TEST: Peugeot 308 GT PHEV

En seier for kjøregleden

Mange bilimportører konsentrerer seg kun om elbil her i Norge. Men nye Peugeot 308 gir deg fortsatt alle valg­muligheter. Dess­uten er det blitt en ordentlig gøyal sak. 

<b>SPORTSLIG:</b> Den friske fargen grønn olivine kler de spreke egenskapene nye Peugeot 308 har å by på. 
SPORTSLIG: Den friske fargen grønn olivine kler de spreke egenskapene nye Peugeot 308 har å by på.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Det er flere grunner til å feire den nye Peugeot 308-modellen. Den aller viktigste – i alle fall etter min mening – er at det endelig kommer en ny og attraktiv modell i kompaktklassen.

Du husker kompaktklassen, ikke sant? Den som i mange år utgjorde de aller mest solgte bilmodellene i Norge: VW Golf, Toyota Auris, BMW 1-serie, Audi A3, Kia Ceed, Ford Focus, Peugeot 308 og mange andre. Rimelige, praktiske, kjappe og i mange tilfelle veldig morsomme å kjøre.

Ikke minst takket være dyder som de siste årene har gått fullstendig tapt i dominansen av store, blytunge elektriske SUV-modeller: Kompakte yttermål og lav vekt.

<b>TETTPAKKET:</b> Et slankt, hologram-aktig dashbord viser deg masse informasjon over det lille rattet. 
TETTPAKKET: Et slankt, hologram-aktig dashbord viser deg masse informasjon over det lille rattet.  Foto: Terje Bjørnsen

Dieselalternativ (!)

Den andre at Peugeot-importøren fortsatt lar det være opp til deg hva slags drivlinje du vil velge. Her kan du få rendyrket bensinturbo med tresylindret 1,2-liter på 110 eller 130 hk, en vaskeekte 1,5-liters turbodiesel på 130 hk er i programmet, og dessuten to ladehybrid-versjoner med 180 eller 225 hk. Savner du en elektrisk versjon, dukker den opp i 2023 med rundt 400 km rekkevidde.

For ikke alle gjør det på den måten med nye modeller. BMW utelater eksempelvis attraktive bensin-, diesel- og ladehybrid­versjoner av sin nye X1-modell, og styrer deg – sikkert av velmente grunner – rett inn i elbil-versjonen iX1. Så mye for forbrukernes valgfrihet.

<b>GØYAL:</b> Sikre, men likevel sjarmerende veiegenskaper holder kompaktbiltradisjonen i hevd hos Peugeot. Mye dekkstøy i motorveifart trekker ned på langturskomforten. 
GØYAL: Sikre, men likevel sjarmerende veiegenskaper holder kompaktbiltradisjonen i hevd hos Peugeot. Mye dekkstøy i motorveifart trekker ned på langturskomforten.  Foto: Terje Bjørnsen

I Peugeot 308 kan du velge mellom den klassiske kombikupé-versjonen, eller stasjonsvogn der sistnevnte både har seks cm lengre akselavstand og 27 cm lengre karosseri. Det resulterer blant annet i stor bagasjeplass; 548 liter for stasjonsvognen mot 361 liter i kombimodellen.

Men når det endelig kommer en ny kompaktklassemodell får stasjonsvogngjengen ha meg unnskyldt. Da skal det være rendyrket kompaktbil, og særlig når det kommer fra en produsent med ry for å lage slike for de som elsker å kjøre bil.

<b>FORNUFTIG:</b> Et godt utvalg av hurtigknapper gjør at du ikke må rote rundt i skjermmenyer hver gang du skal utføre en enkel handling. 
FORNUFTIG: Et godt utvalg av hurtigknapper gjør at du ikke må rote rundt i skjermmenyer hver gang du skal utføre en enkel handling.  Foto: Terje Bjørnsen

Underholdende i 30 år

Det startet for alvor med Peugeot 306 i 1993. En kompaktbil som plukket opp det meste av positive egenskaper fra den legendariske småbilen Peugeot 205, og videreførte kjøregleden til de som trengte mer plass.

Les også: Duell: Legenden Peugeot 205 GTI mot Peugeot 208 GTI

Les også: Den var kongen av 80-tallet

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Arvtageren Peugeot 307 kom inn i bildet i 2001. Jeg kan fortsatt huske en minneverdig tur fra Odda til Arendal i en fullastet og lett undermotorisert 307 1,6 med 110 hk og 147 Nm. Det vi tapte i motbakkene ble enkelt kompensert i svinger, særlig de i nedover­bakkene.

Denne særegne franske måten å gjøre tingene på, med et relativt smidig understell som likevel insisterer på å lime bilen til veibanen, har i stor grad overlevd i de to foregående 308-versjonene. Ikke alltid garantert i et stadig voksende bilkonsern med en utbredt plattformtankegang.

Stellantis-paraplyen omfatter nemlig hele 13 personbilmerker etter sammenslåingen av PSA- og Fiat Chrysler-gruppen.

<b>ELEKTRISK:</b> Den elektriske setepakken med blant annet forlengelse av setepute og massasje i begge setene er et av få tilvalg i vår testbil. 
ELEKTRISK: Den elektriske setepakken med blant annet forlengelse av setepute og massasje i begge setene er et av få tilvalg i vår testbil.  Foto: Terje Bjørnsen

Rask og gjerrig

Likevel leverer nye Peugeot 308 slik den skal. Testversjonen er den sprekeste i utvalget; en 1,6-liters bensinturbo og en elmotor sørger for en samlet effekt på 225 hk og 360 Nm – godt innenfor det som tidligere ville gjort seg fortjent til en GTI-logo på hekken.

Det samme gjelder prestasjonene. Vi måler 0–100 km/t på 7,1 sekunder, godt under fabrikktallet på 7,5 sekunder. Også i forbikjøringene sprinter 308 GT PHEV raskt med hjelp av sin åttetrinns automatkasse, mens et godt skyv i mellomregisteret sørger for at du ikke må opp i hysteriske turtall i kupert landskap.

<b>DETALJER:</b> Utvendig har Peugeot 308 flere fine design­elementer. 
DETALJER: Utvendig har Peugeot 308 flere fine design­elementer.  Foto: Terje Bjørnsen

Aller best er bilen når den får leke seg på svingete landevei. Grepet fra dekkene i dimensjon 225/40-18 er akkurat passe, og gir svært god følelse med hva som skjer mot underlaget. Presis, rask innstyring er en Peugeot-spesialitet, enda tydeligere med det lille rattet. Der skal det bare en forsiktig håndbevegelse til før bilen svarer med en kvikk retningsforandring.

<b>PRAKTISK:</b> God benplass i bak­setet og ellers normale kompakt­klasse­mål i kombi­versjon. Stasjons­­vognen er et par nummer større og et godt alternativ for deg som trenger mye plass. 
PRAKTISK: God benplass i bak­setet og ellers normale kompakt­klasse­mål i kombi­versjon. Stasjons­­vognen er et par nummer større og et godt alternativ for deg som trenger mye plass.  Foto: Terje Bjørnsen

Det finnes selvsagt biler med råere veiegenskaper der ute, men kombinasjonen av engasjement og finesse, der du føler at du virkelig får utnyttet bilens egenskaper, er dessverre sjelden vare i nye bilmodeller.

På toppen av det hele sørger ladehybridteknikken for at den også går billig: 53 km på strøm og 0,36 l/mil i vår faste 200 km forbrukstest lar seg absolutt høre.

Les også: Test: Peugeot 308 GTI - den perfekte morobilen

Vi Menn Bil mener:

Plusspoeng til Peugeot 308 for å tilby hele rekken av drivlinjer fra diesel til elektrisk (i 2023). Ladehybriden tilbyr kjøreglede på høyt nivå, går langt på strøm og billig i hybridmodus.

TESTDATA

Modellbetegnelse:  308 GT PHEV

0–100 km/t, sek:  7,1

60–100 km/t, kickdown:  3,5

80–120 km/t, kickdown:  4,1

Støy 100 km/t, dBA:  70,5

Testforbruk, l/mil:  0,36

Misvisning 100 km/t:  97

TEKNISKE DATA

Modellbetegnelse:  308 GT PHEV

Motor, cm³:  1598+EL

Effekt, kW/hk:  162/225

Dreiemoment, Nm:  360

Egenvekt, m/fører, kg:  1708

Tilhengervekt, kg:  1500

Lengde/bredde/høyde, cm:  437/186/144

Bagasjerom, liter:  361–1271

Standard dekkdimensjon:  225/40-18

Batterikapasitet, kWh:  12,4

Rekkevidde, WLTP km:  59

Rekkevidde i 200 km test:  53

Forbruk, WLTP, l/mil:  0,11

CO₂-utslipp, g/km:  27

0–100 km/t, fabrikk, sek:  7,5

Toppfart, km/t:  235

Pris fra, kr:  444 900

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 42 2022