Test: Mercedes-AMG SL 43
Vi håper det ikke er den siste, for bilen er fantastisk
SL-betegnelsen har vært synonymt med roadsteropplevelse av første klasse i snart 70 år. Da mange trodde det var slutt, slår Mercedes voldsomt tilbake.
Det er en av de dagene. En du vet vil bli husket til siste slutt. En perfekt, strålende norsk junidag. Sterke farger, krystallklar luft med fantastiske kjøreveier gjennom daler og over fjell.
Redskapet er et presisjonsverktøy, skreddersydd for å gi deg maksimal kjøreglede i hver sving, på hvert rettstrekk. Den helt nye Mercedes-AMG SL 43.
Etter at den nye SL-modellen debuterte i fjor med to buldrebasser av noen V8-modeller med 476 og 585 hk, er det i år tid for en «basisutgave». I hermetegn, for tross en firesylindret toliter med 381 hk, er det ikke noe som minner om enkel innstegsmodell i bilen jeg kjører.
Ikke så rart, når grunnprisen er på nesten 1,7 millioner, og testbilen er utstyrt slik at den bikker 2,1 millioner. Likevel er den for et røverkjøp å regne sammenlignet med de to V8-modellene; da må du legge på prisen med henholdsvis 800 000 og 1,1 millioner.
Dermed er vi så definitivt i drømmebilland og det er lov å sette svært høye krav til hva en roadstermodell kan tilby. Noen har sikkert fått med seg at det dessverre tynnes kraftig ut i rekkene av åpne bilmodeller.
I den elektriske bilverdenen er det foreløpig forskrekkelig langt mellom de takløse bilene med appell til entusiastene blant oss.
Glemt er V8-savnet
Det er på ingen måte gitt at de produsentene med åpne biler på programmet vil fortsette med disse modellene. Men Mercedes har i alle fall sørget for at SL tar en runde til, og det på best tenkelig vis.
Les også: Her kan du lese vår prøvekjøring av Mercedes-AMG SL 63 4Matic+
En potensiell skuffelse over mangel på V8-motor får aldri blomstre. Forestillingen om at en firesylindret motor ikke er bra nok i en slik bil er glemt for mange gasspådrag siden.
At firehjulsdriften er erstattet med bakhjulsdrift blåst bort av lynkjapp innstyring, takket være 160 kg lavere vekt og bedre vektfordeling.
Det tar ikke mange milene før den nye SL innsmigrer seg med egenskaper som plasserer den helt i toppen av de totalt syv generasjonene med åpne SL-modeller.
Begynnelsen
SL-kjennerne vet at det begynte med coupémodeller: Racingutgaven i 1952, før det fortsatte med den berømte gateversjonen 300 SL med måkevingedører fra 1954. Den første roadstermodellen dukket opp i 1957 og sørget for at en legende var født.
SL-entusiaster vil alltid diskutere hva som er de beste og vakreste utgavene, men min stemme går til modellen som dukket opp i 1963. Sikkert preget av at det var den første SL-modellen jeg selv fikk kjøre.
En langhelg med 280 SL til Stockholm tidlig på 1980-tallet, har gått inn i mine historiebøker. Men også fordi bilen så presist fanger tidsånden fra 60-tallet i utseende og egenskaper.
Den tredje utgaven av SL dukket opp i 1971, og med sine rette linjer og kantete former var den et ekte barn av 70-tallet. Modellen var den første med V8-motor, og oljekrise samt en stor pekefinger rettet mot drivstofftørste sportsbiler, gjorde livet surt for mange klassikere. Men SL overlevde.
Jeg kjørte 350 SL med den minste V8-motoren på 3,5 liter med 200 hk og manuelt gir midt på 80-tallet. På tross av at det var en veldig morsom kombinasjon, fikk du en snikende følelse av å kjøre veteranbil.
Teknikken hadde etter hvert kjørt fra denne SL-modellen, som med produksjonstid fra 1971 til 1989 står som den lengstlevende i SL-historien.
Bringer minnene tilbake
SL 43 gyver løs på de svingete veiene rundt Gaustatoppen, og gir meg mye av den samme følelsen som under lanseringen av den legendariske SL-modellen fra 1989.
Den gjorde ikke bare opp for nesten 20 år med bilutvikling, men tok like godt et jafs 10 år frem i tid også. Masse moderne teknikk som automatisk veltebøyle og avansert flerarmet bakaksel var bare noen av høydepunktene.
Mercedes hadde tatt seg god tid med utviklingen, og blant annet var den strukturelle stivheten i bilen helt unik i roadsterverdenen på den tiden.
Lanseringen i Portugal var like episk som selve bilen, der man etter en dag på Formel 1-banen Estoril utenfor Lisboa, ble sendt på 35 mils roadtrip sørover til Faro. Mercedes hadde med rette stor tro på langturegenskapene i sin nye roadsterperle.
Den fikk også god drahjelp av Mazda MX-5 som debuterte samme år. Sammen fyrte de av startskuddet for det beste tiåret noensinne for roadsterentusiastene.
Feil retning
De to etterfølgerne fra 2001 og 2012 får ha meg unnskyldt for ikke å vekke den samme begeistringen. Bevare meg vel, det er flotte biler, men de bar mer preg av å «hoppe etter Wirkola», enn å etablere en ny standard for SL.
De dro dessuten hele konseptet mer i cruiser- enn i sportsretning, og dermed bort fra det i alle fall jeg synes er en riktig kombinasjon i roadstersammenheng.
Også her spiller nok den personlige opplevelsen inn, for aldri har jeg hatt bedre roadsterturer enn i SL fra 90-tallet: Først en uke i Frankrike og Italia i en SL 320-24, så noen år senere i det første møtet med en AMG i form av den helsprø 500 SL 6.0 AMG med 385 hk og lydbilde som et helt NASCAR-felt.
Til slutt høydepunktet med cruising gjennom Italia og Sveits i 600 SL med den silkemyke, seksliters V12-motoren. Bedre bilminner skal det godt gjøres å skape.
Flytsonen
Skjønt, den nye SL 43 gjør en heroisk innsats for å bøte på det. Og når jeg tar de siste svingene på dagens 45 mil lange etappe, er det lett å innrømme at SL igjen trykker på alle de riktige roadsterknappene.
I løpet av turen har jeg funnet den beste langturkombinasjonen av understell-, motor- og eksosoppsett (sport/sport/sport). Ikke for ekstremt, men akkurat en passe dose moro.
Automatkassen er for lengst satt i manuell og all giring foregår med hendlene på rattet. Da har du full kontroll på kraftutviklingen, og slipper at girkassen girer ned når du vil utnytte kraften i mellomregisteret fullt ut.
Men det aller beste tegnet på at roadsteregenskapene er der de skal være: En berusende følelse av å være så til de grader i flytsonen bak et bilratt.
Der milene ruller bekymringsløst av sted, og den eneste tretthetsfølelsen man opplever er slitne smilemuskler etter åtte timer med et fjollete glis rundt munnen.
Vi Menn Bil mener:
Blir det den siste SL? Det er det ingen som med sikkerhet kan si. Det vi vet er at den nye modellen har utseende, ytelser og egenskaper som uansett skaffer den en plass i historiebøkene.
TESTDATA Mercedes-AMG SL 43
0–100 km/t, sek: 5,0
60–100 km/t, kickdown: 2,4
80–120 km/t, kickdown: 2,9
Støy 100 km/t, dBA: 73,5
Testforbruk, l/mil: 0,9
Rekkevidde i test, km: 770
Misvisning 100 km/t: 96
TEKNISKE DATA Mercedes-AMG SL 43
Motor, cm³: 1991
Effekt, kW/hk: 280/381
Dreiemoment, Nm: 480
Egenvekt, m/fører, kg: 1810
Lengde/bredde/høyde, cm: 470/192/136
Bagasjerom, liter: 213–240
Standard dekkdimensjon: F:255/45ZR19 B:285/40ZR19
Forbruk, WLTP, l/mil: 0,89
CO₂-utslipp, g/km: 201
0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,9
Toppfart, km/t: 275
Pris fra, kr: 1 671 000
Pris testbil kr: 2 121 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 35 2023