Prøvekjørt: Land Rover Discovery Sport PHEV

Ekte SUV med ledning

Nå kan også vesle-Discovery fås som plug in-hybrid. Dermed kan du nærpendle helt elektrisk med en ekte SUV med offroad-egenskaper.

Pluss ikon
<b>EKTE SUV:</b> God bakkeklaring, høy sittestilling, firehjulstrekk, noen terrengprogrammer og godt med krefter gjør at Disco Sport som plug in-hybrid føles som en ekte SUV. 
EKTE SUV: God bakkeklaring, høy sittestilling, firehjulstrekk, noen terrengprogrammer og godt med krefter gjør at Disco Sport som plug in-hybrid føles som en ekte SUV.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Land Rover Discovery Sport kom i 2014 og erstattet Freelander.

Den fikk en litt trang fødsel siden den ble lansert med en aldrende 2,2-liters diesel og ikke Ingenium-motoren Jaguar/Land Rover-konsernet hadde snakker så varmt om. Den ble klar først litt senere.

Tidsriktig ledning

Timingen nå er således langt bedre, for nå kommer Discovery Sport som plug in-hybrid. Den er bygget over samme lest som Evoque og med samme drivlinjen, altså en 1,5-liters bensinmotor som jobber sammen med en 80 kW elektromotor på bakakselen.

Les også: Vi har prøvekjørt Range Rover Evoque PHEV

Til sammen produseres de 309 hestekrefter, 5490 Nm og gjetes av en åttetrinns girkasse.

Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 64 kilometer, nær det samme som Evoque. Da vi testet hvor langt Discovery Sport kunne kjøre på strøm, så kom vi bare 37 kilometer med blandet kjøring, inkludert motorvei. Det skyldes at våren vartet opp med to plussgrader og regn.

<b>STRØM-SUV:</b> Når kun elektromotoren jobber, er Discovery Sport PHEV bakhjulsdrevet. 
STRØM-SUV: Når kun elektromotoren jobber, er Discovery Sport PHEV bakhjulsdrevet.  Foto: Martin Jansen

Da vi testet rekkevidden på Evoque kom vi 57 kilometer på en fin vårdag med 12-13 grader. Det er ingen grunn til å tro at Discovery Sport ikke vil greie det samme, og den neste like rask fra null til 100 km/t som skal ta 6,6 sekunder. Som Evoque kan den fullades på 30 minutter med hurtiglader.

God plass

Land Rover Discovery Sport virker som en mye større bil enn Evoque, og den er da også 23 centimeter lengre, men kun 10 kilo tyngre.

<b>STORT:</b> Bagasjerommet er stort, og baksetene kan felles ned med en knapp i bagasjerommet. 
STORT: Bagasjerommet er stort, og baksetene kan felles ned med en knapp i bagasjerommet.  Foto: Martin Jansen

15 kWt-batteriet er plassert under bagasjerommet som tar 602 liter. Det er like mye som i en Audi Q8, og nesten like mye som bagasjeromsmesteren i kompaktklassen, Peugeot 308.

Feller du ned baksetene, noe du kan gjøre med en knapp i bagasjerommet, er du oppe i 1700 liter. Og skulle ikke det være nok så kan den dra 1600 kilo også.

<b>GOD PLASS:</b> Baksetene kan justeres i lengderetning.
GOD PLASS: Baksetene kan justeres i lengderetning. Foto: Martin Jansen

Bakseteplassen er også meget god, både i bredde og lengde. Setene kan justeres i lengderetning. Interiørkvaliteten har løftet seg siden vi testet Discovery Sport for første gang i 2015.

Les også: Her kan du lese vårt 2015-test av Land Rover Discovery Sport

Den kommer med et Touch Pro-infotainment-system som er lett å bruke, men som gjerne kunne vært plassert høyere. Blanke flater gir mange fingermerker.

Et 12,3-tommers instrumentpanel gir deg den informasjonen du ønsker, og i tillegg kan Discovery Sport fås med head up-display.

<b>BLANKE FLATER:</b> Land Rover Discovery Sport har ikke like fancy infotainmest-system som slektning Range Rover Evoque, men det fungerer fint. Blanke flater er en magnet på fingermerker. 
BLANKE FLATER: Land Rover Discovery Sport har ikke like fancy infotainmest-system som slektning Range Rover Evoque, men det fungerer fint. Blanke flater er en magnet på fingermerker.  Foto: Martin Jansen

Det er raust med kontakter. Tre 12V-uttak fordelt på forseter, bakseter og bagasjerom. I tillegg er bilen utstyrt med tradisjonell USB-kontakt og to USB-C-kontakter.

Noen ulemper

Kjøreopplevelsen er myk og komfortabel. Vekslingen mellom elektromotoren og bensinmotoren er sømløs, og liker du å sitte høyt, så svarer Discovery Sport til forventingene. Bakkeklaringen er på 21 centimeter og sittestillingen er høy dersom du ønsker det. Dermed gir den en følelse av ekte SUV.

<b>LENGDE:</b> Disco Sport PHEV er 4,6 meter lang, like lang som Toyota RAV4. 
LENGDE: Disco Sport PHEV er 4,6 meter lang, like lang som Toyota RAV4.  Foto: Martin Jansen

Noen ulemper følger med den hybride drivlinjen. Discovery Sport kan fås som syvseter, men ikke hybriden som må nøye seg med fem seter. I tillegg kan du ikke få adaptive dempere eller Terrain Respons 2-systemet med de heftigste terrengprogrammene og All Terrain Progress Control.

TEKNISKE DATA

Range Rover Evoque P300e PHEV

Motor, cm³: 1490 

Elmotor, kW: 80

Batteri, kWt: 15

Effekt, hk: 309

Dreiemoment, Nm: 540

Egenvekt, kg: 2158

Tilhengervekt, kg: 1600

Lengde/bredde/høyde, cm: 460/207/173

Akselavstand.cm: 274

Bakkeklaring, cm: 21,2

Bagasjerom, liter: 602 - 1698

Standard dekkdimensjon: 235/60R18

Rekkevidde, WLTP, km: 62

Forbruk, WLTP l/mil: 0,22

CO2-utslipp, WLTP g/km: 44

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,6

Toppfart, km/t: 213

Pris fra, kr: 715 900

Pris, testbil, kr: 925 200 0 (R-Dynamic SE)

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn bilag nr