Prøvekjørt: Volvo XC90 B5 235 hk
Ikke bare et B-lag
Den mildhybride dieselversjonen XC90 B5 er dyrere enn den ladbare T8-versjonen som har flere hestekrefter og kan kjøres elektrisk. Finnes det da ett eneste argument for B5? Ja, faktisk. Flere.
Volvo XC90 ble lansert i 2002 og ble straks en suksess i Norge. Da andre generasjon kom i 2014 med den ladbare T8-versjonen i 2016, ble det ekstra fart i sakene.
Mange har lært å kjenne XC90 med dieselbetegnelsen D4 eller helst D5. Men i tråd med Volvos satsing på ulike former for elektrifisering av alle bilmodellene sine innen 2025, har de konvensjonelle D-modellene blitt ofret.
Du kan fortsatt få XC90 som diesel, men nå heter den B5, noe som innebærer at den er en såkalt mildhybrid. Batteriet kan ikke lades i stikkontakten som en plug-in-hybrid, og elmotoren kan heller ikke alene drive bilen.
Elmotoren brukes kun som en støtte og avlastning for forbrenningsmotoren. Mildhybride B5 genererer energi ved bremsing og lagrer den i et 48-volts batteri. Deretter brukes energien til å gi forbrenningsmotoren hjelp ved igangsetting og akselerasjon.
Stoffseter?!
Formålet med den mildhybride teknologien er å redusere utslipp og forbruk. Den nye elektrifiserte drivlinjen skal gi opptil 15 prosent drivstoffbesparelse og utslippsreduksjon, ifølge Volvo. Da vi testet XC90 D5 med 225-hesters diesel i 2015 fikk vi et forbruk på 0,73 l/mil.
Det WLTP-oppgitte forbruket på B5 med 235 hester er 0,66 l/mil, mens vårt forbruk ifølge triptelleren endte på 0,7 l/mil med overveiende landeveiskjøring. En liten fordel med det mildhybride oppsettet sammenlignet med en konvensjonell dieselmotor, er at start/stopp-funksjonen blir noe smidigere og raskere.
Som før er XC90 et svært behagelig og nordisk-luksuriøst sted å være ved vanlig kjøring. Det greier heller ikke 21-tommers hjul å forpurre.
Luksusfølelsen blir noe redusert dersom du gir gass fordi den skarpe og spinkle lyden av den firesylindrede motoren ikke er nevneverdig tiltalende. Det er derimot sportssetene som ser ut som stoffseter.
Tailored Wool Blend kaller Volvo setetrekket, som består av 30 prosent ull og 70 prosent resirkulert polyester. Det spørs om dette går hjem hos skinnsete-glade nordmenn, men sittekvaliteten er god.
Noen fordeler
XC90 B5 med 235 hester koster fra 1 012 700 kroner med utstyrsnivået Inscription. Til sammenligning koster ladbare XC90 T8 med 390 hk fra 985 000 kroner.
Det er derfor betimelig å lure på om det finnes argumenter som taler til fordel for den litt hybride dieselvarianten.
Et åpenbart argument er at ikke alle har muligheten til å lade hjemme, og
kjører du T8-versjonen nærmest som en ren bensinbil, så blir forbruket høyt.
Dessuten: Er man svært opptatt av bagasjeplass og hengervekt, så har B5 mer å slå i bordet med fordi den ikke har et stort batteri. Lastevolumet i B5 bak tredje seterad er 368 liter mot 262 liter i T8. B5 kan trekke 2700 kilo, T8 nøyer seg med 2400 kilo.
Struper toppfarten
På alle nye Volvo-modeller er toppfarten elektronisk begrenset til 180 km/t. Volvo oppgir at de med fartssperren ønsker å bidra til at færre skal omkomme eller bli hardt skadet i trafikken. I tillegg kommer alle nye Volvo-modeller nå med en sikkerhetsnøkkel som gjør det mulig for eieren selv å sette ytterligere begrensninger på bilens toppfart.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 50 2020
TEKNISKE DATA
Motor, cm³: 1969
Effekt, hk/omdreininger: 235/4000
Dreiemoment, Nm: 480/1750
Egenvekt, m/fører, kg: 2172
Tilhengervekt, kg: 2700/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 495/192/178
Akselavstand, cm: 298
Bakkeklaring, cm: 22,3
Bagasjerom, liter: 368–1816
Standard dekkdimensjon: 275/40-20
Forbruk, WLTP, l/mil: 0,66
CO₂-utslipp, g/km: 173
0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,6
Toppfart, km/t: 180
Pris fra, kr: 1 012 700