Prøvekjørt: VW Touareg R eHybrid
Hybrid VW-SUV med 462 hestekrefter
Toppmodellen har det meste, inkludert muligheten til å kjøre over 40 kilometer helt elektrisk, men mangler er par godbiter fra den kjøretekniske avdelingen.
VW Første VW Touareg hadde verdenspremiere på Paris Motor Show i september 2002, bygget på VW-gruppens PL71-plattform, akkurat som Porsche Cayenne, som også ble introdusert for verden i Paris. (Et par år senere kom også Audi Q7 på denne plattformen).
Ifølge Wilfred Bockelmann, tekniske ansvarlig for Touareg, skulle den ha: ... dynamikken til en sportsbil, komforten til en luksussedan og evnene til en SUV.
Firehjulsdriften kaltes 4Xmotion og benyttet en elektronisk styrt lamellkobling til å fordele kreftene mellom for- og bakaksel. Systemet kunne overføre 100 prosent av kreftene forover eller bakover.
Dessuten kom den med sperre på midtdifferensialen, hadde lavserie og kunne leveres med luftfjæring og høyderegulering.
Les våre tester av:
VW Touareg 3.0 TDI (2010)
VW Touareg Hybrid (2010)
VW Touareg V8 TDI (2012)
Vi Menn testet Touareg mot BMW X5, Mercedes ML, Volvo XC90 og Toyota Land Cruiser i 2003 og mente at den hadde en sportslig machosjarm det var vanskelig å ikke falle for.
Touareg-en som ble testet hadde en 3,2-liters V6 bensinmotor med 220 hester. Noe senere kunne den fås med gigantmotorer som 5,0 V10 diesel, 4,2 V8 bensin og 6,0 W12 bensin.
Les også vår prøvekjøring av VW Touareg R50
I Norge var femsylindret, 2,5-liters diesel med 174 hester som ble mest populær.
Hybrid R-modell
Nesten 20 år etter første Touareg ble introdusert er vi nå noen år inne i tredje generasjon av den svære VW-SUV-en. Den kan fortsatt fås med dieselmotor i Norge, en 3,0 V6 med 231 hestekrefter med en prislapp som starter på 995 200 kroner.
Men nå er det hybrid som gjelder. Touareg har vært å få som selvladende hybrid tidligere, introdusert i 2010, men nå er det plug in-hybrid som rår.
Plug in-versjonen med 381 hestekrefter er rundt 80 000 kroner rimeligere enn dieselen, men selve godbiten er R-versjonen.
Hybridsystemet i begge de ladbare versjonene omfatter en V6-turbo (bensin) og en 100 kW elektromotor, men i R-versjonen er det hentet ut mer krefter enn i basisversjonen, hele 462 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Nm. Den skal greie 0-100 km/t på 5,1 sekunder.
Mangler noen støttesystemer
Det mangler med andre ord ikke på krefter, men vekten på 2,5 tonn merkes i svingene, og eHybrid-versjonen av Touareg kan ikke få hjelp av firehjulsstyring eller antiroll-systemet, som er tilgjengelig på versjonene med kun forbrenningsmotor.
4Motion-firehjulstrekk er standard. En senterdifferensial med asymmetrisk fordeling av dreiemomentet (torsen) kan sende opptil 70 prosent av drivkreftene til forakselen, og opptil 80 prosent til bakakselen.
Luftfjæring er standard, og du kan velge mellom flere ulike kjøreprogrammer som justerer understell og drivlinje.
Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 46 kilometer (WLTP), og på en dag med 21 varmegrader har vi ingen problemer med å kjøre 44 kilometer helt elektrisk.
Det tar cirka åtte timer å lade batteriet fullt fra vanlig stikkontakt, rundt 2,5 timer med ladeboks.
Hengerhjelp
Selv om en R-versjon signaliserer sportsunderstell, så er Touareg en komfortabel bil å kjøre. Raust med plass er det også.
Tredje generasjon Touareg er nesten åtte centimeter lengre og fire centimeter bredere enn forgjengeren. Det virker selvsagt positivt inn på innvendig plass.
Bagasjerommet er på 810 liter, men i PHEV-versjonen må du nøye deg med 665 liter noe som skyldes 14,3 kWh-batteriet som ligger under gulvet i bagasjerommet.
Trøsten er at hybridene kan trekke 3,5 tonn dersom du betaler 16 900 kroner ekstra for et elektriske inn- og utfellbart hengerfeste.
Den kan også fås med Trailer Assist som hjelper deg når du skal rygge med henger.
Stjeler oppmerksomhet
Innvendig er er det den 38 centimeter brede Discover Premium-berøringsskjermen i toppen av midtkonsollen som stjeler oppmerksomhet samt den lekre volumhjulet.
Skjermen er meget brukervennlig, rask og høyoppløst (1920x1020 piksler, Tesla Model X og S har 1200x1920).
Sammen med de digitale instrumentene Digital Cockpit (30,5 cm) utgjør Discover Premium-skjermen det Volkswagen kaller «Innovision Cockpit», som er VWs svar på Audis Virtual Cockpit. Bilen vi testet hadde i tillegg head up-display til 16 300 kroner.
VW Touareg R eHybrid føles som en stor, luksuriøs og komfortabel bil, men du må regne med å få høre at det bare er en Volkswagen, og betalte du virkelig over én million kroner for en folkevogn?. Den store ulempen for Touareg, som tidligere, er at samme drivlinje er å få i Audi Q7, som har høyere status i Norge.
TEKNISKE DATA
VW Touareg R eHybrid
Motor, cm³: 2995/v6
Elmotor, kW: 100
Samlet effekt, hk: 462
Totalt dreiemoment, Nm: 700
Batteri, kWh: 14,3
Rekkevidde, el (WLTP): 47
Forbruk, l/mil (WLTP): 0,27
CO₂-utslipp, g/km (WLTP): 62
Lengde/bredde/høyde, cm: 488/198/172
Akselavstand, cm: 290
Bakkeklaring, cm: 19
Bakkeklaring, cm maks: 26
Egenvekt kg: 2533
Bagasjerom, liter: 665-1675
Tilhengervekt, kg: 3500
Standard dekkdimensjon: 285/45 R 20
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 5,1
Toppfart, km/t: 250
Pris fra, kr: 1 046 000
Pris, testbil. kr: 1 187 426
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil nr