Test: Audi Q7 60 TFSIe

Bølla er tilbake

Ladehybriden Audi Q7 er nyfrisert utvendig og har byttet ut dieselmotor mot bensin. Men sjelen er den samme. Sjarmerende småbøllete, med andre ord.

Pluss ikon
<b>SINNA OG DIGER:</b> Fronten på Audi Q7 i S-line versjon ser stor og sterk ut. Det stemmer med virkeligheten.
SINNA OG DIGER: Fronten på Audi Q7 i S-line versjon ser stor og sterk ut. Det stemmer med virkeligheten.
Først publisert Sist oppdatert

Det kjennes ut som en liten evighet, men det er ikke mer enn drøyt fire år siden vi testet den første ladehybridversjonen av Audi Q7. Og var mer enn normalt begeistret for nettopp den siden av Q7-egenskapene.

Batteriet var med sine 17,3 kWh enormt i 2016, og bilen klarte 44 km på strøm. Ikke like mye å skryte av i dag, men konkurrentene fra BMW og Mercedes klarte langt mindre med sine 25 og 17 km. På mange måter reddet Q7 æren for de første, store lade-SUV-ene.

Duell: Testen avslører flere omfattende forskjeller ved de to SUV-ene

Forspranget er spist opp

Skrur vi klokken fire år fram i tid, til høsten 2020, er mye snudd på hodet. Året har vært preget av to viktige nylanseringer i Q7s nærmeste krets av konkurrenter.

BMW har lansert sin X5 i den ladbare 45e-varianten, mens Mercedes har fått sin GLE 350 de på veien. Og denne gangen blir Audi satt til veggs på batteri, forbruk og rekkevidde.

<b>KAN DETTE:</b> Audi har ikke glemt hvordan et bilinteriør skal se dyrt ut. Når komforten er glimrende og kvalitetsinntrykket høyt, er det ingen grunn til å klage. 
KAN DETTE: Audi har ikke glemt hvordan et bilinteriør skal se dyrt ut. Når komforten er glimrende og kvalitetsinntrykket høyt, er det ingen grunn til å klage. 

Audi har fortsatt sine 17,3 kWh, BMW har 24, mens Mercedes topper med 31,2. I vår forbruks- og rekkeviddetest gir det selvsagt merkbare utslag: Audi kommer 40 km på eldrift, mens BMW og Mercedes klarer 70 og 98 km.

Testforbruket for de tre: Audi på 0,78, BMW på 0,58 og Mercedes med imponerende 0,35 l/mil. Verden går framover, også blant de store SUV-modellene.

Tro ikke dermed at Audi Q7 legger seg på rygg og gir opp av den grunn. Hvorvidt byttet fra diesel- til bensinmotor er helt gunstig her i Norge (se faktaboks) er oppe til diskusjon i juryen, men i de store internasjonale markedene er det helt sikkert enklere å selge en slik bil med monstersterk V6 bensinturbo. Og tar du av deg de rene fornuftsbrillene, mer underholdende i tillegg.

Les også: (+) Akkurat nå er nok dette VWs morsomste bil

<b>ELEGANT:</b> Smekker utforming av girvelgeren, blank-svarte materialer ser fint ut før fingeravtrykkene melder seg. 
ELEGANT: Smekker utforming av girvelgeren, blank-svarte materialer ser fint ut før fingeravtrykkene melder seg. 

Føler på tyngden

For når du har børstet høye forbrukstall under teppet er det mye som tiltaler med Q7. Vår S-line versjon ser litt mer enn gjennomsnittlig sinna ut. At den kler kreftene i den 340 hk sterke bensinmotoren er dagens underdrivelse, og med hjelp av en elmotor med 94 kW/128 hk blir systemeffekten formidable 455 hk med dreiemoment på 700 Nm.

Ytelsesmessig er den jevngod med BMW X5 45e, hvilket i praksis betyr bortimot unødvendig rask. Du kjenner aldri på følelsen av underskudd når du klemmer til på pedalen, og halvveis ned holder i 90 % av tilfellene. S-line pakken bidrar sannsynligvis til at følelsen av silkemyk komfort blir erstattet av en småtrippende, ivrig følelse.

<b>SKARPERE:</b> De utvendige forskjellene er mindre enn de tekniske, men merkbart strammet opp. Fortsatt en svær bil, 5,06 meter lang.
SKARPERE: De utvendige forskjellene er mindre enn de tekniske, men merkbart strammet opp. Fortsatt en svær bil, 5,06 meter lang.

Jo visst er bilen svær som et hus, men klarer likevel å gi en sikker kjørefølelse i svingene. At den i likhet med de fleste konkurrentene veier over 2,5 tonn med fører er litt verre å skjule. Komfort- og luksusfølelsen mestrer Audi til perfeksjon i Q7, med blant annet et svært lavt støynivå. Så om S-line er det rette på denne typen bil synes

jeg eventuelle kjøpelystne skal tenke over. Kontrollspørsmålet er om du mest skal kjøre hardt på svingete vei, eller nyte en uovertruffen langturskomfort.

Les også: (+) Vi har testet ID.4 - og det er særlig én ting vi ikke liker

Dommen:

Delvis på grunn av store dimensjoner, mye takket være S-line versjonen og med et merkbart bidrag av drivlinjen på 455 hk: Blant de tre tyske kamphanene har nå Audi Q7 tatt på seg rollen som den halvbøllete monsterlade-SUV-en. Forgjengeren var mer fornuftig, men til denne prisen er neppe det noe avgjørende argument.

Fra diesel til bensin

I 2016 skilte Audi Q7 seg ut ved å velge en kraftig 3-liters V6-diesel i Q7 e-tron. Men det var en motor som viste seg å passe svært godt i en stor lade-SUV, og særlig for norske kjøreforhold. Systemeffekten på 374 hk og 700 Nm var mer enn nok, særlig fordi dreiemomentbiten er viktigst i Norge. Forbruket var merkbart lavere enn i den nye bensinutgaven, ned mot 0,5 l/mil på sitt beste. Også på ytelsesfronten hang dieselversjonen med: 60–100 km/t på 3,5 sekunder, mot 3,2 sekunder for bensin. Og ja, så savner vi faktisk den kraftfulle dieselrumlingen, mot den silkemyke bensinversjonen. 

TEKNISKE DATA

Audi Q7 60 TFSIe sammenlignet med BMW X5 45e xDrive

Bilmerke Audi BMW

Motor, cm³: 2995+EL 2998+EL

Effekt, kW/hk ved o/min: 335/455 290/394

Dreiemoment, Nm ved o/min: 700 600

Egenvekt, m/fører, kg: 2535 2510

Tilhengervekt, kg: 3500 2700

Lengde/bredde/høyde, cm: 506/197/174 492/200/175

Standard dekkdimensjon: 285/45-20 265/50-19 Y

Batterikapasitet, kWh: 17,3 24

Rekkevidde, WLTP km: 45 87

Rekkevidde i 200 km test: 40 70

Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 0,33 0,27

CO₂-utslipp, g/km: 74 40

0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,7 5,6

Toppfart, km/t: 240 220

Pris fra, kr: 1 082 000 974 000

TESTDATA

0–100 km/t, sek: 6,0 5,9

60–100 km/t, kickdown: 3,2 3,2

80–120 km/t, kickdown: 3,8 3,9

Støy 100 km/t, dBA: 64,5 64,5*

Testforbruk, kWh/mil l/mil: 0,79 0,58

*) Målt med piggfri vinterdekk