Prøvekjørt: Land Rover Discovery Sport PHEV
Ekte SUV med ledning
Nå kan også vesle-Discovery fås som plug in-hybrid. Dermed kan du nærpendle helt elektrisk med en ekte SUV med offroad-egenskaper.
Land Rover Discovery Sport kom i 2014 og erstattet Freelander.
Den fikk en litt trang fødsel siden den ble lansert med en aldrende 2,2-liters diesel og ikke Ingenium-motoren Jaguar/Land Rover-konsernet hadde snakker så varmt om. Den ble klar først litt senere.
Tidsriktig ledning
Timingen nå er således langt bedre, for nå kommer Discovery Sport som plug in-hybrid. Den er bygget over samme lest som Evoque og med samme drivlinjen, altså en 1,5-liters bensinmotor som jobber sammen med en 80 kW elektromotor på bakakselen.
Les også: Vi har prøvekjørt Range Rover Evoque PHEV
Til sammen produseres de 309 hestekrefter, 5490 Nm og gjetes av en åttetrinns girkasse.
Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 64 kilometer, nær det samme som Evoque. Da vi testet hvor langt Discovery Sport kunne kjøre på strøm, så kom vi bare 37 kilometer med blandet kjøring, inkludert motorvei. Det skyldes at våren vartet opp med to plussgrader og regn.
Da vi testet rekkevidden på Evoque kom vi 57 kilometer på en fin vårdag med 12-13 grader. Det er ingen grunn til å tro at Discovery Sport ikke vil greie det samme, og den neste like rask fra null til 100 km/t som skal ta 6,6 sekunder. Som Evoque kan den fullades på 30 minutter med hurtiglader.
God plass
Land Rover Discovery Sport virker som en mye større bil enn Evoque, og den er da også 23 centimeter lengre, men kun 10 kilo tyngre.
15 kWt-batteriet er plassert under bagasjerommet som tar 602 liter. Det er like mye som i en Audi Q8, og nesten like mye som bagasjeromsmesteren i kompaktklassen, Peugeot 308.
Feller du ned baksetene, noe du kan gjøre med en knapp i bagasjerommet, er du oppe i 1700 liter. Og skulle ikke det være nok så kan den dra 1600 kilo også.
Bakseteplassen er også meget god, både i bredde og lengde. Setene kan justeres i lengderetning. Interiørkvaliteten har løftet seg siden vi testet Discovery Sport for første gang i 2015.
Les også: Her kan du lese vårt 2015-test av Land Rover Discovery Sport
Den kommer med et Touch Pro-infotainment-system som er lett å bruke, men som gjerne kunne vært plassert høyere. Blanke flater gir mange fingermerker.
Et 12,3-tommers instrumentpanel gir deg den informasjonen du ønsker, og i tillegg kan Discovery Sport fås med head up-display.
Det er raust med kontakter. Tre 12V-uttak fordelt på forseter, bakseter og bagasjerom. I tillegg er bilen utstyrt med tradisjonell USB-kontakt og to USB-C-kontakter.
Noen ulemper
Kjøreopplevelsen er myk og komfortabel. Vekslingen mellom elektromotoren og bensinmotoren er sømløs, og liker du å sitte høyt, så svarer Discovery Sport til forventingene. Bakkeklaringen er på 21 centimeter og sittestillingen er høy dersom du ønsker det. Dermed gir den en følelse av ekte SUV.
Noen ulemper følger med den hybride drivlinjen. Discovery Sport kan fås som syvseter, men ikke hybriden som må nøye seg med fem seter. I tillegg kan du ikke få adaptive dempere eller Terrain Respons 2-systemet med de heftigste terrengprogrammene og All Terrain Progress Control.
TEKNISKE DATA
Range Rover Evoque P300e PHEV
Motor, cm³: 1490
Elmotor, kW: 80
Batteri, kWt: 15
Effekt, hk: 309
Dreiemoment, Nm: 540
Egenvekt, kg: 2158
Tilhengervekt, kg: 1600
Lengde/bredde/høyde, cm: 460/207/173
Akselavstand.cm: 274
Bakkeklaring, cm: 21,2
Bagasjerom, liter: 602 - 1698
Standard dekkdimensjon: 235/60R18
Rekkevidde, WLTP, km: 62
Forbruk, WLTP l/mil: 0,22
CO2-utslipp, WLTP g/km: 44
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,6
Toppfart, km/t: 213
Pris fra, kr: 715 900
Pris, testbil, kr: 925 200 0 (R-Dynamic SE)
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn bilag nr