Uwe Gemballa ville redde firmaet
Porsche-prinsens brutale død
Uwe Gemballa var en legende i spesialmarkedet for lynraske og kostbare superbiler. Truet av konkurs etter finanskrisen rotet han seg borti hardbarkede kriminelle.
Han gjorde lynraske luksusbiler enda raskere og pimpet dem opp for sjeiker, russiske oligarker, Hollywood-stjerner og andre med dype lommer og trang til å vise seg frem.
Uwe Gemballa var en legende i tuning- og stylingmarkedet for raske biler, og var etablert som spesialist i Leonberg utenfor Stuttgart i god tid før konkurrenter som Mansory, Hamann Motorsport og Manhart Performance.
Spesialiteten ble etter hvert Porsche, og Gemballa ble gjerne omtalt som Porsche-prinsen.
Men finanskrisen i 2008 gjorde at Gemballa måtte dra i håndbrekket. I 2009 falt salget til åtte millioner euro. I tillegg hadde han en skattegjeld fra tvilsomme eksporttransaksjoner, ifølge Auto Bild.
Det hadde snudd fort.
2007 hadde vært toppåret med en omsetning på rundt 16,2 millioner euro – nær 130 millioner kroner etter årets eurokurs. Særlig hadde han suksess med Mirage GT, av kjennere gjerne betraktet som Gemballas mesterstykke, Den var basert på Porsche Carrera GT. Gemballas versjon kunne fås med 800 hk og kostet minst 700 000 euro.
Han solgte 13 stykker. Det året var alle de rike ekstra rike.
Nær konkurs
I januar 2010 var situasjonen blitt kritisk for Gemballa. Skattevesenet krevde over én million euro i ubetalte skatter og avgifter, inkludert et solid gebyr for det de mente var en noe ruskete håndtering med tyske eksportregler fra Gemballas side.
Gemballa Automobiltechnik GmbH & Co. KG med 46 ansatte var nær konkurs.
Supermekanikeren med businessgenet og det flotte utseendet, undersøkte mulighetene for å sette opp franchise annet sted.
Han kom i kontakt med en lokal forretningsmann i Sør-Afrika ved navn Jerome Saphir. Han ga uttrykk for å være en pasjonert Gemballa-entusiast som ønsket å importere biler. De ble enige om å starte en filial av Porsche-prinsens virksomhet i Johannesburg. En intensjonsavtale om å levere seks superbiler ble undertegnet, og den første bilen ble sendt.
Feil folk
Den 8. februar 2010 steg Gemballa av flyet på OR Tambo lufthavn utenfor Johannesburg for å treffe kompanjongen.
Overvåkningskameraene viste at han ble møtt av en hvit mann med hatt. Om kvelden den 9. februar ringte Gemballa hjem. Han virket desperat og ba kona overføre én million dollar, ifølge Auto Bild.
Hun fikk 24 timer på seg.
Hun forsto at noe var galt: Uwe snakket engelsk i stedet for tysk. Det var siste livstegn etter Gemballa. Han ble etterlyst, men uten resultat.
Tidlig i oktober 2010 ble liket av ham funnet i en grunn grav på en gammel kirkegård i Lotus Gardens utenfor Pretoria. Liket var pakket inn i plastposer surret sammen med lerretstape. Obduksjonen viste at dødsårsaken var kvelning. Han var også skutt i hodet.
Gemballa hadde definitivt blandet seg med feil folk. Som tsjekkiske Radovan Krejcir. Han tilhørte i mange år det organiserte, kriminelle miljøet i Tsjekkia.
Etter en arrestasjon i 2005 fant han det best å rømme landet. To år på Seychellene fulgte, før han slo seg ned i Sør-Afrika i bydelen Bedfordville i Johannesburg.
På kort tid ble han en del av millionbyens storkriminelle. Han var søkkrik, men manglet likevel penger.
Radovan Krejcirs organisasjon jobbet intenst med å få hans hundrevis av millioner kroner i euro og dollar fra kontoer i Luxembourg og andre skatteparadis inn i Sør-Afrika.
Les også: – Jeg har nettopp måttet fortelle din mor at jeg kommer til å være død om et kvarters tid
Pengevasking
I Uwe Gemballas desperate jakt etter forretningspartnere, så Radovan Krejcir en mulighet til pengevask i Sør-Afrika – der den omfattende korrupsjonen effektivt kvalte forsøkene på å finne ut hvorfor sørafrikanske rand ynglet helt av seg selv i visse finansmiljøer.
Ifølge bladet Stern skal Gemballa ha uttrykt en viss reservasjon i sin e-post-korrespondanse med Jerome Saphir, som egentlig het Jerome Safi og som var Krejcirs mann. Likevel ble det utarbeidet en kontrakt på 26 sider for salget av Gemballas biler i Johannesburg.
Tyskeren gikk med på å sende den første bilen. Kontanter tilsvarende åtte millioner kroner i valutaene euro og dollar skulle plasseres i hemmelige rom.
Men da bilen kom til Johannesburg var ikke pengene der. Om Gemballa ikke hadde samvittighet til å gjennomføre sin «muntlige» del av avtalen, forblir et ubesvart spørsmål.
At han reiste til Sør-Afrika for å forsøke å løse problemet, viser at han følte seg relativt trygg. I beste fall var det naivt.
Torturlignende mishandling
En av Krejcirs menn ga i 2016 ut boken «The African Godfather».
Jaroslav Knemta gir der et bilde av hva som skjedde etter at Uwe Gemballa satte seg i bilen utenfor flyplassen. Forfatteren hevder at serbiske Veselin Laganin var den som hentet Gemballa. Laganin hadde krigserfaring fra Balkan, og drev stort i narkotika i sitt nye hjemland.
Ifølge Knemta ble Gemballa kjørt til en bygning i Edenvale, noen få kilometer fra flyplassen. Ivan Savov sto som leietager av bygningen. Savov samarbeidet med Radovan Krejcir. Så fort Gemballa var innenfor døren, startet mishandlingen av 55-åringen. Beskjeden fra Krejcir var kort og godt at han skulle ha sin million dollar som avtalt.
Det har ikke kommet frem om Gemballa hadde mottatt pengene som skulle fulgt bilen, eller om Krejcir rett og slett forsøkte å presse en tilsvarende sum ut av tyskeren fordi han hadde brutt avtalen.
Utmattet og forslått foreslo forretningsmannen selv at han kunne få overført penger fra Tyskland. Men det var ikke penger å hente. Det må Uwe Gemballa ha visst. Trolig var samtalen på engelsk med kona i Tyskland en måte å varsle henne om at han var i fare.
Knemta skriver at gjengen – ledet av en småkriminell ved navn Thabiso Mpye – hadde surret hodet til Gemballa inn med tape. Mpye skal ha sittet på brystet hans til tyskeren døde av kvelning.
Les også: Mystiske spøkelsesskip og uoppklarte forlis – ingen vet hva som skjedde
Korrupt politisjef
Da liket av Gemballa ble funnet drept ble Krejcir umiddelbart mistenkt. Koblingen mellom Safi og den tsjekkiske undergrunnsbossen var kjent.
Toneangivende sørafrikanske medier var kritiske til politietterforskningen. Avsløringene om korrupsjon økte i antall.
Avisen og nettstedet Mail & Guardian satte sine skarpeste gravejournalister på jobben. Som et resultat fikk Joey Mabasa, sjefen for etterforskningsavdelingen i provinsen Gauteng sparken i 2011.
Linken til organisert kriminalitet – inkludert Radovan Krejcir var åpenlys. Blant annet hadde konene et felles firma, kalt Radlochron.
Provinsen med nær 13 millioner innbyggere omfatter storbyer som Johannesburg og Pretoria. Mabasa var med andre ord en svært mektig polititjenestemann.
Les også: Mammas grufulle hemmeligheter: – Ikke spør, det er verre enn du tror
Gemballas underverker
Uwe Gemballa bygget seg opp et renommé som den beste Porsche-tuneren.
Allerede i 1981 stiftet Uwe Gemballa selskapet G-Topline Automobiltechnik GmbH & Co i Leonberg utenfor bilbyen Stuttgart. Inntil da jobbet han mest med å modifisere interiør for BMW og Porsche.
Selskapet spesialiserte seg på å bygge om og oppgradere eksklusive sportsbiler. Mest Porsche. Men selskapet jobbet også med modifiseringer for Mercedes-Benz.
I 81 jobbet firmaet frem aerodynamiske endringer for Porsche 911, 924 og 928. Samme år tok firmaet oppdrag for kunder i Midtøsten. Gemballa brukte tryllestaven på Rolls-Royce, Ferrari og Mercedes-Benz. Bilene fra Gemballa fikk raskt verdensry.
I årene fremover bygget de blant annet en bil for dekkfirmaet Fulda – til en pris av fire millioner norske kroner. Flere modeller fulgte. Avalanche med 650 hester var basert på Porsche Carrera S. I 2006 kom legenden Mirage GT basert på Porsche Carrera GT. Kun 25 stykker er produsert. (En ble ødelagt i New York i påsken. Video ligger på YouTube.)
I 2009 kom Gemballa MIG basert på Ferrari Enzo. Bruktpris – hvis du finner en av de fem produserte til salgs – ligger over 15 millioner norske kroner. Samme år kom også en 750-hesters Tornado basert Porsche Cayenne Turbo.
Selskapet gikk konkurs i 2010. Den tidligere administrerende direktøren Andreas Schwarz og investoren Steffen Korbach kjøpte rettighetene til varemerkene og drev videre. Superbilene fortsetter å komme. Mistrale har oppstått fra Porsche Panamera, og en ny Tornado så dagens lys i 2011. Selskapet har også tunet superbiler som McLaren 12C.
Uwe Gemballas sønn Marc Philipp Gemballa har etablert sitt eget firma, men er i konflikt med Gemballa GmbH over navnerettigheter.
Kilder: Gemballas nettsider, Auto Bild, Wikipedia.
Slapp først unna
Mpye ble hanket inn et par uker etter at liket ble funnet. Han tilsto mordet.
Straffen på 20 år ble redusert fordi han tilsto ved arrestasjonen. Dommeren plusset på ett år for forakt for retten. Mpye lo hele tiden.
Ikke før 2015 ble medhjelperne Thabo Mohapi, Kagiso Ledwaba og Garlond Holworthy stilt for retten. Alle ble dømt til 18 år for medvirkning til kidnapping og mord.
Ingen av dem nevnte Radovan Krejcir. Han ble aldri siktet for ugjerningen.
Men Mail & Guardian og privatetterforsker og tidligere politimann Paul O’ Sullivan slapp ikke Krejcir.
Det gjorde heller ikke Ludi Schnelle i avdelingen for organisert kriminalitet i det sørafrikanske politiet.
Etterforskningen fikk også hjelp av tysk politi og Interpol. Mail & Guardian satte Krejcir i direkte eller indirekte sammenheng med til sammen syv mord siden 2009. Blant dem Veselin Laganin, gambling- og stripteasekongen Lolly Jackson og sikkerhetskonsulenten og «underverdenens konge» Cyril Beeka.
I 2016 var ferden slutt for den brutale tsjekkeren.
Da smalt høyesterettsdommer Colin Lamonts klubben i bordet i South Gauteng High Court. Radovan Krejcir ble dømt til 35 års fengsel for forsøk på narkohandel, mordforsøk og kidnapping.
Dømt i Tsjekkia
Sitter han tiden ut, er han 82 år når han slipper ut. Blir han utlevert til Tsjekkia, venter en usonet dom han fikk in absentia i 2012. Den lyder på 12 år for bedrageri.
Gemballas firma ble slått konkurs allerede i april 2010; måneder før gründeren ble funnet død.
Varemerket ble kjøpt av den tidligere direktøren for selskapet, Andreas Schwarz, sammen med investoren Steffen Korbach. Gjennom Gemballa GmbH (AS) lever legenden Uwe Gemballas livsverk videre.
Kilder: Jaroslav Kmenta; The Godfather African, Mail & Guardian, Stern, Auto Bild, The Guardian, Wikipedia.
Denne saken ble første gang publisert 08/05 2020, og sist oppdatert 11/02 2021.