Prøvekjørt: Range Rover Evoque P300e PHEV

Kler å være hybrid

Endelig kan Range Rover Evoque fås som plug in-hybrid. Rekkevidden på bare strøm er god, og den er nesten fem sekunder raskere fra 0-100 km/t enn med 150-hesters diesel. 

Pluss ikon
<b>LADBAR:</b> Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 66 kilometer. På en fin vårdag kom vi lett 57 kilometer, som inkluderte noe motorvei. 
LADBAR: Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 66 kilometer. På en fin vårdag kom vi lett 57 kilometer, som inkluderte noe motorvei.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Range Rover Evoque ble lansert med brask og bram i 2011 og begeistret mange med sitt dristige design i en ellers ganske traust klasse av kompakte SUV-er.

Det engelske bilmagasinet Top Gear tok bilen verden rundt, Land Rover hyret Victoria Beckham som konsulent, med tittelen Creative Design Executive, da Range Rover Evoque skulle produseres.

Les også: Verden rundt med Range Rover Evoque

Kanskje var det Victoria Beckhams bidrag som gjorde utslaget, for året etter lanseringen kåret kvinnelige motorjournalister fra 12 forskjellige land Range Rover Evoque til Women's World Car of the Year.

Les også: Jentebil, du lissom

Det kan være tøft å følge opp en stor suksess, og da nye Evoque ble lansert i 2019 bar den bud om en forsiktig fornyelse, ingen total omkalfatring.

Les også: Dette mente vi om Range Rover Evoque da vi testet den i 2011

Men den er bygget på helt ny plattform og flere av designtrekkene minner om den større Velar. Dimensjonene er omtrent som forgjengerens. De er omtrent like lange 4,37 meter, men akselavstanden er blitt litt lengre og skal gi to centimeter mer plass til beina i baksetet.

<b>SUV:</b> Evoque har en helt særegen design som gjør at den skiller seg ut. 
SUV: Evoque har en helt særegen design som gjør at den skiller seg ut.  Foto: Martin Jansen

Endelig med ledning

Beste nytt om Evoque er at den nå kan fås som plug in-hybrid. Drivlinjen består av en 1,5-liters tresylindret bensinmotor som yter 200 hk og en elektrisk motor på bakakselen som yter 109 hk/80 kW. Samlet effekt er 309 hestekrefter og 540 Nm.

Et 15 kWh-batteri som er plassert under gulvet skal gi en elektrisk rekkevidde på 66 kilometer (WLTP). På en fin vårdag med 12-13 grader kommer vi lett 57 kilometer på kun strøm - og med variable kjørehastigheter.

I motsetning til de fleste plug in-hybrider, så kan batteriet i Evoque hurtiglades (DC) - 80 prosent på 30 minutter.

Sikrer firehjulstrekk

<b>TESTBIL:</b> Bilen vi prøvekjørte var en R-Dynamic SE-versjon med mye utstyr, blant annet elektrisk utfellbart hengerfeste til 16 200 kroner og panorama soltak til 18 200 kroner. 
TESTBIL: Bilen vi prøvekjørte var en R-Dynamic SE-versjon med mye utstyr, blant annet elektrisk utfellbart hengerfeste til 16 200 kroner og panorama soltak til 18 200 kroner.  Foto: Martin Jansen

Den elektriske motoren driver bakhjulene, og kjører du bilen i EV-modus, er den bakhjulsdrevet. I hybrid-modus fordeles kraften automatisk mellom for- og bakhjulene.

En generator sikrer at det er strøm til drift på alle fire også når hybridbatteriet er tomt. Dermed er du også sikret firehjulstrekk til Terrain Respons-systemet.

For ingen ekte Range Rover uten et utvalg terrengprogrammer, dog i light-versjon. Den har ikke de tøffeste programmene som man finner i Terrain Respons 2, men egne programmer for gress/grus/snø og gjørmespor.

Og selv om Evoque i det store og hele signaliserer by-SUV, så innebærer terrengprogrammene og en bakkeklaring på 21 centimeter at bilen også en forberedt på forhold utenfor asfalten - om ikke så veldig langt fra asfalten. Og den kan faktisk vade - i 60 centimeters dybde sågar.

Mye raskere

Nye Evoque er en mer luksuriøs, stillegående og smidig kjøreopplevelse enn forgjengeren som kunne krenge ganske kraftig når den ble satt på prøve. 20-tommers vinterdekk greier ikke å trekke ned det gode inntrykket av komfortnivået.

<b>EGNE LØSNINGER:</b> Flott førermiljø som med særegne løsninger som fungerer fint. De berøringssensitive knappene på rattet er byttet ut med en knappe-lignende løsning. 
EGNE LØSNINGER: Flott førermiljø som med særegne løsninger som fungerer fint. De berøringssensitive knappene på rattet er byttet ut med en knappe-lignende løsning.  Foto: Martin Jansen

En nitrinns automatkasse girer mykt. Girhjulet er for øvrig byttet ut med en mer tradisjonell spak.

Vi har tidligere kjørt nye Evoque med en toliters diesel med 150 hestekrefter, som vi ikke syntes kledde bilen. Den føltes for svak og avga et lydbilde som ødela den ellers gode luksusfølelsen.

Lyden av den 1,5-liters bensinmotoren er heller ikke fryktelig sjarmerende, men absolutt til å leve med. Og på kun elektrisk drift eller hybrid er Evoque virkelig fin og komfortabel.

Med batteripakke og el-motor blir Evoque en tungvekter. Med en egenvekt på 2,1 tonn, er den 300 kilo tyngre enn Evoque med 150-hesters diesel.

Men PHEV-utgaven skjuler vekten godt. Rask er den også. Den gjør 0-100 km/t på rundt 6,4 sekunder, som er nesten fem sekunder raskere enn nevnte dieselutgave.

<b>VOKST:</b> Bagasjeromsvolumet i Evoque har vokst fra 420 til 472 liter. Plug in-hybriden har like mye plass som de konvensjonelle versjonene, og kan trekke henger på inntil 1600 kilo. 
VOKST: Bagasjeromsvolumet i Evoque har vokst fra 420 til 472 liter. Plug in-hybriden har like mye plass som de konvensjonelle versjonene, og kan trekke henger på inntil 1600 kilo.  Foto: Martin Jansen

Innimellom har vi opplevd at hybride drivlinjer kan virke litt uharmoniske i form av en nappete opplevelse, som om drivlinjen nøler i valget mellom bensinmotor eller elektromotor som kraftkilde.

Noe slikt opplever vi ikke i Evoque. Gir og motorer virker sømløst sammen.

Droppet berøringsknapper

Evoque kommer med Land Rovers nye InControl infotainmentsystemet Touch Pro Duo med to integrerte 10-tommers HD-berøringsskjermer. Instrumentene vises på et 12,3-tommers display.

Da vi prøvekjørte Evoque i 2019, så var den utstyrt med berøringssensitive knapper på rattet. De kapasitive knappene bød ikke på noen optimal betjening av instrumentpanelet. I PHEV-versjonen er de berøringssensitive knappene erstattet av to plater som fungerer som knapper. Bra!

<b>LAD OPP:</b> Plass til ladekablene under gulvet. 
LAD OPP: Plass til ladekablene under gulvet.  Foto: Martin Jansen

Evoque kan også leveres med head up-display, noe som gir ikke mindre enn fire skjermer med informasjon.

Teknoentusiaster

Ved første forsøk synes vi det enorme antall funksjoner og visningsmuligheter er rotete og forvirrende. Men etter hvert som systemene tas i bruk og funksjonaliteten sitter mer i fingrene, så fungerer det fint.

Systemet bør appellere til teknoentusiaster som begeistres av litt mer avanserte brukergrensesnitt. For systemet gir virkelig et hav av valg.

Fikse detaljer

Materialvalget i interiøret gir luksusfølelsen. Av kontakter finner vi USB og USB-C kontakter i rommet i midtkonsollen samt 12V i baksetet og i bagasjerommet.

En fiks detalj er koppholdere i to ulike størrelser. De er dype nok for flasker, og er i tillegg utstyrt med gummiklemmer som gjør at de står støtt.

<b>SITTEHØYDE:</b> Baksetet er plassert ganske lavt, noe som gir brukbar takhøyde. Akilleshælen er beinplassen. 
SITTEHØYDE: Baksetet er plassert ganske lavt, noe som gir brukbar takhøyde. Akilleshælen er beinplassen.  Foto: Martin Jansen

Kameraspeil

Range Rover var blant de første til å introdusere såkalt Clearsight-sladrespeil. Speilet er en HD-skjerm, og et kamera på antennefinnen på taket gir full oversikt over hva som skjer bak.

Det innebærer et speilbilde som er uhindret selv om du har passasjerer i baksetet og stappfullt bagasjerom.

SLADRESPEIL: Clearsight-sladrespeil.
SLADRESPEIL: Clearsight-sladrespeil. Foto: Martin Jansen

Men Clearsight-sladrespeilet er virkelig et sladrespeil i ordets rette forstand, og gir et nesten for godt innsyn i hva personene i bilen bak driver med når du står i kø.

Med en knapp kan du bytte visning til tradisjonelt sladrespeil. Det kan jo være greit når sjåføren bak sitter med fingeren et stykke opp i nesen.

Dommen

Range Rover Evoque varter opp med luksusfølelsen fra de større Range Rover-modellene. Den elektriske rekkevidden bør gi mange muligheten til å kjøre kun på strøm i det daglige. Bakseteplassen er ikke den beste, men grei nok for personer inntil rundt 180 centimeter.

TEKNISKE DATA

Range Rover Evoque P300e PHEV

Motor, cm³: 1490 

Elmotor, kW: 80

Batteri, kWt: 15

Effekt, hk: 309

Dreiemoment, Nm: 540

Egenvekt, kg: 2147

Tilhengervekt, kg: 1600

Lengde/bredde/høyde, cm: 437/200/165

Akselavstand.cm: 268

Bakkeklaring, cm: 21,2

Bagasjerom, liter: 472 - 1156

Standard dekkdimensjon: 235/60R18

Rekkevidde, WLTP, km: 66

Forbruk, WLTP l/mil: 0,22

CO2-utslipp, WLTP g/km: 44

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,4

Toppfart, km/t: 213

Pris fra, kr: 677 900 

Pris, testbil, kr: 904 200 (R-Dynamic SE)

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil nr