Prøvekjørt: Aston Martin Vantage F1 Roadster

En liten dose Formel 1

Da Aston Martin entret Formel 1-sirkuset igjen, bestemte de seg for å markere det med en ekstrem versjon av Vantage V8. 

Pluss ikon
<b>FILL IT UP, PLEASE:</b> Aston Martin Vantage F1 Edition ved nedlagte Flaggfjell kro i Etnedal. Nå venter de store og flotte svingene opp Tonsåslinna. 
FILL IT UP, PLEASE: Aston Martin Vantage F1 Edition ved nedlagte Flaggfjell kro i Etnedal. Nå venter de store og flotte svingene opp Tonsåslinna.  Foto: Martin Jansen
Publisert

Noen Sebastian Vettel eller Lance Stroll blir jeg definitiv aldri. Jeg kommer heller aldri til å kjøre en Formel 1-bil eller noe i nærheten.

Denne bilen er trolig det nærmeste jeg kommer, og det er intet dårlig substitutt: Aston Martin Vantage F1 Edition - laget som en feiring av at Aston Martin er tilbake i F1-sirkuset.

Den er omtrent akkurat så vill som den digre hekkvingen og diffusoren signaliserer. Eksosen brøler ikke, men sender ut en skarp og hissig lyd som straks sender tankene til racerbanen.

Motoren er en fireliters V8-motor biturbo, levert av Mercedes-AMG. Det er en uhyre fleksibel motor som er flittig benyttet. Den sitter blant annet i SUV-en Aston Martin DBX der det i toppmodellen er hentet ut 707 hestekrefter.

Les også: Hvis James Bond skulle kjøre SUV, hadde han valgt denne

<b>LAVTFLYVENDE:</b> 535 hestekrefter som alle sendes bakover. 
LAVTFLYVENDE: 535 hestekrefter som alle sendes bakover.  Foto: Martin Jansen

I Vantage F1 har man nøyd seg med 535 hestekrefter. Noe som må sies å være mer enn nok. Det er 25 mer enn standard Vantage V8, og samtlige krefter sendes til bakhjulene. På vått veidekke er dette en bil som krever ens hele og fulle oppmerksomhet.

Strammet opp

Sammenlignet med standard Vantage er styringen og understellet på F1 modifisert for å gi enda mer kontant styrefølelse, mens dempere og fjæring er justert for større virkningsområde.

<b>DIMENSJONER:</b> 21-tommers felger med lavprofildekk. Lime-farget bremsekaliper.
DIMENSJONER: 21-tommers felger med lavprofildekk. Lime-farget bremsekaliper. Foto: Martin Jansen

Et viktig fokuset har vært å sørge for at bilen beholder grepet selv i høy fart over humper.

Vantage kommer normalt med 20-tommers felger som standard, men på F1 har Aston Martin økt til 21.

I tillegg har den dekk med lavere profil, utviklet i samarbeid med Pirelli for å øke veigrepet.

Kanaliseringen av luft er optimalisert for å gi mer marktrykk, noe ikke minst den store hekkvingen sørger for. Til sammen gir det opptil 200 kilo mer marktrykk enn standard Vantage.

<b>VINGE:</b> Noen vil nok mene at den stor hekkvingen er litt mye for en Aston Martin, men den er der for en grunn: marktrykk. 
VINGE: Noen vil nok mene at den stor hekkvingen er litt mye for en Aston Martin, men den er der for en grunn: marktrykk.  Foto: Martin Jansen

Ikke ubarmhjertig

Vi er blitt godt vant til biler som har ulike kjøreprogrammer der karakteren på gassresponsen, styringen, dempingen og stabilitetskontrollen endres etter hvilket program man velger. Som regel finnes et komfortprogram. Ikke i Vantage F1. Du kan velge mellom Sport, Sport+ og Track. Kjøreopplevelsen er deretter.

Les også: Aston Martin One-77 prøvekjørt: Den har én stor svakhet

Understellet er stramt, men faktisk ikke ubarmhjertig. Det virker fleksibelt nok til at bilen ikke spretter på ujevnhetene og gir tilstrekkelig komfort til at bilen kan nytes på norske veier. Noe som jo er et poeng, særlig siden bilen vi testet var Roadster-utgaven.

<b>GODT MILJØ:</b> Alcantara, skinn og karbon. 
GODT MILJØ: Alcantara, skinn og karbon.  Foto: Martin Jansen

Mange knapper

Og apropos rask. Taket legges ned elektronisk på null komma niks. Da er vi samtidig inne på bilens særheter. På midtkonsollen er det tett med store knapper, men ingen av dem er til taket. Den knappen er plassert i døra.

