kombinasjon.

Les også: Mercedes G 500 prøvekjørt: Lyden av dørlåsen som smekker igjen er som et børseskudd

Herlig lyd, voldsomme krefter

Når jeg kjører en sinna, lav AMG, synes jeg det nesten er flaut å sette motor og eksos i sin mest brautende sportsmodus. I G 63 4x4² derimot kan jeg ikke tenke meg turen uten tordenværet av en motorlyd. Sluppet ut gjennom to klassiske sidepipes under bakdørene på hver side. Det hjelper sikkert også på «fløtt deg faktoren».

<b>NORMAL:</b> Slik ser undersiden av en standard Geländewagen ut. 
NORMAL: Slik ser undersiden av en standard Geländewagen ut.  Foto: Terje Bjørnsen

Etter et lite «tunnel- pådrag» for virkelig å nyte lyden, bestemmer nemlig sjåføren foran seg for å slippe meg forbi med umiddelbar virkning.

Dagens AMG G 63-modell har enda mer krefter å rutte med enn før. Nærmere bestemt jordskjelvaktige 585 hk og 850 Nm. Så kan man med en viss rett hevde at såpass må det være, når så mye vekt og karosseri skal slåss mot elementene. Som klatringen på nesten 1300 høydemeter fra Eidfjord til Dyranut på riksvei 7 over Hardangervidda.

<b>PORTAL:</b> På undersiden av Squared er det lett å se hvordan portalakselen løfter chassiet ca.10 cm høyere fra underlaget. 
PORTAL: På undersiden av Squared er det lett å se hvordan portalakselen løfter chassiet ca.10 cm høyere fra underlaget.  Foto: Terje Bjørnsen

Selvsagt er det ingen tegn på manglende kraftoverskudd, og G 63 4x4² klatrer raskere enn de fleste medtrafikanter opp de varierte stigningene og svingene. Den voldsomme bakkeklaringen på over 35 cm kan bilen takke sine såkalte portalaksler for (se lenger ned i saken), og sammen med offroaddekkene gjør det sitt til at innsatsfaktoren i svingene blir moderat. Da krenger Squared litt som en gammel seilskute, og en lett uling fra hjulene gjør det tidlig klart at andre AMG-modeller er bedre egnet til slike øvelser.

Les også: Mercedes-AMG G500 4×4²: Blir ikke mer ekstremt og massiv enn dette

Har tro på offroadegenskapene

Jeg har god utsikt til den mektige høyfjellssletta her på toppen av Hardangervidda. Selvsagt hadde det vært fristende å bytte ut asfalten med lyng, mose, stein og jord. For det er på offroadegenskapene denne G-varianten virkelig skiller seg ut. Men her i Norge har vi et strengt ferdselsforbud i utmark, skal vi si heldigvis, og villreinen hadde neppe satt pris på oppsynet til Squared om den rullet over vidda.

<b>SAVNER LEIDER:</b> Det er et langt steg å komme seg ned og opp fra Squared. Vrikket ankel er nok en vanlig yrkesskade her. Inntrykket er robust, for å si det mildt. 
SAVNER LEIDER: Det er et langt steg å komme seg ned og opp fra Squared. Vrikket ankel er nok en vanlig yrkesskade her. Inntrykket er robust, for å si det mildt.  Foto: Terje Bjørnsen

Skal man tro amerikanske nettsteder og You Tube-kanaler som driver med offroadkjøring til frokost, lunsj og middag, er imidlertid dette noe av det mest kapable du kan legge ut i ødemarken med. Og i stedet for et ublidt møte med Statens Naturoppsyn ute i det fri, velger jeg å tro amerikanerne, og ruller pent til et planlagt bilbytte på Geilo.

Her venter en standard AMG G 63, og et av de sikkert utilsiktede talentene til «Squared» er å få en vanlig Geländewagen til å virke som en Matchbox-bil i forhold. Likevel er «standard» og «vanlig» noe du i våre dager svært sjelden kan bruke om en G 63. Takket være Manufaktur-opplegget til Mercedes, kan og blir en slik bil skreddersydd nærmest til perfeksjon.

<b>VIKTIGE DETALJER:</b> Skjermutbygging i karbonfiber, 22-tommers offroaddekk og doble eksosrør på hver siden for virkelig å gi V8-lyden fritt spillerom. 
VIKTIGE DETALJER: Skjermutbygging i karbonfiber, 22-tommers offroaddekk og doble eksosrør på hver siden for virkelig å gi V8-lyden fritt spillerom.  Foto: Terje Bjørnsen

Manufaktur gjør hver bil unik

Med den nye faceliftversjonen kan du velge mellom 39 lakkfarger, og gjennom «Manufaktur Kundenwunsch» kan du legge på med noen tusen til. Så sant du synes en lakkpris på 217 000 kroner er greit. Det samme gjelder selvsagt på interiør og andre opsjoner. Utgangspunktet er 37 ulike setetrekk, men også her kan du komme med dine ønsker til Manufaktur-gjengen.

Les også: Prøvekjørt: Mercedes EQS 450 4Matic Manufaktur: Den har ekstrautstyr for over 700 000 kroner

Testbilen har rundt 10 Manufaktur-opsjoner, blant annet fargen olive green metallic og interiør i espresso brown. Men mest oppsikt vekker nok bagasjerommet med båtaktig «dørk» i cherry wood. Drøm det, og du kan høyst sannsynlig bestille det.

<b>BÅT ELLER BIL:</b> Et lite blikk inn i Manufaktur-verdenen, her i bagasjerommet med spesialbestilt båtgulv og skinn i bakdøren. 
BÅT ELLER BIL: Et lite blikk inn i Manufaktur-verdenen, her i bagasjerommet med spesialbestilt båtgulv og skinn i bakdøren.  Foto: Terje Bjørnsen

Manufaktur-avdelingen får likevel ha meg unnskyldt, men også her setter V8-motoren bokstavelig talt tonen. Lydbildet er det samme herlige, men her har motoren mindre masse å kjempe med.

Det sørger for sportsbilaktige prestasjoner, og med en bakkeklaring på «bare» 24 cm føler du deg limt til underlaget når Squared er målestokken. Legg til normale gatedekk; og tross drøyt 2,7 tonn, rammekonstruksjon, samt stiv bakaksel er G 63 forbløffende underholdende og med på leken når asfaltveiene slår krøll på seg.

Dermed er det ikke vanskelig å skjønne at mange hadde ryddet unna plass i garasjen til en G 63. Det er bare en hake her, og det handler ikke overraskende om prisen. Startskuddet går på drøyt 3,8 millioner, mens vår testbil med stor godtepose både fra Manufaktur og AMG letter kontoen for rundt 4,8 millioner. Squared-versjonen er for tiden ikke i salg, men 2023-modellen vi kjørte kostet 5,56 millioner da den var ny.

Om ikke annet, får Squared en vanlig G 63 til å fremstå som et røverkjøp. Med mindre du har et fjell du vil kjøre over, da.

Les også: Mercedes-Benz G 350d prøvekjørt: Venteliste på en dieselbil? Jo, det skjer

<b>DIGITALT:</b> Faceliftutgaven av G 63 har fått siste nytt i betjeningsskjem og infotainment. Da hører selvsagt detaljert offraodinformasjon med. 
DIGITALT: Faceliftutgaven av G 63 har fått siste nytt i betjeningsskjem og infotainment. Da hører selvsagt detaljert offraodinformasjon med.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>SPESIALITET:</b> Muligheten for å sperre differensialene både på for-, bak- og mellomaksel er en særgenhet ved Geländewagen. 
SPESIALITET: Muligheten for å sperre differensialene både på for-, bak- og mellomaksel er en særgenhet ved Geländewagen.  Foto: Terje Bjørnsen

Squared: Geländewagen i 2. potens

Squared-utgaven av AMG G 63 er en helt særegen offroadversjon av en allerede ganske kapabel terrengbil. Helt sentralt i oppsettet er den såkalte portalakselen. Den gjør at man kan løfte karosseriet høyere enn med en vanlig aksel og sørger for en bakkeklaring på 35 cm, mot 24 cm i en standard G-klasse. Det får man til med en ekstra kraftoverføring mellom aksel og hjulnav.

Den enorme bakkeklaringen sørger også for at bilen får bedre angrepsvinkel mot bratt terreng, og som normalt i Geländewagen kan du sperre midtdifferensialen, samt differensialene foran og bak for maksimal fremkommelighet.

<b>GELENDER:</b> Squared er utstyrt med den rene Via Ferrata om du bestemmer deg for en topptur til taket. Meg minner den mest om da Geländewagen ble selve symbolet på jappetid i Norge på slutten av 80-tallet. Da trodde mange den het Gelenderwagen, grunnet alt offroadtilbehøret montert på karosseriet.
GELENDER: Squared er utstyrt med den rene Via Ferrata om du bestemmer deg for en topptur til taket. Meg minner den mest om da Geländewagen ble selve symbolet på jappetid i Norge på slutten av 80-tallet. Da trodde mange den het Gelenderwagen, grunnet alt offroadtilbehøret montert på karosseriet. Foto: Terje Bjørnsen

Squared var i begrenset produksjon for modellår 2023 og Mercedes vil ikke si nøyaktig hvor mange som ble levert. Men ekstra bakkeklaring var ikke nok, Squared måtte selvsagt krydres med heftig offroadoptikk.

Mest synlig er tilvalgsutstyr som plattformen på taket, med kraftige LED-lys i tillegg. Bilen har også 22-toms felger og skjermutbyggingen for de store terrenghjulene er i karbonfiber. Det store reservehjulet sperrer for sikten gjennom bakruten og gjør at bilen er utstyrt med et digitalt bakspeil.

Tekniske data AMG G 63 2025-modell

Motor: V8, biturbo, 3982 cm³

Effekt, hk: 585+20 hk

Dreiemoment, Nm: 850+200 Nm

Egenvekt, kg: 2720

Tilhengervekt, kg: 3500

Lengde/bredde/høyde, cm: 487/198/198

Bagasjerom, liter: 640–2010

Standard dekkdimensjon: 275/50-20

Forbruk WLTP, l/mil: 1,47

0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,4

Toppfart, km/t: 220

Pris fra, kr: 3,8 millioner

Pris testbil, kr: 4,6 millioner

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn