Prøvekjørt: Toyota GR Yaris

Yaris på steroider

Hvem hadde trodd at en Yaris kunne bli en morsom og barsk sportsbil? Takken får gå til toppsjefen og bilprodusentens satsing på motorsport.

Pluss ikon
GAZOO RACING: Toyota GR Yaris er like enkel å kjøre som en vanlig Yaris, men langt mer potent og dynamisk.
GAZOO RACING: Toyota GR Yaris er like enkel å kjøre som en vanlig Yaris, men langt mer potent og dynamisk. Foto: Toyota
Sist oppdatert

Supra, MR-2 og Celica er bare noen av navnene som har knyttet Toyota til legendariske sportsbiler.

Men etter siste generasjon MR-2 i 2005 og Celica i 2006 var det slutt, og den japanske bilprodusenten forsvant inn i en periode der sportsbilene var utradert.

Helt til barnebarnet til Toyotas grunnlegger, Kiichiro Toyoda, inntok sjefsstolen: Akio Toyoda (63). Han ble visepresident i Toyota i 2005 og toppsjef i 2009. Toyoda har selv deltatt i de fleste øvelsene innen motorsport, går under sjåførnavnet Morizo, har personlig vært dypt involvert i testing og utvikling, og er hjernen bak motorsportavdelingen Toyota Gazoo Racing (TGR). Avdelingen har medført at Toyota nå er involvert i WRC, WEC (World Endurance Championship), Dakar og 24 Nürburgring.

Det første beviset på dreiningen vekk fra søvndyssende biler med dvask styring og understell, kom med GT86 som Akio Toyoda selv engasjerte seg i. Men den var et samarbeid med Subaru som hadde sin nærmest prikklike versjon kalt BRZ. I fjor gjorde Supra comeback. Men den er basert på samme plattform som BMW Z4 og kritikerne mente den hadde mer BMW-DNA enn Toyota. Men nå tar Toyota steget videre.

Kunnskap fra rally

WIDEBODY: GR Yaris kommer skikkelige skjermbreddere som gjør at den vil se langt mer muskuløs ut enn den vanlige versjonen av Yaris som er ventet til Norge sommeren 2020.
WIDEBODY: GR Yaris kommer skikkelige skjermbreddere som gjør at den vil se langt mer muskuløs ut enn den vanlige versjonen av Yaris som er ventet til Norge sommeren 2020. Foto: Toyota

Yaris har i mange år vært blant Norges mest solgte småbiler, og til sommeren kommer en helt ny versjon til Norge med Toyotas fjerdegenerasjons hybridsystem og en tresylindret motor. Mye godt kan sies om Yaris, men det er neppe modellen man umiddelbart assosierer med sporty og morsomme kjøreopplevelser. Men det blir det en endring på.

I 2017 vendte Toyota tilbake til verdensmesterskapet i rally med Yaris WRC. Det banet vei for utviklingen av spesialversjonen Yaris GRMN som trakk veksler på kunnskapen samlet gjennom Gazoo Racing. Vi Menn prøvekjørte Yaris GRMN tidlig i 2018, og mente den var verdens morsomste Toyota. GRMN-modellen kom i et begrenset opplag på 400 biler som ble umiddelbart utsolgt. Noen få versjoner havnet i Norge.

Men høsten 2020 kommer det en Gazoo Racing-versjon av nye Yaris som blir enda hvassere enn Yaris GRMN og som er 100 prosent Toyota. Den er resultatet av kunnskapen selskapet har ervervet blant annet med WRC-bilen.

STØDIG: GR Yaris har permanent firehjulstrekk der opptil 70 prosent av kreftene sendes bakover. Vi Menn fikk teste en kamuflert førserie-versjon i Portugal før jul.
STØDIG: GR Yaris har permanent firehjulstrekk der opptil 70 prosent av kreftene sendes bakover. Vi Menn fikk teste en kamuflert førserie-versjon i Portugal før jul. Foto: Jayson Fong/Toyota

Vektfokus

GR Yaris er en lett bil med permanent firehjulstrekk. Standard fordeling av kreftene på for- og bakakselen er 60:40, men ved å vri på en knapp på konsollen til Sport-modus blir kraftfordelingen 50:50. I Track-modus sendes hele 70 prosent av kreftene bakover. I sin enkleste form kommer GR Yaris med åpen differensial bak.

Ulempen med et slikt system er at dersom et av hjulene mister grepet, for eksempel begynner å spinne på blank is, så overføres ikke kreftene til det andre hjulet fordi kraften tar minste motstands vei. Bilen kan imidlertid fås med en helt mekanisk limited-slip differensial (Torsen LSD) slik at noe av kraften overføres til hjulet som har grep.

Kreftene besørges av en tresylindret, 1,6-liters bensinturbo. Den har dermed noe mindre slagvolum enn GRMN-forgjengeren, men produserer flere hestekrefter. Motoren i GR Yaris produserer 250 hester og et dreiemoment på 350 Nm. Toyota vil ennå ikke avsløre alle spesifikasjonene, men tallet på sprinten fra 0-100 skal ligge under seks sekunder. Toyota vurderte hybrid, men med batteripakke ville bilen blitt langt tyngre enn ønskelig.

<b>ESTORIL:</b> Vi Menn fikk prøvekjøre en prototype av GR Yaris på Estoril-banen i Portugal. 
ESTORIL: Vi Menn fikk prøvekjøre en prototype av GR Yaris på Estoril-banen i Portugal.  Foto: Jayson Fong/Toyota

Og ifølge Takashi Doi, en av sjefsingeniørene i TGR, så har det primære målet vært å gjøre GR Yaris så lett som mulig. Derfor består karosseriet av karbon og aluminium. Toyota vil ikke oppgi vekten på bilen, men trolig snakker vi om et tall under 1300 kilo. Resultatet er en svært underholdende og turtallsvillig bil. Det fikk Vi Menn nylig demonstrert i Portugal, der vi fikk testet en førserie-versjon på vanlig vei og på bane.

Engasjert sjåfør

På landeveien virker det som om Toyota har lyktes med å finne et smart kompromiss mellom det sportslige og komfortable. Understellet er ikke fryktelig stivt, men stramt nok til at kjøring på svingete og trange veier går som en lek.

At bilen i tillegg kommer med sekstrinns manuell girkasse gjør det ekstra engasjerende å være sjåfør. På Estoril-banen like vest for Lisboa blir det ytterligere demonstrert hvor leken bilen er.

På Autódromo do Estoril har størrelser som Ayrton Senna, Alain Prost og Michael Schumacher vunnet Formen 1-løp, og de ville garantert ikke blitt imponert over mine ferdigheter på den berømte banen.

LITEN RACER: Kreftene produseres av en 1,6-liters, tresylindret bensinmotor.
LITEN RACER: Kreftene produseres av en 1,6-liters, tresylindret bensinmotor. Foto: Toyota

Jeg bommer på de fleste svingene, begynner nedbremsingen for tidlig og ikke kontant nok, girer ned for sent og går på gassen for sent ut av svingen. Da banen blir våtere bremser jeg ned for sent og på stedene med minst friksjon slik at bilen vannplaner.

Men til tross for seriene med dårlige vurderinger, så er det svært underholdene å sitte bak rattet på GR Yaris. Den er meget tilgivende og krever ikke så mye av deg som sjåfør for å få gode opplevelser på banen.

I Track-modus, der 70 prosent av kreftene sendes bakover - og med stabilitetskontrollen avslått, er det ganske lett å få hekken til å kaste på seg.

Ved banekjøring skulle man naturlig nok ønsket seg et stivere understell, men det hadde gått på bekostning av komforten ved hverdagsbruk. Vi skulle imidlertid gjerne hatt muligheten til å justere ned sittestillingen. Vi sitter kort og godt litt for høyt. Bilene vi prøvekjørte var delvis kamuflerte innvendig som utvendig. Det gjaldt også setene. Vi håper Toyota kommer opp med noen skikkelige sportsseter med god sidestøtte.

<b>VANLIG VERSJON:</b> Den vanlige versjonen av Yaris kommer til Norge sommeren 2020.
VANLIG VERSJON: Den vanlige versjonen av Yaris kommer til Norge sommeren 2020. Foto: Toyota

Standardutgaven av GR Yaris kommer med 18-tommers felger kledd med 225/40 Dunlop SP Sport-dekk. Det vil også komme en Performance-utgave med Torsen Limited-Slip differensial både foran og bak og Michelin Pilot Sport-dekk. I svingene på Estoril-banen er det merkbart at Performance-versjonen er noen hakk skarpere i svingene.

Toyota i motorsport

I 2017 var Toyota tilbake i FIA WRC verdensmesterskapet i Rally, med en Yaris rallybil. Det resulterte i fem seire og konstruktørtittelen i 2018, og fører og kartleser-titler i år. TGR har hatt ytterligere motorsportsuksess i Word Endurance Championship (WEC) med Toyota TS050-hybridene. De fikk konstruktør- og sjåførtitler i 2014 og 2018-19, og Toyota leder på begge fronter også i 2019-20-sesongen. I 2019 tok Toyota sin første seier i det berømte Dakar rallyet, med en Toyota Hilux kjørt av Nasser al-Attiyah.

Toyota GR Yaris avdukes under den kommende Tokyo Auto Salon-messen i januar. Da kommer det flere detaljer om bilen. Toyota Norge vil foreløpig ikke si noe om hvor mye bilen vil koste i Norge.

Denne saken ble første gang publisert 27/12 2019, og sist oppdatert 13/08 2024.

Les også