Prøvekjørt: Toyota Corolla Cross AWD-i
Du verden, en ny modell klar for Norge som ikke er elbil?!
Dersom du ikke ønsker bil med ledning, så har Toyota et alternativ til deg. Vi har prøvekjørt nye Toyota Corolla Cross.
En ny bil som ikke er elbil. Er det mulig? Det er ikke engang en plug in-hybrid, men en selvladende hybrid.
Med nye Toyota Corolla Cross kan du nemlig glemme ledninger og ladepunkter. En toliters bensinmotor lader batteriet som forsyner bilens to elmotorer med energi.
Corolla Cross AWD-i kommer med en svært velprøvd hybrid drivlinje som Toyota introduserte med Prius for 25 år siden.
Les også: 2008-test av Toyota Prius
Les også: 2017-test av Toyota Pris PHEV
Nå er vi kommet til femte generasjon av systemet. Hybriddrivlinjen består av bensinmotor og elmotor på forhjulene og en elmotor som driver bakhjulene på egen hånd.
At man ikke har mekanisk forbindelse mellom for- og bakhjul, sparer vekt og energi, sier Toyota. Systemet veksler helt elektronisk mellom motorene.
Hard på gassen?
Ulempen ved systemet er fortsatt den trinnløse CVT-girkassa og motorens rusende karakter ved belastning. Da oppstår det en dissonans mellom motorens anstrengelse og opplevelse av fart. Er du hard på gassen, går turtallet til værs og ligger der konstant.
Det kan være på sin plass å anføre at hard på gassen neppe kommer til å bli et stort tema for kundegruppen, som trolig er godt voksne Toyota-eiere med sindig kjøreatferd. Ved normal kjøring med forsiktig gassbruk fungerer drivlinjen stille og smidig.
Forbruket er også ganske beskjedent. Da vi testet den større RAV4 Hybrid under norske forhold i 2019, endte vi opp med et forbruk på 0,52 l/mil i vår faste testrunde.
Les også: Test av Toyota RAV4 Hybrid - Kjedeligsyndrommet er helt borte
Les også: Test av Toyota RAV4 Plug in-hybrid - Wow, rekkevidde-knockout
Topp kjørekomfort
Corolla Cross er bygget over samme lest som Corolla, men er en SUV-utgave med 16 centimeters bakkeklaring som størrelsesmessig plasserer seg mellom C-HR og RAV4. Legger vi den tidvis litt masete motorkarakteren til side, så er bilen svært komfortabel.
Les også: Vi testet Toyota Corolla mot den legendariske 1972-versjonen
Den er bygget etter oppskriften som gjorde Corolla til en vesentlig morsommere, fastere og mer presis bil å kjøre enn Auris. Understellet og styringen er konstruert for å tåle mer enn det motoriseringen kan stille opp med.
Vi kjørte nylig Corolla Cross på veier med fin asfalt i Spania og hørte nærmest ingenting til hjulstøy. Noe vindsus er til stede, noe som blant annet skyldes noen digre sidespeil.
Klokt plassert
Interiøret er velkjent Toyota med en smart kombinasjon av tydelige og klokt plasserte knapper og berøringsskjerm. Det er uhyre enkelt å betjene komfortfunksjoner.
Du trenger ikke hente frem instruksjonsboken for å finne ut hvordan man aktiverer rattvarmen. Det besørges av en stor og lett synlig knapp på midtkonsollen.
Du trenger heller ikke trykke og sveipe på en skjerm for å aktivere og justere varmen i setene. Det betjenes også med knapper på midtkonsollen. Høy eller lav varme, enkelt og greit.
Corolla Cross har imidlertid også stemmestyring og systemet forstår og prater norsk. Vi benyttet GPS-en da vi kjørte bilen i Spania, men skrudde av stemmeinstruksjonen. Den hørtes ut som en trett Fru Ur, som i tillegg var svært taletrengt. Multimediasystemet er kompatibelt med Apple CarPlay (trådløst) eller Android Auto (kabel) slik at du kan bruke Google Maps i stedet.
Generasjonsskille
En USB-A-port foran signaliserer kanskje noe om målgruppen. I baksetet derimot, der barnebarna skal sitte, er det mer moderne USB-C-porter. Sittekomforten er prima både foran og bak. Etter å ha justert sittestillingen foran slik jeg liker den, hadde jeg ingen problemer med å finne mine 180 cm godt til rette i baksetet der seteryggen kan felles ned i 60:40 fordeling.
Bagasjerommet har lav lastehøyde og rommer 433 liter, omtrent som Suzuki S-Cross, Peugeot 2008 og Nissan Leaf. Legger du ned baksetene øker lasteplassen til 1337 liter. I tillegg kan Corolla Cross trekke hengere på maks 750 kilo.
Prisen klar
Toyota Norge har valgt utelukkende å satse på den firehjulsdrevne versjonen av Corolla Cross som leveres i tre godt utstyrte versjonen, Active, Executive og Executive Panorama & Leather.
Prisen starter på 455 900 kroner, med en avgiftsøkning på cirka 23 000 kroner fra neste år. Alle utstyrsversjonene kommer med et godt utvalg av sikkerhetsutstyr og aktive systemer for førerassistanse.
Active har stoffseter og mangler utstyr som bakluke som åpnes elektronisk, parkeringssensorer foran og bak samt blindsonevarsling. Skal du ha skinnseter, elektrisk justerbart førersete og panorama glasstak - som ikke kan åpnes - må du velge Executive P&L. Toyota har åpnet for bestilling av Corolla Cross og regner med å starte utlevering av biler rett over nyttår.
Vi Menn Bil mener:
Det er ikke noe nyvinnende ved Toyota Corolla Cross. Den er summen av Toyotas erfaringer. Det holder i massevis.
TEKNISKE DATA
Toyota Corolla Cross AWD-i
Motor, cm³: 1987
Elmotor foran, kW/hk: 83/113
Elmotor bak, kW/hk: 30/41
Total ytelse, hk: 197
Total ytelse, Nm: ---
Egenvekt, kg: 1505
Lengde/bredde/høyde, cm: 446/183/162
Akselavstand, cm: 264
Bakkeklaring, cm: 160
Bagasjerom, liter: 433 - 1337
Tilhengervekt, kg: 750
Standard dekkdimensjon: 225/50R18
0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,5
Toppfart, km/t: 180 180
Forbruk, l/mil (WLTP): 0,52
CO2-utslipp g/km (WLTP): 122
Pris fra, kr: 455 700
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr