Lamborghini Urus SE

Klinker til med 800 hestekrefter

SUV-en Urus har vært en stor suksess for Lamborghini. Nå kommer den også som plug i-hybrid med langt flere hestekrefter enn Urus S. 

<b>LADBAR HYBRID:</b> Lamborghini Urus som ladbar hybrid kommer også til Norge. Der første kundene vil trolig få bilen sin i løpet av første eller andre kvartal neste år. 
LADBAR HYBRID: Lamborghini Urus som ladbar hybrid kommer også til Norge. Der første kundene vil trolig få bilen sin i løpet av første eller andre kvartal neste år.  Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

Lamborghini var egentlig veldig tidlig ut med en muskel-SUV. Allerede på midten av 80-tallet kom de med LM002, en bil egnet til å spre skrekk på landeveien.

Ikke så rart. Bokstavene LM står for Lamborghini Militaria. Bilen var opprinnelig et oppdrag fra militæret, men ble en kuriositet for de styrtrike.

Utvendig er den mer enn to meter bred og clutchen skal være beryktet for å være tung og underdimensjonert.

Pirelli-dekkene med 345/70 17-dimensjon var spesialkonstruerte og skal ha kostet 2700 euro per stykk på midten av 80-tallet.

<b>MONSTER:</b> Lamborgini LM002 fra det glade 80-tallet. 
MONSTER: Lamborgini LM002 fra det glade 80-tallet.  Foto: Produsent

Rambo-Lambo

Motoren hentet Lamborghini fra Countach, en V12 på 5,2 liter i kombinasjon med femtrinns manuell girkasse. 450 hestekrefter ble levert og satte Rambo-Lambo i stand til å akselerere fra null til hundre på 7,8 sekunder.

Toppfarten lå rundt 210 km/t. Ikke dårlig for et rundt 2,7 tonn tungt monster på nesten fem meter med en bakkeklaring rundt 30 centimeter. LM002 ble aldri noen masseprodusert bil. Da produksjonen opphørte tidlig på 90-tallet var 301 biler produsert.

Siden ble det SUV-stille fra Lamborghini helt til Urus ble lansert på tampen av 2017 med fireliters V8 med 650 hestekrefter og 850 Nm. Den ble en større suksess enn Lamborghini trolig hadde forestilt seg. Planen var ifølge tyske Auto Bild å selge 3500 biler i året. I 2023 alene ble det solgt 6000 Urus.

Les også: Lamborghini Countach: 70-tallets drømmebil er tilbake

<b>FACELIFT:</b> Designet på panseret er hentet fra Revuelto. 
FACELIFT: Designet på panseret er hentet fra Revuelto.  Foto: Produsenten
<b>ENDRINGER:</b> Ansiktet til Urus SE har fått flere endringer sammenlignet med Urus S (bildet).
ENDRINGER: Ansiktet til Urus SE har fått flere endringer sammenlignet med Urus S (bildet). Foto: © Michele Riccomini - Kormik

Sterkeste Urus

Nå er det klart for et nytt SUV-kapittel hos Lamborghini: Urus som plug in-hybrid. V8-motoren får hjelp av en elektromotor på 141 kW (192 hestekrefter) som er plassert sammen med den åttetrinns automatkassa.

Total systemytelse er 800 hestekrefter og 950 Nm, noe som gjør ladbare Urus betydelig sterkere enn Urus S som har 666 hestekrefter. 0-100 km/t skal gå unna på 3,4 sekunder, mens den trenger kun 11,2 sekunder på å nå 200 km/t. Toppfarten er 312 km/t, noe som innebærer at SE er raskere enn Urus S både i akselerasjon og toppfart.

Elmotoren får energi fra et 25,9 kWt-batteri som er plassert under bagasjerommet, over den elektronisk styrte differensialen. Det sørger også for at Urus SE kan kjøres helt elektrisk i rundt 60 kilometer. Kommer du over 130 km/t i elektrisk modus, slår V8-motoren inn.

<b>GALLARDO-INSPIRERT:</b> Også hekken har fått ny utforming med elementer inspirert av Gallardo. 
GALLARDO-INSPIRERT: Også hekken har fått ny utforming med elementer inspirert av Gallardo.  Foto: Produsenten
<b>FLYTTET:</b> Skiltplaten er flyttet ned og spoiler og diffusor har endret form sammenlignet med Urus S (bildet). 
FLYTTET: Skiltplaten er flyttet ned og spoiler og diffusor har endret form sammenlignet med Urus S (bildet).  Foto: © Michele Riccomini - Kormik

Flere endringer

En eventuell ulempe for kjøredynamikken er at Urus som ladbar hybrid er rundt 150 kilo tyngre enn S-versjonen. Mye av den ekstra vekten er det batteriet på som står for. Understellet er imidlertid blitt kalibrert for å håndtere den ekstra vekten.

<b>KRAFTIG:</b> Urus SE i fargen Arancio Egon. Den ikke bare ser raskt ut, den er rask også. 0-100 km/t skal gå unna på 3,4 sekunder og toppfarten ligger rundt 312 km/t - syv km/t raskere enn Urus S. 
KRAFTIG: Urus SE i fargen Arancio Egon. Den ikke bare ser raskt ut, den er rask også. 0-100 km/t skal gå unna på 3,4 sekunder og toppfarten ligger rundt 312 km/t - syv km/t raskere enn Urus S.  Foto: Produsenten

For det er mer ved Urus SE enn kun ny drivlinje. Den fireliters V8-motoren med twin-turbo er tunet for å jobbe i par med elektromotoren, og Urus SE har et helt nytt datastyrt momentfordelingssystem (torque vectoring) med en elektro-hydraulisk flerplate-clutch som fordeler kreftene variabelt og kontinuerlig mellom for- og bakakselen. Det skal sørge for kreftene hele tiden sendes dit de trengs i firehjulstrekksystemet.

Overføringskassen jobber sammen med den nye og elektronisk styrte limited slip-differensialen på bakakselen som skal gi Urus egenskapene og kjølefølelsen til en vaskekte sportsbil, som det er plenty av i Lamborghinis historie.

Systemene er designet og kalibrert slik at kraftfordelingen, firehjulstrekket og understellet til en hver tid er påskrudd uavhengig om underlaget er asfalten på racingbanen, sanddyner, is eller gjørme, ifølge Lamborghini.

Luftfjæringen justerer bilens høyde etter hvilket kjøreprogram du benytter. I sportsinnstillingen Corsa senkes bilen 1,5 centimeters, mens det er mulig å løfte bilen 7,5 centimeter i forhold til standardinnstillingen.

<b>JUSTERINGER:</b> Feel like a pilot-utformingen av cockpiten har fått noen små justeringer. 
JUSTERINGER: Feel like a pilot-utformingen av cockpiten har fått noen små justeringer.  Foto: Produsenten

Nytt ansikt

Det er ikke bare under skallet det har skjedd endringer. Urus SE har også fått et ansiktsløft med nytt panserdesign som er hentet fra den ladbare superbilen Revuelto - etterfølgeren til Aventador. Andre elementer inkluderer hovedlys med LED matrix-teknologi og ny lyssignatur. Også støtfangeren og grillen har endret design.

Les også: Arvtakeren til Lamborghini Aventador er klar og den er en hybrid av det helt ekstreme slaget

Les også: Alt du trenger å vite om Lamborghini Aventador

Hekken har også fått ny utforming med elementer inspirert av Gallardo. Nummerskiltet er flyttet ned, og ny spoiler og diffusor skal øke marktrykket med hele 35 prosent i høye hastigheter sammenlignet med Urus S. Kjøling og kanalisering av luft er også forbedret.

Urus SE kommer standard med karbonkeramiske bremser og 21-tommers felger kledd med 285/45-dekk foran og 315/40 bak. Den kan imidlertid leveres med felger på hele 23 tommer.

<b>ELEKTRISK:</b> Urus SE kan kjøres helt elektrisk i opptil 60 kilometer. 
ELEKTRISK: Urus SE kan kjøres helt elektrisk i opptil 60 kilometer.  Foto: Produsenten

Kommer til Norge

– Dette blir en viktig bil for oss, sier Christian Gottschalk, daglig leder i Lamborghini Oslo. Han forventer å kunne starte kundeleveringer i løpet første eller andre kvartal neste år. Gottschalk har allerede mottatt flere ordrer på Urus SE og forteller at de fortsatt har noen biler tilgjengelig for leveringer senere i 2025.

Noen billig fornøyelse blir Urus SE selvsagt ikke. Lamborghini har ennå ikke avslørt utslippsdataene, men lavere utslipp gjør at ladbare Urus blir rimeligere enn Urus S som koster over fire millioner kroner der over én million av den totale summen er avgifter til staten

Med dagens avgifter koster en Urus SE rundt 3 750 000 kroner. Hvor mye den vil koste neste år er uvisst på grunn av avgiftspolitikken.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn