Prøvekjørt: Bentley Continental GT Speed
En enestående opplevelse
En helt spesiell bil med en helt spesiell motor - som snart er en saga blott.
Det kan kanskje virke overilt å reise på dagstur til Stockholm for å kjøre en bil i noen timer, men dette var en anledning som det var umulig å takke nei til.
Det bød seg nemlig en mulighet til å kjøre Bentley Continental GT Speed. Slike anledninger kommer ikke rekende på en fjøl, og selv i Bentley-målestokk er GT Speed noe helt spesielt. Under panseret sitter en seksliters W12-motor, og det er bare spørsmål om tid før Bentley kutter den ut.
Dessuten er Speed-modellen den sterkeste og raskeste av bilene fra Crewe.
Det er ikke mange steder i Norden som er tilrettelagt for å kunne kjenne på hva som bor i en bil med 12 sylindre, to turboer, 660 hestekrefter, et dreiemoment på 900 Nm, 0-100-sprint på 3,5 sekunder og en toppfart på 335 km/t.
Heller ikke områdene rundt Stockholm, der 50-sonene er like hyppige som fartskameraene. Noen anledninger byr seg likevel. Den 12-sylindrede bilen er en helt særegen opplevelse. Kreftene virker utømmelige, og jeg kommer aldri i nærheten av å kjenne på det fulle potensialet. Her snakker vi om å pirke borti.
Den 2,3 tonn tunge coupeen skyter fart på en måte som jeg aldri har opplevd maken til. Det skjer så uanstrengt og ubesværlig. Jeg tviler ikke på at den kunne tatt meg til over 300 km/t uten nevneverdige vibrasjoner.
Kreftene håndteres av en åttetrinns dobbeltclutch-girkasse som i Sport-modus sjalter dobbelt så rask som i standard W12-modellen. (Det er litt sprøtt å omtale en W12-modell som standard).
Mye snadder
Motoren og girkassen besørger fremdriften, men det er mye annet snadder under skallet som bidrar til opplevelsen, som luftfjæring med tre kamre og elektronisk styrte stabilisatorstag.
GT Speed ble fornyet i år, og har fått et enda mer bakhjulsvektet firehjulstrekk der 90 prosent av kreftene kan sendes bakover. Opptil 36 prosent kan sendes forover.
Nå har den også fått firehjulsstyring. I lave hastigheter svinger bakhjulene motsatt vei som forhjulene, noe som øker manøvreringsevnen på trange steder, mens de svinger samme vei i høyere hastigheter, noe som gir mer stabilitet i svingene.
Continental Speed er i tillegg den første Bentley-en med elektronisk limited slip-differensial på bakakselen som distribuerer kreftene til hjulet med mest grep.
Nyutviklede karbonkeramiske bremser, med skiver på 420 mm foran, samt 22-tommers felger er også på plass.
Lyd og ulyd
Det brøler godt fra eksosanlegget. Ikke ubehøvlede smell og pang, men en herlig buldring når man girer ned på høyt turtall. Continental GT kan leveres med Titanium Sportseksos fra Akrapovič som opprinnelig ble utviklet for Pikes Peak Continental GT. Det sparer noe vekt, og gir dessuten forbedret gassrespons og noe mer lyd.
En lyd vi derimot gjerne skulle vært foruten er støyen fra lavprofildekkene. Den er ikke påtrengende, men hører likevel ikke hjemme i en så flott bil som har en startpris rett under fire millioner kroner. Lyden kan imidlertid overdøves av et Naim-anlegg på 2200 watt med 18 høyttalere.
Karbon og orgelpiper
Det er selvfølgelig ikke bare drivverk og understell som gjør GT Speed til en særegen opplevelse. Innvendig er behandlet treverk erstattet av karbon som forsterker GT Speeds sportslige karakter. Men fortsatt er analog klokke på midtkonsollen og de tradisjonelle orgelpipene - som åpner og lukker luftspjeldene - på plass.
Skinnet som kler seter og interiør er plukket fra kyr som har beitet i høylandet i Nord-Europa der huden ikke er blitt perforert av insektbitt eller piggtråd. Setene gir en nydelig miks av komfort og sport. Innimellom ser man at Bentley er den del av VW-konsernet og at det er hentet utstyr fra Volkswagens hyller, men som teknikken under skallet er det preparert og tunet av Bentley.
Rett og slett rålekker
Første generasjon Continental GT Speed ble introdusert i 2007 og ble noe nedsettende omtalt som en en britisk VW Phaeton. Mye av teknikken stammet fra VWs toppmodell fra 2003. Nyere Continental har imidlertid hentet byggeklosser fra langt mer moderne Porsche Panamera.
Sammenlignet med første generasjon Continental, så ser dagens versjon langt smidigere og kraftfull ut. Den ser også ut som en sportsbil til tross en lengde på 4,85 meter. Bilen jeg prøvekjørte hadde såkalt Blackline-spesifikasjoner, noe som innebærer at felger, lister grill og andre luftinntak i er i sort finish. I kombinasjon med fargen Julep by Mulliner, en trelags spesiallakk, synes jeg at den ser rett og slett rålekker ut.
Svanesang
Det finnes ikke så mange biler lenger som produseres med 12-sylindret motor, og mye tyder på at det også nærmer seg slutten for W12-motoren som Bentley benytter. Fra 2026 skal selskapet kun selge plug in-hybrider og elektrisk biler, og helt elektrisk fra 2030. Noen W12 i plug in-konfigurasjon er ikke på tale.
Tekniske data
Bentley Continental GT Speed
Sylindre: W12
Motor, cm³: 5950
Effekt, hk ved o/min: 660/5000-6000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 900/1500-5000
Egenvekt, kg: 2348
Lengde/bredde/høyde, cm: 485/197/141
Akselavstand, cm: 285
Bagasjerom, liter: 358
Dekkdimensjon: 275/35-22 (foran), 315/30-22 (bak)
Forbruk, EU-miks l/mil: 1,35
CO2-utslipp, g/km: 311
0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,5
Toppfart, km/t: 335
Pris fra, kr: 3 920 000
Pris testbil, kr: 4 993 000 (inkludert blant annet spesiallakk til 136 000 kroner, karbonkeramiske bremser til 125 000 kroner og Naim-anlegg til 70 000 kroner)
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil