4x4-legende
Eventyret startet for 70 år siden
For å finne spiren til Toyota Land Cruiser må vi 70 år tilbake i tid.
Land Cruiser har sine aner tilbake til Toyota BJ, det første firehjulsdrevne kjøretøyet fra Toyota.
Kort etter oppstarten av Koreakrigen i 1950 fikk Toyota en forespørsel fra US Army og japanske politistyrker om å produsere en type Jeep og en lastebil som M-621 – i Norge kjent som M-6.
Målet var å lage en lett og anvendelig bil som kunne brukes både av sivile og militære.
Før andre verdenskrig hadde Toyota produsert firehjulstrekkere for den japanske hæren, og basert på erfaringene presenterte Toyota i 1951 en Jeep-type.
Den ble kjent som Toyota Jeep, men siden Jeep var et registrert varemerke hos Willys Overland Motors, ble den kalt BJ. Med en 3,4 liters sekssylindret motor vant den raskt anerkjennelse for sin robusthet og evne til å kjøre hvor som helst.
Toyota Land Cruiser 20-serien
I 1954 ble den siste BJ, type 25, gitt navnet Land Cruiser – et navn som er blitt brukt siden. Land Cruiser hadde kortere akselavstand og en rundere form.
Den kom i 1955 med en sekssylindret 3,9 liter med 105 hk – datidens sterkeste motor i sin klasse. Stofftaket ble skiftet ut med karosseriplater og den fikk vanlige vinduer til å åpne.
Komforten ble betydelig forbedret, for lastebilfjærene ble skiftet ut med deler fra Toyota Crown. 20-serien ble en stor suksess og ble eksportert til mange markeder i Asia.
Flere typer karosserier ble produsert på 50-tallet, og Toyota begynte å levere både korte og lange utgaver av firehjulstrekkeren.
Les også (+): Stor oversikt: De verste og beste bruktbilene
Toyota Land Cruiser 40
Den første store endringen kom i 1960, da Land Cruiser 40 ble lansert. Motorens effekt økte til 125 hk og en ny girkasse kom på plass.
I 1968 ble Land Cruiser nummer 100 000 produsert. Krav om mindre motorer i forbindelse med oljekrisen i 1973, gjorde at Toyota måtte ned i slagvolum, men allerede i 1975 kom Land Cruiser med en 4,2 liter med 135 hk.
Sikkerheten og komforten ble forbedret. Den lange utgaven fikk en enda større og kraftigere motor. LC 40 har kultstatus og stor tilhengerskare verden over.
Den finnes med flere karosseriformer og akselavstander. LC 40 kom til Europa i 1977.
Toyota Land Cruiser 50
I 1967 svarte Toyota på den populære trenden i USA med høyreiste stasjonsvogner. FJ55 med lang akselavstand og fire dører ble lansert og eksisterte side om side med den tradisjonelle jeep-formede Land Cruiser 40. 50-serien er uhyre sjelden i Norge.
Les også (+): El-Mustangen oser av overskudd
Toyota Land Cruiser 60
I 1980 kom arvtageren som bød på mer komfortabel kjøring selv med bladfjærer både foran og bak. Den ble en enorm suksess både i Amerika og Europa. LC 60 hadde større akselavstand og den kunne leveres med motorer opp til 4,0 liter med 137 hk.
Samtidig som Toyota i Norge begynte å ta inn LC 60 Wagon i 1981, tok de også inn 40-serien som hard-top. Den hadde en firesylindret diesel med 90 hk. LC 60 Wagon er en meget ettertraktet bruktbil.
Toyota Land Cruiser 70
Ble lansert i 1984 og var første Land Cruiser som tok i bruk spiralfjærer i stedet for tradisjonelle bladfjærer.
Først kom den korte versjonen med en 2,4 liters bensinmotor og en 72-hesters diesel.
I 1986 kom den første turbodieselen, som året etter fikk volumet økt til 3,4 liter. 70-serien ble meget populær, og den solgte bra i Norge inntil varebilreglene ble endret.
Les også: Prisene på Audi e-tron GT er klare
Toyota Land Cruiser 80
80-serien ble lansert i 1990 som en videreutvikling av den store 60-utgaven. Den kom med spiralfjærer også bak og fikk dermed en mer personbilpreget komfort.
Til Norge kom den med 4,2 liters turbodiesel med 167 hk og et dreiemoment på 360 Nm. Den veide 2,4 tonn og kunne trekke nesten like tungt. Den ble svært kostbar i Norge.
Les også (+) Norskfødte Ole var mannen bak Evinrude – den moderne påhengsmotoren. Nå er eventyret over
Toyota Land Cruiser 90
Noe helt annet ble det da Land Cruiser 90 ble lansert i 1996. Året etter kom den til Norge med en prislapp på 286 000 kroner. Da fikk du en råsterk 3,0 liters turbodiesel. I 1998 kom LC 100.
Som personbil hadde prislappen passert én million kroner. I 2007 kunne du få LC 100 i en luksuriøs V8-utgave. I 2003 var det klart for Land Cruiser 120. Dagens utgave, 150, ble lansert i 2017 og kom på det norske markedet i 2018.
Kilde: Toyota
Denne saken ble første gang publisert 09/02 2021, og sist oppdatert 17/02 2021.