<b>TRYKK:</b> Tette med knapper og aldrende multimediasystem fra Mercedes. 
TRYKK: Tette med knapper og aldrende multimediasystem fra Mercedes.  Foto: Martin Jansen
<b>FØRERSTØTTE:</b> Lime-farget element på sportsseter med Alcantara. 
FØRERSTØTTE: Lime-farget element på sportsseter med Alcantara.  Foto: Martin Jansen

Aston Martin har for øvrig fått kritikk for knappene. De gir litt følelsen av en Doro-telefon for eldre. På den annen side gjør de det svært enkelt å betjene ventilasjon og annet. Det er imidlertid ganske sært å ha én knapp for å låse døren og en annen for å låse opp. Men knappene har ytterligere en positiv effekt: de forsterker cockpit-følelsen.

Les også: Prøvekjørt: Aston Martin Zagota

Bankes inn

Multimediasystemet er også fra Mercedes og av eldre årgang. Det er ikke spesielt fancy, men denne bilen hadde ikke kledd et prangende displaymiljø med 10 000 funksjoner og farger. Dette er ikke en smarttelefon på hjul, men en bil som skal kjøres med minst mulig distraksjon. Den beskjedne skjermen på åtte tommer er således forbilledlig høyt plassert på midtkonsollen.

<b>ROADSTER:</b> Cirka 4,5 meter lang, omtrent like lang som en Porsche 911. 20 centimeter kortere enn Mercedes-AMG SL 63 4Matic+ - som har samme motor, men 585 hestekrefter. 
ROADSTER: Cirka 4,5 meter lang, omtrent like lang som en Porsche 911. 20 centimeter kortere enn Mercedes-AMG SL 63 4Matic+ - som har samme motor, men 585 hestekrefter.  Foto: Martin Jansen

Det som ser ut som karbon, er karbon. Her finnes ikke en eneste flate med simpel plast. Sportssetene er kledd i det italiensk kunststoffet Alcantara og gir godt med støtte.

Les også: Prøvekjørt: Aston Martin V12 Vantage S - raskere enn noensinne

<b>NOE PLASS:</b> 200 liter bagasjerom. Det blir ikke mindre selv om taket felles ned. 
NOE PLASS: 200 liter bagasjerom. Det blir ikke mindre selv om taket felles ned.  Foto: Martin Jansen

Det trengs for bilen er ekstremt hissig. Den er en fest å kjøre, særlig når man overstyrer den åttetrinns girkassa fra ZF med de aggressivt utformede hendlene foran rattet. Trinnene bankes inn. På tørr asfalt limer bilen seg til veien. Her gjelder det å stagge høyrefoten.

Ber om bane

F1 Edition Roadster har en toppfart på 305 km/t og skal greie 0-100 km/t på 3,7 sekunder. Dreiemomentet på 685 Nm er tilgjengelig fra 2000 omdreininger. Med taket av er bilen et herlig spetakkel. Det er ikke spesielt stille med taket på heller.

<b>SYNES:</b> Det er ikke mulig å opptre diskret med denne bilen. 
SYNES: Det er ikke mulig å opptre diskret med denne bilen.  Foto: Martin Jansen

Men pytt, dette er ekstremsport på veien og lyden av bilen gjør det ganske uinteressant å bruke Aston Martin Premium Audio-anlegget.

<b>FORSIKTIG:</b> På vått underlag krever Vantage F1 din hele og fulle oppmerksomhet. 
FORSIKTIG: På vått underlag krever Vantage F1 din hele og fulle oppmerksomhet.  Foto: Martin Jansen

F1 Edition er ikke overraskende den mest banefokuserte av Vantage-versjonene, og skal du ha en slik er det nærmest en forutsetning at du har muligheten til å kjøre den på bane. Først da får man virkelig fullt utbytte av bilen. Og det fortjener både du og Vantage F1.

TEKNISKE DATA

Motor, cm³:  3982

Effekt, hk ved o/min:  535/6000

Dreiemoment, Nm ved o/min:  685/2000-5000

Lengde/bredde/høyde, cm:  449/194/127

Akselavstand, cm:  270

Bagasjerom, liter:  200

Egenvekt, kg:  1645

Standard dekkdimensjon:  F: 255/35ZR21 B: 295/30ZR21 

Forbruk, WLTP l/mil:  1,2

CO₂-utslipp, g/km:  263

0–100 km/t, fabrikk, sek:  3,7

Toppfart, km/t:  305

Pris fra, kr:  2,6 millioner

Pris testbil, kr: 2,7 millioner

Denne saken ble første gang publisert 16/09 2022.

Les også