9 millioner biler sjekket
De verste og beste bruktbilene
Denne store bruktbilundersøkelsen gir gode indikasjoner på hva du skal se ekstra opp for ved et bruktbilkjøp. Her ser du de beste og verste bruktbilene som selges på det norske markedet.
Å kjøpe bruktbil kan være en uoversiktlig og risikabel affære. En av de største utfordringene er å få verifisert at bilens kilometerstand er korrekt.
I mange tilfeller stemmer ikke kilometerstanden overens med hvor langt bilen faktisk er kjørt – fordi selgeren har tuklet med kilometertelleren for å få bilen til å fremstå mer attraktiv.
Tvilsom servicehistorikk og skjulte skader fra ulykker er andre elementer som bidrar til risikoen. Det er ikke uten grunn at klage på bil er det som hyppigst behandles i forbrukertvistutvalget.
Sjekker med tysk grundighet
En god rettesnor for bruktbilkjøp er TÜV-rapporten.
Hvert år lager det tyske kontroll- og sertifiseringsselskapet TÜV (Technischer Überwachungsverein) omfattende statistikk over feil de har funnet ved biler som har vært til kjøretøykontroll.
TÜVs kontroller omfatter i hovedsak det som har med bilenes sikkerhet, driftssikkerhet og utslipp å gjøre. Selvforskyldt skade eller for eksempel utslitte dekk tas ikke med i statistikken.
For 2021-rapporten ble nesten ni millioner biler TÜV-testet og sjekket for feil:
– Hvis du vil se deg om etter en brukt bil uavhengig av produsenter, verksteder, forhandlere og velmenende råd fra venner, er TÜV-rapporten 2021 en verdifull hjelp, mener tyske Auto Bild som har viet rapporten et helt nummer.
Vedlikehold har betydning
Mens statistikken fra 2014 viste at det var betydelige feil – feil som må repareres – ved nesten hver fjerde bil, er det feil å påpeke ved hvert femte kjøretøy i TÜV-rapporten for 2021.
Auto Bild mener det er verdt å nevne at selv om en bilmodell gjør det dårlig i den generelle sjekken, så betyr ikke det nødvendigvis at de er teknisk svake fra fabrikk.
Utilstrekkelig stell og vedlikehold kan være årsakene til problemet. Det gjelder særlig rimelige bilmodeller.
En kostbar Porsche tas som regel bedre vare på enn en billigmodell som mister mye av verdien i løpet av 5–6 år.
Gode nyheter: Frekvensen av betydelige mangler i TÜV-kontrollen har blitt lavere enn fjoråret. Med 19,9 prosent er det en forbedring på 0,6 prosent.
Likevel får altså hver femte bil anmerkninger i kjøretøykontrollen på grunn av betydelige mangler: Oljelekkasje, slitasje i hjuloppheng, samt defekte eller feiljusterte lys er gjengangere.
Her er en nærmere kikk på de viktigste favorittmodellene, samt hvilke biler du skal nærme deg med større aktsomhet, ifølge den ferske TÜV-undersøkelsen.
Les også: Denne amerikaneren skal knuse alle andre superbiler
Bilene med minst feil
3 år
Mercedes GLC →1,7 %
Mercedes B-klasse →2,2 %
Opel Insignia →2,2 %
Porsche 911 →2,2 %
Mercedes SLC →2,4 %
5 år
Porsche 911 →2,7 %
Porsche Macan →3,8 %
Mercedes GLE →4,5 %
Mercedes SLC →4,6 %
VW Golf Sportsvan →4,8 %
7 år
Porsche 911 →4,1 %
Audi TT →7,3 %
Mercedes B-klasse →7,8 %
Toyota Auris →8,6 %
VW Touareg →8,6 %
9 år
Porsche 911 →6,7 %
Mercedes SLK →7,5 %
Audi TT →10,0 %
Mitsubishi ASX →11,5 %
Audi Q5 →12,2 %
11 år
Porsche 911 →9,6 %
Audi TT →14,8 %
Honda Jazz →14,8 %
BMW X1 →15,9 %
VW Golf →17,1 %
Bilene med mest feil
3 år
Dacia Duster →11,1 %
Ford Galaxy →10,4 %
Ford S-Max →9,9 %
Ford Mondeo →9,0 %
Citroën C4 Cactus →8,9 %
5 år
I mange år brukte Vi Menn den tyske DEKRA-undersøkelsen som basis for kvalitetsvurdering av brukte biler. Men nå lager ikke DEKRA slike undersøkelser lenger. Bakgrunnen er at bilbransjen i Tyskland i økende grad tilbyr en forhåndssjekk på verksted, der målet er å utbedre feil og mangler før den offisielle kjøretøykontrollen. Ulike rutiner hos de forskjellige merkene gjør at det er vanskelig å skille mellom kvaliteten på bilen og kvaliteten på verkstedsjekken. Utfordringen er størst på nyere biler, sier DEKRA.
VW Sharan →20,3 %
VW Passat CC →19,8 %
Dacia Duster →16,0 %
7 år
VW Passat CC →25,3 %
VW Sharan →24,2 %
VW Passat →22,5 %
Ford Galaxy →22,3 %
9 år
Kia Picanto →29,7 %
Renault Clio →29,2 %
Fiat Punto →29,0 %
Ford Galaxy →28,4 %
VW Passat CC →28,1 %
11 år
Hyundai Tuscon →34,0 %
Mazda 5 →33,0 %
Nissan Qashqai →32,9 %
Citroën C4 →32,7 %
Peugeot 207 →31,9 %
Vi har tatt bort biler som ikke har vært solgt i Norge, eller finnes i svært lite antall
Sjekkliste ved bruktbilkjøp
1. Skriv alltid kontrakt.
2. Undersøk bilens kilometerstand og årsmodell.
3. Undersøk om bilen har hatt skade.
4. Undersøk om det er heftelser på bilen.
5. Undersøk eierforhold.
6. Undersøk om bilens servicehefte er komplett.
7. Undersøk bilen nøye. Ta eventuelt en NAF-test.
8. Undersøk om bilen er EU-godkjent.
9. Sørg for å få med garanti utover de alminnelige reklamasjonsreglene