Prøvekjørt: Range Rover Velar
Lord Velar
Den skal kunne klatre og vade, men egner seg best til komfortabel cruising.
Velar virker rent visuelt like lang som en Range Rover, men er med sine 4802 mm nesten 20 cm kortere.
Man blir imidlertid lurt av akselavstanden på 2874 mm som kun er 48 mm kortere enn storebror Rangie.
Den virker imidlertid ganske mye lavere, og med 1665 mm rager den faktisk 17 centimeter lavere i terrenget enn storebror.
Bakkeklaringen er imidlertid kun noen millimeter mindre. Standard bakkeklaring er på 213 mm og maks 251 mm i offroad-modus (med luftfjæring).
Den er også kortere og lavere enn Range Rover Sport, men noe bredere.
Avansert betjening
Velar er bygget på samme plattform som Jaguar F-Pace. Fra Jaguar kjenner vi igjen girhjulet som glir opp fra sin hvilende posisjon når man starter motoren. For øvrig er det få likheter med F-Pace. Velar kommer med Land Rovers nye InControl infotainmentsystemet Touch Pro Duo med to integrerte 10-tommers HD-berøringsskjermer.
Bilen vi prøvekjører har i tillegg såkalt interaktivt 12,3-tommerts førerdisplay for instrumentvisning (ekstrautstyr) som betjenes av berøringssensitive knapper på rattet. Disse kapasitive betjeningsknappene betjener funksjoner som visningsmodus medier og telefon. (Velar kan også leveres med head up-display. )
Ved første forsøk synes vi det enorme antall funksjoner og visningsmuligheter er rotete og forvirrende. Men etter hvert som systemene tas i bruk og funksjonaliteten sitter mer i fingrene, så fungerer det fint. Systemet bør appellere til teknoentusiaster som begeistres av litt mer avanserte brukergrensesnitt. For systemet gir virkelig et hav av valg.
Styring og chassis virker å være trimmet mot det komfortable. Ikke engang 21-tommers felger kan ødelegge inntrykket av en fløyelsmyk kjøreopplevelse.
Du får elektronisk hjelp av systemer som Torque Vectoring by Braking og Intelligent Driveline Dynamics som fordeler dreiemomentet mellom de fire hjulene.
Ikke bare posh ...
Det åttetrinns automatgiret skifter umerkelig, men evnen til å få de 380 hestene til å levere raskt er ikke helt som forventet.
Populariteten blant urban fiff og overbetalte Premier League-spillere forkludrer bildet av Range Rover som drar seg gjennom gjørma på utmarkene til en engelsk herregård, opp en ur eller vade over en elv.
Om Range Rover
Det er enda vanskeligere å se for seg Velar gjøre det samme. Men den kommer med Land Rovers Terrain Response-system som justerer gassrepons, girkasse, midtdifferensial og chassis etter terrenget. På sleipt underlag, gjørme og snø flyttes dreiemomentet kontinuerlig mellom for- og bakhjulene for best mulig trekkraft.
Opptil 100 prosent av dreiemomentet kan fordeles til forhjulene. Velar kan også fås med aktiv differensialsperre som gir enda bedre egenskaper offroad og bedre trekkraft ved kurvekjøring. Hill Descent-kontroll er standard.
TEKNISKE DATA
Ranger Rover Velar 3l S/C 380hk AWD
Motor, cm³: 2995
Effekt, hk ved o/min: 380/6500
Dreiemoment, Nm ved o/min: 450/4500
Egenvekt, kg: 1879
Lengde/bredde/høyde, cm: 480/203/167
Vadedybde: 650 mm
Terrengvinkler: 24 graders rampevinkel og 30 graders avkjøringsvinkel.
Bagasjerom, liter: 673/1731
Maks hengervekt: 2540 kg
Standard dekkdimensjon: 255/45R20
Forbruk, NEDC l/mil: 0,94
CO₂-utslipp, g/km: 214
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,7
Toppfart, km/t: 250
Pris fra, kr: 847 900
Pris testbil, kr: 1 440 900
Denne saken ble første gang publisert 08/03 2019, og sist oppdatert 18/05 2021.