TEST: Peugeot 308 GT PHEV
En seier for kjøregleden
Mange bilimportører konsentrerer seg kun om elbil her i Norge. Men nye Peugeot 308 gir deg fortsatt alle valgmuligheter. Dessuten er det blitt en ordentlig gøyal sak.
Det er flere grunner til å feire den nye Peugeot 308-modellen. Den aller viktigste – i alle fall etter min mening – er at det endelig kommer en ny og attraktiv modell i kompaktklassen.
Du husker kompaktklassen, ikke sant? Den som i mange år utgjorde de aller mest solgte bilmodellene i Norge: VW Golf, Toyota Auris, BMW 1-serie, Audi A3, Kia Ceed, Ford Focus, Peugeot 308 og mange andre. Rimelige, praktiske, kjappe og i mange tilfelle veldig morsomme å kjøre.
Ikke minst takket være dyder som de siste årene har gått fullstendig tapt i dominansen av store, blytunge elektriske SUV-modeller: Kompakte yttermål og lav vekt.
Dieselalternativ (!)
Den andre at Peugeot-importøren fortsatt lar det være opp til deg hva slags drivlinje du vil velge. Her kan du få rendyrket bensinturbo med tresylindret 1,2-liter på 110 eller 130 hk, en vaskeekte 1,5-liters turbodiesel på 130 hk er i programmet, og dessuten to ladehybrid-versjoner med 180 eller 225 hk. Savner du en elektrisk versjon, dukker den opp i 2023 med rundt 400 km rekkevidde.
For ikke alle gjør det på den måten med nye modeller. BMW utelater eksempelvis attraktive bensin-, diesel- og ladehybridversjoner av sin nye X1-modell, og styrer deg – sikkert av velmente grunner – rett inn i elbil-versjonen iX1. Så mye for forbrukernes valgfrihet.
I Peugeot 308 kan du velge mellom den klassiske kombikupé-versjonen, eller stasjonsvogn der sistnevnte både har seks cm lengre akselavstand og 27 cm lengre karosseri. Det resulterer blant annet i stor bagasjeplass; 548 liter for stasjonsvognen mot 361 liter i kombimodellen.
Men når det endelig kommer en ny kompaktklassemodell får stasjonsvogngjengen ha meg unnskyldt. Da skal det være rendyrket kompaktbil, og særlig når det kommer fra en produsent med ry for å lage slike for de som elsker å kjøre bil.
Underholdende i 30 år
Det startet for alvor med Peugeot 306 i 1993. En kompaktbil som plukket opp det meste av positive egenskaper fra den legendariske småbilen Peugeot 205, og videreførte kjøregleden til de som trengte mer plass.
Les også: Duell: Legenden Peugeot 205 GTI mot Peugeot 208 GTI
Les også: Den var kongen av 80-tallet
Arvtageren Peugeot 307 kom inn i bildet i 2001. Jeg kan fortsatt huske en minneverdig tur fra Odda til Arendal i en fullastet og lett undermotorisert 307 1,6 med 110 hk og 147 Nm. Det vi tapte i motbakkene ble enkelt kompensert i svinger, særlig de i nedoverbakkene.
Denne særegne franske måten å gjøre tingene på, med et relativt smidig understell som likevel insisterer på å lime bilen til veibanen, har i stor grad overlevd i de to foregående 308-versjonene. Ikke alltid garantert i et stadig voksende bilkonsern med en utbredt plattformtankegang.
Stellantis-paraplyen omfatter nemlig hele 13 personbilmerker etter sammenslåingen av PSA- og Fiat Chrysler-gruppen.
Rask og gjerrig
Likevel leverer nye Peugeot 308 slik den skal. Testversjonen er den sprekeste i utvalget; en 1,6-liters bensinturbo og en elmotor sørger for en samlet effekt på 225 hk og 360 Nm – godt innenfor det som tidligere ville gjort seg fortjent til en GTI-logo på hekken.
Det samme gjelder prestasjonene. Vi måler 0–100 km/t på 7,1 sekunder, godt under fabrikktallet på 7,5 sekunder. Også i forbikjøringene sprinter 308 GT PHEV raskt med hjelp av sin åttetrinns automatkasse, mens et godt skyv i mellomregisteret sørger for at du ikke må opp i hysteriske turtall i kupert landskap.
Aller best er bilen når den får leke seg på svingete landevei. Grepet fra dekkene i dimensjon 225/40-18 er akkurat passe, og gir svært god følelse med hva som skjer mot underlaget. Presis, rask innstyring er en Peugeot-spesialitet, enda tydeligere med det lille rattet. Der skal det bare en forsiktig håndbevegelse til før bilen svarer med en kvikk retningsforandring.
Det finnes selvsagt biler med råere veiegenskaper der ute, men kombinasjonen av engasjement og finesse, der du føler at du virkelig får utnyttet bilens egenskaper, er dessverre sjelden vare i nye bilmodeller.
På toppen av det hele sørger ladehybridteknikken for at den også går billig: 53 km på strøm og 0,36 l/mil i vår faste 200 km forbrukstest lar seg absolutt høre.
Les også: Test: Peugeot 308 GTI - den perfekte morobilen
Vi Menn Bil mener:
Plusspoeng til Peugeot 308 for å tilby hele rekken av drivlinjer fra diesel til elektrisk (i 2023). Ladehybriden tilbyr kjøreglede på høyt nivå, går langt på strøm og billig i hybridmodus.
TESTDATA
Modellbetegnelse: 308 GT PHEV
0–100 km/t, sek: 7,1
60–100 km/t, kickdown: 3,5
80–120 km/t, kickdown: 4,1
Støy 100 km/t, dBA: 70,5
Testforbruk, l/mil: 0,36
Misvisning 100 km/t: 97
TEKNISKE DATA
Modellbetegnelse: 308 GT PHEV
Motor, cm³: 1598+EL
Effekt, kW/hk: 162/225
Dreiemoment, Nm: 360
Egenvekt, m/fører, kg: 1708
Tilhengervekt, kg: 1500
Lengde/bredde/høyde, cm: 437/186/144
Bagasjerom, liter: 361–1271
Standard dekkdimensjon: 225/40-18
Batterikapasitet, kWh: 12,4
Rekkevidde, WLTP km: 59
Rekkevidde i 200 km test: 53
Forbruk, WLTP, l/mil: 0,11
CO₂-utslipp, g/km: 27
0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,5
Toppfart, km/t: 235
Pris fra, kr: 444 900
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 42 2022
Denne saken ble første gang publisert 30/08 2022, og sist oppdatert 07/09 2022.