Prøvekjørt: VW Touareg R eHybrid

Hybrid VW-SUV med 462 hestekrefter

Toppmodellen har det meste, inkludert muligheten til å kjøre over 40 kilometer helt elektrisk, men mangler er par godbiter fra den kjøretekniske avdelingen. 

Pluss ikon
<b>TOPPMODELL:</b> VW Touareg R eHybrid har en V6-bensinmotor som jobber sammen med en 100 kW elektromotor. En åttetrinns tiptronic automatkasse sørger for at skjer sømløst. 
TOPPMODELL: VW Touareg R eHybrid har en V6-bensinmotor som jobber sammen med en 100 kW elektromotor. En åttetrinns tiptronic automatkasse sørger for at skjer sømløst.  Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

VW Første VW Touareg hadde verdenspremiere på Paris Motor Show i september 2002, bygget på VW-gruppens PL71-plattform, akkurat som Porsche Cayenne, som også ble introdusert for verden i Paris. (Et par år senere kom også Audi Q7 på denne plattformen).

Ifølge Wilfred Bockelmann, tekniske ansvarlig for Touareg, skulle den ha: ... dynamikken til en sportsbil, komforten til en luksussedan og evnene til en SUV.

Firehjulsdriften kaltes 4Xmotion og benyttet en elektronisk styrt lamellkobling til å fordele kreftene mellom for- og bakaksel. Systemet kunne overføre 100 prosent av kreftene forover eller bakover.

Dessuten kom den med sperre på midtdifferensialen, hadde lavserie og kunne leveres med luftfjæring og høyderegulering.

Les våre tester av:

VW Touareg 3.0 TDI (2010)

VW Touareg Hybrid (2010)

VW Touareg V8 TDI (2012)

STORTEST: Vi Menn februar 2003.
STORTEST: Vi Menn februar 2003. Foto: Faksimile Vi Menn

Vi Menn testet Touareg mot BMW X5, Mercedes ML, Volvo XC90 og Toyota Land Cruiser i 2003 og mente at den hadde en sportslig machosjarm det var vanskelig å ikke falle for.

Touareg-en som ble testet hadde en 3,2-liters V6 bensinmotor med 220 hester. Noe senere kunne den fås med gigantmotorer som 5,0 V10 diesel, 4,2 V8 bensin og 6,0 W12 bensin.

Les også vår prøvekjøring av VW Touareg R50

I Norge var femsylindret, 2,5-liters diesel med 174 hester som ble mest populær.

Hybrid R-modell

Nesten 20 år etter første Touareg ble introdusert er vi nå noen år inne i tredje generasjon av den svære VW-SUV-en. Den kan fortsatt fås med dieselmotor i Norge, en 3,0 V6 med 231 hestekrefter med en prislapp som starter på 995 200 kroner.

<b>EGEN LAKK:</b> Lakkfargen Lapiz Blue kjennetegner Volkswagen R-modeller, som også omfatter R-støtfangere og sort grill, luftinntak, pyntelister og sidespeilhus. 
EGEN LAKK: Lakkfargen Lapiz Blue kjennetegner Volkswagen R-modeller, som også omfatter R-støtfangere og sort grill, luftinntak, pyntelister og sidespeilhus.  Foto: Martin Jansen

Men nå er det hybrid som gjelder. Touareg har vært å få som selvladende hybrid tidligere, introdusert i 2010, men nå er det plug in-hybrid som rår.

Plug in-versjonen med 381 hestekrefter er rundt 80 000 kroner rimeligere enn dieselen, men selve godbiten er R-versjonen.

<b>DIGITALT:</b> Innovision Cockpit med 12-tommers digitalt instrumentpanel og en lekker 15-tommers berøringsskjerm. R-modellen kommer med sportsmultifunksjonsratt trukket i perforert skinn. Rattet har oppvarming, R-logo og berøringsfelter
DIGITALT: Innovision Cockpit med 12-tommers digitalt instrumentpanel og en lekker 15-tommers berøringsskjerm. R-modellen kommer med sportsmultifunksjonsratt trukket i perforert skinn. Rattet har oppvarming, R-logo og berøringsfelter Foto: Martin Jansen

Hybridsystemet i begge de ladbare versjonene omfatter en V6-turbo (bensin) og en 100 kW elektromotor, men i R-versjonen er det hentet ut mer krefter enn i basisversjonen, hele 462 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Nm. Den skal greie 0-100 km/t på 5,1 sekunder.

<b>RIKT UTVALG:</b> VW Touareg R eHybrid har plenty av kjøreprogrammer å velge blant. Det inkluderer også programmer for mer krevende underlag en asfalt. 
RIKT UTVALG: VW Touareg R eHybrid har plenty av kjøreprogrammer å velge blant. Det inkluderer også programmer for mer krevende underlag en asfalt.  Foto: Martin Jansen

Mangler noen støttesystemer

Det mangler med andre ord ikke på krefter, men vekten på 2,5 tonn merkes i svingene, og eHybrid-versjonen av Touareg kan ikke få hjelp av firehjulsstyring eller antiroll-systemet, som er tilgjengelig på versjonene med kun forbrenningsmotor.

GODE SETER: Gode ergoComfort-seter i vienna-skinn med grå dekorsømmer og dekor i aluminium Silver Wave.
GODE SETER: Gode ergoComfort-seter i vienna-skinn med grå dekorsømmer og dekor i aluminium Silver Wave. Foto: Martin Jansen

4Motion-firehjulstrekk er standard. En senterdifferensial med asymmetrisk fordeling av dreiemomentet (torsen) kan sende opptil 70 prosent av drivkreftene til forakselen, og opptil 80 prosent til bakakselen.

Luftfjæring er standard, og du kan velge mellom flere ulike kjøreprogrammer som justerer understell og drivlinje.

Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 46 kilometer (WLTP), og på en dag med 21 varmegrader har vi ingen problemer med å kjøre 44 kilometer helt elektrisk.

Det tar cirka åtte timer å lade batteriet fullt fra vanlig stikkontakt, rundt 2,5 timer med ladeboks.

<b>FIRE SONER:</b> Klimaanlegg med fire soner gjør at baksetepassasjerene ikke er avhengige av sjåførens temperaturpreferanser. 
FIRE SONER: Klimaanlegg med fire soner gjør at baksetepassasjerene ikke er avhengige av sjåførens temperaturpreferanser.  Foto: Martin Jansen

Hengerhjelp

Selv om en R-versjon signaliserer sportsunderstell, så er Touareg en komfortabel bil å kjøre. Raust med plass er det også.

Tredje generasjon Touareg er nesten åtte centimeter lengre og fire centimeter bredere enn forgjengeren. Det virker selvsagt positivt inn på innvendig plass.

Bagasjerommet er på 810 liter, men i PHEV-versjonen må du nøye deg med 665 liter noe som skyldes 14,3 kWh-batteriet som ligger under gulvet i bagasjerommet.

Trøsten er at hybridene kan trekke 3,5 tonn dersom du betaler 16 900 kroner ekstra for et elektriske inn- og utfellbart hengerfeste.

Den kan også fås med Trailer Assist som hjelper deg når du skal rygge med henger.

<b>STJELER PLASS:</b> Batteripakken under gulvet gjør at plug in-hybriden mister en del bagasjevolumen sammenlignet med dieselvarianten. 
STJELER PLASS: Batteripakken under gulvet gjør at plug in-hybriden mister en del bagasjevolumen sammenlignet med dieselvarianten.  Foto: Martin Jansen

Stjeler oppmerksomhet

Innvendig er er det den 38 centimeter brede Discover Premium-berøringsskjermen i toppen av midtkonsollen som stjeler oppmerksomhet samt den lekre volumhjulet.

Skjermen er meget brukervennlig, rask og høyoppløst (1920x1020 piksler, Tesla Model X og S har 1200x1920).

Sammen med de digitale instrumentene Digital Cockpit (30,5 cm) utgjør Discover Premium-skjermen det Volkswagen kaller «Innovision Cockpit», som er VWs svar på Audis Virtual Cockpit. Bilen vi testet hadde i tillegg head up-display til 16 300 kroner.

VW Touareg R eHybrid føles som en stor, luksuriøs og komfortabel bil, men du må regne med å få høre at det bare er en Volkswagen, og betalte du virkelig over én million kroner for en folkevogn?. Den store ulempen for Touareg, som tidligere, er at samme drivlinje er å få i Audi Q7, som har høyere status i Norge.

<b>LØFTES:</b> Bakkeklaringen er normalt på 19 centimeter, men bilen kan løftes til 26 centimeter, takket være luftfjæring.
LØFTES: Bakkeklaringen er normalt på 19 centimeter, men bilen kan løftes til 26 centimeter, takket være luftfjæring. Foto: Martin Jansen
Foto: Martin Jansen

TEKNISKE DATA

VW Touareg R eHybrid

Motor, cm³: 2995/v6

Elmotor, kW: 100

Samlet effekt, hk: 462

Totalt dreiemoment, Nm: 700

Batteri, kWh: 14,3

Rekkevidde, el (WLTP): 47

Forbruk, l/mil (WLTP): 0,27

CO₂-utslipp, g/km (WLTP): 62

Lengde/bredde/høyde, cm: 488/198/172

Akselavstand, cm: 290

Bakkeklaring, cm: 19

Bakkeklaring, cm maks: 26

Egenvekt kg: 2533

Bagasjerom, liter: 665-1675

Tilhengervekt, kg: 3500

Standard dekkdimensjon: 285/45 R 20 

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 5,1

Toppfart, km/t: 250

Pris fra, kr: 1 046 000

Pris, testbil. kr: 1 187 426

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil nr

Denne saken ble første gang publisert 17/08 2021, og sist oppdatert 18/08 2021.

Les også