Prøvekjørt: Bentley Continental GT Speed

En enestående opplevelse

En helt spesiell bil med en helt spesiell motor - som snart er en saga blott. 

Pluss ikon
<b>DEN RÅESTE:</b> Continental GT Speed er den mest performance-fokuserte Bentley-modellen. 
DEN RÅESTE: Continental GT Speed er den mest performance-fokuserte Bentley-modellen.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Det kan kanskje virke overilt å reise på dagstur til Stockholm for å kjøre en bil i noen timer, men dette var en anledning som det var umulig å takke nei til.

Det bød seg nemlig en mulighet til å kjøre Bentley Continental GT Speed. Slike anledninger kommer ikke rekende på en fjøl, og selv i Bentley-målestokk er GT Speed noe helt spesielt. Under panseret sitter en seksliters W12-motor, og det er bare spørsmål om tid før Bentley kutter den ut.

Dessuten er Speed-modellen den sterkeste og raskeste av bilene fra Crewe.

Det er ikke mange steder i Norden som er tilrettelagt for å kunne kjenne på hva som bor i en bil med 12 sylindre, to turboer, 660 hestekrefter, et dreiemoment på 900 Nm, 0-100-sprint på 3,5 sekunder og en toppfart på 335 km/t.

<b>PÅKOSTET:</b> Karbon og skinn i fargene Portland og Beluga. 
PÅKOSTET: Karbon og skinn i fargene Portland og Beluga.  Foto: Martin Jansen

Heller ikke områdene rundt Stockholm, der 50-sonene er like hyppige som fartskameraene. Noen anledninger byr seg likevel. Den 12-sylindrede bilen er en helt særegen opplevelse. Kreftene virker utømmelige, og jeg kommer aldri i nærheten av å kjenne på det fulle potensialet. Her snakker vi om å pirke borti.

KNAPPER: En fin miks av knapper, berøringsskjerm og edle materialer.
KNAPPER: En fin miks av knapper, berøringsskjerm og edle materialer. Foto: Martin Jansen

Den 2,3 tonn tunge coupeen skyter fart på en måte som jeg aldri har opplevd maken til. Det skjer så uanstrengt og ubesværlig. Jeg tviler ikke på at den kunne tatt meg til over 300 km/t uten nevneverdige vibrasjoner.

Kreftene håndteres av en åttetrinns dobbeltclutch-girkasse som i Sport-modus sjalter dobbelt så rask som i standard W12-modellen. (Det er litt sprøtt å omtale en W12-modell som standard).

Mye snadder

Motoren og girkassen besørger fremdriften, men det er mye annet snadder under skallet som bidrar til opplevelsen, som luftfjæring med tre kamre og elektronisk styrte stabilisatorstag.

GT Speed ble fornyet i år, og har fått et enda mer bakhjulsvektet firehjulstrekk der 90 prosent av kreftene kan sendes bakover. Opptil 36 prosent kan sendes forover.

<b>LEKRE DETALJER:</b> Orgelpiper og analog klokke. 
LEKRE DETALJER: Orgelpiper og analog klokke.  Foto: Martin Jansen

Nå har den også fått firehjulsstyring. I lave hastigheter svinger bakhjulene motsatt vei som forhjulene, noe som øker manøvreringsevnen på trange steder, mens de svinger samme vei i høyere hastigheter, noe som gir mer stabilitet i svingene.

Continental Speed er i tillegg den første Bentley-en med elektronisk limited slip-differensial på bakakselen som distribuerer kreftene til hjulet med mest grep.

Nyutviklede karbonkeramiske bremser, med skiver på 420 mm foran, samt 22-tommers felger er også på plass.

<b>NYTT OG TRADISJONELT:</b> Helt digitalt instrumentpanel fra VW og håndsydde sting fra Crewe.
NYTT OG TRADISJONELT: Helt digitalt instrumentpanel fra VW og håndsydde sting fra Crewe. Foto: Martin Jansen

Lyd og ulyd

Det brøler godt fra eksosanlegget. Ikke ubehøvlede smell og pang, men en herlig buldring når man girer ned på høyt turtall. Continental GT kan leveres med Titanium Sportseksos fra Akrapovič som opprinnelig ble utviklet for Pikes Peak Continental GT. Det sparer noe vekt, og gir dessuten forbedret gassrespons og noe mer lyd.

<b>BARSK:</b> Lav og lekker.
BARSK: Lav og lekker. Foto: Martin Jansen

En lyd vi derimot gjerne skulle vært foruten er støyen fra lavprofildekkene. Den er ikke påtrengende, men hører likevel ikke hjemme i en så flott bil som har en startpris rett under fire millioner kroner. Lyden kan imidlertid overdøves av et Naim-anlegg på 2200 watt med 18 høyttalere.

<b>FET KOMBO:</b> Blackline-spesifikasjoner i kombinasjon med Julep-spesiallakk gjør at bilen ser råbarsk ut. 
FET KOMBO: Blackline-spesifikasjoner i kombinasjon med Julep-spesiallakk gjør at bilen ser råbarsk ut.  Foto: Martin Jansen

Karbon og orgelpiper

Det er selvfølgelig ikke bare drivverk og understell som gjør GT Speed til en særegen opplevelse. Innvendig er behandlet treverk erstattet av karbon som forsterker GT Speeds sportslige karakter. Men fortsatt er analog klokke på midtkonsollen og de tradisjonelle orgelpipene - som åpner og lukker luftspjeldene - på plass.

<b>ROADTRIP:</b> Selskap av en Bentayga S på Nina fra Vaxholm til Rindö. 
ROADTRIP: Selskap av en Bentayga S på Nina fra Vaxholm til Rindö.  Foto: Martin Jansen

Skinnet som kler seter og interiør er plukket fra kyr som har beitet i høylandet i Nord-Europa der huden ikke er blitt perforert av insektbitt eller piggtråd. Setene gir en nydelig miks av komfort og sport. Innimellom ser man at Bentley er den del av VW-konsernet og at det er hentet utstyr fra Volkswagens hyller, men som teknikken under skallet er det preparert og tunet av Bentley.

Rett og slett rålekker

Første generasjon Continental GT Speed ble introdusert i 2007 og ble noe nedsettende omtalt som en en britisk VW Phaeton. Mye av teknikken stammet fra VWs toppmodell fra 2003. Nyere Continental har imidlertid hentet byggeklosser fra langt mer moderne Porsche Panamera.

<b>STORE DIMENSJONER:</b> 22-tommers felger.
STORE DIMENSJONER: 22-tommers felger. Foto: Martin Jansen

Sammenlignet med første generasjon Continental, så ser dagens versjon langt smidigere og kraftfull ut. Den ser også ut som en sportsbil til tross en lengde på 4,85 meter. Bilen jeg prøvekjørte hadde såkalt Blackline-spesifikasjoner, noe som innebærer at felger, lister grill og andre luftinntak i er i sort finish. I kombinasjon med fargen Julep by Mulliner, en trelags spesiallakk, synes jeg at den ser rett og slett rålekker ut.

Svanesang

<b>SVANESANG:</b> W12-motoren fases snart ut hos Bentley. 
SVANESANG: W12-motoren fases snart ut hos Bentley.  Foto: Martin Jansen

Det finnes ikke så mange biler lenger som produseres med 12-sylindret motor, og mye tyder på at det også nærmer seg slutten for W12-motoren som Bentley benytter. Fra 2026 skal selskapet kun selge plug in-hybrider og elektrisk biler, og helt elektrisk fra 2030. Noen W12 i plug in-konfigurasjon er ikke på tale.

Tekniske data

Bentley Continental GT Speed 

Sylindre: W12 

Motor, cm³: 5950

Effekt, hk ved o/min: 660/5000-6000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 900/1500-5000

Egenvekt, kg: 2348

Lengde/bredde/høyde, cm: 485/197/141

Akselavstand, cm: 285

Bagasjerom, liter: 358

Dekkdimensjon: 275/35-22 (foran), 315/30-22 (bak)

Forbruk, EU-miks l/mil: 1,35

CO2-utslipp, g/km: 311

0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,5

Toppfart, km/t: 335

Pris fra, kr: 3 920 000

Pris testbil, kr: 4 993 000 (inkludert blant annet spesiallakk til 136 000 kroner, karbonkeramiske bremser til 125 000 kroner og Naim-anlegg til 70 000 kroner)

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil