Test: Mercedes-AMG SL 43

Vi håper det ikke er den siste, for bilen er fantastisk

SL-betegnelsen har vært synonymt med roadsteropplevelse av første klasse i snart 70 år. Da mange trodde det var slutt, slår Mercedes voldsomt tilbake. 

Pluss ikon
<b>ROADSTER-TRIP:</b> Den nye SL 43 er en perfekt følgesvenn på deilige norske veier. 
ROADSTER-TRIP: Den nye SL 43 er en perfekt følgesvenn på deilige norske veier.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Det er en av de dagene. En du vet vil bli husket til siste slutt. En perfekt, strålende norsk junidag. Sterke farger, krystallklar luft med fantastiske kjøreveier gjennom daler og over fjell.

Redskapet er et presisjonsverktøy, skreddersydd for å gi deg maksimal kjøreglede i hver sving, på hvert rettstrekk. Den helt nye Mercedes-AMG SL 43.

Etter at den nye SL-modellen debuterte i fjor med to buldrebasser av noen V8-modeller med 476 og 585 hk, er det i år tid for en «basisutgave». I hermetegn, for tross en firesylindret toliter med 381 hk, er det ikke noe som minner om enkel innstegsmodell i bilen jeg kjører.

Ikke så rart, når grunnprisen er på nesten 1,7 millioner, og testbilen er utstyrt slik at den bikker 2,1 millioner. Likevel er den for et røverkjøp å regne sammenlignet med de to V8-modellene; da må du legge på prisen med henholdsvis 800 000 og 1,1 millioner.

Dermed er vi så definitivt i drømmebilland og det er lov å sette svært høye krav til hva en roadstermodell kan tilby. Noen har sikkert fått med seg at det dessverre tynnes kraftig ut i rekkene av åpne bilmodeller.

<b>DET SVINGER:</b> Vår testbil var utsyrt med bakhjulsstyring. Den styrer mot forhjulene under 100 km/t og med over 100 km/t. Det gir en unik kombinasjon av dynamikk og stabilitet. 
DET SVINGER: Vår testbil var utsyrt med bakhjulsstyring. Den styrer mot forhjulene under 100 km/t og med over 100 km/t. Det gir en unik kombinasjon av dynamikk og stabilitet.  Foto: Terje Bjørnsen

I den elektriske bilverdenen er det foreløpig forskrekkelig langt mellom de takløse bilene med appell til entusiastene blant oss.

Glemt er V8-savnet

Det er på ingen måte gitt at de produsentene med åpne biler på programmet vil fortsette med disse modellene. Men Mercedes har i alle fall sørget for at SL tar en runde til, og det på best tenkelig vis.

Les også: Her kan du lese vår prøvekjøring av Mercedes-AMG SL 63 4Matic+

En potensiell skuffelse over mangel på V8-motor får aldri blomstre. Forestillingen om at en firesylindret motor ikke er bra nok i en slik bil er glemt for mange gasspådrag siden.

At firehjulsdriften er erstattet med bakhjulsdrift blåst bort av lynkjapp innstyring, takket være 160 kg lavere vekt og bedre vektfordeling.

Det tar ikke mange milene før den nye SL innsmigrer seg med egenskaper som plasserer den helt i toppen av de totalt syv generasjonene med åpne SL-modeller.

<b>DET HOLDER:</b> Ved hjelp av elektrisk turbo holder fireren trykket oppe selv på lave turtall, og etterhvert som du trykker på de ulike sportsknappene, lager den et utrolig fyrverkeri av lydeffekter. 
DET HOLDER: Ved hjelp av elektrisk turbo holder fireren trykket oppe selv på lave turtall, og etterhvert som du trykker på de ulike sportsknappene, lager den et utrolig fyrverkeri av lydeffekter.  Foto: Terje Bjørnsen

Begynnelsen

SL-kjennerne vet at det begynte med coupémodeller: Racingutgaven i 1952, før det fortsatte med den berømte gateversjonen 300 SL med måkevingedører fra 1954. Den første roadstermodellen dukket opp i 1957 og sørget for at en legende var født.

1955: Folke-roadsteren 190 SL var først ut, og selv om den egentilig ikke er del av selve SL-stamtavlen, er den alt for kul til å bli utelatt av historien.
1955: Folke-roadsteren 190 SL var først ut, og selv om den egentilig ikke er del av selve SL-stamtavlen, er den alt for kul til å bli utelatt av historien. Foto: Produsent

SL-entusiaster vil alltid diskutere hva som er de beste og vakreste utgavene, men min stemme går til modellen som dukket opp i 1963. Sikkert preget av at det var den første SL-modellen jeg selv fikk kjøre.

En langhelg med 280 SL til Stockholm tidlig på 1980-tallet, har gått inn i mine historiebøker. Men også fordi bilen så presist fanger tidsånden fra 60-tallet i utseende og egenskaper.

Den tredje utgaven av SL dukket opp i 1971, og med sine rette linjer og kantete former var den et ekte barn av 70-tallet. Modellen var den første med V8-motor, og oljekrise samt en stor pekefinger rettet mot drivstofftørste sportsbiler, gjorde livet surt for mange klassikere. Men SL overlevde.

Jeg kjørte 350 SL med den minste V8-motoren på 3,5 liter med 200 hk og manuelt gir midt på 80-tallet. På tross av at det var en veldig morsom kombinasjon, fikk du en snikende følelse av å kjøre veteranbil.

Teknikken hadde etter hvert kjørt fra denne SL-modellen, som med produksjonstid fra 1971 til 1989 står som den lengstlevende i SL-historien.

ORDENTLIG: Mercedes har tatt karosseristivheten til et nytt nivå, med ekstrem stabilietet og kvalitetsfølelse i interiøret som et resultat.
ORDENTLIG: Mercedes har tatt karosseristivheten til et nytt nivå, med ekstrem stabilietet og kvalitetsfølelse i interiøret som et resultat. Foto: Terje Bjørnsen
FINT: Med ekstrautstyr til drøyt 400 000 kroner skal det bare mangle at det er fint innvendig, og at setene holder deg i form på lange dagsetapper med massasje og ventilasjon.
FINT: Med ekstrautstyr til drøyt 400 000 kroner skal det bare mangle at det er fint innvendig, og at setene holder deg i form på lange dagsetapper med massasje og ventilasjon. Foto: Terje Bjørnsen

Bringer minnene tilbake

SL 43 gyver løs på de svingete veiene rundt Gaustatoppen, og gir meg mye av den samme følelsen som under lanseringen av den legendariske SL-modellen fra 1989.

1990: Undertegnede i 33 år yngre utgave, på roadtrip i alpene med en av de beste SL-modellene noen sinne.
1990: Undertegnede i 33 år yngre utgave, på roadtrip i alpene med en av de beste SL-modellene noen sinne. Foto: Terje Bjørnsen

Den gjorde ikke bare opp for nesten 20 år med bilutvikling, men tok like godt et jafs 10 år frem i tid også. Masse moderne teknikk som automatisk veltebøyle og avansert flerarmet bakaksel var bare noen av høydepunktene.

Mercedes hadde tatt seg god tid med utviklingen, og blant annet var den strukturelle stivheten i bilen helt unik i roadsterverdenen på den tiden.

Lanseringen i Portugal var like episk som selve bilen, der man etter en dag på Formel 1-banen Estoril utenfor Lisboa, ble sendt på 35 mils roadtrip sørover til Faro. Mercedes hadde med rette stor tro på langturegenskapene i sin nye roadsterperle.

Den fikk også god drahjelp av Mazda MX-5 som debuterte samme år. Sammen fyrte de av startskuddet for det beste tiåret noensinne for roadsterentusiastene.

Feil retning

De to etterfølgerne fra 2001 og 2012 får ha meg unnskyldt for ikke å vekke den samme begeistringen. Bevare meg vel, det er flotte biler, men de bar mer preg av å «hoppe etter Wirkola», enn å etablere en ny standard for SL.

1957: Amerikanerne nøyde seg ikke med 300 SL i coupeversjon, og da de fikk viljen sin var det starten på en unik bilhistorie.
1957: Amerikanerne nøyde seg ikke med 300 SL i coupeversjon, og da de fikk viljen sin var det starten på en unik bilhistorie. Foto: Produsent

De dro dessuten hele konseptet mer i cruiser- enn i sportsretning, og dermed bort fra det i alle fall jeg synes er en riktig kombinasjon i roadstersammenheng.

Også her spiller nok den personlige opplevelsen inn, for aldri har jeg hatt bedre roadsterturer enn i SL fra 90-tallet: Først en uke i Frankrike og Italia i en SL 320-24, så noen år senere i det første møtet med en AMG i form av den helsprø 500 SL 6.0 AMG med 385 hk og lydbilde som et helt NASCAR-felt.

Til slutt høydepunktet med cruising gjennom Italia og Sveits i 600 SL med den silkemyke, seksliters V12-motoren. Bedre bilminner skal det godt gjøres å skape.

1963: 230 SL tok Geneve-utstillingen med storm og skapte et av 60-tallets mest ikoniske bildesign.
1963: 230 SL tok Geneve-utstillingen med storm og skapte et av 60-tallets mest ikoniske bildesign. Foto: Produsent

Flytsonen

Skjønt, den nye SL 43 gjør en heroisk innsats for å bøte på det. Og når jeg tar de siste svingene på dagens 45 mil lange etappe, er det lett å innrømme at SL igjen trykker på alle de riktige roadsterknappene.

1971: De rene linjene til den tredje SL-generasjon overlevde det meste - fra oljekrise på 70-tallet til bilindustriens kjedelig-periode på 80-tallet.
1971: De rene linjene til den tredje SL-generasjon overlevde det meste - fra oljekrise på 70-tallet til bilindustriens kjedelig-periode på 80-tallet. Foto: Produsent

I løpet av turen har jeg funnet den beste langturkombinasjonen av understell-, motor- og eksosoppsett (sport/sport/sport). Ikke for ekstremt, men akkurat en passe dose moro.

Automatkassen er for lengst satt i manuell og all giring foregår med hendlene på rattet. Da har du full kontroll på kraftutviklingen, og slipper at girkassen girer ned når du vil utnytte kraften i mellomregisteret fullt ut.

2001: Den femte SL-generasjonen bygget videre på suksessen fra forgjengeren, med større fokus på komfort enn sport, med blant annet foldetak i metall.
2001: Den femte SL-generasjonen bygget videre på suksessen fra forgjengeren, med større fokus på komfort enn sport, med blant annet foldetak i metall. Foto: Produsent

Men det aller beste tegnet på at roadsteregenskapene er der de skal være: En berusende følelse av å være så til de grader i flytsonen bak et bilratt.

Der milene ruller bekymringsløst av sted, og den eneste tretthetsfølelsen man opplever er slitne smilemuskler etter åtte timer med et fjollete glis rundt munnen.

2012: Den sjette utgaven av SL kunne gjerne ha blitt den siste. Selvsagt en flott bil på alle måter, men uten den enorme tilstedeværelsen fra de mest legendariske SL-utgavene.
2012: Den sjette utgaven av SL kunne gjerne ha blitt den siste. Selvsagt en flott bil på alle måter, men uten den enorme tilstedeværelsen fra de mest legendariske SL-utgavene. Foto: Produsent

Vi Menn Bil mener:

Blir det den siste SL? Det er det ingen som med sikkerhet kan si. Det vi vet er at den nye modellen har utseende, ytelser og egenskaper som uansett skaffer den en plass i historiebøkene.

TESTDATA Mercedes-AMG SL 43

0–100 km/t, sek: 5,0

60–100 km/t, kickdown: 2,4

80–120 km/t, kickdown: 2,9

Støy 100 km/t, dBA: 73,5

Testforbruk, l/mil: 0,9

Rekkevidde i test, km: 770

Misvisning 100 km/t: 96

TEKNISKE DATA Mercedes-AMG SL 43

Motor, cm³: 1991

Effekt, kW/hk: 280/381

Dreiemoment, Nm: 480

Egenvekt, m/fører, kg: 1810

Lengde/bredde/høyde, cm: 470/192/136

Bagasjerom, liter: 213–240

Standard dekkdimensjon: F:255/45ZR19 B:285/40ZR19

Forbruk, WLTP, l/mil: 0,89

CO₂-utslipp, g/km: 201

0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,9

Toppfart, km/t: 275

Pris fra, kr: 1 671 000

Pris testbil kr: 2 121 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 35 2023